LEGO-val kezdődött a Renault hibrid hajtásláncának fejlesztése

A Renault Clióban is található E-Tech hibrid sebességváltóját először LEGO-ból rakták össze

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Forma-1-es technológiát szeretett volna utcai autóba átültetni a Renault, a kihívást pedig LEGO-val oldották meg.

Az autótervezés egyik szépsége abból fakad, hogy sokszor teljesen meglepő forrásokból inspirálódva születnek ügyes, frappáns vagy olykor áttörő megoldások. Ilyen pillanatot éltek át a Renault mérnökei is, amikor az E-Tech hibrid motor és a hozzá tartozó hajtáslánc fejlesztésén dolgoztak. Két olyan területre volt szükség a többek között a Clióban is dolgozó takarékos erőforrás létrejöttéhez, melyek alig állhatnának egymástól távolabb: a LEGO-ra és a Forma-1-re gondolok. Nem vicc, az alábbi videóban a márka egyik mechatronikai mérnöke, Ahmed Ketfi-Cherif a lehető legnagyobb komolysággal beszél az egyébként nem lebecsülendő kihívásról.
Hirdetés
Nicolas Fremau, az E-Tech meghajtások egyik megálmodója LEGO-val kezdte a tervezést, és a későbbi fázisokban sem hagyta el a játékból készült modellt: mire a megvalósításig jutott a projekt, még mindig a LEGO szerkezet volt az, amit Ahmed elé állított, hogy készítsen az alapján egy utcai autóban alkalmazható változatot. A LEGO prototípus ráadásul olyan újdonságokat is lemásolt, amiket korábban főleg a motorsportban, konkrétan a Forma-1-ben alkalmaztak - ilyen volt a körmös kialakítású tengelykapcsoló. Ahmednek tehát nem kisebb volt a feladata, mint Forma-1-es technológiát utcai kisautóba ültetni egy LEGO modell alapján. "Hatalmas kihívás volt" - mondta. "Sokat tanultam belőle."
Hirdetés
A körmös tengelykapcsolóban nincs sem fogasdob, sem szinkrongyűrű, a kevesebb alkatrész miatt tehát hatékonyabb működést biztosít, ami már bebizonyosodott számos versenyautóban. Egy utcai autóban viszont, ahol inkább feláldozzák a gyors váltást azért cserébe, hogy 1-es és 2-es között ne törjön el az utasok nyaka, eddig nem igazán használták a körmös megoldást, pláne nem hibrid erőforrással, ahol a benzines és az elektromos motor felől érkezű különböző nyomatékokkal kell dolgoznia a sebváltónak. Egy lapított verziót vázoltak fel, ahol a váltások közti sima átmenetet Ahmed egy nagyfeszültségű indítógenerátorral biztosította. Ez helyettesíti a hagyományos sebváltók szinkronberendezését, ami a kuplungot kezeli - az első tengelyre helyezett villanymotorral együtt így precízen szabályozható a tengelyek forgási sebessége, és biztosított az észrevétlen váltás. A tesztelések során kiderült, hogy további előnyei is vannak ennek a megoldásnak, például törésmentes lett a nyomatékgörbe váltáskor, így simább a gyorsulás alacsony sebességnél. A LEGO koncepcióból, a Forma-1-es tapasztalatokból és egy profi mérnök indítógenerátorából jött létre tehát egy hatékony üzemelésű, kényelmes utazást adó hajtáslánc - az ilyen pillanatokért lehet hálás a társadalom a mérnököknek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?