Meglepetés! Nem csak nÅ‘knek szól – Mazda2
Mazda2 1.3 CE Plus, 2008 használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Csajos, nagyon is, ez a legelsÅ‘, amit mindenki levág a Mazda2-rÅ‘l. A továbbiakat már csak az fogja, aki a kÃnoskék fényezésen túlteszi magát. Ez az autó férfiként is élvezhetÅ‘.
A Mazda2 második generációját joggal nevezhetnénk harmadiknak is, hiszen Japánban ez még ma is Demio néven fut, Demiót pedig Európában is kÃnáltak a Mazda2 elÅ‘tt. Az elsÅ‘ generációs 2-es ráadásul arra nagyban hasonlÃtott, és akkor még nem is volt fura, hogy egyterűként született meg egy valójában kisméretű ötajtós, akkor ez volt a divat. Szerencsére ez a 2010-es évekhez közeledve annyira ellaposodott, hogy a Mazda is beáldozta a 2-est ahhoz, hogy egy az elÅ‘dnél sokkal kisebb, ám könnyebben behatárolható, valódi kisautó születhessen. A 2007-ben megjelent új, apró ötajtós csinos, csajos vonalakkal lobbantotta lángra a tehetÅ‘sebb, új autót vásárló hölgyek szÃvét. A döntésre már a család férfi tagja vette rá Å‘ket, hiszen egy japán sosem romlik el, mindig megbÃzható lesz, és különben is milyen szép! Azt pedig csak évek múltán vallották be, hogy valójában piszkosul jó vezetni és az elsÅ‘ kormánymozdulatra belezúgtak.
A Mazdánál is tudták azt a receptet, amivel a franciák elcsábÃtottak rengeteg vevÅ‘t, ez pedig a szerethetÅ‘ megjelenés. Az elhúzott macskaszemek, a hullámzó övvonal, a kalandozó Ãvek az autó oldalán mind csábÃtó azoknak, akiket teljesen hidegen hagy, hogy mi van alatta. Ez a 2008-as Mazda2 is ilyen, ráadásul még világoskék is, ami miatt férfiként a kelleténél nagyobb erÅ‘ kell a befogadásához. Volt egy fantasztikus zöld árnyalat ebben az idÅ‘ben a 2-es palettáján, de érthetÅ‘, hogy a próbált példány miért épp ilyen, természetesen hölgy volt az elsÅ‘ tulajdonos, és azóta is a családban van, csak a család fiatalabb hölgy tagja hajtja, tehát tulajdonképpen egytulajos, vezetett szervizkönyves, követhetÅ‘ előéletű kis ékszer. Mert az, muszáj bevallanom, hogy csinos, nem bánnám, ha lenne a családban egy, amit néha, vagy mindennap meghajthatok.
Egész bÅ‘séges motorkÃnálata volt a 2-esnek, az 1,3-as benzinestÅ‘l az 1,5-ös sportoson át az 1,4-es dÃzelig, a próbált példányban pedig a kÃnálat legalján fekvÅ‘ 1,3-as, 75 lovas négyhengeres dolgozott. Essünk túl rajta, nem egy erÅ‘gép, bár beforog 7000-es percenkénti fÅ‘tengely fordulatba is a motor, sokat ne várjunk tÅ‘le. 1,3-ashoz képest viszont teljesen vállalhatóan mozgatja az apró karosszériát. Fura az alapjáraton való remegés, amit minden egyes alkatrészen, Ãgy az ülésen is tisztán érezni, de ez eltűnik, ahogy elindulunk. A gázreakció kiváló, azonnal ugrik és elhiteti, hogy nagyon meg fog indulni, de a kezdeti apró meglódÃtás után csak lágy gyorsÃtás következik. A váltó kimondottan feszes, bár az 1-es, 2-es már kicsit karcosan kapcsolható, továbbra is rendkÃvül jó a váltási érzet. A kuplungot kóstolgatni kell, mert elsÅ‘re feltűnÅ‘en hosszú úton fog, de nem csúszik, mivel csak 66 ezer kilométert futott, ez vélhetÅ‘en még sokáig Ãgy marad.
Még nem vezettem 2-es Mazdát, Ãgy boldogan csaptam le rá, mikor kollégánk beállÃtott, természetesen párja autójával. Kár lett volna kihagyni, mivel egyrészt csodás látni, hogy a Mazda mekkora energiát fektetett az új generációba a felhasznált anyagok tekintetében, másrészt, hogy a 2000-es évek elején lehetett olyan kisautót venni, amit jó vezetni. A műanyag volán fogása persze borzasztó, a kormányzás viszont rendkÃvül élénk. Van benne egy kis nyúlásos érzet, de minden mozdulatra azonnal reagál és lendületes kanyarvételnél még a karosszéria sem dÅ‘l feltűnÅ‘en. A próbált autó futóművében elöl éreztem valami kis bizonytalanságot rossz burkolatú úton, hiába a folyamatos szervizelés, a japán technika nehezen viseli a magyar útviszonyokat. Ez viszont tényleg csak halvány kotyogásban mutatkozott meg, az úttartása továbbra is remek. Kifordulásnál gyönyörűen visszatér egyenesbe a volán, ha elengedjük, a forgalomban való cikázás pedig mosolyt csal az arcunkra.
Egy dolog volt rettentÅ‘ furcsa, ami tekintve a felhasznált anyagok minÅ‘ségét, teljesen érthetÅ‘. A karosszéria rendkÃvül hangos, nem zörög, vagy nyöszörög, masszÃv, de dobozszerűen dübög folyamatosan. Tekintve, hogy mindenhol rideg műanyagokat használtak, még az ajtókárpit könyöklÅ‘részén is, ez nem is annyira furcsa eredmény. Pedig felszereltségét tekintve nem is alap, mivel elektromosak az elsÅ‘ ablakok – a sofÅ‘ré automata – és még ma is jéghideg levegÅ‘t fújó manuális klÃma is volt a fedélzeten. Rádiónak ezen a szinten csak a bekötéshez szükséges elÅ‘készÃtést adta a Mazda. Na persze kaphattunk bele hagyományos rádiós fejegységet is, de volt ennél szebb, teljesen beépÃtett kivitel is. Ennek viszont az az elÅ‘nye, hogy a két DIN-es helyen a rádió alatt Ãgy pont marad egy okostelefonnyi kis polc. Ma már rettentÅ‘ kevés az esélye annak, hogy látható helyre rakjuk a telefonunkat egy új autóban, Ãgy ez kimondottan tetszett.
Különös a szélvédÅ‘, fotózás közben feltűnt, hogy furcsán hullámosan tükrözÅ‘dnek benne a távvezetékek és egészen meglepÅ‘, hogy ez a gyári üveg. Nem volt törve az autó és cserélve a szélvédÅ‘, ezek szerint ilyet sikerült gyártani akkor a Mazdának, és utólag az oldalüvegeken is feltűnt ugyanez a hullámzás. A karosszérián egy szem rozsda nincs, persze egy 9 éves autón ne is legyen, ám a Mazdáknál ez annyira nem egyértelmű. A Mazda2-re viszont 12 évnyi átrozsdásodás elleni garancia is járt, Ãgy még van három éve a makulátlan karosszériaelemeknek. Kisebb-nagyobb sérülések azért akadnak rajta, ez a korral jár, de csak a jobb hátsó sárvédÅ‘Ãv horzsolását lesz érdemes javÃtani, ott indulhat rohadásnak elÅ‘ször. Fenntartása egészen egyszerű, csak kötelezÅ‘ szervizekbÅ‘l kért eddig, na meg persze benzinbÅ‘l. A Mazda2 Ãgy lehet igazi szerelem bárki számára, hiszen csalódást sosem okoz, ellenben mindig jó ránézni, és kiszállás után is csak jó élmények maradnak.
SzÃvesen hallottam volna pl a fogyasztásról is.
“másrészt, hogy a 2000-es évek elején lehetett olyan kisautót venni, amit jó vezetni.” – Nekem a 2007-2012 inkább a 2000-es évek vége….
“Pedig felszereltségét tekintve nem is alap” – dehogynem, mazdáéknál ez az alap, ez nem VW 🙂 A CE felszereltség alatt nem lehetett kapni autót, a TE aztán kapott +10 lovat és egy jópár utastéri extrát. Szóval ez itt kérem a minimál.