Sötétben és esőben is jobb képet kapunk, mint egy hagyományos tükörrel
A hatalmas piaci verseny az autóiparban sokszor olyan újÃtásokat szül, melyek erÅ‘ltetettek, fölöslegesek vagy túl bonyolultak, ezt pedig a vásárlók bizony kÃméletlenül büntetik, az alacsony eladási adatok sokszor teljes modelleket vagy akár modellszegmenseket tüntetnek el. Az autógyártók a technológia terén is folyamatosan versenyeznek egymással, és itt is felváltva láthatunk igazán hasznos, illetve haszontalan újÃtásokat. A visszapillantó tükröket kamerákkal helyettesÃteni elÅ‘ször értelmetlennek tűnhet, ám a Lexus rendszerében lévÅ‘ kiegészÃtÅ‘ funkciók inkább a valóban hasznos kategóriába helyezik ezt az extrát, ami hamarosan már hazánkban is rendelhetÅ‘ lesz.
A kamerák karjai vékonyabbak és áramvonalasabbak
A legszembetűnÅ‘bb változás a hagyományos visszapillantó tükrök kisebb, kinyúló "karokkal" való helyettesÃtése, melyek végén található egy-egy kamera. Ezek folyamatosan közvetÃtik a képüket a beltérben az A-oszlop tövénél található képernyÅ‘kre - ezeket viszont sajnos nem épÃtették be az utastér elemeibe, mint például az Audi e-tron esetében (ahol az ajtópanel tartalmazza a képernyÅ‘ket), ehelyett olyan hatásúak, mintha csak utólag felszerelt monitorok lennének. A németek verziójánál viszont abban a tekintetben jobb, hogy egy magasságban vannak a hagyományos visszapillantókkal, Ãgy nem tart sokáig megszokni az új rendszert, mÃg az Audiban enyhén lefelé kell nézni. A külsÅ‘ kamerák vékony, áramvonalas burkolatban kaptak helyet, amik Ãgy csökkentik a menetzajt és a látótérbÅ‘l is kevesebbet takarnak ki. A kamerák enyhén süllyesztve vannak a karokban, Ãgy az esÅ‘cseppek nem érik, nedves idÅ‘járásban ezért tisztább képet is adnak a hagyományos tükröknél. SÅ‘t, beépÃtett fűtés is található bennük, Ãgy sem a fagy, sem a pára nem homályosÃtja a képet, parkoláskor pedig természetesen ezeket is be lehet hajtani.
Ebbe is beépÃthetÅ‘ az irányjelzÅ‘
A kamerák fényérzékelÅ‘i által az éjszaka mögöttünk haladók fénye is kevésbé zavar minket, hiszen a rendszer automatikusan lejjebb veszi a közvetÃtett kép fényerejét, de ettÅ‘l forradalmibb újÃtásokkal is rendelkezik a digitális visszapillantó. Ha bekapcsoljuk az irányjelzÅ‘t, vagy hátramenetbe tesszük az autót, a kamerák automatikusan nagy látószögre váltanak, Ãgy a mellettünk és mögöttünk lévÅ‘ holtterek szinte teljesen megszűnnek. Kézileg is átválthatunk a nagyobb látószögre szükség esetén, a parkolás, kanyarodás vagy sávváltás után pedig automatikusan visszavált az eredeti képre a rendszer. A beállÃtásokat az A-oszlop alatti képernyÅ‘rÅ‘l végezhetjük, csakúgy, mint sok hagyományos visszapillantó tükör esetében, és természetesen holttérfigyelÅ‘ is jár az extrához.
A Lexus ES 300h-hoz hamarosan már elérhető lesz a kameratükör
További hasznos újÃtás, hogy akár segédvonalakat is megjelenÃthetnek a monitorok. Parkoláskor ezek segÃtenek elkerülni az akadályokat, menet közben (70 km/h-ig) pedig a követési távolság tartásában asszisztálnak. Az ötcolos, szÃnes monitorokkal működÅ‘ digitális visszapillantókat már 2018-ban, sorozatgyártású autóban elsÅ‘ként mutatta be a Lexus az ES-ben. Azóta az Audi megelÅ‘zte a japánokat itthon, hiszen az e-tronban már elérhetÅ‘ ez az opció, az ES 300h modellben azonban végre nálunk is rendelhetÅ‘ lesz decembertÅ‘l, ám alapáron továbbra is csak a Honda e ad digitális visszapillantót. A németeknél csak a kamerarendszer több mint 600 ezer forintba kerül, ami csak akkor választható, ha még további 900 ezer forint értékű extrát bepipáltunk - a Lexus esetében egyelÅ‘re nem tudni, milyen áron érhetÅ‘ majd el ez az innováció. Az alábbi videón mozgás közben is láthatjuk a digitális visszapillantók működését.