Játékot a születésnapra! – Mazda MX-5 G132 Edition 100 teszt

Kipróbáltuk az MX-5 partysapkás változatát: a 100. évfordulós modell is azt tudja, amit kell

A Mazda MX-5 nem egy autó, sokkal inkább egy játék, nagyra nőtt gyerekeknek. Nem veszélyes, mert nem elég erős hozzá, de van annyira szórakoztató, hogy ne is akarj erősebbet. A 100. születésnapi, fehér-bordó változat ráadásul igen elegánsra is sikerült.

A 100. születésnapját ünneplő Mazda már több mint 30 éve ajándékozta meg a világ sofőrjeit a vezetés élményének ezzel az MX-5 fantázianevű megtestesülésével. A jelenleg futó negyedik, ND kódnevű generáció ráadásul még mindig pontosan ugyanazt igyekszik megadni, amit az elődei, és be kell, hogy valljam, meglepően jól sikerül neki. Éppen ezért nem meglepő, hogy ez a modell is kapott centenáriumi különkiadást: ha nekem lenne a 100. születésnapom, én is kérnék ilyet.
Hirdetés
Pedig ha nagyon szigorú vagyok, és félreteszem az érzelmeimet, akkor sajnos be kell lássam, hogy az MX-5, mint autó, értelmezhetetlen. Nincs benne elég ülés, az utastérben nemlétező fogalom a tárolóhely, a csomagtartóban két sporttáska is nehezen fér meg egymás mellett, és még sorolhatnám. Ennek ellenére megértem, ha valaki ilyet vesz, sőt, még talán azt is, ha ez az egyetlen járműve. Ez ugyanis csak annyit jelent, hogy teljesen mást gondolunk az autóról, mert nekem ez egyszerűen nem az. Számomra ez egy játék, és amint elkezdem így nézni, azonnal átértékelődik minden, amit eddig a szórakozásról gondoltam. Az az életérzés ugyanis, amit egy ilyennel átélhetsz, semmi máshoz nem fogható, legfeljebb egy másik MX-5-öshöz. Hihetetlen szabadságérzet és kiemelkedő vezetési élmény, ezeket adja ez a kocsi, főleg nyitott tetővel egy kanyargós országúti szerpentinen. Ráadásul könnyedén és biztonságosan lehet vele kilinccsel előre közlekedni, egyszerűen kívánja, hogy egy kicsit körzőzz vele. Mindeközben annyira stabil és kezelhető marad, hogy a legtöbb esetben egy mozdulattal vissza lehet terelni a fenekét, és már meg is úsztad az esetleges vészhelyzetet. Ezt a remek súlyelosztásának és kiváló 1,5 literes szívómotorjának köszönheti, ami a 132 lóerejével meglepően elég az alig egy tonna körüli MX-5-be. Mindemellé 5 liter alatt eszik országúton, 6 körül pályán, de még városban is 8 alatt marad, bármiféle kompromisszum, vagy küzdelem nélkül. Ha pedig mégis erősebbet akarnál, röhejesen minimális összeg a kétliteres, 184 lóerős motor 180 ezer forintos felára.
Hirdetés
Elsőre egyébként még utazóautóként is kényelmesnek tűnt, amíg nem volt közvetlen viszonyítási alapom. Csak aztán egy rövid kiruccanásra hárman lettünk, így tárhelyhiányra hivatkozva az MX-5 helyett a 24 éves A4 kombimmal kellett menni. Ekkor jön rá az ember, hogy nem csak a hátsó üléssor és a reális csomagtartóméret hiánya teszi inkább játékszerré, mint autóvá ezt a kis Mazdát. Mert amíg az ülések oldaltartása verhetetlen benne, addig a derekat szinte egyáltalán nem tartja a bordó fotel, ráadásul ebben tényleg fekszel, és nem ülsz. Továbbá az MX-5 futóműve is keményebb a megszokottnál, ráadásul kabrió mivoltának köszönhetően menetzaj is akad bőséggel. Így utólag belegondolva éppen csak annyi kényelem került bele, hogy túl lehessen vele élni az oda- és visszautat a helyekre, ahol majd játszani fogsz vele. Ez a sok-sok eddigi tény viszont mind a típus érdeme, nem pedig a különkiadásé. Felmerül hát a kérdés, hogy mit ad pontosan az ünnepi változat a megszokott MX-5-höz képest? Esztétika és felszereltség terén is pontosan azt, amit kell. Előbbi kategóriába sorolható a gyönyörű, bordó tető, ami a beltér színösszeállításához is passzol, na meg a szülinapi plakettek mindenhol, ahová csak fért: még a kulcs műanyagháza is a centenáriumot hirdeti. De mint már említettem, felszereltség terén is pontosan azt kapta az autó a különkiadással, amire szüksége volt a tökéletességhez: semmit, mert ez így jó, ahogy van, és ezt a Mazdánál is jól tudják.
Hirdetés
Mindezt a Mazda ráadásul nem két-három autó árában méri, ahogy mások. Ez a roadster náluk biza annyiba kerül, mint egy középkategóriás családszállító. Lehet persze mondani rá, hogy még az is egy vagyon - és sajnos még igaz is lesz a kijelentés - de érdemes belegondolni abba is, hogy használtan sem sokkal drágábbak, mint az átlagos korabeli használt autók, így ha valaki ehhez hasonlót keresne, lehet találni elérhető árban. Ennek ellenére továbbra is tartom, hogy ezért a pénzért itt ne autót akarjunk kapni, mert abból tonnaszámra akad ár-érték arányban ennél jobb, de a négykerekű játékok mezőnyében nehéz dolga lenne bárminek ellene.
Értékelés
Pozitív
Futómű, motor, fogyasztás, élmény, formaterv, jó fűtés, brutális Hi-Fi, szép motorhang, jó oldaltartású ülések
Negatív
Tárolóhely-hiány, csomagtartóméret, hosszú úton kényelmetlen ülések
Árak
Tesztmodell alapára
11 399 900 Ft (2021.05.24.)
Tesztautó ára
11 399 900 Ft (2021.05.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1496 cm3
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 7000 1/min-nél
Nyomaték:
152 Nm 4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.30 s
Végsebesség:
204 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3915 mm
Szélesség:
1735 mm
Magasság:
1225 mm
Saját tömeg:
1087 kg
Össztömeg:
1215 kg
Tengelytáv:
2310 mm
Karosszéria-kivitel:
roadster
Csomagtér:
130 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belmagasság elöl:
870 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1300 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
710 mm
Csomagtér magassága:
480 mm
Csomagtér hossza:
540 mm
Raktérnyílás szélessége:
800 mm
Raktérnyílás magassága:
390 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1496 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
152 Nm 4500 1/min-nél
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 7000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
204 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.30 s
CO2-kibocsátás:
143 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.05.27. at 14:22
    Permalink

    Szomorú, hogy minden betanított munkás már “autós újságíró” lehet… Nálam a tesztek, mint fizetett hirdetések is erősen rezgetik a lécet, de eme idomított öleb már sok. Viszlát, Navigátor!

Vélemény, hozzászólás?