Már a 3-as BMW is termeli az üzemanyagot

Heteken belül itt a hatodik 3-as BMW

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bővül a februárban négy erőforrással bemutatkozó, hatodik generációs 3-as BMW csakis turbós motorpalettája, a középkategóriás bestseller prémiumszedán legkisebb erőforrása az 1.6-os dízel lesz.

Az új 3-as BMW motorkínálata
Generációról generációra

Három hét múlva, február 11-én kezdődik a tavaly októberben bemutatott új 3-as BMW globális értékesítése, s míg a bajorok hatodik generációs prémium középkategóriása kezdetben három erőforrás négy variánsával lesz elérhető, hamarosan héttagúvá válik a csakis turbós és stop/start rendszeres motorpaletta. A korábbi cikkünkben már beharangozott modell követlen befecskendezéses, változó szelepvezérléses benzinesei eleinte a négyhengeres, kétliteres, 245 LE maximális teljesítményű 328i és a sorhatos, 306 lovas 335i lesznek, hozzájuk csatlakozik márciustól a szerényebb - és olcsóbb - 320i.
Amint azt alábbi táblázataink mutatják, a 320i sem megy majd rosszul sőt, fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is baráti. Nem annyira persze, mint a dízeleknek, amelyeket eleinte a 320d normál és gyárilag 4,1 l/100 km étvágyú EfficientDynamics kivitele képvisel, majd érkezik a szintén kétliteres és négyhengeres blokk 16d és 18d jelű változata - a benzinesekkel párhuzamosan mind alapból 6 fokozatú manuális, felárért 8 sebességes automata váltóval. A 320d EfficientDynamicshoz tavasztól BluePerformance Technology csomag vásárolható, amellyel teljesíti az Euro6-os előírásokat többek között a nitrogén-oxid katalizátornak köszönhetően.
Az ActiveHybrid 3 a sorhatos benzinmotor mellett 55 lóerős elektromotort is használ, a rendszer összteljesítménye 340 LE, átlagfogyasztása mindössze 6,4 l/100 km. A későbbiek során tovább bővül a paletta hathengeres dízelekkel, az M3-as sportgéppel, valamint xDrive összkerekes változatokkal és nyilván már nem csak limuzinként. A távolabbi jövőt illetően háromhengeres turbómotorok csatasorba állítása is lehetséges.
Az új 3-as BMW benzinmotor-kínálata - Az értékek a kéziváltós limuzinra vonatkoznak
320i* 328i 335i AH 3**
h/sz S4/16 S4/16 S6/24 S6/24
ccm 1997 1997 2979 2979
LE 184/5000 245/5000-6500 306/5800-6000 340
Nm 270/1250-4500 350/1250-4800 400/1200-5000 450
0-100 km/h 7,3 5,9 5,5 n.a.
l/100 km 5,9 6,4 7,9 6,4
CO2 (g/km) 144 149 186 149

* márciustól
** ősztől, 8 fokozatú automata váltóval
Hirdetés

Az új 3-as BMW dízelmotor-kínálata - Az értékek a kéziváltós limuzinra vonatkoznak
316d* 318d* 320d ED 320d
h/sz S4/16 S4/16 S4/16 S4/16
ccm 1995 1995 1995 1995
LE 116/4000 143/4000 163/4000 184/4000
Nm 260/1750-2500 320/1750-2500 380/1750-2750 380/1750-2750
0-100 km/h 10,9 9,1 8,0 7,5
l/100 km 4,4 4,5 4,1 4,6
CO2 (g/km) 115 117 109 120

* márciustól


1975-ös bemutatkozása óta világszerte több mint 12 millió alkalommal döntöttek a vásárlók a 3-as BMW valamely változata mellett. A szedán után az idők folyamán megszületett a Cabrio, a Touring, a Coupé és a Compact, valamint a BMW kifejlesztette M3 nagyteljesítményű sportlimuzinját is. A legnagyobb darabszámban értékesített prémiummodell sikertörténete azonban 36 esztendeje még egy kétajtós, lépcsőshátú limuzin formájában vette kezdetét.
1975: Az első generáció – négyhengeres premier kétajtós limuzinként
Az első 3-as motorházfedele alatt 1573, 1766 és 1990 köbcentiméteres, négyhengeres erőforrások dolgoztak, a méretre utalva az egyes változatoknak 316, 318, 320 és 320i típusjelzéseket adtak. A befecskendezős aggregát kivételével mindegyik konstrukciót normálbenzinre tervezték. 1977-ben a 3-as BMW szegmensében elsőként kapott hathengeres erőforrást, amit a BMW 320 és 323i esetében négy tárcsafék egészített ki. Különösen a 323i vívta ki magának gyorsan a dinamikus atléta jelzőt, amely 143 LE teljesítményű motorja révén könnyedén gyorsított akár 190 kilométer/órás tempóig is.
1982: A második generáció – négyajtós, Cabrio, Touring, M3, dízel
E generációban ünnepelhette premierjét a családi négyajtós (1983), a Cabrio és az M3 (mindkettő 1985-ben). Megjelent az első dízelmotor (324d), illetve az összkerékhajtás (325iX) is a sorozatban. Az "éta" hathengeres bemutatkozásával a BMW már 1984-ben új takarékossági koncepciót hirdetett meg. A 325e különösen erős és takarékos, valamint tisztaüzemű technikaként jött, mégpedig az első kizárólag katalizátorral kapható 3-asként. 1989-ben érkezett meg a 318is, s ezzel az első nagy sorozatú, 16 szelepes hengerfejjel szerelt négyhengeres BMW.
1990: A harmadik generáció – Coupé, Compact, új hathengeres benzines és turbódízel
A kétajtós változat 1992-ben mutatkozott be, ezúttal kifejezetten elegáns Coupéként, 1994-ben követte a Compact. Az új hathengeres erőforrás két vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel rendelkezett, s elsőként a Coupé orrában dolgoztak a Vanos változó szelepvezérléssel készült konstrukciók. A család két új tagjaként a turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel működő, hathengeres dízellel szerelt 325tds, valamint az első négyhengeres turbódízelként bemutatkozó 318tds jelent meg.
1998: A negyedik generáció – Common-rail közvetlen befecskendezés, Valvetronic és xDrive
A 320d modellben mutatkozott be a márka első közvetlen befecskendezésű dízel erőforrása, míg a 318i blokkjában forgott elsőként két kiegyenlítő tengely. A hathengeres benzines konstrukciók műszakilag legjelentősebb fejlesztésének a kettős-Vanos szelepvezérlés bemutatkozása számított. A szívó- illetve a kipufogóoldali vezérműtengely egyaránt fokozatmentes és teljesen automatikus állítása tovább mérsékelt károsanyag-kibocsátás mellett biztosított még kedvezőbb forgatónyomatéki karakterisztikát. A nagy erejű 330d dízelben első alkalommal vette át common-rail befecskendezés a hengerek tüzelőanyag-ellátásának feladatát. 2001-ben mutatta be a BMW a fojtószelep nélküli terhelésszabályzás Valvetronic rendszerét, amely a szívószelepek emelésének változtatásával magasabb teljesítményszint mellett tette lehetővé a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás további mérséklését. Mindezeken túl új összkerékhajtási rendszert is bemutattak: a BMW xDrive hagyományos differenciálzárak helyett már automatikus kerekenkénti fékezési beavatkozásokkal látta el a feladatot. Szintén újdonság volt az első és a hátsó tengely közötti teljes mértékben rugalmas nyomatékelosztás.
2005: Az ötödik generáció – EfficientDynamics, TwinPower Turbo
2007 óta képviseli meggyőzően a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia, hogyan hozható a 3-as kínálta élménye a példamutatóan alacsony tüzelőanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel is összhangba. Ennek szellemében ekkortól minden benzinmotor a Nagypontosságú Közvetlen Benzinbefecskendezés (High Precision Injection) rendszerével készült, amely a 330i és 325i hathengeres, illetve a 320i és a 318i négyhengeres erőforrásokban a különösen tüzelőanyag-takarékos szegénykeverékes üzemben működött. A 335i motorban e korszerű befecskendező-rendszer a TwinPower Turbo technikával, azaz két turbófeltöltővel, illetve a kettős-Vanos változó szelepvezérléssel dolgozott együtt. A tömegcsökkentés jegyében a BMW alumínium, vagy még könnyebb magnézium-alumínium forgattyúházat alkalmazott. A 2010-es modellévre minden motor teljesítette az Euro 5 kipufogógáz-szabvány előírásait. A középkategória messze leggazdaságosabb modelljeként mutatkozott be a BMW 320d EfficientDynamics Edition - amit persze az új hármas alaposan fölül, illetve fogyasztásával alul fog múlni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?