Kedves Jézuska! Most Mátyás kér autót

Milyen autót kérnék a Jézuskától? - 3.rész

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mit választanék, ha kérhetnék a Jézuskától egy autót? Ma Katona Mátyás fedi fel titkos álmait.

(Sorozatunk 1. részében Krepsz Zoltán, 2. részében Mihályi Csaba, 4. részében Kiss Feri álmodott.)
Földhöz ragadt vagyok és anyagias – mondja sok ismerősöm. Van rá okuk, ilyen vagyok. Képzeletbeli álom-autómra is használati tárgyként nézek és nincs kibúvó, az is meg kellene feleljen elvárásaimnak. A lehető legkisebb környezetszennyezés és pénztárca-apasztás mellett kellene szolgáljon. Különös perverzióim közé tartozik, hogy minden autónál, minden esetben mérem a tankolások közötti fogyasztást. Ebből ugyanis rögtön kiderül, ha valami nem stimmel az autóval, másrészt szeretem tudni, hogy az adott távot milyen költséggel tettem meg. Utóbbi arányban kell legyen a kapott szolgáltatással. Saját autóm motorméretéhez képest extrém fogyasztású, 0,8 literes, háromhengeres Chevrolet Sparkom ugyanis átlagban 7 l/100 km körül kortyol. Mégis elfogadhatónak tartom, hiszen automata váltós, így megkímél a városi dugók legfőbb nyűgétől, a kuplungozástól. Ezért ha autót kérhetnék a Jézuskától, mindennapokra szánt álom-autómnál sem mondanék le a kuplung-mentességről, s az alábbi sorokat írnám a Jézuskának:
Kedves Jézuska, ha kérhetnék egy autót, meglepnélek. Ugyanis kívánságom egy nem klasszikus álom-modell lenne. Csaknem áruszállító, de utasokra hangolt, egyterű jelleggel, vagyis a Volkswagen Caddy Maxi. Motorméretben mostani autómhoz mérten 100 százaléknyit ugranék, de így sem szállnék el nagyon. A Volkswagen 1,6 literes közös nyomócsöves, 102 lóerős turbódízelét választanám. Nem azért mert, túlzottan szeretem. Kicsit zajosnak tartom, de a 7 fokozatú, DSG (dupla kuplungos) automatával ez a belépő, azaz a legszerényebb fogyasztású a Caddy Maxihoz. Az a váltó pedig kiváló, finoman, de nagyon gyorsan kapcsol és a fogyasztást sem dobja meg, a TDI kombinált fogyasztása 5,7 l/100 km. Ilyen méretű autó, ilyen alacsony fogyasztással nincs másik a piacon, mint a Volkswagen Caddy Maxi 1.6 CR TDI DSG. A viszonylag kicsiny motoros Caddy Maxi menetdinamikája nem túl merész, de számomra tökéletesen elfogadható, 100 km/órás tempóra 13,0 s alatt gyorsulhat a 4,88 méter hosszú, 1,79 széles és 1,84 magas óriás.
… és ha kívánhatnék három autót, akkor már picit bátrabban képzelődnék, de akkor is a földön maradnék. Ez esetben más-más modell szolgálhatná a mindennapi kényelmet, a nem ritka családi utazásokat és maradna egy, ami kifejezetten örömautó lehetne.
Leggyakrabban használt autónak a nem túlzottan hivalkodó, városban is elviselhető méretű, de nagyon kifinomult BMW X3 xDrive20d-t kérném, természetesen automata váltóval. Nem akármilyen, nyolc fokozatú és stoptart-rendszerrel társított osztómű választható a 2,0 literes, 184 lóerős turbódízelhez. Egészen hihetetlen, de gyári érték szerint ez a kombináció 5,6 liter/100 km vegyes fogyasztású, 100 km/órára pedig 8,5 s alatt gyorsít és 210 km/órás végsebességet adhat. Kitűnő fogyasztás, lenyűgöző menetteljesítmények, ráadásul csúszós úton jól jön az összkerékhajtás és az utastér kifejezetten finommá varázsolható. Ebben az X3-ban a legzordabb városi dugókat is át tudnám vészelni - karácsony előtt például élveztem volna.
Szülőkkel, nagyszülőkkel vagy unokatestvérekkel utazva gyakorta előfordul, hogy nem férünk be egy szabvány 5 üléses autóba, ilyenkor az autó kidolgozása helyett inkább csak térkínálata számít. Meglehetősen sok 7 ülésest kipróbáltam már, hosszú, nagy csapatos utazásokhoz az egyik legjobb a Renault Trafic, vagy Opel emblémás alteregója, az Opel Vivaro. A franciák olcsóbban mérik portékájukat, ezért választanám inkább a rombusz-, mint a villám-emblémát. Nem egész 4,8 méteres hosszán egészen bámulatos, mekkora teret ad a hasábforma. A hétüléses utastér mögött is marad még 0,5, a tetőig rakva közel 1 köbméter. Síeléskor praktikus, hogy a lécek az ülések alá is betolhatók, tetőbox nélkül is betárazható a teljes csapat felszerelése. A Renault palettáján robotizált váltóval csakis a középső, 115 lóerős turbódízel választható, de a Renault Trafic 2.0 dCi Quickshift Passenger Privilege verziónál többet nemigen áhítanék.
Míg télen általában teletömött autóval utazunk, nyáron gyakorta alig van nálunk csomag és ha barátnőmmel csak ketten utazunk, hétvégén, a zsúfolt városokat elkerülve, akkor a Mazda MX-5-öst tartjuk a legélvezetesebbnek. Lehet, hogy stílustörés, de én a 2007-ben megjelent, kemény tetős változatával kérném a legendás roadstert. Nekem ugyanis ezzel jobban tetszik, mint a vászonnal. Motorból megelégednék a szerényebb, 1,8 literessel. Tudom, hogy a Mazda MX-5 Roadster Coupe 1.8 Challenge 126 lóerőse is nagyon jól mozgatja a nem egész 1,1 tonnás roadstert. A 100 km/órára gyorsulás 9,9 s, a végsebesség 198 km/óra. A lényeg persze nem ez, hanem az elképesztően közvetlen, a legkisebb kormányfordításra is azonnal reagáló kormánymű, a mesésen kapcsolható váltó, az alacsony építés és az igazi sportgép-érzet. Mindezekhez mérten kedvező a 7,1 l/100 km-es vegyes fogyasztás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?