Másfélszer annyi használt, mint új autót vettünk tavaly

Használt autóból a Ford Focus bizonyult tavaly a legnépszerűbbnek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Több mint másfélszer annyi használt, mint új autóval bővült tavaly az autópark. A behozott autók dobogóján a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Passat áll.


Arról már beszámoltunk, hogy mennyi új autó kelt el itthon tavaly. Személyautóból is több mint 116 ezer példány, de mint azt megtudtuk a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének sajtótájékoztatóján, ebből 100 ezer példány sem maradt itthon a reexport kivonása után. Persze nem csak új autókkal bővült a hazai járműpark, hanem használtakkal is. Nem is szerény számban. 2012 óta évről évre emelkedik az autóimport, tavaly már 1544 352 személyautó és 14 402 kishaszonjármű érkezett másodkézből - zömében nyugatról.
Hirdetés

Bár az import elvileg azért jó, mert bővíti az elérhető autók körét, így pótolhatja a hazai piacról a 2008-as válság óta hiányzó fiatal használt példányokat, valójában sajnos nem erről szól. Zömében 10 év feletti autók érkeznek használtan az országba. Bő 12 éves átlagos életkorukkal a behozott modellek ugyan fiatalítják a már közel 14 éves átlagéletkort mutató hazai autóparkot, ám az import autók zöme Euro3-as emissziós normát teljesít csak. A behozottak közel negyede (23 százaléka) 16 év feletti, 37 százaléka 11-15 éves, 19 százaléka 7-10 éves, 16 százaléka 4-6 éves, mindössze 5 százaléka 1-3 éves, ez alapján pedig az alábbi táblázat mutatja, hogy mely korosztályból hány példánnyal bővült tavaly az autópark.
A hazai személyautó-állomány 2017-es bővülése (Forrás: DATAHOUSE)
Új autók99 127
1-3 évesek7 771
4-6 évesek24 866
7-10 évesek29 529
11-15 évesek57 503
16 év felettiek35 745

A koros autók érkezése nem csak azért probléma, mert sokan anyagilag jobban járnának, ha valamivel több pénzért fiatalabb, olcsóbban üzemeltethető autót vásárolnának, hanem azért is, mert az MGE adatai szerint a hazai autók 125,9 g/km CO2 emissziója jelentősen túlnövi az EU 28 államának 118,1 g/km értékét. Ez a többlet kalkulációjuk szerint olyan emissziót jelent, mintha útjainkon bő 10 százalékkal több, további 180 ezer benzines és 180 ezer dízel autó szaladgálna. Mint azt Erdélyi Péter, az MGE elnöke elmondta, nem szeretnék tiltani az autóimportot, de céljuk, hogy az üzem- és a közlekedésbiztonság érdekében ne az idősebb autók importját támogassa (a regisztrációs adó avulási táblája által) a szabályzás, hanem éppen ellenkezőleg, a minél fiatalabb, minél modernebb autókét, vagyis a jelenleginél legyen erősebb szorzója az emissziós normának.
A 2017-ben használtan behozott autók márkaszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Márka2017-es példányszámPiacrész2016-os példányszámPiacrész
1.Volkswagen19 14412,32%18 20412,82%
2.Opel16 69910,74%14 93310,52%
3.Ford15 1089,72%14 1849,99%
4.BMW10 4926,75%11 0597,79%
5.Audi10 0616,47%9 4916,68%
6.Mercedes-Benz9 6226,19%9 0096,34%
7.Toyota9 2395,94%6 8914,85%
8.Mazda7 2984,70%7 0724,98%
9.Renault6 7454,34%6 9314,88%
10.Peugeot5 2743,39%5 0783,58%
11.Honda5 1313,30%4 1792,94%
12.Citroën4 3072,77%4 0512,85%
13.Fiat4 2482,73%3 7382,63%
14.Hyundai3 6462,35%2 5101,77%
15.Skoda2 8401,83%2 4101,70%
16.Nissan2 7821,79%2 3651,67%
17.Kia2 7111,74%1 8251,29%
18.SEAT2 4541,58%2 3291,64%
19.Mitsubishi2 4361,57%1 9631,38%
20.Volvo2 3221,49%2 2211,56%
21.Alfa Romeo2 2011,42%2 0821,47%
22.Suzuki1 5951,03%1 5021,06%
23.Chevrolet1 2360,80%8770,62%
24.smart8300,53%8110,57%
25.Mini8130,52%6990,49%
26.Chrysler8120,52%8400,59%
27.Dacia7380,47%5260,37%
28.Lexus5990,39%4930,35%
29.Lancia4810,31%4900,35%
30.Land Rover4800,31%4790,34%
31.Subaru3770,24%3120,22%
32.Porsche3430,22%3620,25%
33.Jeep3420,22%3400,24%
34.Daihatsu2820,18%2370,17%
35.Jaguar2610,17%2030,14%
36.Daewoo2450,16%2170,15%
37.Infiniti1800,12%1320,09%
38.Saab1760,11%2020,14%
39.SsangYong1390,09%1160,08%
40.Dodge1280,08%1070,08%
41.Rover820,05%1090,08%
42.Lada520,03%600,04%
43.Cadillac490,03%300,02%
44.Tesla340,02%110,01%
45.Vauxhall340,02%370,03%
46.Maserati310,02%230,02%
47.MG230,01%190,01%
48.Ferrari170,01%200,01%
49.Lincoln170,01%140,01%
50.Bentley160,01%70,00%

Ugyanakkor jól látható, hogy a piac magától is józanodik. Míg az elmúlt években az importmodellek listáján átlag feletti dominanciát mutattak a prémiumautók, s évekig a BMW 3-as sorozata (a magyarok vágyautója) bizonyult a legnagyobb számban behozott modellnek, ma az importmodellek dobogóján (sorrendben) a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat áll. Kitalálható, márkaszinten Volkswagenből jött a legtöbb, a negyedik legnépszerűbb modell pedig továbbra is a BMW 3-as (bár abból közel ötödével kevesebb érkezett, mint egy évvel korábban), ötödik az Audi A4. A további helyezettek és behozási számaiknak változása az alábbi táblázatban láthatók.
A 2017-ben használtan behozott autók modellszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
ModellBehozatal 2017-benBehozatal 2016-banVáltozás (%)
1.Ford Focus5 5955 1817,99%
2.Volkswagen Golf5 2984 8938,28%
3.Volkswagen Passat5 2765 591-5,63%
4.BMW 3-as sorozat3 7574 620-18,68%
5.Audi A43 3103 592-7,85%
6.Opel Zafira2 9792 8036,28%
7.Opel Corsa2 6662 37212,39%
8.Mazda62 4712 4520,77%
9.Mercedes-Benz A-osztály2 4222 679-9,59%
10.Opel Astra H2 4221 77836,22%
11.Ford Mondeo2 2382 303-2,82%
12.Opel Meriva2 0271 45039,79%
13.Volkswagen Polo1 9891 76812,50%
14.Audi A31 8881 64314,91%
15.Mazda31 8701 7626,13%
16.Honda Civic1 7671 47419,88%
17.Honda Jazz1 7521 42622,86%
18.Audi A61 6881 887-10,55%
19.Ford Fiesta1 6541 35322,25%
20.Renault Scénic1 5131 700-11,00%
21.Toyota Yaris1 4651 13628,96%
22.Skoda Octavia1 4441 24615,89%
23.Toyota Avensis1 4001 07729,99%
24.Renault Megane1 3891 3463,19%
25.Opel Astra G1 2531 318-4,93%
26.Volkswagen Touran1 24593633,01%
27.Peugeot 2061 2101 02518,05%
28.BMW 5-ös sorozat1 1421 459-21,73%
29.Hyundai i301 13764775,73%
30.Kia cee'd1 12464973,19%
31.Ford Galaxy1 1001 285-14,40%
32.Opel Astra J1 06487821,18%
33.Mercedes-Benz C-osztály1 05785523,63%
34.Ford C-Max1 05689617,86%
35.Volkswagen Sharan1 0381 243-16,49%
36.Toyota Prius1 00181622,67%
37.Renault Clio9659560,94%
38.Toyota Corolla96574130,23%
39.Opel Astra Coupe9251 145-19,21%
40.Opel Vectra865969-10,73%

Miként az a táblázatokból látható, Volkswagenből, Opelből, Fordból, BMW-ből és Audiból több mint tízezer példány érkezett tavaly használtan (pontosabban még több, ennyi kapott azonban rendszámot is), és 17 további olyan márka van még, amelyből több mint 1000 példány érkezett. Mercedesből és a Toyotából több mint 9000 példány jött, csak Priusból több mint ezer, míg újonnan utóbbiból 11 talált csak gazdára. Az viszont elmondható, hogy a hazai autóvásárlók, akik zömében csak használt példányt tudnak megengedni maguknak, nem csak egyre óvatosabbak, egyre környezettudatosabbak is. Ugyanakkor az újaknál is a korábbi négyszeresére nőtt az elektromos autók eladása, a hibrideké duplázódott. Így tehát ha lassan is, de jó irányba megy piac. Az MGE becslése szerint idén a személyautók eladása 7,5 százalékos növekedéssel 125 ezer példány fölé fog nőni, amivel már a reexport kivonása után is elmondható lesz, hogy több mint százezer autóval bővül a piac. Igaz, ideálisnak azt tartanák, ha az újautó-eladás az import duplája lenne. Azt persze mindenki tudja, hogy a 300 ezer példányos újautó-piac utópisztikus cél, és ráadásul talán nem is kell az utóbbi arányszámhoz ragaszkodni, már az is sokat segítene az autópark fiatalításán, ha a behozott autók átlagéletkora jelentősen apadna. Ehhez persze valóban szabályzás-módosítás vezethet a leggyorsabban, ami nem biztos, hogy mindenkinek jó lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?