Megsüllyedt csatornafedeleken is tesztelik a Škodákat

Minden egyes Mladá Boleslavban gyártott Škoda átmegy ezeken a macskaköveken, gödrökön és bukkanókon

Addig nem kerül új Škoda első tulajdonosához, míg meg nem nézték, kellően bírja-e a strapát a legmostohább útfelületeken is.

Az autók minőségtesztje kritikus lépés a gyártási folyamat során, de nem minden tömeggyártó veszi ezt annyira komolyan, mint a Škoda. Elvileg például elég lenne csak meghatározott darabonként tesztelni az autókat, de a csehek az összeset megnyúzzák, ami Mladá Boleslavban legördül a futószalagokról. Márpedig elég sok gördül le, kell is haladni a teszteléssel, ezért műszakonként akár 15 munkatársuk is foglalkozik a Škodákkal, miután frissen, ropogósan elhagyták a gyártócsarnokot.
Hirdetés
Minden egyes Škoda végigmegy egy rövid tesztpályán, ahol a később az utakon leggyakrabban előforduló veszélyeknek, problémáknak teszik ki a kocsikat. Két darab 450 méter hosszú megpróbáltatást kell kiállniuk, ilyenkor nem csak arra figyelnek a pilóták, hallanak-e bármi olyan zajt, amit nem kellene, hanem egyúttal az autó alapvető funkcióit is ellenőrzik. Elsőként egy meredek lejtőn tesztelik a kézifék megfelelő működését. Ezután egy öntöttvas elemekkel tűzdelt szakaszon hajtanak át 10-20 km/h-val, itt a karosszéria szilárdságát nézik - ha csak egy kellemetlen nyikkanást is megenged magának az autó, máris megy vissza a gyártósorra. Az öntöttvas bukkanókból álló rész ráadásul kétszer is előfordul a teszt során, a másodikban valamivel másabb formájúak az elemek - ki van számítva pontosan, melyik milyen irányban hat csavaró, tekerő erővel az autóra. Ezután a való életben, a közutakon is előforduló (egyes helyeken gyakori) problémákkal szembesül az épp megszületett Škoda. Ezek egyik leggyűlöltebbike a csatornafedél: ha nincs túl mélyre süllyedve, vagy túl magasan kitüremkedve az aszfaltból, akkor az nem is igazi csatornafedél. Mladá Boleslavban mindkét eshetőséget megalkották a tesztpályán, a Škodák némelyiken akkorákat bukkannak, amitől az ember fájóan összeszorítja a fogát. De nincs mese, ezt is ki kell bírniuk, mert ezzel bizony gyakran összefutnak majd az autók életciklusuk alatt. Van még vasúti átjáró is a tesztkörön, ezt már 40 km/h-val szelik át, ugyanilyen sebességgel rögtön rá is hajtanak még egy öntöttvas elemekkel tarkított egyenesre. Végül a macskakövek teszik fel az i-re a pontot. 1994 óta minden itt gyártott Škoda átesik ezen a teszten, ami - alapossága ellenére - autónként nem tart tovább 12 percnél. Ha a sofőr bármilyen nyikorgást, kopogást vagy egyéb nemkívánatos zajt hall a megpróbáltatás során, újra átnézik az autót, ami addig nem kerülhet új tulajdonosához, ameddig sikeresen nem abszolválta a tesztpályát. Ilyen bakik egyébként ritkán fordulnak elő az autókkal, sőt: a sok teszt miatt inkább az akadályok és az útfelület az, amit időnként meg kell újítani.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?