Magyar villanyautó 3,5 s alatti százra gyorsulással
E hétvégén mérkőznek az egyetemisták által épített jövőautók Győrött
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha nem is a jövő autóversenyzői, de a jövői fejlesztőmérnökei versengenek e hétvégén Győrött. Aki ott van, annak már biztos a jövője.
Folyamatos a munka, a Formula Student verseny ideje alatt is alakulnak az autók, a profibb csapatok - mint a BME Formula Racing Team - már csak finomítanak. Gépük már bizonyított: 3,5 s alatt villanymotorjaival is könnyedén gyorsul 100 km/órára
Gyakorta éri az a kritika az egyetemi képzéseket, hogy a hallgatók kevés gyakorlati tapasztalatot szereznek. Ez ellen téve alakult meg a nyolcvanas évek Amerikájában a Formula Student versenysorozat, ami alapvetően mérnökversenyként indult, de ma már teljes autóipari versenyistállóként szolgál. Közgazdászok, marketingesek, de még jogászok is kiváló tapasztalatokat szerezhetnek. Mivel a Formula Student 2010 óta hazánkban is szervez versenyeket, s azon a hazai egyetemek, illetve főiskolák csapatai is elindulhatnak, immár a hazai hallgatók is ugródeszkaként használhatják ezt a versenysorozatot.
Jól látható, hogy főtámogató a Continental, a gumikat is ő adja, de miként a tucatautók számára sem csak azokat kínál, úgy a versenyzőknek is temérdek egyéb, zömében elektronikai rendszerrel is segítségére van
Az önszerveződő, szigorúan aktív egyetemi hallgatókból álló csapatok feladata egy formula-autó tervezése, kivitelezése és képzeletbeli piacra dobása. A csapatok nemzetközi versenyek keretében mérkőznek meg egymással – az egyes helyszínekre jutást azonban saját költségvetésükből kell kigazdálkodniuk. A versenyeken szakmai zsűri pontozza a terveket, a kivitelezést és versenyszámok által a megépített autót is. A verseny nem szerény méretű, ugyanis ma már mintegy háromszáz állandó csapat működik a világon. Észak-Amerika mellett Dél-Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában és Európában is szerveznek FS versenyeket. Hazánkban 2010 óta Győr ad otthont a Formula Student Hungary-nek, idén e hétvégén, pontosabban augusztus 22-24. között mérkőznek a csapatok a Győr-gönyűi kikötő területén. Az esemény főtámogatója 2011-től a Continental Hungary, a hazánkban sem csak abroncsokat, hanem temérdek egyéb autóelektronikai rendszert gyártó és fejlesztő cég globálisan is a versenysorozat mellett áll, már csak azért is, mert maga is évről évre temérdek remek mérnököt verbuvál a versenyzők közül, de a friss koponyák sokszor még hallgatóként, gyakornoki programok által is tudnak érdekes fejlesztéseket adni a mogul számára.
Az üzleti terveket és koncepciókat e konténerekben kell megvédeni
Az idén már negyedik évben rendezett Formula Student Hungary 16 országból, csaknem 40 csapatot mérkőztet. A világ számos egyeteméről érkező, leendő mérnököknek egy évük volt arra, hogy önállóan megtervezzék és megépítsék együléses prototípusaikat, amelyeket autóipari szakértők bírálnak el három tervezői kategóriában (konstrukció, gyártási- és költségterv) és öt menetdinamikai szempont (gyorsulás, oldalirányú terhelés, üzemanyag fogyasztás, autocross/egykörös teszt és hosszú távú terhelés) szerint. Az idei zsűribe 12 tagot delegált a Continental (10 magyar és 2 román szakembert).
Karbonfelni és sörösdobozból kreált kiegyenlítőtartály egyaránt megtalálható
Néhány csapat nem készült el autójával, így a hazaiak közül is csak Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Formula Racing Team (BME FRT) és a Kecskeméti Főiskola KEFO Motorsport csapata indul végül a versenypályán. A mérkőzések a versenyek fix forgatókönyve szerint a hétvégén lesznek, de a „vizsgáztatás”, a pályára kerülés feltételeinek teljesítése már csütörtökön, illetve pénteken megkezdődött.
A Formula Student verseny négynapos, ebből kettőn a technikai és biztonsági szabályoknak kell megfelelni. A versenyző csapatok ezek teljesítésével vehetnek részt a további két napon, a gyakorlati értelemben vett versenyen. A pontokat a motorsport és az autóipar szakembereiből álló zsűri adja, a statikus és a dinamikus versenyszámokban mutatott teljesítmények alapján.
Az első megmérettetés a gépátvétel. Ekkor ellenőrzik a bírák, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. A gépátvétel után következnek a „statikus” és „dinamikus” versenyszámok. A végeredmény 40%-át a statikus részben elért pontszámok adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60%-ban számítanak.
A statikus versenyben az értékesítési tervet, a műszaki megoldásokat, a költségtervet és az értékesítési prezentációt nézi a zsűri, de különböző környezeti viszontagságok között is ellenőrzik a villanyautókat. (Korábban például vízpermetben áztatva vizsgálták az autók szigetelését, míg a benzinesek tömítettségének megbízhatóságára is kíváncsiak voltak negyven fokos szögben megdöntve a járműveket.)
A szintén látványos, és a Forma-1-es hangulathoz leginkább hasonlító, dinamikus versenyben gyorsulási és sprintversenyek követik egymást. Ezt követően kerül sor váltott pilótákkal az úgynevezett tartóssági próbára: egy 22 kilométeres endurance szakaszon a sebesség mellett az autók károsanyag kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását is mérik. Minden csapat négy sofőrt nevezhet. Bár a versenyben nem a pilóták szerepe az elsődleges, mindegyik versenyszámhoz csak egy-egy pilóta készül fel, hogy abban valóban ő lehessen a csapat legjobbja.
Négyféle dinamikus versenyszámban, négy sofőrrel mérkőznek a csapatok
A magyar verseny tehát már tart, de aki kívánja látni, hogy miként is néz ki a komoly rivalizálás nélküli versengés, hogy milyen profi autókat voltak képesek összerakni a hallgatók, annak mindenképp ajánljuk még a helyszín felkeresését. Minden van, ami ma az autóiparban elképzelhető. A pillekönnyű autókat jellemzően motorkerékpárok motorjaival hajtják, de komoly átalakításokkal. Közvetlen befecskendezéssel, akár turbóval kiegészítve, s van csapat, aki karbon felnin gördíti autóját.
Idén mindössze két magyar versenyautó jutott versenybe. Nem egymás riválisai, ugyanis a BME FRT autója elektromos, a KEFO Motorsport - e képen látható - gépe pedig benzines, acél csővázra épített üvegszálas kompozit karosszériájú
Mi közelebbről az elmúlt években a hazaiak legjobbjának számító BME FRT autóját néztük meg. Katona Gellért, a csapat menedzsere büszkén mutatta be legfrissebb gépüket, melynek teljes tömege 255 kilogramm. Ez a versenygép ugyanis a főként a repüléstechnikában és hajózásban alkalmazott, az autóiparban még csak gyerekcipőben járó karbon kompozit szénszálas, monocoque vázra épül. A hátsó kerekeinél oldalanként egy-egy 35 kW-os állandó teljesítményű, de időszakosan túlvezérelhető villanymotorral hajtott gép különlegessége még, hogy differenciálműve nincs, hanem annak funkcióját a saját paraméterezésű vezérlő számítógép oldja meg. Ez a versenyautó a versenyszabályzat által előírt 75 méteres gyorsulási távot 3,6 másodperc alatt teljesítette a legutóbbi (csehországi) versenyen, s annak végére már több mint 110 km/órával futott, a 100 km/órás gyorsulást tehát könnyedén teljesíti 3,5 másodperc alatt. Végsebessége áttételezéstől függően akár 200 km/óra is lehetne, mivel azonban jelenleg nincs ilyen tempóra szüksége, természetesen nem tudja azt.
Statikus versenyszámok, ahol a csapatok műszaki, gazdasági, üzleti felkészültségét pontozzák
Üzleti terv prezentáció - A csapatok szervezettségét, szakmai felkészültségét, gyakorlatiasságát nézik a bírák. A prezentáció során egy „virtuális vállalkozást” kell bemutatni, amelynek terméke a versenyautó. Az üzleti tervvel meg kell győzni a zsűrit, mint befektetőt, hogy a csapat által kínált terméket válassza.
Költségelemzés - A költségelemzést a verseny előtt el kell küldeni a versenybíróságnak véleményezésre, amelyben számlákkal kell igazolni az alkatrészek beszerzési forrását, árát, valamint le kell írni a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva.
Műszaki tervezés - A műszaki dokumentációt is előre meg kell küldeni a bíráknak, ám a helyszíni több órás beszélgetés és értékelés során osztják ki a legtöbb pontot. Itt a tervezés alaposságát és a tervezői döntések meghozatalának megfontoltságát nézi a zsűri.
Dinamikus versenyszámok - a versenyautók és a pilóták immár a pályán mérik össze tudásukat
Gyorsulás - Egy 75 méter hosszú táv megtétele álló helyzetből indulva a lehető legrövidebb idő alatt. Minden versenyszámhoz tartozik egy szintidő, amelynél lassabb teljesítés esetén csak a minimális pont jár. A motorteljesítmény mellett nagy szerep jut az autó tömegének is.
Skid Pad - Az autó kanyarodási képességeit mérik, mely során egy 8-as alakú pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. Ebben a versenyszámban jó futóművel, megfelelő geometriát biztosító kormányművel, alacsony súlyponttal és jó gumival lehet kimagasló eredményt elérni.
Autocross - Egy rövid, 800 m-es pályán kell szlalomozni, ahol a lassú és gyors szakaszok úgy követik egymást, hogy az átlagsebesség 40–48 km/h közé essen. Ebben a számban már a jármű gyorsító és lassító képessége, illetve kanyarban való viselkedése is számít.
Endurance - Az autó állóképességét és tüzelőanyag-fogyasztását nézik az utolsó versenyszámban. A csapat két pilótájának összesen 22 km-t kell teljesítenie. A pálya felépítése az autocross versenyekéhez hasonló, viszont itt a kanyarok sugara és a bóják távolsága 2–5 méterrel hosszabb. E versenyszámban csak az a csapat kaphat pontot, mely autójának 100 km-re vetített fogyasztása a futam során nem haladja meg a 26 litert. A versenyszám kritikus része a pilótacsere idejére leállított motor újraindítása.