Miért ilyen “olcsó” a benzin?

Maradnak a mostani üzemanyagárak - jósolja az elemző

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nemrég 500 forintos rémkép lebegett a fejünk fölött, most meg literenként akár jóval 400 forint alatti áron is tankolhatjuk a benzint. Örülünk, hogy több marad a zsebünkben, de vajon mi történt, s mi várható?

Az elmúlt hetek áreséseinek következtében gyakorlatilag az egy évvel ezelőtti áron tankolhatunk, a benzin literenkénti átlagára alig 400 forint feletti, a gázolajé pedig 420-430 forint közötti. De láttunk már 95-öst bőven 400 alatt, jelesül 392 forintért, gázolajat másutt 412-ért, és ez ahhoz képest, hogy nemrég még az 500 forintos rémkép lebegett a fejünk felett, igazán örömteli. Az azért a többségnek már nagyon nem mindegy, hogy például egy 40 literes tankolás után nagyjából 2000 forint a zsebében marad - mert a sorozatos mérséklésekkel bizony ennyivel lett olcsóbb az üzemanyag.
Hirdetés
Jó (vagy rossz) magyar szokás szerint nekiállva aggódni, meddig lesz még kolbászból a kerítés, jön-e kutyára dér, mikor lesz vége a jó világnak, megkérdeztünk egy elemzőt, mire számít, s megnéztük, hogyan alakult a fogyasztás az év első kilenc hónapjában 2011 hasonló időszakához viszonyítva. Kezdjük is utóbbival: a Magyar Ásványolaj Szövetség összesítése alapján idén itthon 4,3 százalékkal esett az üzemanyag-értékesítés, ami több mint 92 millió litert jelent, és az jó sok. A benzinfogyasztás visszaesése 5,5, a keresettebb gázolajé 3,3 százalékos. Ha azt firtatnánk, miért drágább a benzinnél a dízel, hát ezért, hiszen nagyobb rá az igény.

Azonban nem a benzin-gázolaj árkülönbséget firtatjuk, hanem azt, hogy a mögöttünk álló néhány hét során miért lett jelentősen szerényebb árú az üzemanyag. Kérdéseinket Sándor Dávid elemzőnek tettük fel, a Portfolio.hu[/url] munkatársa pedig elmondta, hogy amikor képbe került az 500 forintos ár, Irán izraeli fenyegetettsége aggasztotta a nemzetközi piacot. Szélsőséges szcenárió volt, de nem lehetett kizárni, mert ha Izrael támadott volna, vagy Irán lezárja a sokat emlegetett Hormuzi-szorost, akkor a nyersolaj ára az egekbe szökik. Szerencsére nem így történt, sikeres megbeszélések zajlottak Irán és a nyugati országok között, megnyugodtak a kedélyek.
Megoldás ugyanakkor nincs, patthelyzet van. Irán folytatná az atomprogramot, a Nyugat meg szeretné, ha nyilvános lenne a folyamat, ha szakértőit beengedné a közel-keleti ország - vázolja a hátteret az elemző. A kínálati feszültség oldódott (Irak, Líbia, Szaúd-Arábia is növelte a kitermelést), a világgazdasági hanyatlás, s a borúlátás miatt a keresleti oldalon viszont csökkenési jelek mutatkoztak, az olajár hát visszament a 100 dolláros szint irányába. Mindemellett a forint is erősödött, ezért kaptuk hétről hétre a jó hírt, hogy olcsóbbodnak az üzemanyagok. A MOL, mint nagykereskedő alapvetően nemzetközi jegyzésárakkal kalkulál, ezek alapján hozza meg döntéseit - magyarázza Sándor Dávid, s húzza át finoman azt a népszerű összeesküvés-elméletet, miszerint kedvenc olajtársaságunk a hazai fogyasztás alakulására reagálva változtatgat árain. Bizonyos esetekben azért emiatt is előfordulhat 1-2 forintos korrekció. Ami reális, az egy kis késleltetés az emelésnél, kisebb mértékű csökkentés annál, mint amit az olajár diktál, azonban tartósan és nagyobb mértékben nem lehet szembemenni a piaccal...
Ami a folytatást illeti, kérdés, hogy Iránnal mi lesz, továbbá érdekes és igencsak befolyásoló téma, hogy az elnökválasztást követően hogy alakul az amerikai gazdaság helyzete, de az elemzői konszenzus átlagosan 110 dollár körüli olajárra számít - jövő év elejéig ez látszik valószínűnek. Így vélhetően nem kell félnünk attól, hogy megint majd szörnyű drágulásba kezdenek az üzemanyagok, ámen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 11:27
    Permalink

    Szigorúan az üzleti kapzsiság irányítja a magyar üzemanyag árakat ! Az meg kész röhej .hogy a fele annyiba kerülő gázolaj, drágább mint a benzin.Ebben is egyedülállóan pofátlan üzletpolitika és az általános hülyére vétele az autósoknak dominál.-Úgy adják elő a nagykereskedők mintha nem hatalmas kvótákat kötnének le egy kialkudott áron.-Eljátsszák, hogy hetente a világpiaci nagy trendekhez ” kell alkalmazkodniuk “!Ez ugyanolyan mint a bankok deviza hitele, aminek semmi köze a valutához ,mert aki hitelt vett fel az nem is látott soha forinton kívül mást! Ez mind – mind üzleti trükk ami a mi kárunkról és a nagyok hasznáról szól !

  • 2017.10.30. at 11:27
    Permalink

    Ez csak annyit jelent, hogy eddig is lehetett volna alacsonyabb az egyébként 30 Ft-os benzin ára…. Tudom – igaz a kereskedőknek is élni kell valamiből. Csak azt tudnám, ha a nagyker ár 100Ft, akkor miért nem lehet pld 110Ft-ért venni literjét?????? Bezzeg ha tejről lenne szó – leszorítanák az árát. Rá kellene végre jönni, hogy ha magas az üzemanyag ára – sok kamionosnak eszébe se jut Magyarországon tankolni. Aki itt él, az meg mint a példa mutatja – nem sok vizet zavar a fogyasztásban, hiszen egy-egy Molotov koktélhoz nem sok benzin kell 🙂 .

  • 2017.10.30. at 11:27
    Permalink

    [i]Az LPG áremelés hivatalos indoklása a kormány részéről: “…jelentősen nőtt az LGP-felhasználás…”[/i]

    persze hogy nőtt, mert a magyar annyira nem hülye hogy ne próbáljon a drágább helyett valami olcsóbbat.De akkor az E85-öt mivel magyarázták annó?
    Meg jó pofára fognak esni ha esetleg az EU beszól hogy a környezetbarát üzemagyag miért is lett ilyen drága?Plusz ha minden elérhető üzemanyagforrással ugyanannyiba lesz az egy km-re vetített költség, az emberek, főleg a kevés pénzüek, még visszább veszik az autózást…szóval semmire sem mentek..
    Én csak azért alakítattam át a kocsit, hogy utána 1 év múlva már spórolhassak az üzemanyagon.Most drágítják az LPG-t, én meg leteszem a kocsit, hála annak hogy lesznek céges buszok ..ha nem drágítanák az LPG-t, talán a céges buszok ellenére tovább használnám a kocsit, mert csak kényelmesebb ugyebár..

  • 2017.10.30. at 11:27
    Permalink

    “Ha azt firtatnánk, miért drágább a benzinnél a dízel, hát ezért, hiszen nagyobb rá az igény.”

    “…húzza át finoman azt a népszerű összeesküvés-elméletet, miszerint kedvenc olajtársaságunk a hazai fogyasztás alakulására reagálva változtatgat árain.”

    Csak én érzek némi ellentmondást a két állítás között?

    Más:

    Az LPG áremelés hivatalos indoklása a kormány részéről: “…jelentősen nőtt az LGP-felhasználás…”
    -persze ez már politikai beavatkozás a fogyasztói árba és nem a MOL-tól függ. Mindenesetre bizonyítja, hogy -Sándor Dávid állításával ellentétben- igenis a kereslet miatt változnak az üzemanyagárak, tehát ez nem “összeesküvés elmélet”, hanem a valóság.

  • 2017.10.30. at 11:27
    Permalink

    Nem szívesen írom,de lehet egy év múlva ilyenkor azt a cikket fogjuk olvasni,hogy mennyivel csökkent az LPG fogyasztás.Akkor már a 260ft-os gázár csak egy szép emlék lehet.Emlékszem pár éve sokan azt mondták,hogy ha 300ft lesz egy liter benzin akkor lerakják a kocsit.Aztán 400ft-nál ugyanez,most meg örülünk ,hogy ismét csak 400 körül a benzin.Remélem az 500ft-os benzin ár sosem jön el,de ha mégis az is csak ideig óráig lesz felhördülés tárgya,utána jöhet az újabb lépcső.
    Amúgy igen,sosem lehet LPG-ről adatokat látni,mennyi fogyott,mennyi fogyik ilyesmi.

  • 2017.10.30. at 11:27
    Permalink

    Tudom, a benzinről van szó, de jó lett volna az éves LPG fogyasztást is látni hogy nőtt e, vagy csökkent..
    Az egyik szemem sír, a másik nevet…

    Azért nevet, mert a benzin ára az egy évvel ezelőtti szintre csökkent,
    azért sír, mert az LPG tavaly ilyenkor olyan 220-230 körül volt, most meg 260…semmit nem csökkent lassan fél éve…

Vélemény, hozzászólás?