Ki és mivel tömködi be a nem létező réseket?

Autógyártók és kategóriák - a jövő zenéje

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elég komoly bajba sodornánk magunkat, ha mostanában katalogizálnánk egy jót. Csokorba szedtük azokat a várható újdonságokat, melyek újra és újra átírják a térképet.


Most zajlik a Párizsi Autószalon, az év egyik legfontosabb iparági seregszemléje. Válság ide, környezetorientált, CO[sub]2[/sub]-alapú szemlélet oda, ömlenek a javarészt azért még mindig belsőégésű motorral kőolajszármazékot fogyasztó újdonságok, mi pedig el ugyan már nem igen képedünk az össznépi crossoveresedésen, a kategóriák összemosásán, az viszont eszünkbe jutott, hogy a friss modelleken keresztül átnézzük, milyen új skatulyákat teremtett a szakma. Milyen piaci résekre hivatkozva ki mit hozott, ki mit hoz a közeljövőben? Vigyázat, gyakorlati hasznot, valódi pluszinformációt nem tartalmaz a cikk, miként felhasználói szempontból alapvetően teljesen mindegy, hogy egy autónak mi a kategóriája. Tetszik, van rá pénz? A vevő megveszi.
De akkor is, néhányunknak, az adatbúvároknak talán érdekes, hogy míg - költői túlzással - a Merkur-időkben volt a kisautó meg a nagy, pillanatnyilag mik a trendek, s ha egészen akkurátusak szeretnénk lenni, milyen és mennyi kategóriába rendezhetnénk korunk négykerekűit. Belecsapva a lecsóba íme egy próbálkozás - hogy is szokták mondani, a teljesség igényével. A karosszériaformákra fókuszálva - bár a hajtási módok mind sokszínűbbé válása is megérne egy misét.
Hirdetés
Személyautó-kategóriák 2012
  1. miniautó

  1. kisautó
  2. kis szedán
  3. kisegyterű
  4. kis szabadidő-autó

  1. kompakt (alsó-középkategória)
  2. kompakt szedán
  3. kompakt egyterű
  4. kompakt szabadidő-autó
  5. crossover kupé

  1. középkategória
  2. középkategóriás egyterű
  3. közepes szabadidő-autó

  1. nagyautó (felső-középkategória)
  2. nagy szabadidő-autó

  1. luxusautó

  1. kupé
  2. négyajtós kupé
  3. kupé-kombi (shooting brake)

  1. kabrió
  2. keménytetős kabrió
  3. targa
  4. roadster




  1. terepjáró
  2. pickup
  3. kisbusz



Igen, van pár méretosztály, kategória... Bármit bármivel kereszteznek, a ferdehátúakat a kombival, a kupéval, a terepjárókkal, mellesleg pedig számos új hárombetűssel örvendeztetnek meg minket. Az angol betűszavak világában persze sokaknak már nem jelent fejtörőt a SUV-ot követő SAV, SAC vagy bármi más kibogozása - mindegy is, a fő, hogy S és aztán X lehetőleg mindig legyen az autók nevében, akkor nem történhet nagy baj. Sport, szabadidő, satöbbi.
Magas övvonal, lőrésnyi ablakok, sárvédő-szélesítés, malomkerék. Hókotrós lökhárító, élek vasalása, fény/árny játék, sokszínűség. LED-füzér, króm, áldiffúzor, kipufogók száma és alakja. Döntött vagy épp meredek szélvédő, odébb tolt A-oszlop, kupés vagy nyújtott tető. Emelt hasmagasság, offroados kiegészítők - a dizájnerek játszanak, megteremtik a sportosság és az "át mindenen" látszatot, a vevő meg boldogan fizet a radarokért és kamerákért, hogy biztonságban érezze magát, hogy egyáltalán parkolni tudjon.
De vissza a kategóriákhoz és Párizshoz: egyterűvel (ráadásul háromhengeres motorral, a márkától szentségtöréssel felérő elsőkerékhajtással is) jelentkezett a BMW, az Active Tourerre (és a B-osztályos Mercedes-Benzre) természetesen hamarosan az Audi is válaszol. Várhatóan V3 néven. S mije nincs még sem a BMW-nek, sem az Audinak, na mije? Négyajtós kupéra alapuló kombija. Mint egy falat kenyér, úgy kell ez a kategória, mindenesetre a Mercedes mindjárt forgalmazza is az általunk már meglesett CLS Shooting Brake-et, s a Porsche is megszellőztette a maga Panamera Sport Turismóját, szóval jó lesz iparkodni Münchenben és Ingolstadtban, nem élet az élet shooting brake nélkül.
Kisebb csoda, hogy a VII-es Golf még mindig Golf - a következő évek fogják ezt igazolni vagy cáfolni, de mintha mindenki a Volkswagen etalonja előtt kövezné az utat. És így nyugodtan képviselheti tovább az ő állandóságát. A világelső autógyártói posztot szintén ostromló (vagy birtokló) Toyota bezzeg szakított a szürkeséggel, s olyan, később kombiként is támadó új Aurist rittyentett, hogy szem nem marad szárazon.
A Renault a negyedik generációs Clio alapjain kis szabadidő-autót fog villantani, így tett a Peugeot is a 2008-cal a Chevrolet Trax/Opel Mokka, Ford EcoSport nyomvonalon. Mert a Nissan Juke zajos siker. Meg a Mini Countryman is. Utóbbi még egy lapáttal rátéve küldi csatába legújabb öszvérét, a kupés Pacemant, hihetetlen. Azaz nagyon is hihető. És már-már jólesik egy klasszik Dacia Loganra vagy épp egy Jaguar F-Type-ra nézni, hogy végül a következő kérdést tegyük fel: most akkor emelt futóművel SUV-osak lesznek inkább a jövő autói vagy az emisszió-üldözés béklyójában laposak, gondosan körbeburkoltak és feltétlen csepp alakúak? Nem lőhetünk csúnyán mellé, ha a további akut crossoveresedésre fogadunk: tetszik tudni, bármit bármivel, és fordítva.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?