Íme a tavalyi év kedvenc használt autói

Trendforduló a használt autók piacán: csökkent az import

Tíz éve nem fordult elő olyan, mint tavaly: ha nem is jelentősen, de csökkent a használtautó-import mértéke. A hazai piac ugyanakkor tovább nőtt.

Tovább nőtt az autópiac, miként arról már beszámoltunk, tavaly 15,6%-os bővüléssel 10 éves rekordot jelentő 157 906 új autó talált gazdára (pontosabban lett forgalomba helyezve) hazánkban, most pedig már azt is tudjuk a Datahouse Kft. adataiból, hogy a hazai használt autók piaca kapcsán szintén rekord született, 6,1%-os bővüléssel 810 920 tranzakció született. Utóbbi a 3,6 milliós autóparkhoz mérten azt jelenti, hogy legalább minden ötödik autó gazdát cserélt tavaly, ehhez a 20 éves Használtautó.hu rendszerében is rekord számban, 458 millió alkalommal keresett az oda látogató havi szinten közel 2 millió felhasználó. Más a helyzet ugyanakkor a használtan behozott, azaz importált autók terén, ott csökkenés látható. Utoljára 2009-ben apadt a használtautó-import, igaz, akkoriban egy nagyságrenddel szolidabb számokat láthattunk, mint mostanság. A mélypontot 2009 jelentette, amikor mindössze 15 500 használt személyautó érkezett az országba. Áttörést hozott a 2012-es esztendő, akkor módosult ugyanis a regisztrációs adó mértéke és főként annak avulási táblája. Azóta egy 15 éves autó után, legyen motorja bármilyen elavult is, regisztrációs adójának mindössze tizede fizetendő. Naná, hogy megindultak Nyugat-Európa levetett használt autói hazánkba is. Már 2012-ben is 49 ezer, tavaly előtt 158 790, míg tavaly 1,5 %-os visszaeséssel 156 475 példány érkezett belőlük.
Hirdetés

A 2019-es év nem csak az import visszaesése, amiatt is trendforduló volt, mert a 2012-es év után először ismét az új autók piaca adta a jelentősebb volument.

Igaz, előnye még mindig szerény, messze elmarad attól, ami a 14,2 éves átlagos életkorú autópark megújulásához, pláne fiatalodásához szükséges lenne. Meghatározó információ, hogy a behozott autók csaknem 60 százaléka 10 éves vagy annál idősebb, így zömük legfeljebb Euro 4-es emissziós normájú. Az elmúlt években persze sokat józanodott a piac. A kezdeti vágymegvalósítási fázist egyre inkább a józan vásárlás váltotta fel. Míg korábban a középkategóriás modellek álltak a népszerűségi lista élén, ma már a kompakt, alsó-középkategóriás modellek adják a használtan behozott autók javát, 2015-ig több éven keresztül a 3-as BMW, majd 2016-ben már a Volkswagen Passat, 2017-ben a Ford Focus, 2018-ban és 2019-ben az Opel Astra lett a legnépszerűbb import modell. Már az előbbiekből is kiderül: a tavalyi év csak szolid változást hozott, de persze hozott a használtautó-import területén. A dobogó márka és modellszinten is változatlan. A stagnáló piacon most érett be a Hyundai-Kia bő 10 évvel ezelőtt kezdődött forradalma, szép számmal érkeznek be a használt i30-asok és Ceedek az országba, a két márka és említett modelljeik egyaránt több mint ötödével bővült importot mutattak tavaly, míg a Mazdák behozatala hasonló mértékben csökkent.
Márkaszinten továbbra is Volkswagen, Opel és Ford érkezik be legnagyobb számban használtan, a 2018-ban negyedik Toyotát azonban visszaelőzte az Audi. A Hyundainak a 12. helyről sikerült a nyolcadikra dobbantania, a Kiának a tizenötödikről a tizenkettedikre, a többiek változása nem ilyen jelentős, de a táblázatból olvasható. A modellek sorában már több a változás, bár az Astra, Focus, Golf dobogó és még a VW Passat negyedik helye is változatlan. Az ötödik helyre a 3-as BMW előzésével feljött az Audi A4, erősíteni tudott az olcsónak számító Opel Corsa és az arra épülő kisméretű egyterű, a Meriva is. Hyundai i30-ból 25, Kia Ceedből 23,9%-kal érkezett több tavaly, mint egy évvel korábban. Opel Zafirából viszont 45,1 százalékkal kevesebb, aminek nyilván az is az oka, hogy ez a használt szegmens itthon jelentős pofont kapott az új hétülésesek nagycsaládosok számára kiírt 2,5 millió forintos támogatásával; nem éri meg őket behozni. Ahogyan az új autók piacán, úgy a használtak importjánál is alapvetően stagnálás várható az idei évben, ám ez a piac még kényesebb a világpiaci változásokra: serkenthetik a külföldi emissziós korlátozások keltette áresések, de visszavetheti a forint árfolyamának változása és persze az is, ha esetleg hazai emissziós szigorítás kerül bevezetésre. Más a helyzet a hazai adásvételekkel, esetükben további növekedés várható, s a használt autók hazai népszerűségét jól mutatja a havi szinten közel 2 millió felhasználót vonzó Használtautó.hu keresési statisztikája, amiben hozott változást a 2019-es év. A 2018-ban még legtöbbeket érdeklő Opel Astrát megelőzte a Volkswagen Golf. A top 10-be bekerült a Ford Mondeo, a top 20-ba pedig a Toyota Yaris - mindketten egy hellyel léptek ehhez előre, ennyit a Suzuki Vitara és a Toyota Avensis is erősített. A Toyota Corolla három helyezésnyit is előzőt, a Mazda6 kettővel került hátrébb, az Opel Corsa és a BMW 5-ös sorozata eggyel. Ahogyan az import, úgy a hazai keresések is mutatják: a vásárlók egyre inkább józan, megfizethető és fenntartható autókra vágynak. Üzemanyagfajta szerint a böngészők nagyjából kétharmada szűri keresését, közülük 59,8 százalékban benzines, 29,4 százalékban dízel autóra vágynak, hibrid és elektromos autóra - állandó emelkedéssel - közel 10 százalékuk keres. Miként az új autók piacán, úgy az import terén is stagnálás, akár újabb visszaesés várható. Serkenthetik persze a külföldi emissziós korlátozások keltette áresések, de lassíthatja a forint további romlása, ahogyan egy esetleges hazai emissziós szabályzás. Ha a hazai adásvételeket nézzük, természetesen a legnagyobb példányszámban futó modellek (Opel Astra, Suzuki Swift, Ford Focus, Volkswagen Golf és Passat) cseréltek legtöbbször gazdát. Márkaszinten is a legnagyobb példányszámban futó Opeleket írták legtöbb alkalommal új tulajdonos nevére, ez alighanem idén is így lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?