Hirdetés

Itt az ideje nyári gumira váltani! De vajon melyikre?

Nyárigumiteszt 2016: 18 garnitúrát vetettünk össze

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ötödik éve készítjük gumitesztjeinket, újdonság, érdekesség azonban még mindig akad. Most is összevetettünk 18 garnitúrát.

Idén összesen 18 garnitúrát hozott ki a nonstopgumi.hu csapata a Hungaroringen található Groupama Tanpályához, hogy összevethessük őket. 14 nyári mellett két téli, egy négyévszakos és az “egészévesnek mondott Michelin CrossClimate is szerepelt

Első ízben 2012 őszén készítettünk nagyszabású és hazai gumitesztet a nonstopgumi csapatával. A közös munka azóta már rutinná vált, ahogyan a mogyoródi Groupama Tanpályával is. Igaz, idén (ahogyan téligumitesztünknél is) némi újításra kényszerültünk: a felújítás alatt álló Hungaroringre nem mehettünk ki, csak az általa körülzárt Tanpályán tesztelhettünk. Más aszfalt, a tavalyiaktól eltérő körülmények, így az eredményekben is látható eltérés. A teszt után viszont azt kell mondjuk, a kisebb pályán egységesebb mérést tudtunk megvalósítani. Így is tudtunk mérni fékutat száraz és nedves aszfalton is, igaz, a szokott 120 helyett csak 60 km/óráról. Meg persze néztünk kanyarjellemzőket (adott íven elérhető legnagyobb sebesség) száraz és nedves aszfalton, mértünk zajszintet, kigurulást, ami az abroncs gördülési ellenállására, így üzemanyagtakarékosságára utal, és persze a teszt végén pontoztuk az abroncsok kopási képét is. A tesztet a legnagyobb példányszámban fogyó 195/65 R15 méretben, volt rendőrségi Ford Focusokkal végeztük.

Hirdetés

A Hungaroring újraaszfaltozása miatt ezúttal szárazon is csak 60 km/óráról tudtuk nézni a fékutakat. Tapasztalatunk az, hogy azonos aszfalton vizes felületen nő a fékút, illetve az egyes abroncsok közötti különbségek is jelentősebbek

Bár az abroncsok egy részét korábban is próbáltuk már, a kopási kép bizony meglepetéseket okozott. A tesztet a nyári kánikulához mérten egészen enyhe, 11-14 Celsius fokos, enyhén felhős időben végeztük, így az aszfalt hőmérséklete sem ment igazán följebb, mint a levegőé. Az elmúlt évekkel szemben most nem is 130, hanem jellemzően 70 km/óráról indítottuk csak a vészfékezéseket, ám az ötszöri száraz és ötszöri nedves utas mérés, valamint a kanyarjellemzők négyszer öt (száraz-vizes, jobbra-balra) vizsgálata bizony nyomot hagyott az abroncsokon. Természetesen eltérő mértékben. A tesztbe válogatott két használt (prémium és középkategóriás) téli gumi, a négyévszakos Vredestein Quatrac 3, az “egészéves Michelin CrossClimate és a 14 különféle nyári gumi mind másként tűrte a megpróbáltatást.

Méréseink

  1. Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
  2. Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
  3. Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára
  4. Menetzaj 60 km/óránál
  5. Kanyarsebesség száraz úton: adott íven elérhető maximális sebesség
  6. Kanyarsebesség nedves úton: adott (de a szárazzal nem azonos) íven elérhető maximális sebesség
  7. Kopásállóság: a teszt végén látott kopási kép pontszáma

Látni akarok minden adatot − mért eredmények letöltése

Száraz aszfalton nem egész 3 méter különbség adódott csupán a legjobb és a legrosszabb abroncs között, meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a téli gumik nagyon jelentősen roncsolódtak a vészfékezésekkor
Száraz aszfalton nem egész 3 méter különbség adódott csupán a legjobb és a legrosszabb abroncs között, meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a téli gumik nagyon jelentősen roncsolódtak a vészfékezésekkor

A mostani teszt is egyértelműen rámutatott: 10 Celsius fok felett extrém kopásnak van kitéve a téli gumi: néhány vészfékezés, néhány tempósabb kanyarvétel, és már dobhatjuk is ki az abroncsot (leginkább az első kerekekről). Ráadásul nem jár jól az, aki a már cserére érett garnitúrát nyáron kívánja “lejárni, azt ugyanis nagyon hamar meg fogja tenni, de

a téli gumi még jó állapotában is átlag feletti fékutat ad!

Csúszik, nyúlik, az ABS-szel szerelt autó pedig ilyenkor többször engedi fel a féket. Nedves úton a középkategóriás, a teszt elején még korrekt állapotú téli gumi már 60 km/óráról is 4,9 méterrel, 35%-kal nagyobb fékutat adott, mint a legjobb nyári, ez pedig azonnal el kell döntse azt a kérdést, hogy érdemes-e nyári gumira váltani. Nincs olyan alacsony futásteljesítmény, aminél ne lenne érdemes!

Nedves aszfalton már közel 5 méter, több mint egy autóhossznyi fékút-különbséget mértünk az egyes abroncsok között. Egyértelmű, hogy már most sem érdemes téli gumival járni
Nedves aszfalton már közel 5 méter, több mint egy autóhossznyi fékút-különbséget mértünk az egyes abroncsok között. Egyértelmű, hogy már most sem érdemes téli gumival járni

Váltani kell, de melyikre?
Sok mérés, sok számolgatás kell ahhoz, hogy megtudjuk, melyik a legjobb abroncs. A szárazon legjobb nyári Michelin másban nem remekelt. A vizes úton (fékezhetőség és kanyartempó szempontjából egyaránt) legjobb Vredestein Sportracs száraz úton fékezhetőségben már a középmezőnyben volt.

Látni kell, hogy száraz aszfalton kisebb különbségek adódnak az egyes gumik között, mint vizesen.

Így aztán az amúgy (egyéb tesztekkel szemben) megmutatott mérési eredményeket mi százalékosan is összevetettük, majd a száraz úton adódott fékezhetőség 30%-os, a nedves úton mért fékezhetőség 20%-os, a kopásállóság 15%-os, a kanyarsebességek és a kigurulás által mutatott gördülési ellenállás 10-10%-os, valamint a zajszint 5%-os figyelembevételével alakítottuk ki összértékelésünket.

A kopási képével legjobb, és amúgy is stabilan jó jellemzőket mutató Bridgestone T001, valamint a hasonló jelzőkkel illethető Continental ContiPremiumContact 5 az elért legjobb eredmények több mint 95%-át hozta, a vizes úton legjobb Vredestein Sportrac 5 pedig közel annyit tudott. Gond nélkül ajánlható a száraz úton legjobb Michelin Energy Saver Grnx és a minden mérési szempontból korrekt Hankook K 125 Ventus Prime3, a Firestone TZ300 és a Falken Ziex ZE914 is. A keveset, télen “kompromisszummal (hóban nem autózóknak) ajánlható a nyári gumiknál drágább, ám átszerelést, téli gumira váltást nem igénylő Michelin CrossClimate is, ami kánikulai tesztünkön is jól szerepelt, továbbá télen is jó volt száraz és vizes aszfalton, ám jégen és hóban elvérzett. Csupán kielégítő teljesítményt mutatott a hamarosan hazánkban is gyártó Apollo Amazer 3G Maxx abroncsa, ami kopás szempontjából jó ugyan, ám fékezhetőségével gyenge.

A körpályán mutatott képességek gyakorlatilag a fékezhetőségekre rímeltek. Szárazon a legjobban fékezhető Michelin Energy Saver Grnx, vizesen a nedves fékezhetőségben is első Vredestein Sportrac 5 volt a legjobb

A tesztelt - 195/65 R15 méretű - abroncsok árai
Apollo Amazer 3G Maxx 15 100 Ft
Barum Brillantis 2 15 155 Ft
Bridgestone Turanza T001 19 406 Ft
Continental ContiPremiumContact 5 19 217 Ft
Dayton Touring 14 421 Ft
Falken Ziex ZE914 16 191 Ft
Firestone TZ300 16 000 Ft
Goodyear EfficientGrip Performance 20 471 Ft
Hankook K125 Ventus Prime3 15 354 Ft
Használt középkategóriás téli gumi
Használt prémium nyári gumi
Használt prémium téli gumi
Kormoran Runpro B 13 427 Ft
Michelin CrossClimate “egészéves gumi 20 000 Ft
Michelin Energy Saver Grnx 20 325 Ft
Premiorri Solazo 12 000 Ft
Vredestein Quatrac 3 négyévszakos gumi 22 500 Ft
Vredestein Sportrac 5 21 000 Ft

Meglepetés, hogy csak az olcsónak számító Apollo abroncsa után következik a tavalyi tesztgyőztes Goodyear EfficientGrip Performance. A teszten nem viselkedett rosszul, de igazából jól sem, kopási képe alapján pedig – legnagyobb meglepetésre – idén az egyik legrosszabb lett, ez húzta le összpontszámát. A tavaly tartósnak és jónak bizonyuló abroncs idén elmaradó teljesítménye arra utal, hogy miként az autógyártók is folyamatosan finomhangolják autóikat, az abroncsgyártók is módosíthatnak “menet közben a keverékeiken.

Tavaly tesztgyőztes volt, idén általános képességeivel, de leginkább kopási képével igencsak elmaradt az élmezőnytől a Goodyear EfficientGrip Performance

Nem volt meglepetés, hogy az olcsóbb abroncsok, így a Dayton Touring, a Kormoran Runpro B és az ötéves, 4-5 mm profilmélységű prémium nyári gumi, valamint az olaszos nevű, ám valójában ukrán Premiorri Solazo és a négyévszakos Vredestein Quatrac 3 általános jellemzőivel gyengének bizonyult. A Barum Bravuris 2-re fokozottan igazak a Goodyear gumijára mondottak: a nyári abroncsok közötti legrosszabb kopási képhez átlag alatti egyéb jellemzők társultak. A téli gumik pedig mindennél jobban roncsolódtak, fékútban a prémiummárkás még a középmezőnyben volt, a középkategóriás a legrosszabbnak bizonyult. Nyári gumira váltani tehát erőteljesen ajánlott! Alább (normál, azaz nem mobil nézetben) mindenki saját preferenciái alapján módosíthatja az összértékelést, így bárki láthatja, hogy melyik a számára legjobb nyári gumi. Végül pedig vesse össze az árakat, kalkuláljon akár csupán 40 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, hogy megkapja: jó gumira költeni nem luxus, hanem bölcs előrelátás.

Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Nagyon hasznos!

    egyszer látnék pár mérést eltérő guminyomásom, váltó mérteken, eltérő súly sebesség indexel azonos típusnál.
    Pl max kopásállóság, top kigurulás típusnál azok számára, akik még ezen túl is optimalizálnának.
    Ez esetben a Continental Premium-Contact 5-nél lenne érdekes.
    Esetleg még egy mutató ahol az árat osztjátok a kopás állósággal.
    Még talán linkek a minta képéhez a galériában, soronként a típusokhoz.

    Szép munka!

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Kedves Auzónavigátor Csapat!

    A gumivásárlásaimnál évek óta támaszkodom az önök tesztjeire. Eddig mindig sikerrel. Most azonban úgy hozta a sors, hogy egy SUV-al autózom, ahol gyárilag 18″ a felnik mérete. A kérdésem annyi, hogy van-e kompatibilitás egy kisebb átmérőjű gumi teszteredménye, és a hasonló típusú nagyobb átmérőjű gumik tulajdonságai között. Lehet, hogy a növekvő számú, nagyobb gumiátmérőket használó szabadidő autók miatt érdemes lenne 18″ gumikat is tesztelni?
    Üdvözlettel,
    Kiss Gábor
    kgdiver@t-email.hu

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Az Uniroyalt szinte minden tesztből kihagyják, pedig -szerintem – egy nagyon jó gumi. Én Rainsport 1-et használtam 4 évig, majd váltottam RainSport3-ra tavaly. Tökéletesen bevált szakadó esőben is. Párom meg még a RainSport2-t koptatja, immár 5 éve és a kopás is rendben van(volt) mindhárom garnitúránál.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Én “Toyo PROXES CF2”-t vásároltam most, nagyon jónak tűnik és a fent megadott méretben (195/65R15) akciósan 13.500 Ft volt darabja. Én nem tudom honnan veszik ezen gumik árait amit a cikk megjelenít, de botrányosan drágák.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Én is vártam az Uniroyalt, a RainExpert 3 SUV-ot koptatom egy éve teljes megelégedéssel. Az új cápabőr technológiával és áramlási optimalizált aszimmetrikus mintázattal a víz turbolencia nélkül távozik a gumi alól háromszoros mennyiségben az átlagosnál sokkal gyorsabban mint normál esetben. Ezáltal magasszintű védelmet biztosít aquaplaning ellen. Locsolóautó lett a kocsimból nagy esőben, csak nem előre hanem oldalra. A fékút és a kényelem is jobb lett a gumicsere óta. Kopást sem tudtam még mérni igaz csak 10E-km van benne. Kíváncsi lennék egy nyúzósabb tesztre talán jövőre vagy még idén ha sikerülne sort keríteni rá. Persze tudom ez nem kívánság műsor, a teszt így is nagyon jó és köszönjük szépen a sok munkátokat.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    A Priusra vasárnap nálunk is ez a Goodyear kerül (215/45R17). Michelin Primacy HP volt eddig, 6 év után a mintázat 5,5-6 mm között, a gumi (főleg oldala) rommá van repedezve, minden ápolás-tárolás ellenére.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Nem ismertem a tesztet, de egy jó ajánlatra vettem Hankook Ventióus Prime 3-at. Made in Hungary.
    Eszerint ár-érté arányban igen jó.
    Persze ez 5-6 év, teljes élettartam alatt fog megmutatkozni.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Köszönjük. Olyannyira független a teszt, hogy sem pénzt, sem abroncsot nem kértünk hozzá a gyártóktól. Az abroncsokat a nonstopgumi, a pályát és az autókat a Tanpálya biztosította, a mérést magunk végeztük a gpsarena.hu által biztosított eszközökkel.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Szuper a teszt!
    többre tartom mint az ADAC-t 😀 remélem egyik gyártó sem fizetett le titeket 😀 Vagy ha igen, akkor is csak a pénzt tettétek el, de a plebst nem vertétek át 🙂
    Nekem a Dunlop hiányzik, de lehet h nem jöttek elő még új termékkel.
    Eddigi személyes tapasztalom szerint bő 10 év 😀 (nem túl sok, de sok autó) Nyári Dunlop és Nokian nagyon bevállt, ellenben a PIrellivel…
    Téliek esetében a Goodyear szuper, illetve Michelin Alpine 4 és Firestone is 🙂

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Jó a teszt, bár kicsit érdekes, hogy a goodyear csak “kielégítő lett” 🙂

    Tavaly óta használom pont ebben a méretben, és forszírozott használatban valóban kb most van 5,5-5,8 mm-en a profilmélységem a kormányzott kerekeken (hátul +0,5 mm). kb 18 ezer km használat alatt.

    Nem tudom, hogy ez gyors kopás -e, de legalább hamarabb elkopik, minthogy bakelit keménységűre keményedjen 4 év után 🙂

    JA!

    És nem tudom, hol néztétek az árakat, de én [b]tavaly 16 250 forintért vettem darabját 195/65 R15 H91[/b] paraméterekkel, és most sem más a helyzet a legnagyobb gumis webshopokban. Az a 20 ezer enyhén túlárazott…

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Eloszor is koszonjuk a tesztet, tanulsagos. Masodszor, orulok a Falken jo helyezesenek (6ev ZE912 utan ZE914-t koptatok tavaly ota), viszont a Turanza elso helye meglepetes szamomra. Kar, hogy az Uniroyal nem kerult a tesztbe, a RainSport/RainExpert mintazata kifejezetten szepre sikerult, a cimke szerint sem rossz valasztas.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    A Hankook nyárigumik tényleg nagyon jók lettek az utóbbi pár évben, és az áruk is jó. Nekem kifejezetten nedves úton bizonyítottak ahogy az a tesztben is kijött. Oldaltartása kicsit puhább, viszont a többi paramétere bőségesen kárpótolja ez a kis hiányosságát. Már harmadik éve nyúzom az egyik garniturát, és a kopása is rendben van. Azóta az összes kocsinkra azt vettem. A télivel viszont ennyire nem vagyok megelégedve, az inkább átlagosnak mondható. Bár állítólag az új széria már abból is jobb.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Ahogy azt a cikk is írja és ábra is mutatja a száraz úton való fékezés adatai között minimális az eltérés. Szóvel ezt minden gumi tudja, ez az alap. A vizes úton való fékezés egy szélsőséges vészhelyzetben mutatja meg mit tud a gumi. Ezért ez a legfomtosabb faktor egy guminál.

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    A száraz úton fékezés valóban nem lényeges. nem vízibusz ez gyík. Te nem gumiszakértő vagy véletlenül? A Durexnél a lyukas példányokat vizsgálók közt?

  • 2017.10.28. at 06:55
    Permalink

    Mivel nyári guminál a nedves úton való fékezés a legfontosabb, ez az adat az irányadó. A Hankook Ventus Prime 3 nagyon ott van és az ár érték arányban a legjobb. Szerintem nem kérd!és melyiket éri megvenni.

Vélemény, hozzászólás?