Megjött a FUTÁR, és van jó hír az autósoknak is!

Nem csak az autózás, a tömegközlekedés is fejlődik. Itthon is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ki vezérli Budapest forgalmát? Egyáltalán vezérli valaki? Létezik dinamikus, a forgalmat figyelő irányítás? Megnéztük.


Átalakulóban van a főváros közlekedése, ami nem csak a magyarországi lakosság ott lakó ötödének életére, hanem az agglomerációból nap mint nap ingázó további jelentős hányad mindennapjaira is hatással van. Ha az elmúlt évben nem is lett drágább az autózás, nem nőttek az üzemanyagárak, szinte minden más igen, így a spórolás egyre inkább életünk része. Látszik is ez a forgalmon, a BKK Közút forgalomszámlálásai szerint 5-10 százalékkal csökkent az autóforgalom 2010 óta, s persze ezzel párhuzamosan nőtt a BKV utasainak a száma is. A forgalomapadás mértéke természetesen területenként eltérő, így dugókba bizony ma is bele lehet futni. Akkor pedig hőbörgünk, nem értjük, hogy miért váltanak pirosra a lámpák, nem értjük, hogy miért nem mehetünk. Legtöbbször a közlekedésszervezés aranyszabálya, a tömegközlekedés előnyben részesítése a dolgok vezérlője, az autósoknak pedig össze kell szorítaniuk a fogukat. Aránytalan hátrányt persze az autósok sem kellene, hogy szenvedjenek, novemberben például maga a főpolgármester, Tarlós István is felszólalt egy Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának címzett nyílt levélben, hogy a közúti közlekedést ne részesítsék indokolatlanul nagy hátrányban a közösségivel szemben.
Hirdetés

Természetesen nem is cél, hogy az autósok (hátrányt) szenvedjenek, s bár sokszor úgy tűnhet, hogy indokolatlanul pirosak a lámpák, a főváros több mint 1000 villanyrendőrét a lehetőségekhez képest forgalomhoz alkalmazkodva vezérli az azokat is üzemeltető BKK Közút – tudtuk meg Dr. Almássy Kornél vezérigazgatótól. Számos lámpa időbeni programozással eltérő időközökkel, vagy akár éjjelente sárgán villogóra váltással dolgozik, s van temérdek detektoros is, amely a keresztirányú forgalmat észlelve kapcsol. Mint minden rendszernél, természetesen itt is lehetnek problémák. A detektorok el tudnak romlani, ha pedig valaki épp egy programváltásba fut bele - legtöbb eséllyel éjszaka, akkor az összeadódó várakozási idők miatt a szükségesnél többet várakozhat. Ezt azonban a rendszer zavartalan működése érdekében nem lehet elkerülni.
A hibákat természetesen folyamatosan figyeli, próbálja kiszűrni a BKK. A jelzőrendszer összetett és többrétű, van például egy egyelőre zártláncú, több mint 200 kamera képéből álló „BKK-videócsatorna”, amelyen keresztül az irodákból is körbe tudnak nézni a városban az útfenntartók és persze a forgalomszervezők is, de természetesen vannak mobil útellenőrzők is. És persze a BKV összes sofőrje is leadhatja a drótot, ha valami hibát lát. És itt jön be a képbe napjaink, a főváros és a tömegközlekedők legfőbb újdonsága, a FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer), ami folyamatosan figyeli az összes felszíni, közúttal érintkező tömegközlekedési eszközt. Nagy váltás ez, hiszen míg a közelmúltban még szinte manuálisan követték a forgalomszervezők, hogy hol jár egy-egy járat, azaz mennyire lehet közlekedni egy-egy útvonalon, a jövőben, illetve tesztüzemben már most is, a járművekbe telepített GPS-es egységek folyamatosan adják a jelet, hogy épp hol jár az adott kocsi, mennyire tud haladni. Ha eltér a menetidőtől, rögtön látható, hogy baj van, balesetet, úttorlaszt észlelve természetesen a sofőr is jelezhet nem csak szóban, hanem az érintőképernyős egységen keresztül is. Egyszerűbb lesz a központ, de még az utasok tájékoztatása is. E rendszerrel ugyanis nem csak a sofőr, a központi diszpécser is közvetlenül megszólalhat a járművekben, vagy akár a megállókban is, ahol folyamatos tájékoztatás fényújsággal is lesz, illetve számos helyen már most is van arról, hogy mikor érkezik a következő busz, az milyen lesz. Elsőre furcsának tűnhet, de a FUTÁR a közúti forgalomszervezést is segítheti majd: folyamatos infót fog adni az egyes utak terheltségéről, tudni lehet majd, hogy útjavítás esetén merre érdemesebb terelni a forgalmat. A BKK Közút elsődleges célja természetesen nem a problémák kezelése, hanem minimalizálása. Magyarán az arra való törekvés, hogy mind kevesebb üzemzavar, illetve felbontás legyen. Az új burkolatot kapó útszakaszok esetén ma már természetes a közműszolgáltatókkal való egyeztetés, hogy a friss aszfaltozásokat ne kelljen bántani. Amennyiben egy útszakasz új burkolatot kap, azt 5 évig csak vészhelyzetben lehet megbontani, s ma már az is elvárás, hogy a közutakat érintő javításokat, felújításokat mihamarabb elvégezzék a szolgáltatók. Hogy a jelzőlámpák rendszerében minél kevesebb hiba adódhasson, 2013 elejétől szoftveresen és hardveresen is teljesen új forgalomirányító-központ vezérli őket, maguk a lámpák pedig Budapest főútjain ma már kivétel nélkül LED-esek - hosszú életűek és szerény fogyasztásúak (ez egyébként még európai viszonylatban is különlegesség).
A FUTÁR projektről
A FUTÁR műholdas járműkövetésen alapul, ami nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, és ha rendkívüli esemény történik, a gyors és hatékony közbeavatkozást. Ezáltal tervezhetőbbé válik a közlekedés. A rendszer által biztosított adatok felhasználásával pontosabb, megbízhatóbb és költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásainak fejlesztésére használja fel a BKK, ami a tervek szerint tovább növeli majd Budapest tömegközlekedésének pontosságát és megbízhatóságát.
Összesen 2295 db villamoson, trolibuszon és autóbuszon üzemelnek majd a FUTÁR működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve – ahol az szükséges – az utazók számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítő kijelzők. A 2014 tavaszára megvalósuló projekt összköltsége 6,7 milliárd forint, létrehozására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből és az Európai Unió fejlesztési forrásaiból, melyet már teljes egészében le is hívott.
(Forrás: bkk.hu)
Az autósokat persze egy dolog érdekli csak: minél kevesebbet kényszerüljenek dugóban rostokolni. Erre a leginkább kézenfekvő megoldás, hogy azokat el kell kerülni. Ebben is igyekszik segíteni a BKK. Tavaly év eleje óta a budai oldalról a fővárosba érkezőket a 6-os út és az M1/M7 bevezetőjén is fényújság tájékoztatja arról, hogy melyik híd mennyi idő alatt érhető el. A visszajelzések szerint kedvelt szolgáltatás ez. Még többet tehet az autós saját maga: okostelefonról érdemes minden esetben dugóinformációt is adó navigációt (Google Navigáció, Waze) futtatni, s mindig annak tanácsai szerint autózni. Ez nem a BKK tanácsa, saját tapasztalatok szerint ez a legjobb segítség a dugók kikerülésére.
Van további, részletes tájékoztató-rendszere a BKK-nak is, a Fővinform utódjaként a BKK Info minden budapesti lezárásról, felbontásról tud. Tudnia is kell, hiszen saját járatait is át kell irányítsa időnként. Az információkról – legalábbis mindről - közvetlenül egyelőre nem lehet értesülni, a legfontosabbakról azonban igen. Tévéből, rádióból, vagy akár a BKK Info weboldaláról, ahol egyébként az egyes járatokat érintő változásokról küldött hírlevelekre is fel lehet iratkozni[/url]. A közeljövőben pedig ez a honlap állítólag teljesen át fog alakulni, az autósokat is több funkcióval, valós idejű útinformációkkal fogja szolgálni, valamint a tömegközlekedőknek is bármikor meg fogja tudni mondani, hogy az éppen úton lévő járatokkal egészen pontosan mennyi idő alatt, miként tudnak eljutni céljukhoz. Mozgáskorlátozottak, illetve babakocsit toló szülők, nagyszülők kedvelt szolgáltatása lehet majd annak megjelenítése, hogy alacsonypadlós jármű mikor érkezik a megállóba. Egyszer talán majd autós útvonaltervezője is lesz, s a mind kényelmesebb sofőröknek már végiggondolniuk sem kell majd, hogy hol van lezárás, átépítés, merre lehet menni. Ez a kor egyébként már itt van, ha nem is a mindent első kézből, előre tudó BKK, de az igazi nagytestvér, a Google (és az annak adatait használó bármely navigáció) tapasztalataink szerint már igen nagy pontossággal meg tudja mondani, hogy merre mehetünk, merre mehetünk leggyorsabban. Jó hír ez az autósoknak!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Budapesti lakos vagyok v.-ker.munkámból adódóan nap mint nap vezetek 200-300km-t,na meg munkába is kocsival járok x.ker mert BKV-val 1 óra az út kocsival 15 perc. Körúton felháborító hogy minden második lámpa piros. Nevetségesen vannak be hangolva lámpák,csak akadályozzák a forgalmat. A keletinél is lámpa hegyek rosszul beállítva,dugót generálva. Ferenciek tere is kabaré,a föld alatti átjárót betúrták… Mindent elmond a vezetésről nem hozzáértő emberek. BKV egy vicc… Nem használom de néha rá kellett szánni magam… Nem 350 Ft-ot de még 100 at sem ér!

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Éljen! Minden szép és jó, csak ha mi “indokolatlanul hosszúnak érezzük” a tilos jelzés időtartamát, akkor természetesen mibennünk van a “hiba”! Hogy korábban viszonlag folyamatosan lehetett közlekedni a nagykörúton, az a mi érzékcsalódásunk és mindent megszépítő emlékezetünk játéka.
    Persze azt a pancser, tapasztalatlan kis majmot nem szabad leváltani a milliós beosztásából és oda tenni egy hozzáértőt, hanem addig kell mondogatni, hogy így tökéletes a “fejlődés”, amíg még maguk is elhiszik! Így megy ez, ahol dübörög a gazdaság, vagy Magyarország jobban teljesít! Akkor is elhisszük, ha mást tapasztalunk.

Vélemény, hozzászólás?