Hirdetés

Mennyire jó bolt az új Kia Stonic?

Cicaharc: sikeres divat-crossoverek a Kia Stonic ellen

Hazánkba is megérkezett a Kia Rio alapjait használó, emelt hasmagasságú és dögös Stonic, úgyhogy - árával - összevetettük három legfőbb konkurensével.

Már itthon Kia Stonic első példányai. A Rio felszereltségével és motorpalettájával debütál a dél-koreaiak crossovere

Újabb dél-koreai versenyzővel bővül a kompakt crossoverek már amúgy is igen népes szegmense: Berlinben már vezettük, most viszont hazánkban is megtapogathattuk a Kia Stonicot. Végre részletes felszereltségi listája is ismert a Rio alapokat használó dögös tigrisorrúnak, ami jó okot ad arra, hogy összevessük konkurenseivel, és körbenézzünk a hivatalosan B-SUV szegmensként bélyegzett divat-crossoverek között. Nem ismeretlen terület ez a Kia számára, 2009-ben a Soul által már egyszer borítottak asztalt, azóta pedig valódi crossover-lavina zúdult az autópiacra. Érdemes tehát odafigyelni rájuk, ebben, az előrejelzések szerint 2020-ra csupán Európában évi több mint kétmilliós példányszámúra hízó szegmensben, ahová a kis és közepes méretű egyterűekből, az eggyel nagyobb C-SUV-kból, a kisautókból és a kompaktokból is átülhetnek vásárlók.

Kia Stonic és konkurensei - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Kia Stonic 4140 1760 1500 2580 352
Nissan Juke 4135 1765 1565 2530 354
Opel Crossland X 4212 1825 1605 2604 410
Renault Captur 4122 1778 1566 2606 377

Cuki tigrisnózival, de mégis komolyan vehető orral próbálkozik a Stonic, no meg akár targatetőt imitáló kéttónusú fényezéssel

Tudják, ez az a modernkori szegmens, ahol legkevésbé szempont a márkahűség, ezért érthető okokból színekkel, vidám dizájnnal és széles skálán mozgó személyre szabhatósággal szeretnének nagyot domborítani és vásárlókat csábítani a gyártók. Korábban már vizsgáltuk őket, akkor 5 millió Ft volt a felső határ, most azonban azt vizsgáljuk, hogy mit adnak az alapfelszereltség részeként a kisautó alapú, így azoknak megfelelő belső tereket kínáló kompakt crossoverek, amik a kistestvéreknél nagyobb hasmagasságot és emelt, székesebb üléspozíciót adnak, ellenben túlnyomó többségben mellőzik az összkerékhajtást, hiszen az szükségtelen városi használathoz.

Leginkább utastere mutat megkérdőjelezhetetlen rokonságot a Rio kisautóval, azonban a Stonic színesebbre variálható. Nem úgy, mint a képen, persze

Legutóbbi állítás alól éppen kivétel a piac egyik kedvence, a Nissan Juke, ami csak legerősebb benzinesével ugyan, de rendelhető összkerékkel. Komoly múltnak nehéz nevezni, a japán apróság mégis öregrókának számít az ifjakkal tömött szegmensében. Sikerei azonban töretlenek, többek között logikus árazásának és persze cuki karakterének köszönhetően. Kedvezményesen 3 690 000 forintról indít a Juke a Visia felszereltségi szinttel, alapként ledes menetfénnyel, egyszínű kasztnival. A belépőszinthez csak belépőmotor jár, a Visia kizárólag az 1,6 literes, 94 lovas benzinessel érhető el, 5 fokozatú kézi váltóval. A Nissan is tudja, hogy divat-crossover nincs kéttónusú fényezés nélkül, ezért már az alapnál eggyel jobb Visia Plustól ajándék külső személyre szabást kínálnak, és itt már jár a manuális klíma is. Nálam a legkomolytalanabb belső címét is megnyerte.

Megkérdőjelezhetően igényes utastérrel, de mindenképp megjegyezhető, cuki külsővel hódít már 2010 óta a Nissan Juke. Ennyire színes csak Visia Plus szinttől lehet, méghozzá most felármentesen

A Stonichoz hasonlóan idei bárány az Opel és a PSA együttműködés első ékes vagy kevésbé ékes terméke is, a Crossland X, ami minden dimenziójával, így már 400 liter feletti csomagterével is keményen odacsap a szegmens elitjének. Ügyesen vegyíti a klasszikus opeles külső jegyeket a teljes francia technikával. Enjoy felszereltségi szinten kezd, igényelhető ajándékkártyás 300 000 Ft kedvezménnyel számolva is 4 145 000 forintos áron, ami az összevetés legköltségesebbje, egyébként nem véletlenül. Sajnos – és ezzel sokak szemében elhasalhat – a háromhengeres, 1,2 literes, 81 lovas alapbenzinesével, amíg a többiek egy hengerrel többet kínálnak. Alapból kék fényezéssel, felármentesen választható 16 colos acél kerekekkel, meglepő módon táblafelismerővel és tempomattal, sávelhagyásra jelzővel, visszagurulásgátlóval, OnStar rendszerrel és 4,0 colos IntelliLink infotainmenttel, tehát okostelefon tükrözéssel. Tulajdonképpen mindennel, ami elvárható. Így már a hengerhiány mellett is érthető a többiekhez viszonyított 446 000 forintos felár.

Megkívánható és nem kevésbé csajos a Crossland X sem. Legnagyobb hátránya a háromhengeres alapmotor lehet, viszont olyan komoly biztonsági arzenált ad alapáron, mint senki más

Kia Stonic és konkurensei - műszaki adatok
Kia Stonic 1.25 MPI Nissan Juke 1,6 l 94 5MT Opel Crossland X 1,2 81 LE 5MT Renault Captur Energy TCe 90
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1248 1598 1199 898
Hengerek/szelepek száma 4/16 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/5
Teljesítmény [LE] 84 (6000) 94 (5400) 81 (5750) 90 (5000)
Nyomaték [Nm] 122 (4000) 140 (4400) 118 (2750) 140 (2250)
Gyorsulás 0-100 km/h 13,2 12,0 14,0 13,0
Végsebesség [km/h] 170 168 170 171
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,2 6 4,4 5,1-5,2
CO2-kibocsátás [g/km] 118 138 115-116 114
Saját tömeg [kg] 1145 1163 1174 1173

Kicsivel később, 2013-ban kapcsoltak a franciák, ekkor lépett piacra a Renault Captur. No, nem mintha megviselte volna őket a késlekedés, 2016-ban a Captur már vezette szegmensét. Épp idén frissítették, már felismerhetőbb C-alakú menetfényt, új hűtőrácsot és apró finom frissítéseket kapott az utastérben is. Szintén újdonság az Initiale Paris felszereltség bejövetele, ám az most merőben eltérne a témától. A Life felszereltség jelenti az alapot, ott csak a 90 lovas Energy TCe motorral érhető el a frissített Captur, 5 fokozatú kézivel, 200 000 forintos használtautó beszámítási támogatással, szintén 3 699 000 forintért. Felármentesen csak a füstkék fényezés érhető el, viszont már 3D-es ledes hátsó lámpákkal, kevésbé színes, de megkívánható dögös beltérrel, magyar nyelvű fedélzeti komputerrel és ami még fontosabb, hogy szériaként vészfék-asszisztenssel, eco móddal, stop-starttal.

Hirdetés

Franciásan divatos és dögös a Renault Captur, ami megfizethető extrázhatóságával és alapból is bőséges ellátmányával komolyat domborít az összevetésben

Aztán itt jön az összevetés főszereplője, a Kia Stonic, ami a többieknél kisebb csomagtérrel, de nem kevésbé kívánatos külsővel, a Juke-hoz és Capturhöz hasonló 3 699 000 forintos akciós kezdőárral indít. Mindezt az alap LX felszereltség és a nagyszerű karakterű 84 lovas, 1,25 literes négyhengeres szívó benzinessel. Alapként jár a menetstabilizátor, a 3,5 colos kijelzős fedélzeti komputer, a kormányról vezérelhető 7 colos alap infotainment és az ECO Dynamic csomag, ám a többiekkel ellentétben csak elöl ad elektromos ablakokat, ledes menetfény nem jár, és csak 15 colos kerekeken gurulhat az alapmotorral, lékondicionáló felárért sincs hozzá, de a 300 ezer forinttal drágább LX Exclusive már adja azt is a ködfényszórók és a fényezett, fűthető, elektromosan behajtható külső tükrök mellett. Érdemes lehet rámenni az ADA csomagra is, ami mindössze 250 000 Ft felárért ad többek között autonóm vészfékrendszert, sávelhagyásra figyelmeztetőt, tempomatot és automata távolsági fényszórókat.

Alapból csak 15 colos kerekeket ad a Stonic, de élőben könnyen költésre ösztönöz minket a nagyobb felni és a vörös fényezés is

Kia Stonic és konkurensei - felszereltség, kedvezményes ár
Kia Stonic 1.25 MPI LX Nissan Juke 1.6 l 94 5MT Visia Opel Crossland X 1.2 81 LE 5MT Renault Captur Energy TCe 90
LED-es nappali menetfény x x x
3D LED-es hátsó lámpák x
Keréktárcsa mérete[col] 15 16 16 16
Elektromos külső tükrök x x x x
Elektromos ablakemelők elöl/hátul csak elöl x x x
Távirányítós központi zár x x x
Légkondicionáló Visia Plus x LIFE csomag
Infotainment 7 colos 4 colos
Tempomat ADA csomaggal x
Sávelhagyásra figyelmeztető ADA csomaggal x
Kéttónusú fényezés novembertből Visia Plus szinttől Innovation szinttől Zen szinttől
Kedvezményes ár [Ft] 3 699 000 3 699 000 4 145 000 3 699 000

Minden Kia ütőkártyája a 7 év teljeskörű garancia, nem kivétel a Stonic sem, továbbá mellette szólhat a Rióból ismert nagyszerű úttartás és a könnyedség is. 1145 kg saját tömeggel az összevetés legkönnyebbje a Stonic, amit a menetpróba tapasztalati alapján meg is érezni rajta. Kéttónusú fényezés csak novembertől lesz rendelhető. A Stonicban megvan a potenciál, hogy ne csak egy Kia modell legyen a sok közül, hanem volumennövelő szerepe is legyen, ahogy azt a gyáriak is várják tőle. Annyi biztos, hogy nem lesz könnyű feladata, de helye lesz a piacon, hiszen az európai autóeladásokból már 17%-ot harapnak ki a divat-crossoverek, azok a modellek, amelyek nem mellesleg a legjobb eséllyel orozzák el egyéb márkák vásárlóit. Ebben a Stonic is sikeres lehet.

A legfőbb konkurensek alapárával, hozzájuk hasonlóan 5 fokozatú kézi váltóval és négyhengeres szívómotorjával sem rossz bolt a Stonic

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:26
    Permalink

    Furcsa hogy a Vitara kimaradt az összehasonlításból, többet adnak el belőle az összes itt felsorolt modellnél. A Peugeot 2008 szintén hiányzik pedig a Crossland X unokatestrvére, igen jó áron, méretes csomagtartóval. A Juke meg inkább egy divatos élményautó, szűk hátsó sorral és pici, lecsapott csomagtérrel, inkább a műkörmös csajok vagány városi autója. Az összehasonlító táblának meg végképp semmi értelme, full fapad (Kia) és jól felszerelt autó is van benne (Opel), így felesleges öszehasonlítgatni az árakat. A Kiából egy valamire való EX LIM felszereltség akciósan 4,3 millió, de még abből is hiányzik a tempomat vagy a digit klíma és csak 15-ös acél a kereke. Szerintem ez így kifejezetten drága, főleg ezzel a szomorkás full műanyag belsővel. Számomra eddig nem túl meggyőző.

Vélemény, hozzászólás?