Mennyiért villanyautózhatunk ma a legolcsóbban? Mutatjuk!

Villanyautó körkép 3 millió forintig - ma már itt is van kínálat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Alapvetően megváltozott a villanyautózás az utóbbi hónapokban: a töltés drágább lett, a használt példányok árai viszont megindultak lefelé. Mutatjuk, mit vehetünk ma 3 millió forintért, mennyibe kerül a töltés.

Sokáig az ingyenes (közterületi) töltés is a villanyautózás - hazai - ütőkártyáihoz tartozott, ez azonban ma már nincs így, idén már az E-Mobi töltői is a Mobiliti hálózatába olvadtak és fizetősek lettek. Ráadásul nemrégiben díjcsomagokat is bevezetett a társaság, havi díj nélkül a legolcsóbb AC töltés is 100 Ft/kWh áron áll rendelkezésre, az ELMŰ már tavaly is 99 Ft/kWh díjat alkalmazott töltőin, tehát érdemes az említett 100 Ft/kWh átlag tarifával számolni, amennyiben nincs otthoni vagy irodai töltési lehetőségünk. Hasonlóan jó átlag a fogyasztás kapcsán a 15 kWh/100 km, ha nem jaszkarizunk sokat, ha csak akkor légkondizunk és hűtünk a légkondicionálóval, amikor tényleg nagyon kell, akkor ezt az átlagot jellemzően fogjuk tudni hozni, országúton egyenletes tempóval haladva persze sok autóval alá lehet menni.
Hirdetés
Mibe kerül 100 kilométer villanyautóval?
Ha csak az "üzemanyagot" nézzük, ami jelen esetben az áram, akkor otthoni töltéssel mindössze 600 forint, azaz nem egész 2 liter üzemanyag ára. Ha pedig nincs otthoni töltési lehetőségünk és fizetős AC oszlopnál töltünk, akkor 1500 forintos 100 kilométerenkénti költséggel számolhatunk. Utóbbi a jelenlegi üzemanyagárak esetén még mindig csak 4 liternyi benzint jelent, azaz könnyedén belátható,

a villanyautók futásköltségével még a jelenlegi fizetős töltéssel sem veszik fel a belső égésű motorosok a költségversenyt, az persze egyértelmű, hogy a rendszer már a saját töltőtelepítésre, az otthoni töltésre ösztönöz, de ez egyáltalán nem baj.

Egyértelmű, hogy annak, aki tud otthon tölteni, otthon érdemes. Megjegyzem, eddig is ildomosabb volt, s a villanyautózás még olcsóbbá és még kevésbé környezetterhelővé tehető, ha az otthoni áramellátáshoz napelemeket is telepítünk. Utóbbi nyilván milliós tétel, de egyre kevésbé tragikus, 2 millió forint körül már komolyabb rendszerről is lehet beszélni, a modern villanyautók belépő ára pedig szintén erre az összegre csökkent az idei évben. Bizony, már 2 millió forintért is kaphatunk klímás, 6 légzsákos villanyautót, kevéssé meglepő módon a Mitsubishi i-MiEV egyik francia klónját, Citroën C-Zerót. Ezt tekinthetjük egyrészt a mai villanyautózás belépő modelljének, akkor is, ha épp Peugeot iOnról, vagy az alapokat adó Mitsubishi i-MiEV-ről van szó. Utóbbi a legdrágább a trióból, hiszen alapból benne van a fokozott motorféket és visszatáplálást adó B fokozat, valamint hozzá járt a franciákhoz csak a későbbi példányokhoz és opciósan kínált, csak töltőre csatlakoztatva aktiválható távirányítós állófűtés. Amúgy nagyjából ízlés és főként elérhető példány kérdése, hogy melyik lesz a szimpatikusabb. Míg a Mitsubishi fekete, a Citroën barna, a Peugeot kék üléskárpitot és műszerfalborítást alkalmazott. A 3,5 méteres kisautók utastere szigorúan 4 személyes, de a 2,55 méteres tengelytávnak köszönhetően 4 felnőtt is elfér bennük, a 166 literes csomagtér a miniautó-szegmensnek megfelelő, küszöbmentes nyíláson keresztül pakolható.
Hirdetés
A C-Zero/iOn/i-MiEV trió villanymotorja 47 kW (64 LE) csúcsteljesítményű, ám ne lepődjön meg senki sem, ha a forgalmi engedélyben csupán 35 kW-os értéket lát, ugyanis ennyi a fél órán keresztül elérhető csúcsteljesítménye, márpedig a forgalmi engedélybe ezen adat kerül, ez számos villanyautónál csalódást kelthet (és gazdasági totálkár esetén a biztosító részéről vitaalapot adhat, érdemes felvenni a kesztyűt és a forgalmazótól igazolást kérni, hogy azonos modellről van szó). A teljesítménynél fontosabb a 180 Nm, gyakorlatilag az indulástól rendelkezésre álló nyomaték, ami a hátsókerékhajtással, így az induláskori jobb tapadással meglepően jó városi dinamikát ad. A hátsó hajtás előnye a kellően alászedhető kormány, így a remek fordulékonyság is. Bár a 15,9 másodperces 100 km/órás sprint nem túl acélos, a miniautók csöppet sem tűnnek lomhának, s a 130 km/órában limitált végsebességüket is egész dinamikusan érik el. Ha úgy hajtjuk, túl soká nem juthatunk velük, de az egészséges példányokkal 100-120 kilométeres hatótáv hozható a bruttó 16, nettó 14,5 kWh-s akkumulátorból. Tölthetőség kapcsán 3,6 kW-os AC teljesítmény említhető, ami a Type2-es oszlopokról 4,5 órás töltési időt jelent, ha 16 amperes hálózati töltőnk van (és hozzá kellően erős hálózatunk és konnektorunk), akkor onnan is ennyi a töltési idő, de egy hagyományos 10A-s töltővel is megvagyunk 6,5-7 óra alatt. Továbbá még CHAdeMO csatlakozós DC villámtöltés is rendelkezésre áll 40 kW-os töltési teljesítménnyel, amivel 20 perc alatt 80%-os töltést ígér a gyártó. Ha olcsó villanyautót keresünk, a trió/klónok néven is futó japán-francia hármasikrekből találjuk a legszélesebb kínálatot, 2,05 milliótól egészen 5 millióig terjed a kínálat, az elmúlt 1 évben érezhetően esett árak mellett 2,5-3 millió forintért már egészen tisztességes példányokat találhatunk, vásárlás előtt természetesen ajánlott a kiszemelt példány átvizsgáltatása, hiszen minden alkatrész nagyon drága hozzájuk. Bár vételárban jellemzően a Mitsubishi verzió a legdrágább, alkatrészárakban épp az eredeti japán kínálja a legkedvezőbb tételeket, mivel vannak csereszabatos alkatrészek is, ezt a franciákat vásárlóknak is érdemes tudniuk.
Hirdetés
Ha nagyobb kell... A trióhoz mérten használtan korábban is minimális felárat jelentett a nála sokkal méretesebb, 4,45 méteres, már ötüléses, de az akkumulátorának egy részét is rejtő középső padlódudora miatt hátsó sorában nem sokkal tágasabb Nissan Leaf. Ez jelenleg azt jelenti, hogy

már 2,19 millió forintért is található Nissan Leaf a Használtautó.hu felületén.

Szintén villanyautós forma, de sokkalta autószerűbb, az első teljes értékű villanyautóként számontartott modell, ami nem mellesleg a 2011-es Év Autója címet is bezsebelte. A 3 milliós limitbe csakis a legelső, még 24 kWh bruttó, 22 kWh nettó kapacitású akkus verziók férnek bele. Ezek világos belterükkel látványosan tudnak öregedni, sajnos az aktív hűtés nélküli akkumulátora is kényes a villámtöltésekre (ami CHAdeMO csatlakozóval, 46 kW töltési teljesítménnyel lehetséges). Az első Leaf még csupán 3,3 kW-os AC töltést kapott, amivel az akkumulátor teljes töltése közel 7 óra, konnektorról 10 órával érdemes számolni, a villámtöltés itt is megadja bő fél óra alatt a 80%-os töltést, nyáron viszont jelentősen hevül az akku, ami kényelmetlen és az akkumulátor számára káros is. Míg a trió tagjainál csak OBD csatlakozón keresztül és megfelelő (Canion) alkalmazással ellenőrizhető az akkumulátor állapota, a Leaf digitális műszerfala mindenképp jelzi azt a töltöttségi szint melletti oszloppal. A WLTP szerinti 175 kilométeres hatótáv természetesen az új autókkal sem volt hozható, de a 120-130 kilométer igen. Ha azt vesszük alapul, hogy a trió francia tagjai is 150 kilométert ígérnek katalógusérték szerint, a 25 többlet kilométer jó állapotú autónál pont kijön. Kényelemben természetesen jelentős plusz a Leaf, légkondicionálója már automata, a legtöbb példányt navigációval is felszerelték. Motorja 80 kW-os (109 lóerős), 254 newtonméter nyomatékot adó, amivel a 100-as sprint is egészen tisztességes: 11,5 másodperc, igaz, városban a 1,5 tonnás Leaf nem tűnik fürgébbnek, mint egy Peugeot iOn, autópályán persze stabilabb és akár 144 km/órával is roboghat. Persze nem csak komfortosabb, parkolóhely-igénye is nagyobb. Ha méretes és olcsó villanyautót keresünk, akkor az itthon sosem forgalmazott Renault Fluence Z.E. jelent még alternatívát (jelenleg 2,55 millió forinttól), azzal a kitétellel, ami a Franciaországból származó Nissan Leafekre (és a 3 milliós plafonnal még messze nem elérhető Zoékra is igaz: akkumulátorának nem csak állapota, annak tulajdonjoga is márkaszerviz által ellenőrizendő). A Fluence óriási, 4,75 méter hosszú, de az akkumulátorok miatt mindössze 317 literes csomagtér maradt benne. Farnehéz, tömegközéppontja is magasan van, legnagyobb hátránya viszont, hogy nettó 20 kWh-s akkumulátora csupán 3,3 kW-os AC tölthetőséggel párosul. WLTP hatótávja 185 kilométer, a reális 130-140 körüli, a töltési idő pedig 10 óra. 94 lóerős, 226 Nm nyomatékú villanymotorja 13 másodperces 100-as sprinthez és 135 km/órás végsebességhez elegendő, amivel menetdinamikában alig tud többet, mint a bő 2 méterrel rövidebb Mitsubishi és klónjai.
Hirdetés
Ha igazán kicsi kell... Használati érték/méret arányban szerintem a japán kei cart jelentő Mitsubishi i-MiEV (és persze két francia klónja) a legjobb ajánlat, de ha valaki igazán csöppnyi villanyautót szeretne, 2,6 millió forinttól smart fortwo electricet is kaphat. Ez viszont csak kétüléses, villámtöltést a Fluence-hez hasonlóan nem kínál, persze bruttó 17,6, nettó 15 kWh-s akkumulátora AC oszlopról 4, konnektorról 7 óra alatt feltölthető, utána pedig kapunk tőle 110 kilométer körüli hatótávot. Ez sem rossz ajánlat, de igazából csak akkor éri meg, ha nagyon-nagyon parkolóhely-hiányban vagyunk és sosem akarunk egynél több utast szállítani. A hajtás itt is hátsó, a 74 lóerős, 130 Nm nyomatékú villanymotorral a 0-60 km/órás gyorsulás mindössze 6,5 másodperc, a végsebesség viszont 125 km/óránál korlátozott. A villanyautók általános előnye, hogy nem csak "üzemanyagköltségük" szerényebb, hanem karbantartásuk is olcsóbb az átlagosnál, az persze fontos, hogy az előírtakat, például a hajtóműolajok, a fékfolyadékok vagy épp a hűtőfolyadékok cseréjét és a futóművek ellenőrzését elvégezzék rajtuk. Ha az átlagosnál nem szeretnénk több macerát a fenntartásukkal, akkor a nagy számban futó modellekből, a 3 millió forint alatti tartományból a trió tagjaiból vagy Nissan Leafből érdemes választani. Utóbbinak van némi felára, így a miniautókból adott összegért biztosan jobbat fogunk kapni. Szerény hatótávja és mérete városi használathoz még mindig elegendő, de egyszer-egyszer egy-egy hosszabb (értsd: 100-200 kilométeres) út is bevállalható, ha nem riadunk vissza az út megtervezésétől és a napközbeni töltéstől. Cserébe otthoni töltéssel 6, publikussal 15 forint körüli kilométerenkénti üzemanyagköltséget, zaj- és füstmentes üzemet kapunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?