Az utolsó ellenőrzéseket végzik az egyik első legyártott Enyaq iV-n
2020 több szempontból is fontos évként kerül majd a Škoda történelemkönyvébe: idén ünnepli a cseh márka fennállásának 125. évfordulóját, és ehhez méltón idén kezdődött meg első kizárólag elektromos modelljük gyártása. A rövid életű
Citigo-e iV, ami valójában a márka első villanyautója, persze már tavaly bemutatkozott, de mind méretét, mind eladásait, mind tulajdonságait (pl. hatótáv) tekintve feltehetően nem ez fog a csehek első "igazi" elektromos autójaként az emlékezetünkbe égni. Az Enyaq iV-t (a Citigóval szemben) már a tervezés első pillanatától kezdve egy zéró emissziós modellnek szánták, ami alapjaiban változtatja meg a karosszéria alatt rejlő technológia részleteit.
Mind az épületeket, mind a munkaerÅ‘t felkészÃtették az elektromos autók gyártására
SÅ‘t, nem csak magának az autónak, de a gyártásnak helyet adó létesÃtménynek is teljesen más követelményeknek kell megfelelnie, ha akkumulátorral üzemel a jármű. Éppen ezért költött a Å koda 32 millió eurót (nagyjából 11 és fél milliárd forintot), hogy a Mladá Boleslav-i gyár alkalmas legyen az új modell készÃtésére. JavÃtani kellett az épületek statikáját és új szállÃtóeszközöket kellett bevezetni, hogy az elektromos Enyaq iV nehezebb alkatrészeivel tudjanak bánni, illetve különbözÅ‘ biztonsági intézkedéseket vezettek be a veszélyes akkumulátorok kezeléséhez, például hÅ‘kamerákat, amik azonnal jeleznek, ha túlmelegszik egy gép vagy egy helyiség, és az alkalmazottak is kaptak továbbképzést az új tÃpusú alkatrészekkel való munka részleteit illetÅ‘en. Utóbbit igen komolyan vette a Å koda, több ezer dolgozójuk esett már át a tréningen, köztük gyakornokok és főállású alkalmazottak, de még a beszállÃtóik is részt vettek az oktatáson.
Az utastérben is környezetbarát anyagokat használnak
Az Enyaq iV gyártására való átállás azért is különleges, mert ezzel párhuzamosan ugyanitt készül a Karoq crossover és az Octavia is. Ezzel a Mladá Boleslav-i üzem lett a VW-csoport elsÅ‘ és egyetlen helyszÃne, ahol egyszerre tudnak MQB és MEB platformra épülÅ‘ járműveket is gyártani. Teljes kapacitáson akár naponta 350 Enyaq is legördülhet majd a gyártósorokról. FeltehetÅ‘en erre szükség is lesz, ugyanis Ãgéretesnek tűnik a Å koda elsÅ‘ villanyautója: legerÅ‘sebb változata összkerékhajtású és az elektromos autóknál bűvös 300 mérföldes (483 km-es) hatótávot is felülmúlja, kiterjesztett valóságos head-up display is kérhetÅ‘ hozzá, illetve a beltérben használt anyagok egy része fenntartható vagy újrahasznosÃtható eljárásokkal készül.