Mi tegyünk, ha szebb hangú autóhifire vágyunk?

"Szóljon hangosan az ének..." - jobb hangzás az autóban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Milyen lehetőségek vannak, hogy komoly átalakítás nélkül, de hallhatóan feljavítsuk a gyári hifirendszert?

Mielőtt bármit is tennénk, a legfontosabb kérdést kell tisztázni: mire szeretnénk használni a berendezést? Aki nap, mint nap a Kossuth rádiót hallgatja, vagy éppen hangos könyveket, vers albumokat pörget a CD-ben, annak voltaképpen felesleges is tovább olvasni, mert számára az alábbi beavatkozások költsége ablakon kidobott pénz. Aki viszont szereti menet közben élvezni a zenét, de nem elégedett a gyári audio rendszer hangzásával, két megoldás közül választhat, méghozzá elvárásai szerint: vagy „láthatatlan” módon feljavítja a berendezést, vagy költséges, egyedi rendszer építésbe vágja a fejszéjét, amely út azonban messzire vezet, és súlyos százezrekkel van kikövezve. Mi az előbbi lehetőséget vizsgáltuk, amikor adott egy hétköznapi autó, és vállalható költségkereten belül maradva, az utastér elemeinek rombolása nélkül szeretnénk hallhatóan jobb minőséget kapni. Lehetséges ez? Megkérdezett szakértőnk szerint igen, bár ő is azonnal megerősítette, hogy leginkább az átlagos modellekkel érdemes így foglalkozni. A prémiummárkáknál egyrészt már szoktak ügyelni a minőségi komponensek alkalmazására (BOSE, harman/kardon, JBL, Infinity, stb.), másrészt a kialakítás döntően speciális, nehéz hozzáférni például a hangszórókhoz, és ez komplikációkat idézhet elő.

Az általunk legolcsóbbnak vélt módszer a hangszórók cseréje. A fejegységet most szándékosan nem vettük ide, ugyanis az új hangszórókkal már megvalósítható a minőségjavulás, és az egység sokszor szerves részét képezi a műszerfalnak, tehát mindenképpen átalakítás szükséges – ennek költségeit kihagytuk. De miért is nem élvezetes a hangzás? A hangszórók száma sokszor a felszereléstől, a kiviteltől függ. Konkrét példa az Opel Astra G, amelynek kifutó, Classic modelljéből már kispórolták a magas sugárzót, a „csipogót” – ez egyébként nagyon sok típusnál fennálló jelenség. Ez könnyen pótolható, sőt, gyakran megesik, hogy a gyárilag előkészített helyen a kábelezés is megvan, csak éppen a hangszóró hiányzik. Az audio rendszereknél a hangszóró kulcsfontosságú, kezdve a membránnal. Ez olcsó kiviteleknél papír, ami önmagában még nem lenne baj, de a high end hangszóróknál használt, különleges impregnált anyagok nem jelennek meg az alacsony ársávban. A műanyag sokkal elterjedtebb: szebben szólnak a mélyek, dinamikusabb a hangzás, jobb a terhelhetőség, azaz nagyobb hangerőn sincs, vagy számottevően kisebb a torzulás, a recsegés.
A hangszórók cseréje - mint közhelyesen szinte minden - pénztárcafüggő. Aki nem minőség orientált, és csak újakat szeretne a régiek helyett, annak az úgynevezett koaxiális hangszóró ajánlható. Mint a névből is következik, ebben közös tengelyen benne foglaltatik a magas sugárzó is, és ezt így egységben szerelik be az ajtóba. Egy pár 4-6 ezer forint környékén kapható, de ez a megoldás leginkább akkor ajánlható, ha a régi tönkrement (a papír membránok néhány év alatt elporladhatnak), és tényleg csak olcsón szeretnénk valamit helyette. A gyáriaknál jobb minőségű koaxiális termékek 9-15 ezer forint között mozognak. Komolyabb eredmény érhető el a külön mélyközép és magas sugárzóval rendelkező hangszóró szettekkel – itt 16-20 ezer forint az induló választék, míg egy fokkal jobb minőséget 25-30 ezer forint környékén találhatunk. Utóbbiaknál már szót kell ejteni a hangváltóról, amely frekvenciatartomány szerint osztja el a hangokat a sugárzók között (például nem küldi a csipogóra a mély tartományból a durva basszusokat), ám hozzá kell tenni, a hangváltó konstrukciójának kifinomultságától is nagyban függ a hangzás, ebben is vannak eltérések. A minőséget fokozhatjuk hátsó sugárzók beépítésével, főleg, ha azok eleve hiányoztak, de a kalaptartók szétfurkálása (néhány régebbi szedán, pl. BMW E30, Suzuki Swift kivételével) már a múlté, itt is az ajtókban vannak a fészkek.

Heves vita tárgya lehet a kábelek kérdése – cseréljük, ne cseréljük? Megkérdezett szakértőnk szerint ezen a szinten abszolút felesleges. Persze, ő is hallott a kábelek misztériumáról, a hifisek között ismert „minden kábelnek van hangja” elméletről, és arról, hogy milyen sugárzókat milyen anyagú, sőt milyen vastagságú vezetékkel kell bekötni – vékonyat a magashoz, vastagot a mélyhez. Egy valamit azonban ne felejtsünk el, az autó belseje nem koncertterem, gyakorlatilag állandóan van háttérzaj, és olyan minimális változást, amit egy otthoni hifin „kihallunk” a kábelek miatt, azt egy ilyen alapszintű autós rendszeren nem fogjuk észlelni. További ellenérvet a szerelés jelent, az integrált kábelkötegeket ugyanis nem ajánlott megbontani, és oda új vezetéket behúzni, kvázi ki kell fúrni az ajtót – megoldható, de a sok macera a magasabb munkadíjban is érvényre jut, az eredmény pedig szó szerint nem lesz hallható. Sokkal hasznosabb lehet az ajtók bitumen lemezes rezgés- és zajcsillapítása, amellyel dinamikusabb hangzás érhető el, mert megakadályozásra kerül a karosszérialemezek felesleges mozgása. A lemezek 50 x 20 centiméteres lapokban kaphatók, 800 forint körüli áron.

Összefoglalva, az átlagos gyári autó hifi feljavítása is illeszkedik ahhoz az autós megállapításhoz, hogy a gyorsabb, jobban irányítható, élvezetesebb kocsi nem a lóerők felpumpálásával kezdődik – változatlan teljesítmény mellett súlycsökkentéssel, módosított futóművel, lengéscsillapítással, jobb fékkel, speciálisabb gumiabronccsal többre megyünk, mint pusztán 100-ról 150 lóerőre növelni a kakaót. A hifinél ugyanez a tendencia, a hangszórók gondos kiválasztásával, cseréjével már minőségi javulás tapasztalható, a költségek nem szállnak el, ráadásul az autó belsejét sem kell szétrombolni, a beépítés után gyári állapotot mutat a kabin. Mi a hangszóró, vagy más néven komponens szettes beavatkozást javasoljuk, ez szerelési díjjal együtt párban 25-30 ezer forintra kalkulálható, de akinek rugalmasabbak az anyagi lehetőségei, és megengedhet magának magasabb színvonalat, annak sem kell 45-50 ezer forint feletti számlára számítani.
Köszönjük a Deák Autóelektronika[/url] segítségét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:37
    Permalink

    Én személy szerint ellene vagyok a gyári,dupla din méterű és műszerfallal egybe épített fejegységeknek.A hangjuk,minőségük finoman szólva gagyi.Én elhiszem,hogy a nagy átlagnak megfelel,de sok esetben nem is kérhető autó vásárlásakor,hogy kihagyják az autóból a gyári rádiót.A képen látható Alpine fejegység a gyáriakhoz képest klasszisokkal jobb hangú,én is ezt a márkát használom.Persze,fontos a jó hangszóró is,de itt meg kell említeni,hogy egy az egyben nem csereszabatosak a vásárolt hangszórók az autóban használtakkal.Általában szükséges hozzájuk a beszerelő keret,autó típusokhoz külön fajtákat gyártanak,sok kellemetlenségtől megszabadít.A kábel témában egyet értek maximálisan,nem biztos,hogy megéri.

Vélemény, hozzászólás?