Megnéztük, milyen autóhoz, miként juthatunk állami támogatással

Családtámogatás: 4-5 millió forinttal is olcsóbban juthat autóhoz, aki jogosult és pénze is van

Elvileg dübörög a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával a hétülésesek piaca. Megnéztük, miként lehet ilyen autóhoz jutni.

A vártnál is jelentősebb a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásának sikere. Miként azt Novák Katalin, család- és ifjúságügyért felelős államtitkár nyilatkozta, az év végéig 15 ezer igénnyel számoltak, ám az igények száma már szeptember végéig elérte a 14 ezret. Azt mondják, jut belőle mindenkinek (aki a kritériumoknak megfelel) hiszen bár a program működtetésére idén ötmilliárd forintot, jövőre tízmilliárd forintot szántak, de a keret állítólag "felülről nyitott". Az igénylés tudnivalóiról itt írtunk, s miként azt korábban megmutattuk, 5 millió forintos plafonig is elég sok (13+1) modell érhető el a piacon, most pedig körbekérdeztük az importőröket, mekkora keresletbővülést tapasztaltak, milyen szállítási időkkel tudják kiszolgálni a vásárlókat. Mennyi idő alatt kapható meg a támogatás, mennyi idő alatt egy támogatott autó?
Piaci információink szerint a korábban az elektromos autók szerzési támogatása kapcsán tapasztalt több hónapos, akár fél éves átfutási idő a nagycsaládosok - eleve ügyfélbarátabbnak tervezett - támogatása esetén jelentősen rövidült, a manapság az elektromos autóknál is szokásos 1-2 hónapos átfutási idővel persze kell számolni. Eleinte 30 nap volt az igény elbírálási határideje, ám azt 60 napra hosszabbították. Ez azonban azt jelenti, hogy akik az elején beadták támogatási igényüket (márpedig a nagy roham még júliusban volt az igények kapcsán), az mostanra meg is kaphatta a fél évig érvényes támogatási papírját. Fontos, hogy az autóra szóló szerződés csakis a támogatási okirat keltezése után, de azt követő féléven belül kerülhet csak aláírásra. Azt pedig nyilván minden vevő erősen szeretné, ha legfeljebb ennyi idő alatt meg is érkezne autója.
Miként az körbekérdezésünkből kiderült, márkánként változó, hogy az egyes márkák miként tudnak reagálni a megnövekedett keresletre, ahogyan az is, hogy mennyire nőtt meg a kereslet egy-egy modell iránt. A piac továbbra is árérzékenynek mondható, hiszen a legnagyobb kereslet-bővülést épp a legolcsóbb hétüléses, a Dacia Lodgy könyvelhette el, amely kapcsán a tavalyi kereslet mintegy hétszeresét regisztrálták eddig, a kereskedők ennek ellenére azt ígérik: 6 hónap alatt a friss rendeléseket is leszállítják. Megérte gyorsnak lenni, hiszen aki most rendel, csak jövő tavaszra jut autóhoz, ráadásul az Euro6d-TEMP normát nem teljesítő 1,6-os motor kifutásával átmenetileg az új 1,33 TCe-t is vele azonos árban adták. A Renault háza táján a másik népszerű hétüléses a Renault Grand Scenic, ami bár a Lodgy árának uszkve duplája, ő is 2,5-szeres keresletet könyvelhetett el, így a vevők esetében is kissé hosszabb, 3 hónapos szállítási idővel számolhatnak, míg az idén megújult Traffic személyszállító verziói - nem tipikus családi autóként - kevéssé érinti most meg a piacot, ennek eredményeként pedig a megszokott, 2 hónapos szállítási idővel megkapható.

Hatalmas löketet kaptak a haszonjármű alapú egyterűek!

Márkától függetlenül jelentősen megnőtt a haszonjármű alapú egyterűek keresettsége. Ez is a piac árérzékenységét mutatja persze, hiszen a Dacia Lodgy után ezek a legolcsóbb hétülésesek. A Fiatnál a Dobló Panorama iránti kereslet négyszeresére nőtt, ráadásul 5-6 hetes szállítási idővel még úgy is ki tudják szolgálni raktárkészletről a vevőket, hogy új modell már nem rendelhető, ugyanis ennek a modellnek október elején leállt a gyártása. Az állami kedvezménnyel 1,4 literes, 120 lóerős T-Jet benzinmotorral 2,4, az 1.6 Mjet, szintén 120 lóerős, de jóval nyomatékosabb dízellel 3 millió forinttól csíphető el, utóbbival az 500 L 3,5 millió forinttól kapható, míg a Doblóhoz hasonlóan csak készletről elérhető 8-9 személyes Talento 5,7 millió forinttól. Szorult helyzetbe került az Opel, ahol a nagycsaládos kedvezmény elérhetősége utáni 10 napban több mint ezer megrendelés érkezett a hétüléses, hosszított kivitelben is kapható Combo Life-ra, így a márka rendelési stopot kényszerült bevezetni a modellre, jelenleg pedig azon dolgoznak, hogy kielégítsék az elmúlt években tapasztalt Combo kereslet több mint háromszorosát, ugyanis a korábbi (Fiat Dobló alapú) típusból az Opel is csupán évi 250-300 darabot értékesített, s gyártási igényt az újból sem sokkal többre adott az állami támogatás híre előtt. Náluk ráadásul a Zafira (leánykori nevén Zafira Tourer) épp idén futott ki, a Zafira Life (azaz a Vivaro személyszállítóit nyugdíjazó PSA busz) pedig csak jövőre lép piacra. Sokkalta jobb helyzetben vannak a PSA francia márkái, a Citroën és a Peugeot. Utóbbinál ráadásul a hétülésesként is kétféle hosszal elérhető, a márkánál legkedvezőbb ára miatt is a legnépszerűbbnek számító Rifter mellett az 5008 SUV, valamint a Traveller kisbusz is népszerű, mellettük pedig még két szerényebb kivitelű csapatszállítót, a Travellerrel azonos alapú Expert Combit és a nagyobb Boxer Combit is mérkőztetik. A szállítási idők modelltől és változattól függők, a hosszított és a dízel Rifterekre a leghosszabb (akár 6 hónapot) elérő, míg a többiek 3 hónap alatt is befuthatnak. Az 5008 SUV 2,5-4 hónap alatt érkezik, a Traveller és az export Combi az átlagos 3 hónap alatt. Hasonlóan bejött a nagycsaládos támogatás a Citroënnek is, július óta több mint 750 megrendelést regisztráltak az támogatással legnépszerűbb két modelljükre, a Berlingóra és a Grand C4 Spacetourerre. Utóbbiakból a vevők 90-95 százaléka támogatással vásárol, így 3,485, illetve 3,9 millió forinttól érhető el a haszonjármű alapú és a normál egyterű. Mindkettejüknél közös, hogy második sorukban is független, teljes értékű üléseket adhatnak, ráadásul mindkét modellhez készítettek további kedvezményeket adó "családi csomagokat" is, ezekből jellemzően rendelnek is az ügyfelek. A Berlingo esetében a korábbi eladások mintegy négyszeresét, Grand C4 Spacetourerből háromszorosát regisztrálják. A támogatás által a vevők zöme nem alap, hanem magasabb felszereltséget választ, Berlingóból 60 százalékban a hosszú (XL) változat, jellemzően a szerényebb fogyasztású dízelmotorral fut, ráadásul a Citroën szállítási időkből is egészen jó: Berlingót is ígér jövő év elejére, azaz 3-4 hónapra, Grand C4 Spacetourert a többi modelljénél is megszokott 2-3 hónap alatt, ám készletről ezekből a most felettébb népszerű modellekből nem tud már adni.

4 milliós vételár vagy 4 millió forint kedvezmény?

Dacia Lodgy vagy Fiat Dobló Panorama állami kedvezménnyel 2,5 millió forint alatt is kapható - pontosabban érdemes is "elmenni" eddig az árig, ugyanis a teljes állami kedvezményt csakis akkor tudjuk elérni, ha listaáron (akár extrákkal, karbantartási csomaggal) legalább 5 millió forintért vásárolunk autót, ugyanis (ahogyan arról már többször írtunk) az állami támogatás mértéke legfeljebb az autó vételárának fele lehet. Ugyanakkor legalább ennyire nagy szó, hogy Citroën Grand C4 Spacetourer, illetve Berlingo/Rifter is kapható támogatottan 4 millió forint alatt. A Volkswagennél a Caddy és a nyújtott Caddy Maxi szintén elérhető a négymilliós plafonig, míg a kategóriájában egyedülálló módon harmadik üléssorában is Isofix csatlakozós Touran az állami 2,5 milliós kedvezményt több mint 1,5 milliós importőri támogatással megfejelve 4 milliós kedvezménnyel vihető el - 4,5 millió forinttól. Nyilván ez a két modell a leginkább érdekes a VW-től, de támogatással a Sharan ára is befér 10 millió forint alá, a Caravelle 8,23, míg a Multivan 9,75 millió forinttól kapható. A konszernen belül a hétüléses Skoda Kodiaq 5,53, a SEAT Tarraco 5,868 millió forinttól kapható, kelt már el támogatással Audi Q7 is, melyre az importőri és az állami támogatás 5,5 millió forintot tesz ki. A Volkswagen-konszerntől kapott infók szerint ők egészen rugalmasan tudják kezelni a rendelési kvótákat, még a keresettebb hétüléseseket is legfeljebb 3-4 hónap alatt tudják adni.
Összevonható kedvezmények
Nem csak forgalmazói kedvezmények társulhatnak a nagycsaládosok szerzési támogatásához, hanem a villanyautókra igénybe vehető 1,5 millió forintos ártámogatás is. Jelenleg egyetlen olyan modell van a piacon, amely ezt ki is tudja használni, a Nissan e-NV200. Naná, hogy meg is nőtt erre a kereslet, így jelenleg 5 hónapos szállítási idővel érkezik, de az importőr nincs kétségbeesve, hiszen a csak egymást követően igényelhető támogatásokhoz szükséges dokumentumok beszerzése nagyjából 4 hónapot vesz igénybe, így a tényleges várakozási idő mintegy 1 hónap. Először a nagycsaládos kedvezmény igényelendő, azt követően következhet a szerződéskötés, majd a villanyautós kedvezmény igénylése. A két támogatással 8,8 millió forinttól érhető el a Nissan elektromos hétülésese. Van persze náluk is olcsóbb modell: a hétüléses X-Trail 5,2 millió forinttól kapható támogatással, ráadásul rövidebb, 2-3 hónapos szállítási idővel. Ötmillió forint felett meglehetősen sok egyéb hétüléses modell is elérhető a támogatással, például a BMW 2-es Gran Tourer vagy akár az X5 és az X7 is. Általánosan elmondható, hogy minél olcsóbb egy modell, annál népszerűbb, így a Toyotánál például a minden kedvezménnyel 5,423 millió forinttól kapható Proace a legkelendőbb, persze a támogatottan 7,5 milliótól kapható Prius+ is meglehetősen jó ajánlat, ha pedig van pénz, a támogatás a legendás Land Cruiserhez és a Lexus RX L-hez is elérhető, aki pedig megcsípi a frissítés előtti RX L utolsó példányainak egyikét, a lehető legnagyobb kedvezményre számíthat. A nagy vevőtömeget persze a Toyota is a Citroën Beringo/Opel Combo Life/Peugeot Rifter tesó Proace City-től várja, hiszen azzal még a Proace-nél is olcsóbb hétülésest kínálhat majd. Igaz, most a Proace-re is van kereslet bőven, így esetében (a Toyotánál egyedüliként) növelt, 3-6 hónapos szállítási idővel kell számolni. A jelenlegi információk szerint a legalább 7 üléses személyautók nagycsaládosok számára hirdetett szerzési támogatása 2022 végéig biztosan fut, így nem kell feltétlenül sietni, több mint 3 év van még a kedvezmény kihasználására. Fontos információ az is, hogy a támogatással megvásárolt autók három évig nem adhatók el, s legalább ennyi ideig rajtuk kell legyen a kereskedések által felragasztandó "Családbarát Magyarország" matrica is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.10.15. at 00:47
    Permalink

    Tisztelt Autónavigátor

    A rendeléstől számított autó átadás idejére vonatkozó időt milyen forrásból kapták? Én egy elég népszerű VW Turan-ra fizettem be és augusztusban mondták a kereskedésben, hogy talán január elejére meglesz a kocsi. Nyilván több márkát is megnéztem mielőtt dontöttem a VW mellett, de sehol nem mondtak 4 hónapnál kevesebb időt az átadásra. Szóval számomra ebből a szempontbó ez a cikk egy kicsit hiteltelen. Minden esetre, remélem beigazolódik az információjuk és hamarabb kézhez kapom a kocsimat.

Vélemény, hozzászólás?