Reggel munkába jövet történt az eset. Karambol helyszínén haladtunk keresztül, az összetört autókat már elszállították, ellenben az ütközés nyomai még ott voltak az úton: üveg- és műanyagtörmelékek, elfolyt motorolaj, fagyálló. Ez alapján merült fel bennünk: mi a helyzet a közlekedési balesetek után sokszor előforduló káoszhelyzettel, a ronccsá vált autók okozta különféle szennyeződésekkel (üzemanyag, fagyálló folyadék, fékfolyadék, akkumulátorsav, motorolaj, alkatrészdarabok, törmelékek), amelyek elborítják a közutat. Kinek a dolga a takarítás? És kinek kell azt kifizetni? Egyáltalán, kinek kell értesíteni - és kit?
Az ember könnyen azt gondolná, hogy ha egy általa vezetett autóval beszennyezi a közterületet, akkor kutya kötelessége a Főkefét értesíteni – korábban így hívta a népnyelv a városi takarítócéget, amely ma a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF Zrt.) nevet viseli. Nos, lelkiismeret szerint igen, a gyakorlatban viszont nem így van! A lehetőség természetesen adott, és illik is ezzel élni, ha a szükség úgy hozza, de előírás, utasítás, kötelezettség nincs az autótulajdonosokra nézve. Balesetnél kulcskérdés, hogy rendőri helyszínelés zajlik-e az eseménynél. Ha igen, és a rendőr úgy ítéli meg, hogy szükséges a takarítás, akkor ő értesíti a FKF Zrt-t, és a szükséges gépekkel megtörténik a kivonulás. Ugyancsak megteszik ezt a tűzoltók is, akiktől megtudtuk, nagy vonalakban ők kezdik el a rendrakást: mentés után a roncsokba teszik a szétszóródott, nagyobb alkatrészeket, és a náluk lévő homokkal (ami nem sok, kb. 15-20 kg) felszórják a legnagyobb foltokat.
Előfordulhat, hogy nagyobb koccanásnál ugyan elfolyik, elszóródik ez-az, de a felek nem vitáznak egymással, személyi sérülés nincs, így nem szállnak ki a helyszínelők. Letudódik a szokásos papírmunka, az autómentő elviszi a sérült kocsit, de a pozdorjává zúzódott lökhárító darabjai ott maradnak, akárcsak a szétment olajhűtőből az olaj. Ilyenkor mi van? Bizony, a szennyeződés ott marad mindaddig, amíg a takarító vállalat értesülést nem szerez róla, azaz a rendőrökre (pl. járőrök), a fővárosi közútkezelő munkatársaira, vagy éppen ránk, civilekre marad a bejelentés – mint azt az FKF Zrt-nél érdeklődve megtudtuk, ez utóbbi nem igazán jellemző. Pedig semmi okunk rá, hogy ne telefonáljunk, ugyanis a költségek nem a bejelentőt terhelik: Budapest szilárd burkolatú útjainak és közjárdáinak takarítása - amely nagyságrendileg 25 millió négyzetmétert tesz ki - a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. feladata, és ebbe beletartozik a balesetek utáni rendrakás is. A vállalat a különböző tisztítási munkálatokat a Köztisztasági Közszolgáltatási Szerződés alapján, Budapest Főváros Közgyűlésének megbízásából végzi.
Budapest határain kívül mind az útfelügyelet, mind a takarítás a 19 megyei közútkezelő beolvasztásával létrehozott Magyar Közút Nonprofit Zrt. feladata.
Sziasztok!
Én tűzoltó vagyok, és mi minden baleset után eltakarítjuk a törmelékeket, az apróbb dolgokat lesöpörjük az úttestről, és vízzel lemossuk az utat, ebbe beleértve az olaj és üzemanyagszennyeződéseket is. Ha lehetőség van rá, akkor pedig le is szórjuk. Ha tűzoltó beavatkozásra van szükség, akkor az esetek 90%-ban biztonságossá van téve az úttest, a maradék 10% pedig az amikor csak trailerre van szükség, mert olyankor mi már nem vagyunk ott, és előfordulhat hogy úgyhagyják az utat.