Egynapos autópálya-matrica érkezik – az egész EU-ban!

Útdíj-reform: használat alapú díjak, kedvezmény az elektromos és hibrid autók számára

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Átfogó útdíj-reformot fogadott el az Európai Parlament: a teherautóknál mindenképp távolság alapján kell majd fizetni, a személyautóknál is átláthatóbb, méltányosabb rendszert kívánnak létrehozatni.

Ahány ország, annyi autópályadíj-rendszer, még az EU-ban is - ennek kíván véget vetni az Európai Parlament e hét csütörtöki döntése. Nem lesz kötelező még a teherautók és a kamionok után sem útdíjat szedni, ha viszont egy tagállam úgy dönt, hogy a transzeurópai hálózat (TEN-T) részét képező utakon (lényegében az autópályákon) díjkötelessé teszi a közlekedést, akkor az uniós szabályok szerint kell eljárnia a tagállamnak.
Hirdetés
A nehézgépjárművek (teherautók, kamionok és buszok) esetén nyolc éven belül ki kell vezetni az időalapú matricákat, ugyanis a szabályok felülvizsgálatának az volt a célja, hogy a fizetendő díj összegét ezentúl az úthasználat időtartama helyett a távolsága határozza meg.

A megtett út alapú megközelítés jobban érvényre juttatja a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveket.

A kevésbé környezetszennyező járművek elterjedésének felgyorsítása érdekében a tagállamoknak 2026-tól a teherautókra és buszokra azok széndioxid-kibocsátása, a furgonokra és minibuszokra pedig az emissziós normájuk (Euro besorolás) alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk a tagállamoknak.

A zéró- vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell majd előírni, magyarán az elektromos autók az autópályadíjakban is kedvezményt kell kapjanak.


Az új szabályok értelmében a külföldről érkező, alkalmi úthasználókkal való méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra (egy napra, egy hétre vagy 10 napra) is meg lehet majd váltani, árukat pedig maximálják. Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre - kisteherautókra, kisbuszokra és személyautókra - is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő-, vagy távolságalapú rendszer közül.
Hirdetés
Nagyobb átláthatóságot is kíván az EU. A képviselők azt is elérték, hogy a tagállamok három évvel a szabályok életbe lépése után nyilvánosan számoljanak majd be az országukban kivetett útdíjak összegéről és arról, hogy hogyan használják fel a bevételt. A képviselők azt szeretnék, ha az útdíjból befolyó pénzek a fenntartható szállításhoz, infrastruktúrához és mobilitáshoz járulnának hozzá.
Hirdetés
Giuseppe Ferrandino (S&D, Olaszország) jelentéstevő szerint „A teherautók időalapú matricájának kivezetése egységesíti majd a jelenleg zavaróan sokszínű rendszert. Arra sarkalljuk a fuvarozási ágazatot, hogy használjanak tisztább gépkocsikat. Nagyon örülök, hogy mindenféle forgalomban lévő járműtípusra sikerült kiharcolni az egynapos matricát, mert ennek köszönhetően az egy-egy országon csak átutazók is méltányos árat fizetnek majd. Ez az idegenforgalom szempontjából is jó hír: ezentúl nem járnak rosszul az útnak indulók.”
A vitában magyar képviselő nem szólalt fel. A szabályok 20 nappal az Európai Unió Hivatalos Lapjában való megjelenésük után lépnek életbe. A tagállamoknak két év áll rendelkezésükre, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására, magyarán 2024-re várhatók az egynapos matricák.
Forrás: Európai Parlament
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?