Hirdetés

Másfélszer annyi használt, mint új autót vettünk tavaly

Használt autóból a Ford Focus bizonyult tavaly a legnépszerűbbnek

Több mint másfélszer annyi használt, mint új autóval bővült tavaly az autópark. A behozott autók dobogóján a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Passat áll.

Tavaly a használtautó-import 9,4 százalékkal nőtt, a már 2016-ban is második legnépszerűbb Ford Focusok behozatala valamivel szerényebb mértékben nőtt, ám mégis ez a modell bizonyult a legnépszerűbbnek. Érthető, hiszen sok változatban, jó áron kapható

Arról már beszámoltunk, hogy mennyi új autó kelt el itthon tavaly. Személyautóból is több mint 116 ezer példány, de mint azt megtudtuk a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének sajtótájékoztatóján, ebből 100 ezer példány sem maradt itthon a reexport kivonása után. Persze nem csak új autókkal bővült a hazai járműpark, hanem használtakkal is. Nem is szerény számban. 2012 óta évről évre emelkedik az autóimport, tavaly már 1544 352 személyautó és 14 402 kishaszonjármű érkezett másodkézből – zömében nyugatról.

Hirdetés

Volkswagen Golfból nem egész 300 példánnyal érkezett kevesebb, mint Focusból

Bár az import elvileg azért jó, mert bővíti az elérhető autók körét, így pótolhatja a hazai piacról a 2008-as válság óta hiányzó fiatal használt példányokat, valójában sajnos nem erről szól. Zömében 10 év feletti autók érkeznek használtan az országba. Bő 12 éves átlagos életkorukkal a behozott modellek ugyan fiatalítják a már közel 14 éves átlagéletkort mutató hazai autóparkot, ám az import autók zöme Euro3-as emissziós normát teljesít csak. A behozottak közel negyede (23 százaléka) 16 év feletti, 37 százaléka 11-15 éves, 19 százaléka 7-10 éves, 16 százaléka 4-6 éves, mindössze 5 százaléka 1-3 éves, ez alapján pedig az alábbi táblázat mutatja, hogy mely korosztályból hány példánnyal bővült tavaly az autópark.

A hazai személyautó-állomány 2017-es bővülése (Forrás: DATAHOUSE)
Új autók 99 127
1-3 évesek 7 771
4-6 évesek 24 866
7-10 évesek 29 529
11-15 évesek 57 503
16 év felettiek 35 745

A koros autók érkezése nem csak azért probléma, mert sokan anyagilag jobban járnának, ha valamivel több pénzért fiatalabb, olcsóbban üzemeltethető autót vásárolnának, hanem azért is, mert az MGE adatai szerint a hazai autók 125,9 g/km CO2 emissziója jelentősen túlnövi az EU 28 államának 118,1 g/km értékét. Ez a többlet kalkulációjuk szerint olyan emissziót jelent, mintha útjainkon bő 10 százalékkal több, további 180 ezer benzines és 180 ezer dízel autó szaladgálna. Mint azt Erdélyi Péter, az MGE elnöke elmondta, nem szeretnék tiltani az autóimportot, de céljuk, hogy az üzem- és a közlekedésbiztonság érdekében ne az idősebb autók importját támogassa (a regisztrációs adó avulási táblája által) a szabályzás, hanem éppen ellenkezőleg, a minél fiatalabb, minél modernebb autókét, vagyis a jelenleginél legyen erősebb szorzója az emissziós normának.

Már a Volkswagen Passat B6 is több mint 12 éves modell, szép számmal érkezik is, jellemzően magas futással

A 2017-ben használtan behozott autók márkaszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Márka 2017-es példányszám Piacrész 2016-os példányszám Piacrész
1. Volkswagen 19 144 12,32% 18 204 12,82%
2. Opel 16 699 10,74% 14 933 10,52%
3. Ford 15 108 9,72% 14 184 9,99%
4. BMW 10 492 6,75% 11 059 7,79%
5. Audi 10 061 6,47% 9 491 6,68%
6. Mercedes-Benz 9 622 6,19% 9 009 6,34%
7. Toyota 9 239 5,94% 6 891 4,85%
8. Mazda 7 298 4,70% 7 072 4,98%
9. Renault 6 745 4,34% 6 931 4,88%
10. Peugeot 5 274 3,39% 5 078 3,58%
11. Honda 5 131 3,30% 4 179 2,94%
12. Citroën 4 307 2,77% 4 051 2,85%
13. Fiat 4 248 2,73% 3 738 2,63%
14. Hyundai 3 646 2,35% 2 510 1,77%
15. Skoda 2 840 1,83% 2 410 1,70%
16. Nissan 2 782 1,79% 2 365 1,67%
17. Kia 2 711 1,74% 1 825 1,29%
18. SEAT 2 454 1,58% 2 329 1,64%
19. Mitsubishi 2 436 1,57% 1 963 1,38%
20. Volvo 2 322 1,49% 2 221 1,56%
21. Alfa Romeo 2 201 1,42% 2 082 1,47%
22. Suzuki 1 595 1,03% 1 502 1,06%
23. Chevrolet 1 236 0,80% 877 0,62%
24. smart 830 0,53% 811 0,57%
25. Mini 813 0,52% 699 0,49%
26. Chrysler 812 0,52% 840 0,59%
27. Dacia 738 0,47% 526 0,37%
28. Lexus 599 0,39% 493 0,35%
29. Lancia 481 0,31% 490 0,35%
30. Land Rover 480 0,31% 479 0,34%
31. Subaru 377 0,24% 312 0,22%
32. Porsche 343 0,22% 362 0,25%
33. Jeep 342 0,22% 340 0,24%
34. Daihatsu 282 0,18% 237 0,17%
35. Jaguar 261 0,17% 203 0,14%
36. Daewoo 245 0,16% 217 0,15%
37. Infiniti 180 0,12% 132 0,09%
38. Saab 176 0,11% 202 0,14%
39. SsangYong 139 0,09% 116 0,08%
40. Dodge 128 0,08% 107 0,08%
41. Rover 82 0,05% 109 0,08%
42. Lada 52 0,03% 60 0,04%
43. Cadillac 49 0,03% 30 0,02%
44. Tesla 34 0,02% 11 0,01%
45. Vauxhall 34 0,02% 37 0,03%
46. Maserati 31 0,02% 23 0,02%
47. MG 23 0,01% 19 0,01%
48. Ferrari 17 0,01% 20 0,01%
49. Lincoln 17 0,01% 14 0,01%
50. Bentley 16 0,01% 7 0,00%

Ugyanakkor jól látható, hogy a piac magától is józanodik. Míg az elmúlt években az importmodellek listáján átlag feletti dominanciát mutattak a prémiumautók, s évekig a BMW 3-as sorozata (a magyarok vágyautója) bizonyult a legnagyobb számban behozott modellnek, ma az importmodellek dobogóján (sorrendben) a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat áll. Kitalálható, márkaszinten Volkswagenből jött a legtöbb, a negyedik legnépszerűbb modell pedig továbbra is a BMW 3-as (bár abból közel ötödével kevesebb érkezett, mint egy évvel korábban), ötödik az Audi A4. A további helyezettek és behozási számaiknak változása az alábbi táblázatban láthatók.

A 2017-ben használtan behozott autók modellszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Modell Behozatal 2017-ben Behozatal 2016-ban Változás (%)
1. Ford Focus 5 595 5 181 7,99%
2. Volkswagen Golf 5 298 4 893 8,28%
3. Volkswagen Passat 5 276 5 591 -5,63%
4. BMW 3-as sorozat 3 757 4 620 -18,68%
5. Audi A4 3 310 3 592 -7,85%
6. Opel Zafira 2 979 2 803 6,28%
7. Opel Corsa 2 666 2 372 12,39%
8. Mazda6 2 471 2 452 0,77%
9. Mercedes-Benz A-osztály 2 422 2 679 -9,59%
10. Opel Astra H 2 422 1 778 36,22%
11. Ford Mondeo 2 238 2 303 -2,82%
12. Opel Meriva 2 027 1 450 39,79%
13. Volkswagen Polo 1 989 1 768 12,50%
14. Audi A3 1 888 1 643 14,91%
15. Mazda3 1 870 1 762 6,13%
16. Honda Civic 1 767 1 474 19,88%
17. Honda Jazz 1 752 1 426 22,86%
18. Audi A6 1 688 1 887 -10,55%
19. Ford Fiesta 1 654 1 353 22,25%
20. Renault Scénic 1 513 1 700 -11,00%
21. Toyota Yaris 1 465 1 136 28,96%
22. Skoda Octavia 1 444 1 246 15,89%
23. Toyota Avensis 1 400 1 077 29,99%
24. Renault Megane 1 389 1 346 3,19%
25. Opel Astra G 1 253 1 318 -4,93%
26. Volkswagen Touran 1 245 936 33,01%
27. Peugeot 206 1 210 1 025 18,05%
28. BMW 5-ös sorozat 1 142 1 459 -21,73%
29. Hyundai i30 1 137 647 75,73%
30. Kia cee’d 1 124 649 73,19%
31. Ford Galaxy 1 100 1 285 -14,40%
32. Opel Astra J 1 064 878 21,18%
33. Mercedes-Benz C-osztály 1 057 855 23,63%
34. Ford C-Max 1 056 896 17,86%
35. Volkswagen Sharan 1 038 1 243 -16,49%
36. Toyota Prius 1 001 816 22,67%
37. Renault Clio 965 956 0,94%
38. Toyota Corolla 965 741 30,23%
39. Opel Astra Coupe 925 1 145 -19,21%
40. Opel Vectra 865 969 -10,73%

A piaci átlagnál jelentősebben nőtt a Toyota Prius importja, egyre többen keresik szerény fogyasztása és olcsó fenntarthatósága miatt

Miként az a táblázatokból látható, Volkswagenből, Opelből, Fordból, BMW-ből és Audiból több mint tízezer példány érkezett tavaly használtan (pontosabban még több, ennyi kapott azonban rendszámot is), és 17 további olyan márka van még, amelyből több mint 1000 példány érkezett. Mercedesből és a Toyotából több mint 9000 példány jött, csak Priusból több mint ezer, míg újonnan utóbbiból 11 talált csak gazdára. Az viszont elmondható, hogy a hazai autóvásárlók, akik zömében csak használt példányt tudnak megengedni maguknak, nem csak egyre óvatosabbak, egyre környezettudatosabbak is. Ugyanakkor az újaknál is a korábbi négyszeresére nőtt az elektromos autók eladása, a hibrideké duplázódott. Így tehát ha lassan is, de jó irányba megy piac. Az MGE becslése szerint idén a személyautók eladása 7,5 százalékos növekedéssel 125 ezer példány fölé fog nőni, amivel már a reexport kivonása után is elmondható lesz, hogy több mint százezer autóval bővül a piac. Igaz, ideálisnak azt tartanák, ha az újautó-eladás az import duplája lenne. Azt persze mindenki tudja, hogy a 300 ezer példányos újautó-piac utópisztikus cél, és ráadásul talán nem is kell az utóbbi arányszámhoz ragaszkodni, már az is sokat segítene az autópark fiatalításán, ha a behozott autók átlagéletkora jelentősen apadna. Ehhez persze valóban szabályzás-módosítás vezethet a leggyorsabban, ami nem biztos, hogy mindenkinek jó lesz.

Tavaly már csökkenni kezdett az újautó-eladások és a használtautó-behozatal közötti különbség, de még mindig utóbbi a jelentősebb

Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?