Itt az első SP rendszám

Talán fehéredik kicsit a magyar autósport

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy Zsigulira felkerült az első magyarországi SP rendszám. Ha ilyet látunk, jó eséllyel ralipilóta vezeti az autót, de nem a boltba, hanem edzeni vagy versenyezni.


A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közös erőfeszítéseinek köszönhetően a minap kiosztották az első sportrendszámot. Az újításnak köszönhetően azok a versenyautók, amelyek megkapják ezt az új rendszámot, a közutakon egy évben 90 napon keresztül közlekedhetnek. Gyulay Zsolt, az MNASZ elnöke úgy véli, hogy a jogi szabályozás megalkotásával ez a rendszer biztos, hogy működőképes lesz, illetve a magyar autósport történelmi lépést tett a sportág kifehérítése ügyében.
Hirdetés
Az autósport, azon belül a rali és a tereprali szakág nehéz helyzetbe került, miután az úgynevezett próbarendszámok kiadásának körülményeit az állam megszigorította, így a versenyautók közutakon való (szabályos) közlekedése szinte lehetetlenné vált. Az MNASZ elnöksége már rég úgy döntött, hogy a helyzet megoldása érdekében az NKH-val összefogva megteremti a sportrendszám magyarországi bevezetését. A folyamatos egyeztetések után 2012 novemberében jött el az idő arra, hogy - Wirtmann Ferenc Historic kategóriás gépére - felkerüljön az első sportrendszám. "Mindig fura, ugyanakkor jó érzés, ha valamiben első az ember, ugyanis az ő neve általában fennmarad a históriás könyvekben. Jómagam három versenyautót üzemeltetek, és az OT-s, illetve egy normál rendszámú autó mellé most már van a sportrendszámom is. Hogy ez valóban beváltja-e majd a hozzá fűzött reményeket, azt még nem lehet megmondani, a gyakorlatban mindez kiderül" – állította az immár SP-00-01-es Zsiguli tulajdonosa.
Az NKH szakemberei elmondták, a sportrendszám megjelenése előtt hatósági szempontból nehezen voltak kezelhetőek a versenyautók, amelyek a közúti forgalomban is részt vettek. "Egy sportjármű kialakításában és tulajdonságaiban is eltér a hagyományos járművektől, ezért vizsgálatuk során a hatóság gyakran találkozott olyan esettel, amikor nem minden felelt meg a hatályos jogszabályi környezetnek. Az MNASZ-szel együttműködve a Nemzeti Közlekedési Hatóság is részt vett a jogi szabályozás előkészítésében. Az egyeztetések során olyan eljárás kialakítására törekedtünk, hogy a közlekedésbiztonsági szempontok szem előtt tartása mellett, az ügyfelek részére egy rugalmasabb, egyszerűbb eljárást dolgozzunk ki. Remélhetőleg az érintett járműkör a sportrendszámot fogja választani, mint legegyszerűbb, erre a járműcsoportra kialakított lehetőséget" – olvasható az NKH közleményében.
Egy biztos, a rendszer megkönnyíti majd a versenyzők dolgát, ráadásul biztosítási szempontból is mindenképpen előnyös a sportrendszám igénylése. "Az új sporttörvény érvénybe lépése rengeteg feladatot rótt és még ró ránk az elkövetkező időszakban. Megerősítettük a legális, MNASZ által szervezett versenyeket, ugyanakkor a rendőrséggel, az erdészettel és a Magyar Közúttal összefogva folyamatosan fellépünk a kalózrendezvények ellen. Ezen kívül az autósport kifehérítése és a rend megteremtése céljából immár bevezettük az úgynevezett sportrendszámot a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával. A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban terveink szerint létrehozunk egy vizsgabázist, amely kiválóan alkalmas lehet arra, hogy a sportrendszámok kiadásához szükséges hatósági felülvizsgálatokat és a sportszakmai feltételek vizsgálatát egy helyen végezhessük" – fogalmazott Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, az MNASZ elnöke.
A honi szövetség első embere elárulta, aki sportrendszámot igényel, az ezzel együtt ideiglenes forgalombantartási engedélyt kap, és a sportrendszámmal rendelkező autó egy évben 90 napon keresztül közúton is közlekedhet. Aki ilyen autóval közlekedik, annak minden esetben indítási naplót kell írnia, mert csak így közlekedik a jogszabályoknak megfelelően. "Ez a 90 nap egyrészt felöleli, sőt bőven meg is haladja azoknak a napoknak a számát, amelyet versenyzéssel, teszteléssel, illetve a különböző helyszínekre való eljutással a közutakon töltenek ezek a versenyautók. Ám csak így lehetett a biztosítókkal megegyezni, így válhatott vállalható összegűvé a sportrendszámmal rendelkező versenyautók kötelező biztosítása. Már most hallottam olyan véleményeket, hogy azok az autók, amelyek korábban a regisztrációs díj megúszása miatt próbarendszámokkal közlekedtek, majd most sportrendszámot fognak igényelni. Mindenkit megnyugtatok, hogy nagyon szigorú szabályoknak kell megfelelnie azoknak az autóknak, amelyek ilyet igényelnek. Például mindenképpen bukócsövesnek kell lennie, és a személyautók esetén kettő, míg a kamion esetében három személy szállítására legyen kizárólag alkalmas."
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 10:30
    Permalink

    Mibe kerülhet egy ilyen rendszám össz-visz?
    Valami féle apró betüs rész esetleg nem tér ki a szabályozásban a quadokra vagy a 4×4 ATV-re?
    Ezek nagy rész is “feketésen” jönn megy!Használati körülményeik nagyban hasonlíthatók cikkben irt kategoriára…..

Vélemény, hozzászólás?