Lágy hibrid rásegítést kap a Toyota Land Cruiser!
Hamarosan csak ezzel a hajtáslánccal lesz kapható itthon a Toyota terepjárója
A tavaly bemutatkozó Land Cruiser 250 eddig kizárólag dízelmotorral volt elérhető itthon, egészen mostanáig, hiszen a japánok a terepjárót is szolidan villanyosítják.
Fontos mérföldkő a Land Cruiser európai történetében az első elektrifikált hajtáslánc bevezetése, amely simább és gyorsabb start-stop működést, nagyobb motorerőt és alacsonyabb fogyasztást biztosít az alvázas terepjárónak. Mivel a Toyota lágy hibrid rendszere a full hibrid rendszerénél egyszerűbb és kompaktabb, könnyebben beépíthető a meglévő hajtásláncokba anélkül, hogy jelentős áttervezésre vagy átalakításra lenne szükség. Ennek köszönhetően a Hybrid 48V hajtáslánc nemrégiben bekerült a Hilux pickupba is.
A Hybrid 48V nevű új hajtásrendszer a meglévő 2,8 literes dízelmotort és nyolcfokozatú automata váltót ötvözi egy villanymotor-generátorral (amely a hagyományos generátort helyettesíti), egy 48 volt feszültségű lítium-ion akkumulátorral és egy DC-DC áramátalakítóval (amelyen keresztül a lítium-ion akku a jármű 12 voltos rendszerét is ellátja). Úgy tervezték meg és helyezték el az új hajtáslánc-komponenseket, hogy azok ellenálljanak a zord terepviszonyoknak, és a Land Cruiser off-road teljesítménye semmit se romoljon. Például a villanymotor-generátor magasan, a motorblokkon van elhelyezve, így a japán terepjáró gázlómélysége maradt 70 centiméter. Mind a lítium-ion akkumulátor, mind a DC-DC átalakító védve van a víz behatolása ellen, és a jármű elejéről a lehető legtöbb, a kabin levegőjénél hűvösebb hűtőlevegőt vezetik az akkumulátorhoz. Egy speciális szűrő akadályozza meg a por felhalmozódását az akkumulátor hűtőcsatornáiban, egy ventilátor pedig mérsékli az akkumulátor teljesítményének romlását magas hőmérsékleten.
A 48 V-os lítium-ion akkumulátor töltéséért felelős villanymotor-generátort a dízelmotor hajtja. Ez az állandó mágneses szinkronmotor számos előnnyel jár a vezetési élményre nézve, mind közúton, mind terepen. Például minden alkalommal, amikor a vezető felengedi a gázpedált, a motorfék-hatással energiát nyer vissza, amelyet a 48 voltos akkumulátorban tárol el. Ezt az áramot később a stop-start funkcióhoz és a gyorsulás támogatásához használja fel a rendszer, minimalizálva az energiaveszteségeket. Természetesen a normál Land Cruiserben még veszendőbe menő, fékezéskor termelődő energia visszatáplálása és újrahasznosítása is javítja a hatékonyságot. Durva terepen pedig a villanymotor-generátor az azonnal rendelkezésre álló nyomatékával növeli a Land Cruiser mászóképességét. A lágy hibrid rendszer az üzemállapotát a digitális műszeregységen jelzi, CHG (energia-regenerálás), ECO vagy PWR (mindkét esetben besegít a hajtásba a villanymotor) lehet a megjelenő felirat.
A raktér alatt elhelyezett, kompakt méretű lítium-ion akkumulátor 13 cellával és 4,3 Ah kapacitással rendelkezik, a tömege mindössze 7,6 kg. Teljesen feltöltött állapotában a villanymotor-generátor 16 lóerőt és 65 Nm nyomatékot tud hozzátenni a dízelmotor 204 lóerejéhez és 500 Nm nyomatékához, induláskor jelentősen javítva a hajtáslánc gyorsítási képességét. Az összes európai Land Cruiser modellben leváltja a Hybrid 48V rendszer a hagyományos dízelmotort. Hamarosan indul a rendelésfelvétel a márkakereskedésekben, az első lágy hibrid modellek várhatóan az év végén kerülnek majd a vásárlókhoz.
Forrás: Smarter Media