Kevés magyar vezet ittasan, annál többen gyorsan

A kereset és a szabályok betartása között van összefüggés a K&H felmérése alapján

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Saját bevallásuk szerint a harmincas korosztály figyel a legjobban a sebességhatárokra és a biztonsági öv használatára – derül ki a K&H biztos jövő felmérésből.

Minél jobb fizetése van valakinek, annál gyakrabban telefonál szabálytalanul a kocsijában. A parkolást nézve pedig a nők sokkal fegyelmezettebbek, mint a férfi sofőrök. Kedvező, hogy az autósok 96 százaléka, saját bevallása szerint sosem ül ittasan a volán mögé. Vannak sofőrök, akiknek változtatni kellene vezetési szokásaikon. Saját bevallásuk szerint ugyanis elég sokan nem tartják be a szabályokat – derül ki a K&H biztos jövő felméréséből, amely azt vizsgálta, hogy a 30–59 éves autósok mennyire veszik figyelembe például a gyorshajtásra, a vezetés közbeni telefonálásra vagy éppen a parkolásra vonatkozó szabályokat. A megkérdezett autósok leginkább az alkoholfogyasztásra vonatkozó szabályokat tartják be, 96 százalékuk mondta azt, hogy soha nem ül ittasan a volán mögé, 91 százalékuk mindig szigorúan betartja az elsőbbségadási szabályokat és figyelembe veszi a stoptáblát is. A harmadik, legtöbbek által betartott szabály a közlekedési lámpák jelzéseihez kapcsolódik, az autósok 86 százaléka saját bevallása szerint mindig szigorúan veszi ezeket. Legkevésbé a gyorshajtásra érzékenyek a magyarok: mindössze 33 százalék tartja be minden esetben a sebességhatárt.
Hirdetés
A 30-asok száguldoznak a legritkábban
A gyorshajtáson kapott autósokat a rendőrök legkevesebb 30 ezer forintos, maximum 300 ezer forintos bírsággal „jutalmazzák”. Arról nem beszélve, ha a sebességhatárt átlépő sofőr balesetet okoz, a biztosító mérlegelheti a kártérítési összeget. Mégis mindössze a megkérdezettek 33 százaléka mondta azt, hogy minden esetben szigorúan betartja a sebességhatárt, vagyis a többség – az érintettek 67 százaléka - ritkán vagy gyakrabban, de gyorsan hajt egy-egy szakaszon. A K&H felmérése szerint leginkább a 30-asok tartanak a büntetéstől, azaz figyelnek oda a sebességhatárra: 41 százalékuk sosem megy gyorsabban a megengedettnél.

A részletes eredményekből kiderül az is, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkező sofőrök között az átlagnál jóval magasabb, 74 százalékos a gyorshajtók aránya.

Utóbbi kapcsán meg kell jegyezzük: a tendencia egyértelművé teszi, hogy a jövedelmi helyzet által differenciálatlan bírságtételek nem kellően hatékonyak, hiszen azok csak a szerényebb jövedelműeknél bírnak elrettentő hatással.
Az autóban kizárólag kihangosítóval vagy „fülessel” szabad telefonálni, ám a megkérdezett autósok 35 százaléka szokott mobilozni menet közben. A magasabb jövedelműek – akárcsak a gyorshajtásnál – a telefonálás esetében is az átlagot meghaladó mértékben követnek el szabálytalanságot, a legmagasabb jövedelmi csoportba tartozók 44 százalékánál fordult már elő, hogy szabálytalanul mobilozott vezetés közben. A megállásra, parkolásra vonatkozó előírásokat az autósok többsége – 65 százaléka – saját bevallása szerint betartja, azaz az autósok több mint harmada már parkolt vagy állt meg szabálytalanul. Ezen a téren a nők jobban odafigyelnek, 75 százalékuk mindig betartja a parkolási szabályokat, míg a férfiaknak csak az 57 százalékára igaz ez. A biztonsági övet az autósok 84 százaléka használja minden esetben, ám a korosztályok között van különbség. A harmincasoknak közel a 90 százaléka köti be magát, ezzel szemben az 50 év felettieknek csak a 80 százaléka teszi meg ezt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.05.28. at 19:47
    Permalink

    “Arról nem beszélve, ha a sebességhatárt átlépő sofőr balesetet okoz, a biztosító mérlegelheti a kártérítési összeget.”
    Ezt lehetne kifejteni?
    KGFB biztosítás szerint nem fizet, vagy CASCO esetén?

    Azt tudom, hogy ittas vezetés esetén ugyan a biztosító téríti a másnak okozott kárt, de azt behajtja az ittas vezetőn, meg azt is hogy a CASCO biztosítás esetén a saját kárt nem téríti.
    De gyorshajtásról nem hallottam…

    • 2019.05.30. at 12:00
      Permalink

      Mindkettő. A biztosító arra köti a szerződést, hogy ha a KRESZ-t betartva balesetet történik, akkor helyt áll helyetted. A gyorshajtás nem különb szerződésszegés, mint ha nem működne a jármű fényjelző berendezése vagy egyéb, nem üzemszerű használat során keletkezne benne kár.

      • 2019.05.30. at 14:49
        Permalink

        “A biztosító arra köti a szerződést, hogy ha a KRESZ-t betartva balesetet történik”

        Naaaa….
        Ezt gondoljuk át. 🙂
        Akkor mikor is fizetnem a GFB?

        Mert ha az lenne amit írsz, akkor az alábbi esetekben (amikor is megszegi valaki a KRESZ-t) nem fizetne:
        – elsőbbség meg nem adása,
        – relatív gyorshajtás,
        – sávváltás szabályai,
        – követési távolság nem tartása,
        ….
        Röviden, soha. 😀
        Ha a KRESZ-t mindig betartom, nem tudok okozója lenni balesetnek….

        Az ittas vezetés azért más tészta, mert ott a vezetésre alkalmasság nem áll fenn.

  • 2019.05.29. at 12:21
    Permalink

    35% mobilozik? Ez vicc, a valós szám valahol 80-90 % körül lehet, csak szét kell nézni. És egyre többen menet közben chatelnek. Bringával járok, naponta többször látok ilyet, és akinek szólok, hogy nem kéne, az hőbörög, leüvölt, ledudál – egyik sem érzi, hogy hibázik azzal, hogy egy 1,5-2 tonnás vasdarabbal járkál úgy, hogy nem látja mi történik körülötte. Tragikus. Erre kéne a rendőrönek nagyon rászállni!

Vélemény, hozzászólás?