Ismeretlen spórolós VW 2 millióért: Fox használtteszt
Volkswagen Fox 1.4 TDI, 2005 használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Két éves, két millióért adják, alig fogyaszt valamit, szinte mindenki ilyen autót szeretne de a Volkswagen Fox mégis speciális vevőt vár.
Hiába nem túlzottan jelentÅ‘s (most épp 13 forintos, mintegy 4 százalékos) a gázolaj és a 95-ös benzin közötti árkülönbség, minél magasabb a literenkénti ár, annál többet lehet megspórolni a szerény étvágyú dÃzelekkel. Márpedig ma a vevÅ‘k zömét talán a vételárnál is jobban érdekli, hogy mennyibe kerül az autó fenntartása. Aki kifejezetten takarékos, nem túlzottan koros, dÃzel motoros járgányt keres, annak érdekes ajánlat lehet bármely 1,4-es, háromhengeres PD TDI, Volkswagen-konszernes kisautó. Itthon nyilvánvalóan a Polo, valamint a SEAT Ibiza és a Skoda Fabia ugrik be mindenkinek - köztudott, hogy egy padlólemezre épültek, a csakis ötajtósként kÃnált Fabián túl három és ötajtós karosszériával. De készült ugyanazon az elöl MacPherson, hátul csatolt lengÅ‘karos, 2,47 méter tengelytávú platformon még egy csöppség: a Polónál 8,8 cm-rel rövidebb, Európába csakis háromajtósként hozott Fox. A BrazÃliában gyártott, szigorúan négyüléses járgányt leginkább azon, nyugat-európai piacokon kÃnálta a VW, ahol szokás a második, netán harmadik, kifejezetten szaladgálós, netán ingázós autók vásárlása. Magyarország – nem túl nagy meglepetésre – nem tartozott közéjük. Használtan, külföldi importból azonban lehet lelni néhányat, Ãgy akadtunk a használtautó.hu keresÅ‘jét 2 millió forintos ármaximumra, dÃzelmotorra, és legalább 2009-es évjáratra állÃtva a Németországból behozott, fehér Fox-ra. Nem hagyhattuk próba nélkül, és be kell valljam, a 2009. februári elsÅ‘ forgalombahelyezés, a 36 ezer kilométeres futás és az 1 999 000 forintos vételár annyira lenyűgözött a gyári, 4,9 l/100 km vegyes fogyasztás tudatában, hogy a csöppség rákfenéjét a személyes találkozásig ki sem szúrtam. A napon parkoló autóba ülve viszont rögtön megértettem, miért vár speciális vevÅ‘re a takarékbetétnek számÃtó Fox: nincs benne klÃma. Igazság szerint meglehetÅ‘sen alapgép, központi zár, elsÅ‘ légzsákpár és kormányszervó, valamint gyári CD-rádió van, más viszont nincs benne, az ablakok tekerÅ‘sek, a tükrök kézzel állÃtósak. Kisautóban ez persze aligha lehet, gond, legfeljebb a klÃmát hiányolhatja az, aki nyáron, napközben is sokat kényszerül autózni – de azért bevallom, lehet nélküle élni, és aki esetleg kánikulában tudja hajnalra idÅ‘zÃteni útjait, vagy nem gond, ha átizzadt trikóval száll ki autójából, az meglehet nélküle.
Utóbbi hiányt leszámÃtva pedig temérdek mosolyfakasztó részlettel kelt átverésmentes érzést a Fox. Kisautónál nem gond, hogy minden beltéri műanyag olcsó hatású, kemény, az viszont egészen megdöbbentÅ‘, hogy milyen távoli a műszerfal, micsoda váll és fejtér kÃnálkozik. Az adatok alapján persze nem kell nagyon meglepÅ‘dni, a Polo IV-ben is el lehet férni, ez pedig 1 cm-rel szélesebb, 8-cal magasabb. Az elsÅ‘ ülések pont semmilyenek, tartásuk elegendÅ‘, de azért messze nem kényeztetÅ‘, ám az komoly mértékben dicsérendÅ‘, hogy a háromajtós, szigorúan négyüléses karosszériában micsoda helykÃnálat van a középen pohártartóval szeparált hátsó sorban is. A csomagtér a kategóriában korrekt, alapesetben 260 literes, kissé magas peremen keresztül rakodható, ebben a kissé fapados példányban osztás nélküli üléshajtással, de 1015 literig bÅ‘vÃthetÅ‘.
Az utastér állapotán, a hibátlan kárpitozáson és az alig kopott (de azért nem vadonatúj) pedáltaposókon és az újszerű kormányon is nyugtázható: teljesen reális az óra által mutatott 36 ezer kilométeres futás. A használat nyomai azért felfedezhetők, egy-egy kisebb műanyag elem eltört, azaz használták a Foxot, nem csak egy svájci bácsi járt vele vasárnaponként a szanatóriumba.
Nem kelt csalódást a motor életre keltése sem: pöccre indul az adagolófúvókás, háromhengeres TDI. Újabb döbbenet: az alapjárat nem túl hangos és rezonancia sincs, terhelés alatt azonban jut némi rezgés az utastérbe és a kerregÅ‘ hang is fel tud erÅ‘södni, de egyik sem vészesen. Ahogyan azt a VW-tÅ‘l megszokhattuk: az 5 fokozatú váltó kapcsolási érzete hibátlan, eltalált az áttételezés is, az ötödik akár már kevéssel 50 km/óra felett tolható, az alacsonyról érkezÅ‘ (a csúcsot jelentÅ‘ 155 Nm 1600-2800/perc között rendelkezésre áll) nyomatékkal simán bÃrja már 1200/perc környékétÅ‘l a terhelést a 70 lovas TDI. Autópályán, viszonylag könnyen, 3100/perc fÅ‘tengelyfordulattal futható a 130 km/órás tempó – a motorzaj akkor sem vészes, ugyanis legalább annyira tombol a szél és a gördülési zaj is – de kisebb távok gond nélkül letudhatók. A 14,7 másodperces 100 km/órára gyorsÃtás és a 161 km/órás végsebesség untig elegendÅ‘. Fogyasztás szempontjából meg kell jegyezni, országúton akár 4,2 l/100 km-re leszorÃtható az étvágy, ám a gyári vegyes érték is már 4,9 l/100 km, a városi pedig 6,1 – ma már jóval aszkétább konkurensek is léteznek – de használt autótól azért az 5 literes érték is jónak mondható. A külföldrÅ‘l hazaesett példány gyári méretű, sértetlen dÃsztárcsás felnijeire húzott 165/70 R14 Sava téligumikkal túlzottan nem nyüstöltük a futóművet, de egyértelműen látszott: átlagos felhasználáshoz kellÅ‘en stabil, jól csillapÃt, és ami használt járgánynál sarkalatos: nem húz félre, nem lóg. A csak elöl tárcsás, hátul dobos fékrendszer a mai márkatársakéhoz hasonlóan finoman adagolható és hatásos.
Hiába mutat azonban jó képet a kis VW, klÃmanélkülisége kompromisszumot igényel, és eladásakor ugyanazzal kell majd szembesülni, mint most: napjainkban az utastérhűtÅ‘ nélküli autó (annak ellenére, hogy e rendszer akár iszonyatosan veszélyes is lehet) speciális vevÅ‘t vár. ÉrtékesÃtése azonban esélytelennek aligha nevezhetÅ‘, akinek a kis fogyasztás mindennél fontosabb és épp 2 milliót szánna autóra, annak érdemes megtekintenie az Auto Palace Délpest telephelyén a Foxot.
Én biztosan nem vennék klÃma nélkül autót.Részint,mert nagyon kellemessé teszi az autózást, másrészt eladáskor sokat számÃt.Ha nem is az árban,inkább az eladás idejét rövidÃti le.És mint tudjuk senki sem szeret sokáig árulni egy autót,mert macerás és költséges.Aki adott már el autót az pontosan tudja,hogy mirÅ‘l beszélek.
Az meg egy igazi magyar spórolós tévhit,hogy a klÃmát csak két hónapig lehet(vagy kell használni).
Nekem már több,mint tÃz éve csak automata klÃmás kocsijaim voltak,soha ki nem kapcsolnám a klÃmát.amikor hideg van akkor magától lekapcsol(+ 6°C alatt),ha ezt meghaladja a kinti hÅ‘mérséklet, akkor visszakapcsol és párátlanÃt,melegben meg hűt.kit érdekel,hogy kicsit többet fogyaszt.az autó értem van és nem fordÃtva.A kényelem az elsÅ‘,a spórolást meg csak késÅ‘bb jön.
Véleményem szerint a legjobb spórolós autó a 1,3 literes Multijet dÃzelmotorral szerelt Fiat Punto Classic. 3,9-4,2 literbÅ‘l eljár vegyesben, kényelmesebb és szebb is mint a Fox. Hasonló korban (2-3-4 év) 1,5 millió forintért hozzá lehet jutni. Ja, és klÃma is van benne 🙂
ott gyártott, de valószÃnűleg Ny-Eu-ban forgalomba helyezett. azért nagyon nem mindegy idÅ‘járás szempontjából… 🙂
BrazÃliában gyártott, és ott klÃma nélkül használni a trópusi éghajlaton, az azért nem semmi. -:)))
Ma is azt vallom, Magyarországon nem túl nagy jelentősége van a légkondinak az autóban, itt elmegy anélkül is, mivel maximum 2 hónap az az időszak a 12-ből, amikor jóleső érzés bekapcsolni.