Vallott az Opel Grandland X csúcsmotorja

Ebből már nem hiányolhatjuk az erőt! Opel Grandland X 2.0 Dízel Ultimate menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak egy új motorral, a PSA 2,0 literes turbódízelével, a csúcsok csúcsát jelentő Ultimate felszereltséggel is bővült az Opel Grandland X kínálata. Ilyet vezethettünk Baszkföldön.


Rajongtunk az alapmotoros (130 lóerős, 1,2-es, háromhengeres) Grandland X-ért is, aztán járt nálunk 1,6-os dízelmotorjával és hatfokozatú automata váltóval is, ami aztán végképp jól ment, de a vevők (főként Németországban) fanyalogtak, hogy miért csupán kéttagú a motorpaletta, így aztán az Opel rögtön reagált is a vásárlói igényekre. A Peugeot 3008 alapú Grandland X is megkapta a 3008 GT-ből ismert 2,0 literes, 177 lóerős, 400 Nm nyomatékú 2,0 literes dízelt, ami már az Euro 6d emissziós normát is teljesíti, így aztán még jó ideig sehonnan sem fogják kitiltatni. De nem csak egy új motor érkezett - mindössze fél évvel a tavaly őszi debütálás után - a Grandland X kínálatába, hanem az Ultimate csúcsverzió is, ugyanis (európai átlagban) a vevők kétharmada az eddigi csúcs Innovationt vásárolta, 48 százalékuk kérte az AGR üléseket, 40 százalékuk pedig az adaptív fényszórót is, s ahogyan mondták, ha lenne magasabb felszereltség, simán választanák azt. Az új (és nem csak a csúcsmotorhoz, hanem az összeshez választható) Grandland X Ultimate az előbbieken túl egyebek mellett egyedi 19 colos alufelnt, sávtartót és automatikus vészfékrendszert, navigációs (továbbá Android Auto és Apple CarPlay funkciós) fejegységes Denon hifit, fűtőszálas szélvédőt, ha csak két kamerával dolgozó, de felülnézeti képet is adó parkolóasszisztenst és vezeték nélküli telefontöltést is ad.
Hirdetés

Az új csúcsverziót a Spanyolországban található, de autonómnak számító Baszkföldön próbálhattuk, de még mielőtt rátérnénk arra, hogy milyen is a csúcsdízel Grandland X, érdemes szólni a közeljövőben várható egyéb motorokról. Benzinesből nem lesz más, mint az 1,2-es, 130 lóerős, azonban az 1,6-os (120 LE) dízelt (ahogyan a PSA egyéb modelljeinél is), itt is az új 1,5-ös váltja tavasszal 100 és 130 lóerővel, majd nyáron a benzines is megkapja a 8 fokozatú automata váltót. Jövőre debütál majd a Grandland X Plug-in Hybrid változata (egyelőre nem ismert, hogy melyik motorral), az egyedüliként összkerékhajtású lesz (nyilván a hátsó kerekeket hajtó villanymotorral), sőt, az lesz a Grandland X legerősebb változata is. Addig azonban a 2,0 literes dízel számít annak, a maga 177 lóerejével és már 2000/perc fordulattól ömlő 400 Nm nyomatékával.
Miért éppen Alaszka a Baszkföldön?
Az autóbemutatók helyszíne sokszor rejtély, most is joggal tehető fel a kérdés, hogy ha épp a német autópályákra szánják a 2,0 literes Grandland X-et, akkor miért a Spanyolország északi részén fekvő Baszkföldön tartották a tesztvezetését. A választ viszont megadja a helyszín, pontosabban annak egyik legfontosabb városa, amit a világ második, Európa abszolút „legboldogabb” városának tartanak, így aztán passzol az Opel csúcs SUV-jához. Ha pedig ez nem lenne elég: a nehezen érthető és tanulható, meglehetősen agresszív hangzású baszk nyelv olyan előszeretettel használja az X-betűket, mint SUV/crossover modelljeinél az Opel.

Bődületesen megy a 2,0 literes dízellel a Grandland X, bár 9,1 másodperces 100 km/órára gyorsulásával elmarad a nemrégiben próbált 210 lóerős Insigniától, de érzetre fickósabb, könnyedebb. Utóbbi oka, hogy itt még a csúcsdízel is csupán 1575 kg. A két motor egyébként azonos lökettérfogata ellenére különböző, az Insignia egysége még Opel fejlesztés, 210 lóerővel egyébként ikerturbóval, míg a Grandland X-be már a PSA motorja került, egyetlen változó geometriájú turbóval. Meg persze AdBlue adalékos részecskeszűrővel, NOx-katalizátorral és csöppet idegesítő, már az alacsony tempóval guruló autó motorját is megállító stop-start rendszerrel. Hangja jól szigetelt, ereje meggyőző, az Insignia után az Opel kínálatában másodikként itt megjelenő, ehhez a motorhoz alapáron járó 8 fokozatú automata váltó pedig elég jól passzol hozzá. Kapcsolásai nem annyira finomak ugyan, mint a prémiummárkák által alkalmazott ZF egységé, de ez is elég jól végzi a dolgát, a kézi kapcsolásra is gyorsan reagál, áttételezése elég hosszú: a 120 km/órás tempó 1800-as fordulat körül futható vele. És bizony még onnan is nagyon komoly gyorsításra képes.
Opel Grandland X 2.0 Dízel műszaki adatok
Emissziós norma Euro 6d
Hengerűrtartalom [cm3] 1997
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/8
Teljesítmény [LE] 177 (3750)
Nyomaték [Nm] 400 (200)
Gyorsulás 0-100 km/h 9,1
Végsebesség [km/h] 214
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 4,9
CO2-kibocsátás [g/km] 130
Hosszúság/szélesség/magasság [mm] 4477/1856/1609
Tengelytáv [mm] 2675
Csomagtér [l] 514-1652
Saját tömeg [kg] 1575
Megengedett össztömeg [kg] 2090
Alapár [Ft] 9 225 000

Városban úgy tűnik, hogy fölösleges ilyen sok erő egy Grandlandbe, de néhány országúti előzés és egy kis autópályázás után ki is rajzolódik a kép, amit a vacsoránál az Opel gyári, továbbra is echte német emberei meg is erősítettek. A nem szerény tömegnek számító német vevőknek hiányzott az erősebb motor a Grandland X kínálatából, kell nekik, hogy az autópályán rendesen oda tudjanak lépni, s ezt az igényt tökéletesen ki is elégíti a 2,0 literes dízel a 8 fokozatú automatával. A 214 km/órás végsebességet most ugyan nem próbáltuk, de a korábbi verziók Frankfurt környéki menetpróbája alapján elég biztos, hogy a 200-as utazótempóhoz valóban passzolhat ez a hajtáslánc. A komolyabb teljesítmény nem csak nagyobb végsebességet, komoly rugalmasságot és fokozott vontatási kapacitást is jelent: 2 tonnás utánfutót is el tud már húzni a Grandland, ami egy szóló lószállítót is jelenthet, de akár egy középkategóriás autót bíró trélert is - a prezentációnál persze egy trendibb vontatmányt, egy jet-ski szállítót állítottak ki.
Fogyasztásból katalógusérték szerint 4,9 litereset ígér a csúcsdízel, ám vigyázat, ez még nem a WLTP adat, így ehhez vérmérséklettől és forgalomtól függően 1,5-2 literes többlet számolandó még, ami a teljesítményhez mérten persze abszolút nem vészes. Az új 2,0 literes dízel csakis az Innovation és az Ultimate csúcsverziókkal választható, előbbivel 9,225, utóbbival 10,665 millió forintért már rendelhető is. Mivel ezért az összegért már automata váltó és komoly ellátmányú, így ára abszolút a versenytársakhoz méretezett. Igazából egy sleeper car, nem is látszik rajta, hogy mennyire erős, futóműve stabil, és még a 19 colos kerekekkel sem tűnt túlfeszítettnek, persze azért várjuk meg, mit produkál majd a hazai utakon, mert hiába vannak komoly fekvőrendőrök az egyébként gyönyörű Baszkföldön, az M1-es autópálya vagy a főváros útjai mégiscsak a legkomolyabb futóművallatók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?