Itthon a lágy hibrid Ford Focus és Fiesta!

Végigpróbáltuk a Ford hibridjeit a Fiestától az Explorerig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mint minden autógyártó, a Ford is igyekszik visszaszorítani palettájának szén-dioxid kibocsátását, így nem meglepő, hogy szaporodnak a hibridek a kínálatban. Legyenek azok lágy vagy konnektorosak, mindegyik izgalmas.

Szinte a teljes Ford paletta villanyosítottá vált, ha a személyautókat nézzük, sőt már a haszonjárműves vonalon is felbukkantak hibridek. Ám most leginkább a lágy hibrid Focusról ejtenék néhány szót, hiszen a Kuga, a Puma és az Explorer is járt már nálunk teszten. Ha pedig még régebbre tekintek vissza, akkor az öntöltő hibrid Mondeóhoz és az igencsak különleges konnektoros Tourneo Customhöz is volt már szerencsénk. A hibrid Fordok hazai bemutatóján azért ott volt a paletta legfrissebb és legtekintélyesebb tagja az Explorer, amiről a héten már tesztben is beszámoltunk. A Kuga pedig háromféle változatban is megfordult nálunk, PHEV, MHEV és sima benzines motorral is, míg a Puma csak lágy hibridként, de érdemes róla tudni, hogy rendelhető dízelmotorral és 48 voltos rendszer nélkül is. És, ha már ez a 48 volt szóba jött akkor maradjunk is nála. hiszen ugyanez a rendszer kapott helyet a Fiestában és a Focusban is.
Hirdetés
Lágy hibrid lévén a Focus és a Fiesta sem tud tisztán villanyhajtású módban közlekedni, de kaptak egy indítógenerátort, ami a Fordnál BISG néven fut. Ezt a szíjhajtású szerkezetet egy 48 voltos, léghűtésű, lítium-ion akkumulátor látja el energiával, innen származik ugye a „48 voltos” elnevezés. Természetesen a rendszer képes a rekuperációra, tehát árammá alakítja a fékezés során többnyire veszendőbe menő energiát, de ahogy említettem, nem tudja egymaga levenni az autó mozgatásának terhét a benzinmotor válláról, ám képes elektromotorként is működni. Zökkenőmentesen kapcsolódik be a hajtásba, többnyire gyorsításkor, de normál haladás során is. Ami kedvezőbb fogyasztást eredményez, és a jótékony hatásai között az észrevétlenül működő stop/start rendszer is említhető. A benzinmotor újraindításához mindössze 0,35 másodperc kell, emellett képes úgy állóra fékezni az autót a rendszer, hogy a váltó még fokozatba van kapcsolva, de a kuplungpedált már lenyomták. A vezető beállíthatja, hogy ez a funkció 15, 20 vagy 25 km/órás sebesség alatt aktiválódjon. A számok nyelvére lefordítva egyébként a nyomaték-helyettesítéssel 24 Nm forgatónyomatékot ad a BISG, csökkentve a benzinmotor terhelését, így a WLTP ciklus alapján 115 g/km az autó szén-dioxid kibocsátása, az üzemanyag-fogyasztás pedig 5,1 l/100 km. A forgatónyomaték-kiegészítéssel pedig 20 Nm-rel magasabb forgatónyomatékot biztosít a BISG annál, mint amit a benzinmotor egyedül leadhat teljes terhelés mellett, szóval az alacsony fordulatszám-tartományban akár 50 százalékkal nagyobb nyomaték is rendelkezésre áll.
Hirdetés
A BISG azt is lehetővé tette, hogy a mérnökök alacsonyabbra vegyék az egyliteres EcoBoost motor sűrítési arányát, és nagyobb turbófeltöltővel növeljék a teljesítményt. Ráadásul a forgatónyomaték-kiegészítés jelentősen mérsékli a turbólyukat, így a motor gyorsabban pörög fel. Lágy hibridként is tudja a Focus a hengerlekapcsolásos technológiát, ami 14 ezredmásodperc alatt automatikusan leállítja az egyik henger működését, amikor a motor nem teljes terheléssel üzemel. Például amikor az autó egyenletes sebességgel halad, szükség esetén pedig ugyanennyi idő alatt újra visszakapcsolja azt. Természetesen a Focus vásárlói továbbra is megrendelhetik autójukhoz az 1,5 literes EcoBlue és a 2,0 literes EcoBlue dízelmotorokat, és választhatnak a nyolcfokozatú automata vagy hatfokozatú manuális sebességváltók közül. A hibridesítéssel az utastérbe is érkezett némi friss technika. Például a 12,3 colos digitális műszeregység, ami a hibridben az energiafelhasználást is mutatja. Az alapáron kínált FordPass Connect beépített modem segítségével az új Vészhelyzeti Előrejelzés funkció is megjelent a modellben. Ez tájékoztatja a vezetőt az útvonalon kialakult veszélyes helyzetekről, még akkor is, ha a baleset helyszíne nem látható egy kanyar miatt, vagy a többi járműtől. Ezek a figyelmeztetések függetlenek a műholdas navigációtól, mivel azokon az információkon alapulnak, amelyeket a helyi hatóságok, mentőszolgálatok és a „felhőhöz” csatlakozó más járművek szolgáltatnak. A vészhelyzeti figyelmeztetések közt egyaránt szerepelnek az útjavítási munkálatok, a meghibásodott járművek, az úttesten felbukkanó állatok, gyalogosok vagy tárgyak, sőt még a veszélyes útviszonyok is. Végül érdemes még megemlíteni, hogy a Focus felszereltségi listáján is megjelentek az X-modellek, amelyek néhány tétellel többet nyújtanak. Például kéz nélküli csomagtér-ajtó nyitást a kombi esetén, sötétített üvegezést, egyedi belső díszeket, valamint a már tárgyalt digitális műszeregységet is.
Hirdetés
Ford Focus MHEV alapárai (Ft)
1.0 EcoBoost MHEV (125 LE) M6 Connected 7 640 000
1.0 EcoBoost MHEV (155 LE) M6 Connected 7 940 000
A Fiesta nagy vonalakban ugyanezt tudja, a lágy hibrid hajtásláncokkal ez a típus is 125 vagy 155 lóerős lehet. A Ford kereskedésekben már a Fiesta és a Focus MHEV is elérhető, a Fiestáról pedig hamarosan egy részletes teszttel is jelentkezünk, hiszen a szabadidő-autós hangulattal felvértezett Active éppen most jár nálunk próbán.
Ford Fiesta MHEV alapárai (Ft)
1.0 EcoBoost mHEV (125LE) M6 Titanium 6 010 000
1.0 EcoBoost MHEV (125 LE) M6 ST-Line 6 290 000
1.0 EcoBoost MHEV (155 LE) M6 ST-Line 6 440 000
1.0 EcoBoost MHEV (125 LE) M6 Vignale 7 210 000

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.10.15. at 08:57
    Permalink

    Ez az mild (pöcs) hibrid bohóckodás semmi másról nem szól, mint az aktuális normák megugrása.
    Elfogytak a korábbi “ötletek” : gyengítsük a motort, legyen döglött a gázreakció, tegyünk rá mégegy (n+1) szűrőt stb.
    Viszont ultrabonyolultak lettek a hagyományos motorral működő autók.
    Ezeknél a ~10 éves kor után jelentkező hibák bármelyike lehet majd GTK!
    És mindezt bőven megfizettetik a vásárlóval.
    Ha megnézzük a következő normákat 2025 és 2030, akkor a napnál világosabb, hogy az EU-ban nincs jövője a benzin/diesel motoroknak….

  • 2020.10.15. at 13:58
    Permalink

    Pontosan, katalógusban remekül néz ki a fél literrel kisebb fogyasztás, a valóságban meg jó ha van 1-2 deci. Szerencsére a Fordnál lehet választani lágyhibrid nélkül is, 450.000 JMF-et spórolva ezzel. Már csak azt nem tudom, hogy ki az a csökkentelméjű, aki kifizeti a kicsinek semmiképp sem nevezhető felárat..

    • 2020.10.16. at 02:20
      Permalink

      Fékezési energia visszanyerés és örök életű indító motor 450e-ért? Nekem egyáltalán nem hangzik annyira elvetemült dealnek. Ez pont a Focus fő vásárlói rétegének (rövid utakra használt cégautó flották) nagyon is megérheti.

Vélemény, hozzászólás?