Jöhet a nyári gumi? Az ADAC tesztje már megvan, mutatjuk!

ADAC nyárigumiteszt 2021: 32 abroncsból 7 ajánlott, 2 elvérzett

A tavasz már február utolsó hetében beköszöntött hazánkban is, a német és az osztrák autóklub pedig meg is jelentette közös gumitesztjét.

Éppen 19 Celsius fokot mutat a külső hőmérő, amikor meglátom az ADAC nyárigumitesztjét. Persze tudom, hogy csal - a hőmérő -, hiszen rásüt a nap. Előkapom hát a saját tesztjeinken is használt infrás hőmérőt és ráirányítom a már csak a lemenő nap által megvilágított aszfaltcsíkra az udvaron, 12,4 Celsius fokot olvasok le a kijelzőjéről. Itt lenne az ideje a nyári gumira váltásnak? Az Időkép előrejelzése szerint idén már nem lesz fagy, tehát akár igen, de amióta 2013-ban leesett a március közepi hó, inkább azt mondom, nem lesz tragédia, ha március végéig várunk a nyári gumira váltással, akár a mi tesztünk is megvárható vele. Az ADAC és az ÖAMTC, vagyis a német és az osztrák autóklub aktuális segítsége azonban már most itt van, a héten kihozták idei teszteredményeiket, a Golf-osztálynak is hívott kompakt szegmens számára a hazánkban is legnépszerűbb 205/55 R16 méretben 15, míg az egy kategóriával nagyobb autókra (pl. Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat) jellemző 225/50 R17 méretben 17 garnitúrát vetettek össze. Előbbiből 3, utóbbiból 4 tudta kiérdemelni a jó minősítést. Papírforma eredmény, hogy a 205/55 R16 méret legjobbja a Continental PremiumContact 6 lett. Nem meglepően azért, mert a legnagyobb súllyal (40%) figyelembe vett vizes aszfalton a legjobban szerepelt. Az ADAC tesztjén további 20-20%-ot számít a száraz utas tudás és a kopásjellemző, míg a zaj és a fogyasztás 10-10%-ot. A dobogót így a vizes aszfalton jól szereplő abroncsok uralják, ezek a Semperit Speed-Life 3 és Bridgestone Turanza T005 még. A három dobogós közül a legolcsóbb a Semperit, a legjobb fogyasztást adó pedig a Bridgestone. Még a dobogós modellek sem érték el a "Nagyon jó" minősítést, csupán "jók", míg a kompakt mezőny zöme, 11 abroncsmodell "közepes" minősítést szerzett az ADAC tesztjén.
Hirdetés
ADAC nyárigumiteszt 2021 − 205/55 R16 V - eredmények
Gumimodell (címkebesorolás)Száraz úton (20%)Nedves úton (40%)Zaj (10%)Fogyasztás (10%)Kopás (20%)ADAC értékelés
Continental PremiumContact 6 (C/A/71)Jó (2,0)Jó (1,8)Kielégítő (3,1)Jó (2,5)Jó (2,5)Jó (2,2)
Semperit Speed-Life 3 (C/B/71)Jó (2,0)Jó (1,9)Közepes (2,8)Jó (2,0)Jó (2,5)Jó (2,2)
Bridgestone Turanza T005 (B/A/71)Jó (2,0)Jó (2,1)Közepes (3,2)Jó (1,8)Jó (2,5)Jó (2,3)
Goodyear EfficientGrip Perf. 2 (B/A/69)Közepes (2,6)Jó (2,3)Közepes (2,8)Jó (1,9)Nagyon jó (0,6)Közepes (2,6)
Kumho Ecsta HS51 (C/B/69)Közepes (2,6)Jó (2,2)Közepes (2,8)Jó (1,6)Jó (2,0)Közepes (2,6)
Apollo Alnac 4G (C/B/70)Közepes (2,6)Közepes (2,7)Közepes (2,8)Jó (1,9)Jó (2,0)Közepes (2,7)
Hankook Ventus Prime 3 K 125 (C/A/71)Jó (1,5)Közepes (2,7)Közepes (2,9)Jó (1,9)Jó (2,5)Közepes (2,7)
Fulda EcoControl HP 2 (C/B/70)Jó (2,5)Közepes (2,8)Közepes (2,7)Jó (1,9)Jó (1,5)Közepes (2,8)
BF Goodrich Advantage (C/A/70)Jó (2,2)Közepes (2,9)Közepes (2,8)Jó (1,6)Jó (2,0)Közepes (2,9)
Maxxis Premitra 5 HP5 (C/A/70)Jó (1,4)Jó (2,2)Közepes (3,1)Közepes (2,7)Közepes (3,0)Közepes (3,0)
Nokian Wetproof (C/A/70)Jó (2,1)Jó (2,3)Közepes (2,7)Jó (2,3)Közepes (3,0)Közepes (3,0)
Pirelli Cinturato (C/A/70)Jó (2,0)Jó (2,0)Közepes (2,7)Jó (2,3)Közepes (3,0)Közepes (3,0)
Uniroyal RainSport (C/A/71)Közepes (2,9)Jó (2,1)Közepes (2,7)Jó (1,9)Közepes (3,0)Közepes (3,0)
Petlas Imperium PT515 (C/B/71)Közepes (3,3)Közepes (3,3)Közepes (3,1)Jó (2,2)Nagyon jó (1,5)Közepes (3,3)
King Meiler Sport 1 (futózott)Közepes (3,2)Kielégítő (3,6)Kielégítő (3,7)Jó (2,0)Jó (2,5)Kielégítő (3,6)
A Goodyear EfficientGrip Performance 2 egész jól szerepelt, de száraz utas jellemzői miatt lett közepes. Kiemelkedő ugyanakkor kopásállósága, az ADAC kalkulációi szerint 55 ezer kilométert is bír, míg a mezőny zöme 30-40 ezer körül, az e versenyszámban sereghajtó Nokian abroncsa pedig 25 ezer kilométert sem. A koreai Kumho Ecsta nedves úton egész jó volt, gördülési ellenállása a mezőny legszerényebbje, ám száraz úton ugyancsak nem remekelt, az Apollo Alnac vizen sem. A Hankook abroncsa szárazon profi, ám vizesen és gördülési ellenállás kapcsán nem mutatta jó arcát, a pontszámok kivétel nélkül táblázatunkban láthatók (a kisebb szám mutatja a jobb eredményt). A leggyengébb közepes abroncs a törökországi Petlas Imperium PT515, míg a sereghajtó a King Meiler Sport 1 nevű újrafutózott abroncs lett "Kielégítő", de semmiképp sem ajánlható eredményével. Ez összecseng saját tapasztalatainkkal is, a futózott abroncs lehetőség szerint kerülendő.
Hirdetés
Meglepőbb eredmények a 225/50 R17 méretben!
A középkategória 17 tesztelt abroncsa közül csak a Falken Azenis FK510 bizonyult a legjobbnak - nem nehéz kitalálni - vizes jellemzői miatt. Igaz, a középmezőnyben szereplő Semperit hasonlóan erős volt a vizes aszfalton, ám messze nem tudott olyan kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, mint a Falken. Papírforma szerint jól teljesített az összesített második helyre igazolt, leginkább szárazon remekelő Continental PremiumContact 6, s meglepő módon az utóbbinál harmadával olcsóbb (!) Kumho Ecsta is dobogós lett, főként vizes jellemzőivel számos drágább modellt is megelőzve. Jó ADAC minősítést szerzett még a dobogósokon túl a negyedik helyre került Bridgestone Turanza T005, ami vizes jellemzőivel és kopásával maradt le a legjobbaktól, ám remekül irányítható és rövid fékutat adó volt szárazon.
ADAC nyárigumiteszt 2021 − 225/50 R17 Y - eredmények
Gumimodell (címkebesorolás)Száraz úton (20%)Nedves úton (40%)Zaj (10%)Fogyasztás (10%)Kopás (20%)ADAC értékelés
Falken Azenis FK510 (C/A/69)Jó (1,9)Jó (2,0)Közepes (2,8)Jó (2,4)Jó (2,0)Jó (2,1)
Continental PremiumContact 6 (C/A/72)Jó (2,1)Jó (2,1)Közepes (3,1)jó (1,8)Jó (2,0)Jó (2,2)
Kumho Ecsta PS71 (C/A/72)Jó (2,5)Jó (2,2)Közepes (3,2)Jó (2,1)Jó (2,0)Jó (2,3)
Bridgestone Turanza T005 (B/A/72)Jó (2,2)Jó (2,5)Közepes (3,5)Jó (2,2)Jó (2,5)Jó (2,3)
Michelin Primacy 4 (B/A/68)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,7)Közepes (3,0)Jó (2,0)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,7)
Dunlop Sport Maxx RT2 (C/A/68)Jó (1,8)Közepes (2,8)Közepes (2,8)Jó (2,0)Jó (2,5)Közepes (2,8)
Esa + Tecar Spirit Pro (C/B/72)Közepes (2,8)Jó (2,3)Közepes (2,9)Jó (2,1)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,8)
Nexen N Fera Sport(E/A/71)Jó (1,9)Közepes (2,8)Közepes (2,8)Jó (2,4)Jó (2,5)Közepes (2,8)
Pirelli Cinturato P7 C2 (C/A/71)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,8)Közepes (2,9)Jó (2,2)Jó (2,0)Közepes (2,8)
Semperit Speed-Life 3 (C/B/72)Közepes (2,9)Jó (2,0)Közepes (2,9)Jó (2,2)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,9)
Kleber Dynaxer HP4 (C/A/69)Jó (2,4)Közepes (3,1)Közepes (2,9)Jó (1,8)Jó (2,5)Közepes (3,1)
Sava Intensa UHP 2 (C/B/71)Jó (2,0)Közepes (3,1)Közepes (2,6)Jó (2,1)Jó (2,5)Közepes (3,1)
Giti Premium H1 (C/A/69)Jó (1,8)Közepes (3,3)Közepes (3,0)Jó (2,1)Jó (2,5)Közepes (3,3)
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 (C/B/72)Jó (2,5)Közepes (3,3)Közepes (2,9)Jó (2,2)Jó (2,5)Közepes (3,3)
Barum Bravuris 5HM (C/B/72)Közepes (3,4)Közepes (3,4)Közepes (3,5)Jó (1,8)Jó (2,0)Közepes (3,4)
Viking ProTech NewGen (C/B/72)Közepes (3,3)Közepes (3,5)Közepes (3,0)Jó (1,6)Jó (2,0)Közepes (3,5)
Firestone Roadhawk (C/A/72)Közepes (2,8)Rossz (4,9)Közepes (3,0)Jó (2,0)Jó (2,5)Rossz (4,9)
Hirdetés
A Michelin Primacy 4 az ADAC tesztjén meglepő módon csak "Közepes" eredményt ért el, a teszten szereplő 17 darab 17 colos gumiból összesen tucatnyi járt így. Közös jellemzőjük, hogy ha egy-egy jellemző szerint jók is, másban nem. A "legjobb közepes" Michelin Primacy 4 és a Semperit Speed-Life 3 is tartós, de míg a Michelin vizesen, a Semperit szárazon gyenge. A Kleber, a Barum és a Viking abroncsa alacsony gördülési ellenállást adó, de vizesen egyikük sem, a Barum és a Viking száraz úúton sem. A mezőny sereghajtója a Firestone Roadhawk lett, az ADAC tesztjén vizes úton egyenesen rossznak bizonyult, s a szabályok szerint ezzel pontjait sem összesítették, hanem veszélyessége miatt végeredménye is rossz lett. Az ADAC ráadásul - miután saját tesztjeinken immár 9 éve rendre megmutatjuk a mért eredményeket - azt is elárulta, hogy míg a vizes úton legjobb Semperit abroncsokkal 80 km/órárról 32,7 méter, a Continentallal 33,3, a Falkennel 33,4 méter kellett a megálláshoz, a Firestonnal 41,2, azaz mintegy két autóhossznyival több. Az eredmény számunkra egyáltalán nem meglepő, ilyen különbségek múlnak az abroncsokon, azaz kevéssé ajánlott rajtuk spórolni. Az ADAC tesztjének egyértelmű győztese a Continental, de a táblázatokból jól látható, hogy egyéb, akár olcsóbb abroncsokból is létezik jó. A választáshoz érdemes a teszteket megnézni, akinek most aktuális a vásárlás, nézze meg tavalyi saját tesztünket is, ami meglepő eltéréseket mutat, igaz, nálunk olyan modell nyert, amit az ADAC nem is tesztelt a 16 colosak között, így eredményeink joggal különböznek. Idei tesztünkkel később jelentkezünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.02.26. at 21:54
    Permalink

    Az eredmények érdekesek a táblákban. Gondolom, az oszlopban adott értékeket az oszlop tetején megadott súlyokkal kell kiszámolni a súlyozott ADAC értékelés oszlopban adott értéket. De azok nem mindig konzisztensek.

    Nézzük az első ötöt a 225/50 R17 Y táblából.

    Gumi /// Tábla érték /// A súlyokkal számított érték
    Falken /// Jó (2,1) /// 2,1
    Continental /// Jó (2,2) /// 2,15
    Kumho /// Jó (2,3) /// 2,31
    Bridgestone /// Jó (2,3) /// 2,51
    Michelin /// Közepes (2,7) /// 2,18

    Akkor most hogyan is számolnak???

Vélemény, hozzászólás?