Mibe kerül az, ha tiszták szeretnénk lenni az utakon?

Fizetett hirdetés

Jön a tisztán elektromos autók kora – de mennyiért és miből vehetünk ma elektromos autót?

2022. június 8-án elfogadta az Európai Parlament azt a jogszabálytervezetet, ami alapján 2035-től csak elektromos autókat lehet forgalmazni az Unióban. De mennyibe kerül ma egy elektromos autó, hogyan vehetjük meg és mit jelent a döntés a hagyományos autó

Az EP döntése érthető módon nagy visszhangot kapott, hiszen a hagyományos belső égésű motorral szerelt autók forgalmazását bő 12 év múlva megtiltják, és ez a benzines autók szerelmeseinek aligha tetszik. További problémát jelent, hogy nagyrészt még mindig hiányzik az elektromos autók üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra. Kevés a töltőállomás, és ami van, azok nagy része elsősorban Németországban és Hollandiában található. Ráadásul az elektromos autók még mindig nem elégítik ki igazán a fogyasztók igényeit. Bár folyamatosan fejlődnek, sokkal nagyobb hatótávolságra és stabilabb szoftver-rendszerre lenne szükség.
Hirdetés
Új autót most?
Az új autók piaca gyengélkedik már egy ideje. Az autógyártás nehézségei, a chiphiány eleve visszavetették a termelést és ezen az Ukrajnában zajló háború még tovább rontott. Az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az új autók eladása 2022 első félévében 14%-kal csökkent, és Magyarországon is több, mint 10%-os csökkenést mértek. Az autók árait az infláció, az árfolyam és az elektromos autók térnyerése tovább emeli. Az autógyártásban tapasztalható problémák és a nagy mértékű áremelkedés az autót vásárolni szándékozókat a használt autók irányába fordítja, de közben a használt kocsik ára is nő, és az átlagéletkoruk már 15 év körül mozog. A gyártók közben igyekeznek felkészülni a jogszabályi előírásokra, így például a Stellantis, amelyhez olyan márkák tartoznak, mint az Alfa Romeo, a Chrysler, a Fiat, az Opel, a Peugeot, a Lancia, a Citroën vagy a Maserati, már átállította a portfólióját a közelgő váltásra, így 2022. július 1-től az Egyesült Királyságban már csak elektromosított Fiat személyautókat forgalmaz. Innentől kezdve csak hibrid, plug-in hibrid és teljes mértékben elektromos Fiatok maradnak a vállalat kínálatában. A többi gyártó is egyre újabb modellekkel rukkol elő. Az Audi 100%-ban elektromos SUV-val érkezik, és már itt a Toyota elektromos sportautója is.
Hirdetés
Várhatóan a kormányok is igyekeznek majd a vásárlókat a hagyományos autók felől az elektromos autók irányába terelni. Bár jelenleg hazánkban vásárlási támogatás nincs, de ösztönző például az ingyenes parkolás, miközben a hagyományos autók esetén számíthatunk az üzemanyagot terhelő adók növekedésére vagy útdíjakra.
Hirdetés
Milyen lehetőségeink vannak, ha elektromos autót szeretnénk?
Ha új autót szeretnénk és a jövőbe tekintve az elektromos kivitelek érdekelnek, akkor mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, mint egy hagyományos autó esetében. Ha pedig az autó finanszírozásába hitelt is bevonnánk, akkor azt látjuk, hogy nemcsak magasabb árral, de magasabb kamatokkal is számolnunk kell – figyelmeztet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az autókereskedésekben még mindig könnyebben elérhetők az autólízing konstrukciók, de a kamata ezeknek is emelkedett. Ráadásul az elektromos autók lízingelésével kapcsolatban adódik némi probléma. A technológia ugyanis változik. Ami most modern, kedvelt és hatékony, az könnyedén a kukába kerülhet, amint előállnak a gyártók egy jobb megoldással, vagy változik a szabályozás. Így például a hibrid autók is kikerülnek az új autók piacáról 2035-től, pedig egy pár éve még ők voltak az autóipar nagy reménysége.
A lízingcégek így nehezen tudják meghatározni, hogy a futamidő lejártával mekkora maradványértékkel kell számolniuk egy elektromos autó esetében, ez pedig módosít a lízingdíjon. Ráadásul az autólízing esetében legalább 20% önerővel nekünk is be kell szállnunk a vásárlásba. Az MVM-nél egyébként van lehetőség arra is, hogy elektromos autót béreljünk.
Hirdetés
A személyi kölcsön ehhez képest nagyobb szabadságot biztosít. Ugyan az infláció magas, sok esetben a kölcsön kamata még mindig alatta marad. Az autó itt egyből a tulajdonunkba kerül, nincs rajta jelzálog és bármikor eladhatjuk. Ráadásul – mutat rá Gergely Péter – a személyi kölcsön kamata a futamidő végéig fix, míg az infláció mértéke változhat, így akár tovább emelkedhet a jövőben. Ebben az esetben pedig jobban megéri az autónkat személyi kölcsönből vásárolni. Ha az infláció a jövőben emelkedik, akkor olcsóbban jövünk ki egy ma felvett fix kamatú személyi kölcsönnel, mint egy elhalasztott vásárlással.
Mennyibe kerül ma egy elektromos autó?
Érdemes tudni, hogy az elektromos autók árai is folyamatosan nőnek, és általában sok hónapnyi várakozási idővel is számolnunk kell, míg az új autónk kormányát a kezünk alatt érezhetjük. Az áremelkedés miatt azonban előfordulhat, hogy a gyártó nem tudja garantálni a megrendeléskori árat. Lássuk a számokat! A Dacia Spring már 7,8 millió forint körüli összegért is elérhető, a Fiat 500e ára 9 millió forint körül kezdődik, míg a Citroën ë-C4 12,2 millió forintnál indul. A Honda e alapára 11,5 millió, míg a Hyundai Ioniq 5 18,4 millió forintnál kezdődik. Az Audi e-tron quattro 26,8 millió, a GT 41,6 millió, míg a BMW i4 21,7 millió forint körül indul. Az Év Autója díjas Kia EV6 alapára jelenleg 19,39 millió forint, ugyanakkor a modell éppen nem is rendelhet
Hirdetés
Lássuk milyen kölcsönt vehetünk fel hozzá!
Gergely Péter azt javasolja, mindenképpen használjunk személyi kölcsön kalkulátort amikor választunk, a kölcsönök kamata között ugyanis jelentős eltérés lehet. Ha 7 millió forint kölcsönt vennénk fel 5 éves futamidőre, akkor találunk ajánlatot 8,9%-os, de 21%-os THM mellett is, ezek havi törlesztőrészlete között pedig 38 700 forint különbség van. Így egyáltalán nem mindegy, hogy melyik bankba sétálunk be hitelért, és ott milyen feltételeket választunk.
A gyakorlatban persze szerencsére nem nagyon kell sétálgatunk, hiszen személyi kölcsönt sok bank már teljes mértékben online is nyújt. Arra figyeljünk, hogy némelyik banknál online igénylés esetén az elérhető legmagasabb hitelösszeg alacsonyabb, így nem biztos, hogy egy 7 milliós hitelfelvétel mindenhol belefér. Arra is érdemes figyelnünk – hívja fel a figyelmet a szakértő –, hogy ha van már hitelünk, akkor a bank nem feltétlenül adja meg azt az összeget, amit szeretnénk. A jövedelmünkből fizethető törlesztőrészleteket ugyanis jogszabály maximalizálja, és ezt nem léphetjük át. Minden személyi kölcsönre jellemző, hogy gyorsan és egyszerűen felvehető. Mindössze néhány dokumentumra lesz szükségünk: a személyes okmányainkra és egy munkáltatói vagy NAV jövedelemigazolásra. A hitelbírálat gyors, a kölcsön pedig akár már aznap, de legfeljebb napok alatt a számlánkon lehet.
Hirdetés

A kölcsön feltételei gyakran attól függenek, hogy vállaljuk-e, hogy a banknál számlát nyitunk, és oda havonta egy bizonyos összegű átutalás érkezik. Az MKB Bank Maxi Plus Személyi Kölcsöne például (a fenti feltételek mellett) 10,61%-os THM-mel a miénk lehet, ha havonta legalább 350 000 forint érkezik az MKB-nál vezetett számlánkra. Így 7 millió forint után 5 éves futamidő mellett havi 149 173 forint törlesztőrészlettel számolhatunk, kezdeti költsége pedig nincs a hitelfelvételnek. A MagNet Bank személyi kölcsöne 11,13%-os THM mellett elérhető. Ehhez a bank havi 250 000 forintos jövedelemérkeztetést vár, és havonta legalább 4 tranzakciót kell indítanunk a számlánkról, amelyből egy csoportos beszedési megbízás. Ezekkel a kondíciókkal kifejezetten autóvásárláshoz adja a bank a pénzt, és a felhasználást az autó adásvételi szerződésének bemutatásával igazolni kéri. Ettől függetlenül az autóra nem kerül rá a bank zálogjoga, ez nem fedezet. A bank számára viszont biztonságosabb, ha tudja, mire költjük a pénzét, és így alacsonyabb kamatot is tud adni. Ennek a kölcsönnek a havi törlesztőrészlete 150 787 forint.
A fenti paraméterek mellett a CIB Bank Előrelépő személyi kölcsöne 143 843 forintos törlesztő mellett elérhető, ha havi nettó 450 000 forintos jövedelmet tudunk igazolni, amelyet a bankhoz utalunk. Folyósítási díjat nem számolnak fel.
Hirdetés

Az Erste személyi kölcsönt már havi 155 676 forintos törlesztőrészlettel igényelhetjük. Ehhez havi nettó 400 000 forintos jövedelem szükséges. A bank 70 000 forintos folyósítási díjat számít fel.
Ha tehát kölcsönből szeretnénk autót vásárolni, akkor most nem feltétlenül jó, ha kivárunk. Ennek ellenére csak akkor vegyünk fel hitelt, ha mindenképpen szükségünk van rá. Hiába vonzó finanszírozási forma a hitelfelvétel a mostani inflációs adatok mellett, gondoljuk végig, hogy a jövőben is tudjuk-e majd fizetni a kölcsön törlesztőrészleteit.
Cikkünk összeállítását a BiztosDöntés.hu segítette.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?