Lehet, hogy mégsem nyugdíjazzák a Toyota Priust?

Megeshet, hogy a következő Prius - első ízben - nem full hibrid lesz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1997-ben hatalmasat gurított első szériagyártású hibrid autójával a Toyota, azóta számos modellje átvette a hajtáslánc elvét, maga a típus azonban már elveszítette különlegességét. A Toyota mégsem biztos, hogy nyugdíjazza.

A közelmúltban úgy tűnt, nem készül újabb generáció a Toyota 1997-ben forradalmi, a hibrid hajtást elterjesztő modelljéből, a Priusból. A legújabb értesülések szerint azonban mégis folytatódik a legenda – épp csak nem úgy, ahogy vártuk: öntöltő hibrid hajtáslánc nélkül újulhat meg a Toyota Prius. A hírt felröppentő japán Mag-X autós szaklap szerint a dizájn is teljesen átlényegül, a hajtásról pedig kétféle hálózatról tölthető hajtáslánc gondoskodhat.
Hirdetés
Történelmi visszatekintésként el kell mondani, hogy az autóipar másfél évszázados története során kevés modell bírt olyan úttörő jelentőséggel, mint a 24 éve piacra lépett Toyota Prius. Az első körben még négyajtós, az első Yaris formavilágát is előrevetítő szedán villanymotorral támogatta meg apró benzinmotorját; a rendszer működési elve alapjaiban a mai napig változatlan. Ma csak a Toyota globális kínálatában mintegy három tucat különböző modell kapható öntöltő hibrid hajtáslánccal, és a technológia térnyerése világszerte arra késztette a konkurenseket, hogy felvegyék a kesztyűt, és maguk is rálépjenek a villamosítás útjára, amit ma már természetesen az emissziós előírások is kikényszerítenek. A hibrid tehát mára teljesen átlagos, hétköznapi jelenséggé vált, ami jó a felhasználóknak, és jó a környezetnek – mindenkinek jó, kivéve magát a mindig is kizárólag hibrid hajtással kínálat Priust. A modell sajátos formavilága, egyedi kezelőfelülete a jövőbe mutató hajtásláncot volt hivatott hangsúlyozni, de ma már nincs miért nyomatékosítani az autó hibridségét, hiszen ez vált hétköznapivá. Ezért még tavaly is sokan úgy gondolták, hogy az aktuális, negyedik széria kifutásakor nincs értelme folytatni a modellt.
Hirdetés
A legújabb értesülések szerint azonban a Toyota – tegyük hozzá, logikusan – mégsem hagyja veszni egyik legerősebb, legjobb ismertségű típusnevét. A japán magazin úgy tudja, hogy a Toyota már javában dolgozik a Prius következő, ötödik generációs kiadásán, a jelenlegi generációnak azonban még van két-három kényelmes éve a nyugdíjazásig, így a Toyota nem kényszerül kapkodni. Kénytelen lesz ezzel szemben valami újat kitalálni a hibrid hajtáslánc helyett, ha azt szeretné, hogy a Prius ismét egyfajta zászlóshajóként mutathasson példát a tömegpiaci szegmensekben. Ezt leginkább hidrogén üzemanyagcellás modellként (FCEV) tudná elérni, mint a Toyota Mirai kistestvére. Míg az idén piacra lépő Mirai a felsőkategóriás, hátsókerék-hajtású TNGA-L padlólemezre épül, a Prius, a hírek szerint, megtartja a jelenlegi modell TNGA-C padlólemezét – igaz, alaposan átdolgozott formában.
Hirdetés

Nemcsak a technológia érkezhet a Miraitól, hanem a dizájn is – ha nem is közvetlenül, de merész hangvételét, egzotikus japánságát tekintve mindenképpen. A pontos részletek még nem ismertek, de a Toyota, a jelek szerint, az eddigi Prius modellek pontosan kiszámított, geometrikus formai nyugalmát izgalmasabb, lendületesebb vonalvezetéssel váltaná fel. Ha ezt a lépést mégsem teszi meg a gyártó, akkor a mostani, már szintén nem épp letisztult forma olyasmi adaptációját tudjuk elképzelni, mint amit a 2019-es Toyota LQ tanulmányautó felvonultatott – talán az extrém ablakkialakítások nélkül. Visszakanyarodva a hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáshoz: a hírek szerint elképzelhető, hogy ez csak később jelenik meg a Prius palettáján. Sokkal nagyobb esély van a plug-in hybrid és/vagy tisztán elektromos hajtásláncok bevezetésére a Priusban. Az előbbi jelenleg is szerepel a modell palettáján (lásd a konnektoros Prius tesztjét itt), de a tisztán elektromos verzió sem okozna problémát, hiszen a TNGA-C padlólemez teljes mértékben támogatja a technológiát: a Toyota C-HR EV 204 lóerős villanymotorját 54,3 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag táplálja, akár 400 kilométeren át egy huzamban.
Mire a Prius megjelenik, az adott alapterületre eső hatótávolságot tovább növelhetik a mérnökök – annál is inkább, mert a Toyota egészen közel jár már a szilárdtest akkumulátorok piaci bevezetéséhez.
Hirdetés

Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

      • 2021.02.08. at 16:33
        Permalink

        9,7 millió Toyota fogyott 2019-ben, ebből 1,97M volt hibrid. A képalában nem volt szó arról, hogy csak az európai piacra értendő az a hibrid arány …
        Európában 7500 db Prius fogyott tavalyelőtt, arról nyilván nem is lett volna érdekes cikket írni.

  • 2021.02.08. at 12:25
    Permalink

    Bocs, de ez az utolsó mondat egy kicsit necces. Ha a Toyota működő prototípust mutatott volna szilárdtest-akkuval, akkor bátran le lehetne írni, hogy közeli a piaci bevezetés. Csakhogy nincs az utcákon egyetlen ilyen prototípus sem. Persze, ki mit ért azon, hogy közeli. Ha 8-10 év, akkor oké, valóban közeli.

Vélemény, hozzászólás?