Melyik most a legolcsóbb olcsó szedán?

Megjött az új Fluence - van olcsóbb négyajtós? Mármint a Dacia Loganon kívül

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Három, sőt négy francia újdonság is jött az olcsó szedánok mezőnyébe, ezért megnéztük, hogy adott, jó felszereltséggel melyik négyajtós mennyibe kerül.


Tavaly ősz végén szétnéztünk már a Melyik a legolcsóbb olcsó szedán? témakörben, de azóta bemutatkozott a vadonatúj Citroën C-Elysée és testvére, a Peugeot 301, sőt megjött a faceliftes Renault Fluence és a második generációs Dacia Logan is. Utóbbit viszont kineveztük class of its own autónak, minthogy minden másnál sokkal, de sokkal kedvezőbb áron lehet hazavinni, ugyanakkor sokat komolyodva sem annyira tekinthető annyira komolynak, mint amilyen például a Fluence. A Logant tehát kizártuk az összevetésből, de a végén azért majd megnézzük, mekkora az árelőnye.
Hirdetés
További változások a novemberi cikkhez képest: a Renault Thalia forgalmazása megszűnt, a Skoda Rapidot meg már nem meccseltetjük ebben a mezőnyben. Pontosabban egy másik ligába küldtük - nemsokára, a Rapid (és az Opel Astra Sedan) tesztje után a nem kimondottan olcsó lépcsőshátúak közt is felállítunk egy ársorrendet. És a listaárak is módosultak, új kedvezmények léptek életbe, kőkemény a konkurenciaharc.
Aktuális riválisaink tehát a Chevrolet Aveo farosa, a Citroën C-Elysée, a frissített Fiat Linea, a már elég fáradt Suzuki SX4 Sedan, a Peugeot 301 és a Renault Fluence. Amit elvárunk tőlük, az az ESP, a 4 légzsák, a manuális klíma, az első elektromos ablakemelő, a távirányítós központi zár, a hifi USB-csatlakozóval, a Bluetooth-kihangosító, az osztottan dönthető hátsó üléstámla, a hátsó-szélső Isofix gyerekülés-rögzítők és a tempomat. Nézzük először a méreteket.
Olcsó kompakt szedánok - méretek
Modell Chevrolet Aveo Citroën C-Elysée Fiat Linea Peugeot 301 Renault Fluence Suzuki SX4 Sedan
Hosszúság (mm) 4399 4427 4560 4442 4618 4490
Szélesség (mm) 1735 1748 1730 1748 1809 1730
Magasság (mm) 1517 1466 1494 1466 1479 1545
Tengelytáv (mm) 2525 2652 2603 2652 2702 2500
Csomagtér (l) 502 506 500 506 530 515

Azért vannak ám különbségek. A Fluence a legnagyobb, a legtágasabb, s nem is az 530 literes csomagtartó a lényeg, hanem a leghosszabb tengelytáv miatti hátsó lábtér. A szélességéből fakadó előnyei sem mellékesek. A 4 ajtós Aveo és az SX4 Sedan kicsit kilóg a mezőnyből - lefelé. És amúgy megjelenésben, a ragasztott puttony kontra harmonikus forma versenyszámban. Jöjjön a benzines alapmotorokról szóló táblázat.
Benzinmotoros alapmodellek - műszaki adatok

Modell Chevrolet Aveo 1.2 Citroën C-Elysée 1.2 Peugeot 301 1.2 Renault Fluence 1.6 Suzuki SX4 Sedan 1.6
Teljesítmény (LE) 70 72 72 110 120
Nyomaték (Nm) 115 110 110 151 156
Váltó/fokozat kézi/5 kézi/5 kézi/5 kézi/5 kézi/5
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 14,3 14,2 14,2 11,5 10,7
Fogyasztás (l/100 km) 5,8 5,2 5,2 6,8 6,2
CO2-kibocsátás (g/km) 137 119 119 155 143

Lineát már nem árulnak benzinesként. Jogosnak tűnhet a kérdés, hogy míg az SX4 Sedan csak egyféle, 1,6 literes motorral kapható, addig az Aveo/C-Elysée/301 triót miért nem valami komolyabb motorral szerepeltetjük, de a válasz egyszerű: ezek a belépő változatok, a legolcsóbbak. A műszaki útmutató jelen esetben olyan utat mutat, hogy az egyes modellek milyen technikai hátteret adnak alapból.
Dízelmotoros alapmodellek - műszaki adatok

Modell Chevrolet Aveo 1.3 D Citroën C-Elysée 1.6 HDi Fiat Linea 1.3 Mjet 16V Peugeot 301 1.6 HDi Renault Fluence 1.5 dCi
Teljesítmény (LE) 75 92 95 92 90
Nyomaték (Nm) 190 230 200 230 200
Váltó/fokozat kézi/5 kézi/5 kézi/5 kézi/5 kézi/5
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 14,2 11,2 13,8 11,2 13,0
Fogyasztás (l/100 km) 3,9 4,1 4,9 4,1 4,4
CO2-kibocsátás (g/km) 99 108 129 108 115
A PSA-ikrek a legfürgébbek, a dízelként már nem elérhető Suzukihoz hasonlóan nem szépségdíjas Chevrolet a legtakarékosabb. A Lineát nálunk már csak ezzel az 1.3-assal forgalmazzák, s ahogy rögvest kiderül, bizony jó vételnek számít vele akkor is, ha papíron jelentősen torkosabb, mint ellenlábasai. Mi több, messze a legjobbnak!
Következzenek az árak, először azok az árak, amik a belépőt jelentik az egyes modellekhez benzines, illetve dízelmotorral. Még egyszer: a Suzuki csak benzinesként, a Fiat csupán dízelként kapható jelenleg.
Árak alapmotorral, alapfelszereltséggel (Ft)
Modell Benzines Dízel
Chevrolet Aveo 2 685 000 3 480 000
Citroën C-Elysée 2 800 000 3 570 000
Fiat Linea - 3 270 000
Peugeot 301 2 800 000 3 570 000
Renault Fluence 3 340 000 3 840 000
Suzuki SX4 Sedan 3 990 000 -

Nos, benzinmotorral a Chevrolet Aveo, dízelként a Fiat Linea a legolcsóbb. A Suzuki SX4 Sedan drágán olcsó szedán, hiszen 4 millió forint az ára, s ezzel nagyságrendekkel többe kerül, mint a többiek. Más kérdés, hogy bőven van differencia felszereltség és felszereltség között - például a Renault Fluence ellátmánya alapból is igen gazdag.
De jobb, ha mindegyiket közel azonos szintre hozzuk, lássuk hát, akkor mi a helyzet, ha a kívánt - közben átlagosnak titulálható - extrázottsággal vetjük össze az árakat.
Árak minél kisebb motorral, de az elvárt felszereltséggel (Ft)
Modell Benzines Dízel
Chevrolet Aveo 1.4 100 / 1.3 D 95 LTZ MT6 3 420 000 3 880 000
Citroën C-Elysée 1.2 / 1.6 HDi Collection 3 250 000 3 990 000
Fiat Linea 1.3 Mjet Easy - 3 310 000
Peugeot 301 1.2 / 1.6 HDi Active 3 250 000 3 990 000
Renault Fluence 1.6 / 1.5 dCi 90 Expression 3 340 000 3 840 000
Suzuki SX4 Sedan 1.6 GS 4 580 000 -

És mit látunk? Az Aveót már 100 lovas 1.4-es benzinmotorral vagy 75 helyett - 6 fokozatú váltóval szerelt - 95 lovas dízellel, LTZ-ként "kell" venni, amennyiben nem szeretnénk lemondani a fentebb sorolt tételekről. Így pedig a Chevy kis négyajtósa már egyáltalán nem olcsó, csak a már-már horrorárú SX4 Sedanhoz viszonyítva. A Suzuki azért (is) ilyen drága, mert a GLX szint nem ad menetstabilizáló elektronikát, így az egyebek mellett kulcs nélküli nyitást, alufelnit, hátul is tárcsaféket, ülésfűtést, függönylégzsákokat nyújtó GS csomag jöhet szóba. De sem USB-csatlakozó, se telefonkihangosító... Lehet nélkülük élni, ám a kor és a piac követeli a meglétüket.
Különben az Aveo szériában 6 légzsákos, tempomatos, szóval egyáltalán nem fapados, de sajnos bizonyos elemekért muszáj egy-két felszereltségbeli lépcsőt ugrani, ami az izmosabb motorokkal karöltve rendesen dob az áron. A Fiat Linea ára viszont alig emelkedik, mire kellően kistafírungozzuk, s mindez azt eredményezi, hogy bizony 500-600 ezer forinttal olcsóbb, mint a riválisok. Aki mindenképp dízel szedánra vágyik (s nem éri be a Logannal), annak a Linea a legracionálisabb választás.
A C-Elysée/301 duó korrekt csomaggal egyformán még korrekt áron, benzinesként 3,25, dízelmotorral 4 millió forintba kerül, míg a Fluence csöppet olcsóbb náluk. A Renault-nál az a vevővonzó újdonság, hogy tessék választani egy felszereltséget, s eggyel komolyabbat kap a pénzéért - meglátjuk, marad-e a Fluence a legnépszerűbb. Az adottságai megvannak hozzá. Az ESP mondjuk az alapverzióhoz feláras (s a belépő Authentique "csak" 4 légzsákos), de a négyből második szint, az Expression már bőven kielégíti az átlagos igényeket.
Tehát az van, hogy egy élhető és egész korszerűen felszerelt, de általában alapmotoros "olcsó szedán" átlagára benzinmotorral 3,3, dízelként 3,9 millió forint. Üdítő kivétel a Linea 1.3 Mjet, dühítő az 1.6-os SX4 Sedan. És akkor a bevezetőben pendített Logan-vonal: a Dacia ártörő négyajtósa benzinesként 2,7, dízellel 3,1 millióért kínálja az elvártakat. És még egy "százast" rászánva már érintőképernyős navigáció is van! Egy Daciában, hahó! Igen, ESP, tempomat, s miegymás mellett. Kemények a műanyagjai? Nem az igazi se a futómű, se a kormányzás? Puhácska az ülés, csak magasságában állítható a kormány, stb? Minimum elgondolkodtató. Lehet, hogy amilyen programot a Skoda az Octavia/Rapid párossal fut, egy szinttel lejjebb olyat tol a Renault/Dacia is a Fluence/Logan kettőssel? Sanszos. Zárszó: szörnyű, hogy a 3-4 milliós kocsikat olcsózzuk, nem? De.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    A fentiekkel vitatkoznék, de ízlések kérdése kinek tetszik, kinek nem :). Nem véletlenül azonosítják, menj be egy-két autószervizbe, és kérdezd meg milyen használt-új autót vegyél… 10-ből 8 szerelő nem a nyugati oldalt támogatja! Igen, még mindig megbízhatóbb, mint a konkurensei, pillanatnyilag erre van szükség 🙂

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Még nincs ilyen autóm, de bevállalnám akár használtan is, mondjuk egy Fiatot nem mernék…
    Tényleg nem húzta le a cikkíró… fáradt… bumfordi…lefelé kilóg a sorból, nézzük mi a pozitív…hmmm, érdekes akikkel én beszéltem csak dicsérték lehet, hogy elfogultak.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    A Fiat Linea lehet, hogy hivatalosan nem, de a hasznaltauto.hu szerint (gondolom, beragadt modellekként ugyan,de ) kapható 0-kmes benzines újként ~2,3MFt-ért.
    Az SX4 sedan szinte nem is kapható újként – ezt a modellt kár volt betenni az összehasonlításba; az 5ajtós modell a legjobban felszerelt GS-ként, 1.6-os motorral pedig 3,4MFt ért elérhető.
    A Fluence-t pedig inkább egy Chevrolet Cruze-hoz hasonlítanám, árban a Cruze is pont onnan indul, ahonnan a Fluence.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Már megint a Suzukit húzzátok le, próbáld ki először utána nyilatkozz!!! Szervizigény = 0 a többihez képest… Megszólaltathatnátok pár tulajt is, akik tényleg használják, mi a véleményük, Ők az igazi mérce, nem az aki jó esetben 100 km alatt “tapasztalatot” gyűjt!!!

Vélemény, hozzászólás?