Már rendőrautóból is van üzemanyagcellás – persze nem nálunk

Nyugat-Európában egyre több az üzemanyagcellás taxi, de már rendőrautó is akad

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy frissen útjára indított projekt keretében 25 darab Toyota Mirai állt üzembe a brit fővárosban. A következő hónapokban további 155 üzemanyagcellás autó követi példáját Londonban, Párizsban és Brüsszelben.

Míg nálunk még az egy-egy elektromos rendőrautót ünnepeljük, Londonban már az áramot önmagának termelő üzemanyagcellás Toyota Mirai is szolgálatba állt

Két évvel ezelőtt hatalmas szenzációt keltett, amikor egy londoni személyfuvarozási vállalat, a Green Tomato Cars két darab Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás szedánnal bővítette környezetbarát bérautó-flottáját. Tapasztalataikról itt írtunk. A rendkívül jó tapasztalatokon felbuzdulva most impozáns bővítésre szánták el magukat: a napokban további 25 Mirai FCEV-t állítottak üzembe, majd szeptemberben még ugyanennyit vesznek fel parkjukba. A két évvel ezelőtt már általunk is vezetett üzemanyagcellás Mirairól korábban minden fontosat leírtunk, de ha minden jól megy, a héten magunk is megtesszük vele a Hannover-Koppenhága távot, ugyanis Nyugat-Európában már ma használható rendszerről és azt kiszolgáló infrastruktúráról beszélhetünk.

A londoni Green Tomato Cars két évvel ezelőtt kísérletképpen állított szolgálatba két Toyota Mirait, nekik bejött a hidrogén üzemanyagcellás autó, nemrégiben 25 továbbit szereztek be

A Londonban szolgáló Mirai flotta az eddigi egyik legambiciózusabb európai öko-mobilitási kezdeményezés, ami a zéró károsanyag-kibocsátású tesztjárművek európai bevezetése (Zero Emission Fleet Vehicles for European Roll-out – ZEFER) elnevezésű projekt keretében kerül a kontinensen úttörőnek számító, teljes egészében nulla vagy csekély károsanyag-kibocsátású járműveket üzemeltető vállalathoz.

Hirdetés

A 26 millió euró (8,2 milliárd forint) összköltségvetésű projekt Londonban, Párizsban és Brüsszelben kívánja biztosítani 60-60 (összesen 180) darab hidrogén üzemanyagcellás gépkocsi (FCEV) üzembe állítását személyfuvarozási, illetve rendőrségi flottákon keresztül. A projekt célja kettős: egyrészt adatokat gyűjtenek és osztanak meg, igazolandó az üzemanyagcellás technológia létjogosultságát a mindennapi közlekedésben; másrészt nagy terhelés mellett, valós körülmények között tesztelik az autók és a töltő infrastruktúra teljesítményét.

Az üzemanyagcellás autó töltési ideje és hatótávja egyaránt a belső égésű motorosokéval versengő, emissziója minimális, ugyanis a tankolt hidrogénből termel áramot és melléktermékként vizet. Az emisszió valójában a hidrogén - akár trágyából - előállítása, szállítása és tárolása

A Green Tomato Cars korábbi tapasztalatai alapján a 24 órás szolgálatban álló Toyota Mirai gépkocsik 190-240 kilométert fognak megtenni a hét minden egyes napján; a modell akár 480 kilométeres hatótávolsága mellett ez azt jelenti, hogy átlagosan elegendő őket minden második nap megtankolni, ami megint csak nem vesz több időt igénybe, mint egy hagyományos benzines vagy dízel autó esetében – állásidejük összehasonlíthatatlanul rövidebb tehát az elektromos járművekénél.

Az üzemanyagcellás Mirai hajtómotorja elektromos, az áramot pedig a hidrogén üzemanyagcella termeli menet közben. Bővebb bemutatója itt olvasható

Idén tavasszal a ZEFER projekttől függetlenül hatalmas hidrogén töltőhálózat bővítési projekt indult útnak Nagy-Britanniában: a 8,8 millió angol font (3,15 milliárd forint) összértékű minisztériumi támogatás keretében felújítanak öt meglévő töltőállomást, és további négyet létesítenek országszerte, valamint csaknem 200 új hidrogén üzemanyagcellás gépkocsit – többségükben taxikat és rendőrautókat – állítanak forgalomba. Nagy-Britannia egyébként is élen jár a FCEV technológia népszerűsítésében: idén tavasszal a ZEFER projektben is közreműködő FCHJU Uniós program támogatásával létrehozták a világ legnagyobb rendőrségi üzemanyagcellás gépjárműflottáját, és átadták annak a tizenegy Toyota Mirai szedánnak az első példányát, amely a következő években a londoni rendőrségen fog szolgálni. Míg hazánkban még egyetlen hidrogén töltőállomás sincs, a szomszédos Ausztriában is van már 5, Németországban 44, s ott 2 év múlva a hálózat duplázását ígérik - ahogyan a többi tőlünk nyugat felé eső országban is. Hazánkban egyelőre nem tudni, mikortól lesz elérhető az üzemanyagcellás autózás.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.05.20. at 08:55
    Permalink

    Sok-sok ilyen környezetvédő, ragyogó technológiával ellátott szedán kellene ide Magyarországra is, de töltőegység nélkül persze nehéz lenne.. Mire itthon lesz 2-3 töltő, addigra félő, hogy a Mirait kivezeti a kínálatból a Toyota. Ha rendőrkocsiként bizonyít a Toyota Mirai, akkor bárhol megállja a helyét! Mert a rendőrautó sokféle vezetési módot követel,( hirtelen gázadás, tartós ideig nagy sebesség, vagy épp araszolás.) Ha bejön Nyugat- Európában, nálunk miért nem működne? Ja a Mészáros és Mészáros Kft buta, hogy hidrogén töltőket telepítsen.

Vélemény, hozzászólás?