Játék vele a közlekedés – Peugeot e-208

Füstmentes móka és kacagás – Peugeot e-208 teszt

Vidám kisautót faragott a PSA csoport, a CMP-re épülő újdonságok közül mindenképp a 208 a legvagányabb. Elektromosan büntetlenül nyargalászik vígan a forgalomban. Mostantól lesz igazán mókás a villanyautózás!

A Peugeot kisautóinak szerepe mindig is két nagyon fontos dologból állt a történelemben. Legyen egyszerű és könnyen használható, racionális döntés, és legyen csinos, cuki, vagány, vagyis nézzen ki jól. Én csípem a 106-ost, nagyon mokány kis vasdarab, a 206 még ma is sláger, és az utódai sem kevésbé. A második 208-assal is követi ezt a trendet a Peugeot, de néhány centivel még elődjénél is kisebbre sikerült, hogy a valódi városi autós fílinget hozza. Az új 208 csupán 6 centivel hosszabb 4 méternél, és szélességben sem éri el az 1,8-at, és megint olyan formatervet kapott, amitől azonnal zsebre vágnánk a kulcsát. Pasiként is azt mondom rá, hogy ez egy nagyon kívánatos kis gombóc. Van olyan szög, ahonnan orrnehéz a dizájn. De ez a hátsó kialakítás, meg a Vertigo kék szín üt, az egész kisautó vibrál. Nem értem a lakkfekete kerékíveket, de a színre fújt hűtőmaszk megint csak egy nagyon ízléses apróság, amihez hasonlókat a franciák szoktak csak elsütni. Ez jelzi egyébként, hogy az elektromos e-208-cal van dolgunk, meg persze a zöld rendszám, legalábbis nálunk.
Hirdetés
A 16 colos szürke felnikből és az egyszerűbb, halogénnek tűnő, de teljesen ledes alap fényszórókból látható, hogy ez az autó nem csúcsfelszereltségű. Ez most többszörösen is jó pont, ugyanis Allure felszereltséggel még éppen befér az e-208 a 11 milliós állami támogatásba. Ezzel kapcsolatban érdemes tudni, hogy a támogatásra szánt keretösszeg 1,5 nap alatt elfogyott, akik pedig megkapták, azok mostantól vehetnek autót, tehát számukra a választási lehetőség még nyitott a modellek közül, (sőt, a támogatás újraindításáról is vannak pletykák - a szerk.). A tesztautó az extráival már túllő a 11 millión, de az Allure alapellátmánya is elég jó már. Az e-208 most az egyik legújabb szereplő, ahogy a Corsa-e, vagy a DS 3 Crossback E-Tense és a frissen bemutatott új Opel Mokka is, ezek technikailag teljesen megegyező modellek. A Peugeot emblémáját is lecserélik az elektromos hajtású, vagy azzal is kiegészített modelleken, kék sörényt kap az oroszlán, plusz a C-oszlopra is kap a 208-as egy kék e-betűt. Apró jelek különböztetik csak meg egy sima 208-astól, és ez nagyon jó abban az értelemben, hogy teljesen hagyományos autónak tűnik.

Hangja csak annyi, amennyit a kötelezően használandó hanggenerátor kiad, az is csak egy olyan frekvenciájú sustorgás, amit remélhetőleg a gyalogosok meghallanak majd.

Hirdetés

Dögös a külső, és még dögösebb a belső.

Az i-Cockpit új generációja még mindig nagyon jól néz ki, a sokadik ilyen tesztautó után is élménnyel tudok kiszállni a pici kormány mögül, ez a koncepció működik, és ez a fontos. A működését arra értem, hogy élményt ad a sofőrnek, az utasoknak, vizuálisan és fizikailag is. Jók az anyagok, ahhoz képest, hogy kisautóban ülünk, minden ponton korrekt. Ennyi zongoralakkra talán az egész autóiparnak nem lenne szüksége, mint amennyit egy e-208 kap, de úgy tűnik, a vásárlók ezt szeretik. Érdekes tapasztalat, hogy bent széltében egész tágasnak hat a tér, és már egy ilyen apróságot is úgy alakítanak ki belül, hogy nagyautós érzete legyen. Van magas középkonzol, van könyöklő is középen, az egész körbeöleli az elöl ülőket, kategóriákkal feljebbi érzetet ad. A szűkösség kiütközik mondjuk a könyöklőnél, ha előre húzzuk kényelmes pozícióba, befedi a menetmódválasztót, de ilyet már láttunk a 2-es BMW-nél is, ahol a tető nyitóját dugta el. A műszeregység 3D-s megjelenítése is menő, a 10 colos multimédia is jól néz ki, kezelni sajnos egyiket sem nagy élmény, főként a késedelme és az akadozása miatt, de ennyi csorba kell, nehogy már tökéletes legyen. Van kétzónás automata klíma, megint csak egy extra a magasabb kategóriáktól, nagy kár, hogy csak a teszthét feléig működött, 36 fokban a tűző napon autózni pedig klíma nélkül nem épp nagy élmény. Amíg fújt, addig jéghideget, és nagyon komfortos is volt tőle az utastér, nem mellesleg az e-208-nál már nem is éri meg túlzottan spórolni vele, a hőszivattyús rendszer már kellőképpen hatékony ahhoz, hogy ne vegyen le a hatótávból túl sokat.

WLTP szerint 340 kilométerre képes, az NEDC még érdekesebb, 450-et ígérne, a valóság viszont ennél jóval szerényebb.

Gyakorlott villanyautósok sem hinném, hogy meg tudnák közelíteni a WLTP értéket. A teszthét alatt, többféle vezetési stílus mellett a legkedvezőbb esetben sem tudott volna 290-nél többet. Erre is mondhatjuk már azt, hogy elég, és ez nyilván attól függ, hogy mire használnánk az e-208-at. Ha arra, amire készült, vagyis városi, elővárosi szaladgálásra, ingázásra, akkor hetente egyszer is elég lehet tölteni. Ha pedig otthon éjszaka és a munkahelyen munka közben is tölthetjük, akkor nagyjából teljesen mindegy a hatótáv, nyaralni úgysem ezzel indulnánk a horvát tengerpartra. Ellenben Budapestről a Balaton és vissza vígan megjárható, persze a közelebbi vége, ha pedig ott is tudjuk tölteni, akkor megint csak nincs kérdés, márpedig tudjuk, a Balaton körül számos töltőpontot találunk az utazáshoz.
Hirdetés
Akkumulátorát a padlójába építették, bruttó 50 kWh kapacitású, a kihasználható ebből 45 kWh. Képes 100 kW-tal tölteni alapáron, ehhez persze megfelelő töltőoszlopot is kell találnunk, de úgy már 30 perc alatt 200 kilométernyi hatótávot szedhet magába, ami mindenképp baráti. AC töltése 7 kW, vagyis ennyivel tud tölteni a legtöbb köztéri töltőoszlopról, aminél a teljes töltésig 7 óra 15 percet fog áldogálni, ha a töltés folyamatos és egyenletes. Ez az idő sok, de érdemes úgy tekinteni rá, hogy éjszaka fel sem tűnik, ha pedig az otthonunkhoz közel találunk ilyen töltőoszlopot, akkor nyert ügyünk van. Minden más esetben egy ilyen elektromos autó töltése és használata akkor működik a legjobban, ha az ideális világ szerint otthon a garázsban tudjuk tölteni, vagyis a társasházi élet egy ilyennel kissé macerás lehet, de nem megoldhatatlan. Felárért a Corsa-e-hez hasonlóan itt is elérhető 11 kW-os töltés.

Fogyasztása nálam 15-16 kWh között mozgott, autópályán is 130-as tempóval, városban szintén a megengedett legmagasabbat tartva általában.

Normális autóként használtam, nem tojással a pedál alatt, és így tudta a 290 kilométert. 100 kW-os villanymotorja maximum 300 Nm nyomatékra képes, és úgy hangolták, hogy ne azonnal adjon le mindent. Előbbit 3500, utóbbit 3673-as motorfordulatnál teljesíti, de a valóságban ennek eléréséhez sem kell túl sok idő. Sportban adja le a maximális teljesítményt, Normálban és Ecóban csak bizonyos százalékát, és csak a kickdownra adja rá az összes kakaót. Súly-lóerő arányban ez teljesen átlagosnak mondható, mivel éppen csak 1,5 tonna alatt nyom az e-208, így is csoda a 300 kilós akkucsomag tekintetében, ezt pedig a lehető legmélyebbre építették.

A súlypontja zseniálisan alacsony, a vezethetősége pedig kellemesen direkt és sportos.

Nagyon élénken fordul, azonnal reagál minden kormánymozdulatra, és az erejét is ügyesen, teljesen büntetlenül lehet kihasználni, nem túl sok a padlógázas kigyorsításokhoz, de nem is unalmasan gyenge. Jólesően fürge az e-208, kellőképpen stabil, talán csak a hátsó futóműtől érezni furcsa döccenéseket, de amúgy le a kalappal. Tisztességesen összerakott autó érzetét kelti, nehéz különbséget találni minőségben az 508-hoz képest. Nagyon jó a hangszigetelése is, és éppen ezért, valamint a futóműben érzett furcsaságok miatt nem ajánlanám hozzá a 17-es felniket. Jár hozzá a Type 2-es töltőkábel, vagyis az oszlopokon is használható darab, valamint 220-as csatlakozóval ellátott is, utóbbival úgy egy nap a töltési idő, de szükség esetén az is megteszi. Divatos és fiatalos kisautóként a multimédia és a csatlakoztathatóság is elég fontos szempont. Szépen szól a hifi, ezt a kis teret ügyesen ki tudták használni az alap rendszerrel is. A 10 colos érintőkijelzőn akár Apple CarPlay is futhat vezetéken keresztül, és lehet kérni vezeték nélküli telefontöltőt is, viszont a kihajtható telefontartó az mindenképp jár - hatalmas kincs ma az autók között.

Prémium szagú szolgáltatás az online kapcsolatos mobiltelefonos applikáción keresztüli vezérelhetőség.

Távolról klimatizálást indíthatunk telefonunkról és figyelhetjük a töltés állapotát is. A szolgáltatás viszont még nem teljes, a MyPeugeot alkalmazás már letölthető, de párosítani sajnos nem tudtam még a tesztautót, vélhetően még próbaüzemnél tart. Ugyanakkor egy ilyen lehetőség alaposan kibővíti az e-208 csáberejét, ha pedig később okoskulcsként bővítenék, ezzel már csak egy alkalmazás frissítésen fog múlni az autó megoszthatósága. Leszámítva a klíma hibáját, minden tekintetben érdekes és minőségi darabnak tűnik most az elektromos kisautók között. Hátsó lábtér és csomagtartó tekintetében nem érdemes túl nagy dolgokról beszélni, ha kell, akkor van hová ülteti embert és tenni csomagot, de itt kisautós méretekkel kell számolnunk. A szerepe a mindennapi tiszta és örömteli, izgalmas közlekedés, aminek maradéktalanul eleget tud tenni. A hatótáv felhasználás kérdése, de ennyivel már a legtöbb élethelyzetre elég lehet.
Értékelés
Pozitív
Jó vezethetőség, jó minőségérzet, hatótáv, motorerő, manőverezhetőség, dizájn
Negatív
A klíma elment a teszt alatt, futómű
Árak
Tesztmodell alapára
10 730 000 Ft (2020.07.05.)
Tesztautó ára
11 680 000 Ft (2020.07.05.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 3673 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,1 s
Végsebesség:
150 km/h
Méretek
Hosszúság:
4055 mm
Szélesség:
1745 mm
Magasság:
1430 mm
Saját tömeg:
1455 kg
Össztömeg:
1918 kg
Terhelhetőség:
463 kg
Tengelytáv:
2540 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
210 l
Belső szélesség elöl:
1390 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
215 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1070 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
490-760 mm
Csomagtér hossza:
600 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1450 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motor:
Elektromos
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
260 Nm 3673 1/min-nél
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
150 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,1 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.07.05. at 07:18
    Permalink

    Nehéz megemészteni ezeket a nyomulós stíluselemeket, nem vagyok benne biztos, hogy az idő nem a ~2007 körüli bohókás Peugeot formaterveket fogja inkább visszaigazolni ezzel a predátor külsővel szemben. Majd meglátjuk hogy öregszik, de ezzel a folyamatos vizuális sokkal (508, 3008, 5008) az a baj, hogy egyre ütősebbeket kell utána csinálni – márpedig ezt túlteljesíteni azért elég kihívás. Elmondhatják, hogy már nem nagypapás (vagy inkább nagymamás?) a márka arculat, de hogy ezt milyen irányba akarják továbbfejleszteni azt szerintem még ők sem tudják.

    • 2020.07.06. at 11:18
      Permalink

      A prémium gyártóknál működik a távoli nyitás-zárás, a párosítás is egy egyszerűbb, gyorsabb folyamat és az alkalmazás is biztosabban fut például a BMW-nél. Ezzel szemben a PSA alkalmazása több nap, mire kommunikálni tud az autóval, lassabban frissít és kuszább is az app. Működik a távoli klimatizálás indítása, de az időzítés csak akkor, ha az autóban már beállítottuk. Szóval működik, de kevésbé jól, mint a prémium gyártók alkalmazásai, erre vonatkozott a jelző.

    • 2020.07.06. at 11:20
      Permalink

      Őszinte leszek, erre egyáltalán nem gondoltam a tükörfényű íveket nézegetve úgy, hogy ez még csak nem is GT-Line modell. Így már értem a szándékot, de nekem továbbra sem adja ki a megvalósítás.

Vélemény, hozzászólás?