Kaliforniából jöttem! – Mustang GT/CS

Újabb adag amerikai életérzés érkezett a Ford kereskedésekbe

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha Mustang, akkor V8, az eladási adatok megmutatták, hogy a négyhengeres változatok iránt vajmi kevés az érdeklődés. Ha pedig V8, akkor azt érdemesebb tető nélkül élvezni. A lúd legyen kövér alapon pedig megérkezett a California Special változat is.

Amikor már-már kezdenél belenyugodni, hogy jön a néma, vagy épp idegesítően visító villanyautók korszaka, akkor felbukkan a Mustang és ráébreszt, hogy szomorú világ lesz az autórajongók számára, amikor eltűnik a V8-as bugyborékolása. Most a California Special változat adta az apropót egy rövid randira, na persze nem mintha a Mustangnak annyira szüksége volna az újabb és újabb modellvariánsokra, hogy fenntartsa maga iránt az érdeklődést. Hiszen továbbra is Európa legnépszerűbb sportautója. Ha nem kellene figyelni a szén-dioxid büntikre, akkor még a jelenleginél is többet tudna eladni a Ford. Ráadásul a kékoválosok árgaranciával értékesítik a vadlovat, aki most rendel egyet, valóban csak annyit fizet érte, amikor átveszi, amennyi a jelenlegi árlistán szerepel. Viszont léteznek már tradicionális modellek, amelyeknek stílusjegyeit illik átültetni az új generációkra, így van ez a California Special esetében is. Persze a cím egy kicsit csalóka, a Mustangok nem Kaliforniából, hanem Michiganből, a dearborni gyárból érkeznek, ennek megfelelően hozzájuk csapnak egy "kis" vámot is, ám ennek ellenére a legjobb ár/lóerő arányú izomautó most az öreg kontinensen. Ahol ráadásul a típus története során most először forgalmazzák hivatalosan ezt a modellt.
Hirdetés
Na, de mit kell tudni a CS-ről? Kezdjük az elején. Amikor a Mustang 1964-ben megjelent az utakon, Amerika-szerte tulajdonosi klubok alakultak, amelyeknek sok regionális márkakereskedő saját, helyi tervezésű dizájnt is kínált. Az egyik ilyen kivitelt az 1967-es Shelby GT kupé prototípus ihlette, ez kapta a California Special nevet. Az eredeti változatot feketére festett hűtőrács, ködfényszórók és a karosszéria oldalán végigfutó versenycsíkok díszítették ráadásul az autót egy Shelby légterelővel is kiegészítették. A Ford 1968-ban korlátozott darabszámban gyártotta, de így is hagyományt teremtett. Az 1968-as első California Special még kupéként debütált, a hatodik generációs viszont kizárólag vászontetős kabrióként érhető el, az "Aranyállam" mediterrán klímája előtt tisztelegve. Az első CS-t idézi a méhsejtmintás hűtőrács, a vörös színű GT/CS felirat, illetve a fekete-vörös-szürke versenycsíkok. Ráadásul ezeket pirinyó California Special feliratok díszítik, amelyeket mintha folyóírással pingáltak volna fel, de leginkább akkor válnak láthatóvá, amikor erősen süt a nap. Hátul az embléma tanksapka-imitációnak tűnik, természetesen ezen is a GT/CS, illetve California Special feliratok láthatók, emellett elmaradhatatlan dísz a 4 kipufogóvég és a diffúzor hatású díszbetét. Egyedi ötküllős könnyűfém keréktárcsák is járnak a CS-hez 19 colos mérettel, de még a motortérben a toronymerevítő is megkapta a maga California Special plakettjét. Az új Mustang modell kilencféle külső fényezéssel rendelhető meg, köztük talán a jellegzetes halványkék (Grabber Blue) és a narancs (Cyber Orange) állnak neki a legjobban a fekete vászontetővel megspékelve, ami 8 másodperc alatt nyílik, illetve csukódik, de a reteszt manuálisan kell kezelni.
Hirdetés
Bent a megszokott Mustang műszerfal fogad, amin azért a California Special felirat is felbukkan. Ugyanez igaz az alapáron fűthető/hűthető első ülésekről, amelyeknek a bőrburkolatára dombornyomással vitték fel a GT/CS logót. Emellett feltűnő még a vörös varrás és a szőnyegek felirata is. A Ford infotainment rendszere viszont továbbra sem tud magyarul, ennek ellenére egyszerű kezelni a 8 colos érintőképernyőn a menüt. A berendezés kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel, az internetkapcsolatról pedig az alapáron kínált FordPass Connect modem gondoskodik. Ugyancsak megtalálható az alapfelszerelések listáján az ütközésre figyelmeztető rendszer és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel kiegészített adaptív sebességtartó automatika.
Hirdetés
A motor, ó az a csodás motor pedig a jól megszokott 5,0 literes V8-as az autó orrában. 450 lóerővel és 529 Nm forgatónyomatékkal méltó ellenfele bármelyik hasonló sportautónak, de a kabrió valójában nem kívánja a száguldást. A nyolchengeres motor bugyborékolása, avagy öblögetése már alapjáraton is vérpezsdítő, lassan cirkálva még inkább. Természetesen 7000-es fordulatszámon pörögve is óriási élmény hallgatni, de akkor már inkább zárt tetővel, mert 100 km/h felett már kezd kényelmetlen lenni az utastérbe csapó menetszél. Most valószínűleg sokaknál kiverem a biztosítékot, mert szerintem a 10 fokozatú automata sebességváltó is jól passzol a kabrió Mustanghoz, bár tény, hogy az ínyencek biztosan imádni fogják a hatfokozatú manuálist is, ami rendesen megdolgoztatja a karizmokat, na meg a vádlit is a kőkemény kuplungpedállal. De a könnyed tóparti cirkáláshoz, vagy a hegyvidéki guruláshoz tényleg tökéletesen illik az automatikus is. Szintén nem újdonság a kipufogóhang állításának lehetősége sem, de valószínűleg mindenki a leghangosabbat használja majd a legsűrűbben, amíg a szomszédok rá nem szólnak. Akkor pedig be lehet kapcsolni a "jó szomszéd" üzemmódot, amikor csendesebben röffen be az autó például a reggeli indulásokkor. Egy Mustang vezetéséhez nem árt a rutin, mert szereti riszálni magát, már kisebb gázadásokra is, de a menetstabilizáló magabiztosan az úton tartja. Ám az ESP-t kikapcsolva igazi vadállattá válik az autó, és óriási örömautózást lehet vele csapni, amihez az alapáras önzáró differenciálmű is jól jön, illetve az extraként rendelhető mágneses lengéscsillapítók is. Ez utóbbi rendszerben a lengéscsillapítót különleges hidraulikafolyadék tölti ki, s ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke azonnal megváltozik. Mindezt a kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok vezérlik. Gyorsulása egyébként 4,8 másodperc 0-100 km/órára manuális váltóval, a 10 fokozatú automatikus viszont 4,5 másodpercre javítja a százas sprintet. De ebben a verdában nem a gyorsulás a lényeg, hanem tényleg a kanyartulajdonságok. Bár érezni, hogy kevésbé merev a kasztni, mint a kupé esetében, de ez nem különösebben zavar, miközben minden járókelő rád mosolyog, vagy épp arra biztat, hogy túráztasd a mennydörgésszerűen megszólaló motort. És ez a Mustang másik nagy erénye, hogy még azok is veled örülnek, akiknek nem adatik, meg hogy benne üljenek. Nem a gyanakvó, irigy tekintetek kereszttüzében gurulsz vele, hanem lelkes autóbolondok körében, hiszen még a laikusok is azzá válnak, amikor mélyen gurgulázva elhalad mellettük a Mustang. Mindezt alapáron 22 510 000 forintért kaparinthatod meg a manuális sebességváltóval, míg az automatikussal 23 310 000 forintot kell gyűjteni. A narancs színű tesztpéldány ára viszont felkúszott 24 965 000 forintra gazdagon felextrázva, de még így is a piac egyik, ha nem a legjobb ajánlata. Ja, és még egy tanulság a végére. A hatósági ár nélküli tankolás nagyon fájni fog, ha egyszer kivezetik és nem csökken az üzemanyagok ára. Jobb napokon 15 literes átlaggal kecsegtetett a Mustang GT/CS, de a hedonistább időszakban már 21 liter felett kért. Persze az élmény minden forintot megért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?