Káoszt okozhatnak a Formula–1-es gumik

A szemcsésedés dönthet az idén a Formula–1-ben

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Akár a sereghajtó is megelőzheti a leggyorsabb autót, ha szerencsésen választ gumit. Legalább három kerékcserére lesz szükség, ami olykor káoszt is okozhat.

A Pirelli abroncsok szemcsésedése volt az egyik központi kérdés, amelyet a szerdai tesztnap után a Formula–1-es Versenyzők Szövetsége megtárgyalt az F1-es futamok igazgatójával, Charlie Whitinggel valamint a Pirelli szakembereivel.
A szemcsésedés fogalmát a Bridgestone-gumik kapcsán ismerhettük meg, amelyek különleges tulajdonsága volt, hogy a használatuk során elérkezett egy olyan pillanat, amikor elkezdtek szemcsésedni. Ekkor csökkent a tapadásuk – lassabb köridőt lehetett elérni velük –, de pár kör alatt újra betapadtak és újra gyors köröket lehetett futni velük. Az idén bevezetett Pirellik egészen másképp viselkednek. A barcelonai teszten általában az volt tapasztalható, hogy 15-16 kör után kezdenek szemcsésedni, amit követően rohamosan veszítenek a tapadásukból, és nem is nyerik azt vissza.
A szemcsésedést követően az első körben fél másodperccel lesznek lassabbak a gumik, a következő körben másfél másodperccel, aztán kettővel és hárommal” – magyarázta a helyzetet Vitalij Petrov, a Renault versenyzője. „Ha egy körrel később állsz ki kereket cserélni, akár két másodpercet is veszíthetsz.”
Kamui Kobayashi, a Sauber pilótája még ennél is tovább ment. Szerinte akkora különbség lehet a szemcsésedett és a friss gumik között, hogy akár a sereghajtó is megelőzheti a leggyorsabb kocsit:

Akár a Hispania is megelőzheti a Red Bullt. Vicces, nem? De abszolút lehetséges” – állítja a japán versenyző. „Ha a Red Bullon nagyon elkopott kemény keverékű gumi van, a Hispanián pedig szuper lágy, szerintem simán tud előzni, még akkor is, hogyha sereghajtóról van szó.”
A Red Bull versenyzője, Mark Webber azért nem megy ilyen messzire, de azzal egyetért, hogy jelentősen befolyásolhatja a versenyek kimenetelét az abroncsok viselkedése.
A kerékcsere stratégia mindig is fontos szerepet játszott, de kétségtelen, hogy az idén sokkal több lehetőség lesz arra, hogy a feje tetejére álljanak a dolgok. De ha mondjuk, holnap itt versenyeznénk Barcelonában, és száraz nagydíjunk lenne, akkor nem hiszem, hogy nagy meglepetés születne” – állította Webber.
A jelenlegi állapotok szerint aligha lehet három kerékcsere alatt megúszni egy versenyt, de a gumik gyors kopása miatt a versenyzők kevesebb ideig lehetnek a pályán a szabadedzések alkalmával is. Az FIA ezért mindenkinek engedélyezett a pénteki napra még egy garnitúra gumit, a Pirelli pedig ígéretet tett, hogy megvizsgálja, mit tehet gumijai szemcsésedésével.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?