Jogsiszerzés szimulátorral? Az új szabályok szerint lehetséges!

Módosulnak a jogosítványszerzés szabályai, mutatjuk, mi változik!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Változik a gyakorlati órák elszámolása és adminisztrációja, ám közel sem ez a legnagyobb újdonság a jogosítványszerzésben. A jövőben ugyanis szimulátoron is gyakorolhatnak majd a tanulók, az ilyen képzések már 2023-ban elkezdődhetnek.

Augusztus elsején jelent meg a rendelet, amely szerint már szimulátoron is lehet rutint szerezni a vezetéshez. Jelenleg azt még nem tudni, hogy hány valódi tanulóautóban levezetett órát lehet majd kiváltani ezzel, ám annyi biztos, hogy több előnye is származhat ebből a vezetni tanulóknak és a jogosítványszerzés rendszerének is. A tanulók például úgy sajátíthatják el a gyakorlati alapokat, hogy eközben nem kell stresszelniük, vagy feltartaniuk a forgalmat, lényegében olyan ez, mintha valós közlekedési szituációkat lehetne kipróbálni a tanpályán. Később - az alapvető rutin megszerzése után - olyan veszélyhelyzetekkel, balesetelkerülő manőverekkel is megismerkedhetnek a szimulátoron a tanulók, amelyeket a valós forgalomban nem lenne lehetőségük megtapasztalni. A szimulátorok segítségével ráadásul - ha az autósiskola megengedheti magának - a vezetésoktatók is valamelyest tehermentesíthetők, így gyorsulhat a jogosítványszerzés folyamata. A Technológiai és Ipari Minisztérium még dolgozik a vonatkozó részletszabályokon, ám annyit már közöltek, hogy a szimulátor nem lesz kötelező.
Hirdetés
Az index.hu információi szerint azonban egy szimulátor akár 10 millió forintba is kerülhet az intézménynek, így valószínűleg nem fog tudni minden autósiskola beruházni rá. Akik pedig mégis megteszik, azok jó eséllyel profitálni akarnak majd belőle, nem tudni, hogy mennyiben befolyásolja majd a jogosítvány árát a szimulátoros képzés. Nem ez az egyetlen olyan változás, ami extra költségekkel járhat a jövőben, az oktatóknak ugyanis az új rendelet szerint legkésőbb 2 órával a vezetés megkezdése előtt kell rögzíteniük, hogy melyik tanuló hol és mikor hajt ki a forgalomba, illetve előreláthatóan mikor fejezi be a vezetést. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a tanuló által levezetett idő elszámolása innentől percalapú lesz, amitől megeshet, hogy egy-két időponttal többre lesz szükség végül. Egy vezetésoktató az RTL híradójának nyilatkozott a változásokról, aki attól tart, hogy az új rendszer bonyolítani fogja az oktatók adminisztratív feladatait, amitől még többen hagyják majd ott a pályát, amin már most is komoly hiány van.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?