Lehet a felnitörés és a gumiszakadás szerencsés? Nagyon is!

Tört a felni, szakadt a gumi - hogyan tovább?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ismételten remek történetet szült az élet, kitalálni sem lehetne szebbet a felnitörés és a gumiszakadás köré. Peches eset is járhat szerencsével.

Végre itt a nyár, mázlista, aki mehet nyaralni, s el kell ismerni, az vagyok, mert mehettem. Gyomromban csak zabszemtöredéknyi félsz lapult, hiszen Renault Scénicemmel indultam, olvasóink pedig tavaly épp egy Scénic-mentéssel végződött vakációról olvashattak. Én persze bőven bíztam autómban, hiszen ez már a frissített kiadás, karbantartott, aligha lesz vele gond. Ha mégis, van assistance, baleset esetére casco, sőt önrészmentes minicasco, s ha pótkerék helyett csak gumijavító lapul is az autóban, ami a kátyús defektek esetén ugyebár semmire sem jó, azok ellen legalább defekt- és kátyúkár-biztosítással próbálom védeni magamat.
Hirdetés

Igyekeztem felkészülni tehát mindenre, hiszen egyrészt kár lenne bármilyen malőrrel elrontani a nyaralást, ahová anyósommal és apósommal mentünk, másrészt az extra kiadások sem jönnének jól. Szombaton még csak bevártuk őket otthon, majd délután legurultunk a Balatonig. Ott vasárnap reggel becuccoltunk az autóba és irány Horvátország - tavaly is jártam ott, igaz, munkával tarkítottan (azóta egyébként nem sok változott utazási szempontból, az üzemanyag még mindig olcsóbb ott 10 százalékkal!).
Problémamentesnek ígérkezett az út, gyerekülésbe ültetett gyerekkel, sok cuccal, öten ültünk az autóban. Ha valaki ismeri, a balatonvilágosi parti (Zrínyi) útról a vasútállomás felé vezető emelkedőn ki is jött, hogy küzd az 1.5 dCi a terhelten már bő 2 tonnás autóval. Lassan mentem, de még éppen nem akartam egyesbe visszakapcsolni. A szűk átkelőnél jöttek szembe is, gyalogosok is voltak, amennyire lehetett, a vékony úttest és az átkelő jobb oldalához húzódtam, ott azonban döccenés, koppanás. Valamire rámentem. A tükörben nem láttam semmit, s a hátul ülő, rögtön hátra forduló feleségem sem tudott felfedezni semmi különöset az úton, illetve annak szélénél. A forgalom és az út szélessége miatt közvetlenül a vasúti kereszteződés után nem tudtam megállni, feljebb igen. Természetesen rohantam megnézi, hogy vajon sérült-e a nem egész 1000 kilométerrel, illetve egy hónappal korábban felrakott - tesztgyőztes - Bridgestone abroncs.

Sérült-e a gumi? Még a felni pereme is tört. Az abroncs oldalán pedig mintegy 2 centiméteres a szakadás. Egy pillanatra levegőt sem kaptam, hiszen végigfutott agyamon, hogy vasárnap reggel, Balatonvilágoson ilyen abroncsot és felnit szerezni nem lesz könnyű. Tragédia persze nincs, otthon a garázsban pihennek a téli kerekek abroncsok, de hogy felni honnan lesz és miként, abba bele sem mertem gondolni. Inkább bíztam benne, hogy talán megúszom a defektet. Persze csoda lenne, de csodák azért léteznek, a gumi ugyanis nem eresztett. Azt persze több mint egy hétig nem tudtam, hogy mégis mire mehettem rá, végül a Google Maps Street View alkalmazása segített, a töredezett szélű útra szinte belóg a sorompó aljzata. Vaskos betontömb, amit a télen készített fotón nem takar semmi, most viszont terebélyes fű takarja a lentről érkező autósok elől. Nem látható, s a síneket szabálytalanul nem a gyalogátkelőnél, hanem az úttesten keresztező gyalogosok és a szemből érkező - legtöbbször a kanyar levágásával érkező - autók haladását elősegítendő túlzott lehúzódás bizony balul sült el. Vakmerőség, de továbbmentem, s a családot visszamenetellel és annak szemlélésével sem büntettem, hogy mégis mi lehetett. Természetesen attól is eltekintettem, hogy esetleg hívjunk rendőrt, s vetessünk fel jegyzőkönyvet - a semmiről. A kánikulában ötünk ideje többet érőnek tűnt, mint az esetleges, nagyon esetleges kártérítés. Oké, hogy a defekt- és kátyúkár-biztosítás is csak rendőrségi jegyzőkönyvvel fizet, de talán majd az önrészmentes casco térít - nyugtattam magam. Aztán 100 kilométer után újfent ellenőriztem az abroncsot, ami autópályán sem mutatott semmi rendelleneset, majd végigszolgálta az egyhetes nyaralást, azaz mintegy 1500 kilométert is.

Itthon szembesültem vele, hogy a kátyúkár-biztosítás valóban csak akkor fizet, amikor az út fenntartójának is kötelessége: rendőrségi jegyzőkönyv esetén és persze kátyúnál. Itt egyik sincs meg. A defektre amúgy 3000 forintot téríthet - még várom a választ, hogy fog-e a valójában defektmentes, de mégis cserélendő abroncsra. Kiderült, hogy az önrészmentes casco csak másik autóval ütközve tejelne, a normál cascóm 100 000 forintos önrészét pedig még épp nem éri el a kár, de azért a közelében jár.
A felni gyári ára ugyanis 52 085 forint, a 205/55 R16-os Bridgestone Turanza T001 abroncs 23 086 forint gumitesztpartnerünknél, a nonstopgumi.hu kínálatában, a szerelés náluk 1800 forint. Ez így ugyebár 76 971 forint. Tetemes, de még mindig örülni kell, hogy az abroncs nem lett azonnal kuka, csupán sérült. Így persze nekivágni egy nyaralásnak több mint vakmerő vállalkozás, de azért annyira nem tűnt vészesnek. A gumi nem lett púpos, láthatóan szálszakadt, inkább "csak" felületi sérülést kapott.

A javítás nyilván iszonyatosan drága, dühítő, hogy hiába van mindenféle biztosításom, egyik sem térít. Mégis szerencse, hogy utunk nem hiúsult meg, nem kellett a baleset helyszínén orvosolni a bajt. Az persze tény, hogy 52 ezer forintért senki sem szívesen vesz új felnit 6 éves autójára. Kínomban még az is megfordult a fejemben, hogy el kellene adni a kényes alufelniket és acélkerekeket tenni helyettük, de azért az első pillanattól kezdve bíztam a nonstopgumi.hu felnisében, a felnijavitas.eu címen elérhető Madaras Attilában, "Madárban", akinél eddig csak ütött, szemre még hibátlan felnivel jártunk, de már sok egyebet láttunk nála. Vajon meg tudja menteni a törött felnit is? Ebben sokan kételkednek, de vannak törések, amelyek hegeszthetők. Meg persze olyanok is, amelyek nem - ennek eldöntését mindig szakemberre kell bízni. Az árak nem vészesek, a 16 colos alufelni hegesztéses javítása 8000 forint, ami a felni gyári árához képest is jelképes, s ennyiért jószerivel még egyetlen acélkereket sem lehet kapni.
Ha pedig végignézzük a munkát, az ár tényleg barátinak mondható. A sérült felnit első lépésben alapos és teljes tisztításnak vetik alá. Majd következik a repedésmentesség és a körkörösség vizsgálata. Ha a felni javítható, megkapja a műhely Közlekedési Felügyelet által kiadott engedélyszámát. Ez bizonyítja, hogy a felni szakszerűen lett megjavítva. Utólag persze érthetetlen, hogy ki számára, ugyanis a felni a kezelést követően újszerű lesz. Addig azonban még hosszú az út. A sérült peremet ugyanis első lépésben lereszelik, majd következik a komoly szaktudást, speciális gépet és persze némi anyagot is kívánó alumíniumhegesztés.
Még a fotókat is szinte csak védőszemüvegben ajánlott nézni, a hegesztés utáni kép viszont annál beszédesebb. Jókora puklisor a peremen, melynek nagyját esztergagép tünteti el. Bőven marad még persze többlet, amit előbb a gépi reszelés és csiszolás, majd utóbbi finomított, kézi verziója, végül a polírozás tüntet el. Zárásként - természetesen újabb tisztítást követően - a javított részt a felni színével egyező fénnyel fújják és lakkozzák. A végeredmény tényleg mesés, a munka díja valóban jelképes az újként visszakapott felni értékéhez képest. Az már csak hab a tortán, hogy a nonstopguminál éjjel-nappal le lehet adni a sérült felniket. Azokat persze csak nappal javítják, a kisebb munkák 1 napon belül megvannak, teljes felnifelújítás akár többszínű fényezéssel, 1 hetes határidővel 10 000 forinttól, azaz szintén egészen barátinak nevezhető áron érhető el.
Amin viszont nem lehet spórolni, az a gumi. Piszok nagy mázlim volt, hogy az enyém nem durrant el, de mese nincs, a szakadt oldalfalú abroncsot cserélni kell. Hiába jó most még, sokkal sérülékenyebb, mint az ép állapotú. Akár egy komolyabb kavicsfelverődés, újabb kátyú, bármi könnyedén kiszakíthatja, sőt, a védelem nélküli szálakat akár a korrózió is kikezdheti. Az új gumi vásárlása tehát nem úszható meg. A végösszeg persze nem 76, hanem alig több mint 30 ezer forint lett. A különbség pont elég arra, hogy beruházzak egy emelőbe, egy kerékkulcsba, a Grand Scénic speciális, padló alatti keréktartójába és egy pótkerékbe, hogy akkor se járjak nagyon pórul, ha nem leszek ilyen mértékben többszörös mázlista, mint ezúttal.
Hogyan kerül a tesztgyőztes abroncs autómra?
Még mielőtt bárkiben felvetődne a kérdés, hogy miként került a Nyárigumi-tesztünkön (amúgy 195/65 R15 méretben) legjobbnak talált Bridgestone T001 gumiabroncs autómra, esetleg a NAV béren kívüli juttatást feltételezne, el kell oszlassam a gyanúkat. Olyat tettem, amit sokan (persze nem alaptalanul) nem feltételeznek az újságírókról, pénzt adtam a 205/55 R16-os tappancsokért. Nem titkolom, a Téligumi-teszt után még próbáltam "olcsójánoskodni" és megvettem a Kléber Quadraxer négyévszakos gumikat, hiszen ősszel nagyon jól szerepeltek, télen is jónak tűntek, amíg nem mentem velük vastag hóban. Aztán a tavaszi teszten kiderült, hogy magasabb hőmérsékleten óriási féktávot adnak a nyáriakkal szemben. Megvettem a győztes Bridgestone-okat. Elégedett is vagyok velük, s még az is lehet, hogy más gumi nem is élte volna túl ezt a behatást. Ez persze csak feltételezés, az viszont tény, hogy hétköznapi autósként (na jó, kedvezményes, flottás áron) vettem őket, mert valóban fontosnak tartom, hogy például 130 km/óráról ne 63, hanem 53 méteren álljon meg az autó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    Mi lett volna ha nem indulsz el 1500km-re? Nem okoztál volna veszélyhelyzetet az autópályán? Nem csak a családodat veszélyeztetted te idióta barom, hanem mindenki mást! Gondolom nem 60-al mentél. Hogy lehet valaki ennyire felelőtlen és gyerekes? Én 20 évesen is max műszaki nélkül járkáltam, de nem szakadt gumival! Biciklivel nem indulnék el a boltig szakadt gumival… Ezért kell nagy és nehéz autókkal járni, mondom én, ha repül feléd egy Scénic 120-al keresztben…

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    Ennél csúnyábbakat is csináltunk már meg gumis műhelyben, kivétel nélkül mind elkopott probléma nélkül.
    Mezőgazdasági gumiknál (igaz gumi méret függő), de volt már 18 cm hosszú és 4 cm széles hasadás is oldalfalon. A gumi extrém körülmények között volt használva a javítás után is, problémamentesen elkopott.
    Személyautónál viszont T/H sebesség index fölött semmiféle sérülést nem szabad javítani.

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    Gratulálok! ilyen gumival, felnivel 1500km-t menni,ráadásul egy “szakújságírónak”, mondhatni életveszély.
    Ha az autópályán eldurrant volna, még pár autót is levertél volna, ezt a cikket a kollegáid írták volna meg tanulságként!!!

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    Azért mert te egy műszaki hülye vagy, ne propagáljak olyan dolgot amit a gumis műhelyekben naponta csinálnak! Teherautók esetében ez mindennapos dolog! Olyan gumikat használok, amik javítva lettek évekkel ezelőtt és még mindig használhatók!

    A te kedvedért, mert te hülye vagy, még egyszer leírom! Olyan gumi aminek a szövetszerkezete nem sérült! Próbáld értelmezni és utána reagálj! ……..sok sikert!

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    Tisztelt Marauder!

    Ez nem egy szponzorált cikk. Az autósok zöme aligha tudja azt, hogy egy törött felni javítható, ahogyan az is szerencse kérdése, hogy egy oldalfalszakadás nem megy végig az oldalfalon – ezt neveztem szerencsének.

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    Tisztelt Katona Mátyás!
    Mi ebben a szerencse, ez egy szponzorált? hirdetés! Egy ilyen írásnál minimum tisztelet az olvasóval szemben, hogy a szerző feltüntesse, a cikk egy termék/szolgáltatás reklámozását szolgálja. S rögtön ennek tudatában kezdjem olvasni.

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    annak sem kötnék életbiztosítást, aki ilyen gumival autózik… én nem garasoskodok a gumin, életek függhetnek rajta. Ami sérült, azt cserélem.

  • 2017.10.30. at 01:51
    Permalink

    A gumit kár volt ledobni. Ha nem sérül a gumi szövetszerkezete, csak a külső réteg sérül, akkor egy “igazi” gumis megvulkanizálja és biztonsággal használható!

    Olyan gumikat is javítanak teher autó esetében, amiket szabályosan oldalról át szúr pl: egy tuskó az erdőben, és 5 cm-es repedés keletkezik rajta!

  • 2023.10.16. at 14:51
    Permalink

    hát nem egyszerű a gumikérdés kis hazánkban. ez a hulladék, életveszélyes úthálózat csak a telibesz.rom kormányoknak köszönhető. meg a hullaház EÜ is.

    szóval, a leírt szitu kétséges és csak szerencse kérdése. ott helyben én talán egy gumist (vagy mobilgumist) felkerestem volna, mennyit vett volna el a nyaralásból? fél-1 órát max. és ez egy általános méretnek tűnik, ha mást nem akkor egy használt abroncsot vesz olcsón, ami nem sérült és az még mindig sokkal biztonságosabb, mint így.
    persze, ha defekttűrő és a szövet egyáltalán nem sérült, akkor egyértelmű, hogy kibírja, de azért így út szélén nem lehet teljesen megállapítani…. (persze egy defekttűrő abroncs, aminek nem sérült a szövete, nyilván nem fogg rommá durranni 120-130-nál)

    másik infó, hogy ha hosszába repedt a gumi oldlt, akkor némileg problémásabb és az mindenképp csere. a szövet sérülés vagy dudorral könnyen felismerhető vagy gyorsan leenged….ha ezt észleljük mindenképp keressünk gumist.
    illetve lehet kapni, jó kis kínai guminyomás mérőt, amit gumin kívülre kell tenni (nagyon sokat segít, menet közben is szépen látja az ember a nyomást, ha baj van csippan, rögtön megtud állni az ember) 10-12 ezer huf, napelemes, usb-s tölthető és mindig tudja az ember, hogy mennyi a légnyomás és nem kell hülye tpms rendszer hozzá, csak rátekerni a szelepre….fontos, hogy fémszelep legyen ilyenkor, mert az érzékelő fejet erősebben meg kell húzni és ha gumiszelepes, akkor könnyen nyírja a szelep nyakát és ott ereszteni fog.

Vélemény, hozzászólás?