Jubileumok, versenyautók és filmcsillagok az Oldtimer Expón

Mégis él, ami már nincs - letűnt korokat elevenít az Oldtimer Expo

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megújult az Oldtimer Expo, kínálatában vannak örök és új darabok is. Döbbenet, de már modern autó is lehet veterán.


Bőven jut programból az idős autók kedvelőinek a hosszú hétvégén, hiszen tegnap megnyitott, s hétfő estig (április 30-ig) látogatható az Oldtimer Expo (jegyárak, elérhetőség, nyitva tartás korábbi cikkünkben), közben szombaton folyik az Oldtimer Sokadalom, kedden, május 1-jén pedig a Velodrom Millenáris 45 fokban döntött aszfaltpályája és az általa körbezárt placc szólítja majd magához a veteránok szerelmeseit.
Egyértelműen a Hungexpo B pavilonjában látogatható Oldtimer Expo a leginkább közönségnek szóló. Az érdeklődők mintegy 200 veteránjármű között szemezgethetnek, s találhatják meg szívük választottját. Nem csak autók, restaurátorok, klubok is elcsíphetők, s mi már tudjuk: velük érdemes csak igazán szóba elegyedni. Akinek van ideje, az az egyes típusok legmélyebb trükkjeit vagy a hozzájuk kapcsolódó legtitkosabb, 20-30 évvel ezelőtti sztorikat ismerheti meg.

Ennyi autót átfogóan megismerni lehetetlen, mi is csak szemezgettünk a kínálatból, érdekes stand bőven van. Hogy melyik a legérdekesebb, azt egyrészt lehetetlen, másrészt nem is nagyon érdekes eldönteni. Kedvencek azonban egyértelműen hirdethetők. Például a korabeli taxisoké, ahol ugyanúgy Ladák láthatók, mint az idén a kombi 1200-as, azaz 2102-esek 40 éves születésnapját ünneplő Veterán Zsiguli Egyesület standján. Igaz, náluk van kakukktojás is, egy 1974-es Fiat Familiare, ami kisebb külső részleteivel, de még motorjával is különbözik a Ladáktól, s ezzel rá is cáfol a Fiat-motoros Ladák legendájára, olyan ugyanis nem létezett - tudtuk meg Meleg Norberttől, a Veterán Zsiguli Egyesület titkárától.
Hirdetés

Ladával egyébként nem lehet betelni, ha valaki már telítődött a restaurálási munkafolyamat fázisait is bemutató kombik látványától, akkor átmehet a raliautókhoz, ahol az eredeti, a litván Sztatisz Brundza által épített, s a versenyeken általa is hajtott VFTS versenyautó látható - és időnként hallható. Ez egyebek mellett könnyített karosszériaelemeivel, mintegy 100 kilogrammal csökkentett saját tömegével, 160 lóerős, dupla Weber karburátoros 1,6 literes motorjával és lamellás önzáró (hátsó) differenciálművével különbözik a hétköznapiaktól. Miként a tervek szerint maga Sztatisz Brundza is kint lesz a hétvégén, a kiállításon hazai oldtimer-versenyzők és -építők is elérhetők lesznek egy-egy beszélgetéshez.

Kitett magáért a Fiat 850 Klub is, egyrészt hoztak egy bő 20, de inkább 30 évvel ezelőtt a Hungária körúton oszlopra csavarodott Autobianchit - tanulságos, hogy mennyi túlélőtere (nem) maradt, de ugyanott videón is látható, miként épít motort a klub elnöke, Horváth Zoltán.
Máshol látható fellelési állapotban kiállított magyar miniautó-prototípus, a román standon pedig a legkülönfélébb Daciák, köztük a Ceausescu vezényletére épített, 0,5 literes, 21 lóerős motorral szerelt 500 Lastun miniautó. Míg itthon öltözőszekrény, tőlünk egyel keletebbre baromfiketreceket gyártó üzem próbálkozott autóépítéssel. A magyar sikerekről a romos példány alapján kevéssé tudunk beszámolni, a románról azonban igen, ilyen hitvány autót ritkán látni. Óriási elismerést érdemelnek ugyanakkor a román klubosok, akik átlagosan 1200 kilométert autóztak azért, hogy járgányaikkal itt lehessenek, hoztak még sok egyéb mellett Renault és Aro modelleket is, utóbbiak közül olyat is, ami honvédségi megrendelésre készült, s nemrégiben Bamakót is megjárta.
Jubileumot ünnepel a Volvo is, a márka 85 éves, a klasszikus 244/264 sorozatot váltó 760-as pedig 30 éves. Felfoghatatlan, hogy a modernkori kocka Volvo is veterán, azaz 30 éves. Esetében a nem túl idős, 30 éves korosztály is tisztán emlékezhet: 20-30 éve ez a modell még nagyon exkluzívnak számított, 10 éve fillérekért hozzá lehetett jutni, s most pedig ismételten felfelé indulhat az ára.
A gyerekekkel érkezők számára bizonyára az egyik legemlékezetesebb autó lesz a Hudson dokit formázó Hudson Hornet, ugyanakkor megeshet, hogy számukra a méretbeli másik véglet, a játszósarok pedálos Moszkvicsa lesz a legvágyottabb példány. Egy biztos, autóból, motorból vagy akár repülőből egyaránt van felhozatal, s a kiállítás egyetlen kétéltűje, az Amphicar miatt még vízi járműből sem fog hiányt érezni senki sem.
A hétfőig látogatható kiállítás talán a hétvégén ígéri a legtöbb gyűjtőt, restaurátort, azaz élő érdekességet. Érdemes megjegyezni továbbá, hogy a kiállítás időrendjében hétfőnél jelölt szabadnap nem azt jelenti, hogy akkor ingyen lehetne bemenni, hanem azt, hogy aznap nem kell dolgoznunk - legalábbis a többségnek. Így aztán az elkövetkezendő 3 napban még könnyebben lehet egy félnapnyi kimenőt szerezni, és megtekinteni, milyenek is voltak a klasszikus értelemben vett autók, motorkerékpárok, melyek egy része aztán május 1-jén a Velodrom Millenáris oválpályáján, mozgásban is látható lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 23:51
    Permalink

    A kisfiam éles szemmel felmérte az autókat, és bizony igaza volt, a Verdákból nem csak Hudson Doki, hanem Stex, Ramon, és Flint ügynök is kinn volt. A kisfiam 4 éves 🙂

Vélemény, hozzászólás?