Lodgy vs. Jogger? Melyik Daciával járunk jobban?

A Lodgy még, a Jogger már kapható - mutatjuk, melyik miben erős

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén még biztosan elérhető a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, a legolcsóbb hétüléseseket a Dacia kínálja, most ráadásul két modelljük is van. Vajon kannibalízálják egymást?

Idén 10 éves a Dacia Lodgy, azaz a márka első egyterűje, ami 2019 óta, azaz a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásának bevezetésétől reneszánszát éli hazánkban. A piac - akkor még - legolcsóbb hétüléses modelljeként három évvel ezelőtt még agyon kellett extrázni ahhoz, hogy ára elérje az 5 millió forintot, így ki lehessen használni hozzá a 2,5 millió forintos állami pénzt. Sokan tették, a Lodgy a legnépszerűbb nagycsaládos modell volt, most, pontosabban már tavaly év végén házon belüli kihívót kapott: a Dacia Joggert, ami a nyárig párhuzamosan fut a Lodgyval, ami akkor kikerül a gyártásból. Vajon melyiket érdemes most választani, melyik mit tud? Egyelőre virtuálisan tudtuk egymás mellé tenni a piac két legolcsóbb hétülésesét, hiszen a legelső bemutatópéldányok április környékén várhatók hazánkba. A Jogger persze már berobbant a piacra (bemutatója itt, menetpróbája itt), decemberben és januárban is a márka legnépszerűbb modellje volt, így az idén még elérhető nagycsaládos kedvezménnyel és persze a hétülésesek körében is az új kedvencnek ígérkezik, de a piac sajátossága az is, hogy olyan komoly a jelenleg 2-3 éves, már nagycsaládos támogatással eladott Lodgyk használtpiaci értéke is, hogy aki az elején vásárolt és kifut a 3 éves elidegenítési tilalomból, mostani autóját eladva az új Daciának köszönhetően használt autójából minimális ráfizetéssel vagy akár nélküle új autóba ülhet. Voltaképp ez volt a Dacia eredendő üzenete, hogy egy használt autó áráért kínálnak új és garanciális autót, csak épp az a fura, hogy ez most egy Dacia esetén is igaz, ráadásul úgy, hogy nem is egy egyszerűbb, hanem egy sokkalta modernebb, finomabb autóba ülhetnek át a Lodgyról a Joggerre váltva.
Hirdetés
Dacia Lodgy vs. Dacia Jogger - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér - 7/5/2 üléssel [l]
Dacia Lodgy 4498 1751 1683 2810 207-634-2617
Dacia Jogger 4547 1784 1632 2897 160-506-1594
A 2012-ben megjelent Lodgy nagyjából második generációs (újkori) Daciának tekinthető, míg az első Logan és Sandero még a Clio II alapjaira épült, a Lodgy (és vele együtt a Dokker) már a Clio III-mal azonos platformra épült, persze hozzájuk képest is legalább egy generációnyi váltás a Jogger, ami a mostani Sandero/Logan pároshoz hasonlóan már a Clio IV-gyel és persze az aktuális Renault Clióval is közös CMF-B építőkészletet alkalmazza. Kívülről a Jogger nagyobb, közel 5 centivel hosszabb, 2,7-tel szélesebb a Lodgynál, magassága azonban 5,1 centivel szerényebb. Tengelytávja 8,7 centimétert bővült, ami tágasabb utasteret ígér, csomagtere azonban mindegyik konfigurációban kisebb.
Hirdetés
Nem vitás, hogy az aktuális Sandero színvonalával a Jogger egy sokkalta barátságosabb, minőségibb autó a 10 éves futása alatt persze sokat fejlődött Lodgynál, de a modellek között ezen túl is van különbség bőven. Talán a leginkább meghatározó, hogy a Lodgy már csakis dízelmotorral, az örökbecsű 1.5 dCi aktuális, már AdBlue adalékos verziójával kapható. Ezt a motort legutóbb egy Dusterben próbáltunk teljes megelégedéssel, ez 115 lóerőt és 260 Nm nyomatékot, valamint a valóságban is simán hozható 5 liter alatti WLTP fogyasztást hoz. Vele szemben

a Joggerből nincs és nem is lesz dízel.

Jelenleg kétfajta 1,0 literes turbómotorral kapható, szerényebb alapára és LPG üzeme miatt is a kisebb teljesítményű az érdekesebb, ezzel ráadásul (nem befagyasztott, hanem piaci üzemanyagárak esetén) még a dízelnél is szerényebb költséggel autózhatunk, ráadásul LPG üzemben a CO2 emisszió is kedvezőbb. Persze ne hallgassuk el: a benzines, pláne az LPG-s Jogger lomhább, mint a közel másfélszeres méretű és persze nyomatékosabb dízellel hajtott Lodgy, de türelmetlenek se legyünk, a jövő úgyis mind szigorúbb sebességkorlátokat hoz. Szélesebb és ballonosabb abroncsokat kapunk a Joggerrel, futóműve alighanem sokkalta jobb, mint a Lodgyé, persze utóbbi is jól csillapítja az úthibákat, de vezetési élményt kevesebbet ad. A Lodgy - szerényebb - gázolajfogyasztásán túl még két dolgot tud a Joggerhez mérten, az egyik az, hogy elérhetőbb. Akár raktári példányokat, de előrendelteket is meg lehet belőle csípni, így márciusi-áprilisi átvételre is van mód esetében, míg Joggert jelenleg csak rendelni lehet, s mivel már számos honfitársunk feliratkozott rá, jelenleg júniusi-júliusi szállításra lehet szerződni.
Dacia Lodgy vs. Dacia Jogger - műszaki adatok és alapárak
Dacia Lodgy Blue dCi Dacia Lodgy TCe 100 LPG
Emissziós norma Euro 6d
Üzemanyag Gázolaj Benzin/LPG
Hengerűrtartalom [cm3] 1461 999
Hengerek/szelepek száma 4/8 3/12
Váltófajta/-fokozat kézi/6
Teljesítmény [LE/fordulat] 115 (3750) 90 (4800-5000) LPG: 100 (4600-5000)
Nyomaték [Nm/fordulat] 260 (1750-2750) 160 (2100-3750) LPG: 2000-3500
Gyorsulás 0-100 km/h 10,9 12,5 LPG: 12,3
Végsebesség [km/h] 185 172 LPG: 175
Kombinált fogyasztás (WLTP) [l/100 km] 4,7-5,1 6,1 LPG: 7,7-7,8
CO2-kibocsátás [g/km] 124-133 137-138 LPG: 118-119
Saját tömeg [kg] 1330-1397 1252-1291
Megengedett össztömeg [kg] 1988 1889
Abroncsméret 195/55 R16 205/60 R16
Garancia 3 év/100 000 km
Alapár [Ft] 6 399 000 5 549 000
Hirdetés
Mit tud még a Lodgy ajánlani? Stepway felszereltséget, ami bár a "fullextrás", légzsákból csak négyet ad, esetében a légkondi manuális, a szervokormány hidraulikus, de persze van sok más mellett fedélzeti számítógép, 4 elektromos ablak, tempomat, tolatókamera és tolatóradar, de még Kelet-Európa térképes gyári navigáció is. Bő két éve teszteltem, alapvetően tökéletes családi autó, igaz 2 éve még több mint 1 millió forinttal, azaz csaknem 25%-kal olcsóbb is volt. Első pillantásra a benzines Jogger olcsóbbnak tűnik, mint a Lodgy, valójában persze másodikra is, csak nem olyan drasztikusan. Míg ugyanis a dízel Lodgy 6,4, a hétüléses Jogger 5,55 millió forinttól kapható. De a Lodgyból már nincs "fapados", csakis Stepway (csúcsfelszerelt) lehet. A Jogger Essential alapverziója bár mindenképp 6 légzsákos, fedélzeti számítógépes, LED menetfényes és tompított fényszórós, légkondicionáló még nincs benne. Viszont az extrák olcsók, a légkondi 130 ezer forint, a 6,2 milliós Comfort már alapáron adja számos extrával, de a legtöbb vevő a fullextrás Extreme verziót kéri, a legjobb ár/érték arányt ugyanis ott kapjuk. A hétüléses, de alapmotoros Jogger az Extreme csúcsverzióval 6,5 millió forintba kerül, 100 ezer forinttal többe, mint a Lodgy. Hasonlóképp kap "körbeműanyagozást" és a leghátsó üléssor számára kibillenthető hátsó ablakokat, de itt már megvannak a tetőcsomagtartóvá hajtogatható hosszanti tetősínek és az alufelnik is, azaz kicsivel több pénzért, de érezhetően többet kapunk tőle, mint a Lodgytól. Megvan persze itt is a tolatókamera és a Kelet-Európa térképes navigáció, a tempomat, a bőrkormány, a zár már nem csupán központi, hanem okoskártyás, a légkondi automata, 170 ezer forintért pedig első-hátsó parkolóradar, elektromos rögzítőfék, holttérfigyelő és középkonzoli könyöklő is kérhető hozzá.

Összességében jobb ajánlatnak tűnik az újabb és modernebb Jogger, de többet kell rá várni.

A sokat autózóknak persze értékes lehet, hogy a Lodgy kapható még dízelmotorral, ami a Joggerhez nem is érkezik. Lesz majd belőle hibrid, de alighanem drágábban, automata váltóval, és az sem várható a dízel Lodgynál takarékosabbnak. Nyárig még van választási lehetőség, utána hétüléses Dacia, sőt a Duster kivételével Dacia csakis benzines vagy benzines/LPG motorral lesz már. Hogy a bevezetőben feltett kérdés se maradjon válasz nélkül: a Jogger nem elsősorban a Lodgy vevőit kannibalizálja, jóval több új vevőt vonz a Daciához, mint ahányat a Lodgytól vesz el. Nem meglepő, hiszen a friss Daciák egyre jobbak, s míg a Stellantis kishaszonjármű alapú egyterűi már csakis elektromosként érhetőek el, a Dacia hozzájuk képest bőven félár alatt, hasonló minőséget kínál már. Oké, nem túl combos, de azért teljesen használható motorral. A Dacia koncepciója tehát továbbra is remekül működik, s ne feledjük, a nagycsaládos vásárlók - sikeres pályázat esetén - idén még lehúzhatnak 2,5 millió forintot a cikkben említett vételárakból. Ha 2,5 millió forintért már nem is kaphatnak új autót, de felszereltségtől függően 3-4 millió forintért igen, ami a Dacia alapból is 3 év/100 ezer kilométer, de természetesen nyújtható, előre vásárolt szervizcsomaggal is kiegészíthető garanciájával továbbra is több mint jó ajánlat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.02.23. at 03:50
    Permalink

    Dzsogger vagy Loddzsa?

    Hmm… fogós kérdés… leginkább egyik sem. Inkább gürizek többet, vagy megveszem 60% kezdővel, zártvégűvel, részletre a Toyota Proace City Versot.

  • 2022.02.23. at 13:57
    Permalink

    Alapvetően szép szabadidős egyterűnek tűnik a Jogger, a többi túlárazott 7 személyes márkához képest szerintem még szebb is. Ha Plug-in is lesz belőle lecserélem a Lodgy-t 🙂 Egyedüli kifogásom, hogy a Lodgyval elhúzok egy 750 kilós szerelvényt, a Joggerrel sajnos nem lehet. A 2012-es töréstesztet nagyon szeretik minden tesztben felemlegetni, ahol a menetstabilizáló elektronika (ESP) nélküli (!) alapváltozat 3 csillagot ért el, manapság pedig kötelező felszerelés úgyhogy maradjunk abban, hogy 4 csillagos. Egy csillagot pedig a gyalogosbiztonságból is levontak szóval benne ülni nem félek, mivel ugyanazt tudja mint a többi ötcsillagos.

Vélemény, hozzászólás?