Miért vonulnak vissza a rally navigátorok?

Kis pénzért nem hal meg a navigátor

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

11 év együtt versenyzés után kiszáll Petter Solberg mellől Phil Mills. Indok nincs, de több korábbi vb navigátor is úgy véli, a veszélynek arányban kell lennie a fizetéssel.

Mills 1999-ben csatlakozott Petter Solberghez, amikor a norvég versenyző a Ford gyári pilótája lett. Három versenyt leszámítva Solberg valamennyi vb-futamán ő olvasta az itinert.
Közösen 149 vb-futamon vettek részt, 13 versenyt nyertek, 2003-ban pedig világbajnokok lettek.
Mills még akkor sem tágított Solberg mellől, amikor a tavalyi szezonra gyári csapat nélkül maradtak és ahhoz, hogy versenyezni tudjanak, meg kellett alapítaniuk a Petter Solberg World Rally Teamet, annak az összes nyűgjével együtt.
Ekkor nagyon úgy tűnt, hogy együtt mennek majd nyugdíjba. Ezért is volt meglepő Mills szezon közbeni bejelentése, amivel Solberget is nehéz helyzetbe hozta, hiszen pár hét alatt kellett új navigátort találnia.

A döntését Mills nem indokolta, amiből elsőre arra lehetett következtetni, hogy összevesztek. Ezt azonban mind a ketten cáfolták, sőt, Solberg még azt is elmondta, hogy a következő vb-futamon, a Bolgár Ralin Mills is ott lesz a csapattal.
Vagyis a szurkolók még mindig értetlenül állnak. Nem úgy Robert Reid, aki Richard Burns navigátora volt és akkor fejezte be pályafutását, amikor Burnsnél 2003 végén agyrákot diagnosztizáltak.

„Abszolút meg tudom érteni Philt (Mills)” – mondta Reid. „Igazán azon lepődtem meg, hogy ez csak most következett be.”
„18 hónappal az után, hogy befejeztem a versenyzést, kaptam egy ajánlatot egy fiatal versenyző mellé. Nagyon rossz ajánlat volt, de a fizetés még rosszabb volt. Kevesebbet kínáltak, mint amit az utolsó aktív évemben a privát biztosításomra költöttem.”
„Ha az élvonalban versenyzel, az mindig veszéllyel jár, és fizetésnek is ezzel a veszéllyel kell arányban lennie. Petter és Phil gyári versenyzők voltak gyári fizetéssel, amit most nem kapnak meg.”
Kicsit kiábrándító, hogy ennyire a pénzről szólna a dolog. Bár ez inkább csak egy jó ok arra, hogy az ember ne kockáztasson többet.

Érdekes módon Carlos Sainz egykori navigátora, Luis Moya szinte szóról szóra hasonlóan vélekedett, mint Reid, amikor ezelőtt jó pár évvel egy interjú során megkérdeztem tőle, miért szállt ki olyan hirtelen Sainz mellől. Mert ha valakik, hát akkor ők ketten nagyon elválaszthatatlanok voltak.
„Felhívott Carlos és azt mondta, ennyi pénzt tudok fizetni. Jössz vagy nem?” – mondta Moya.
Sainz akkor azon dolgozott, hogy a Citroën-csapathoz be tudjon kerülni Loeb és McRae mellé harmadik versenyzőnek. A Citroën nagy nehezen össze tudta szedni a harmadik autó költségvetését, de sztárgázsit nem tudott fizetni a két versenyzőnek.
„Tudtam, hogy Carlos mennyit keres és tudtam, hogy nekem mennyit ajánl. Arra gondoltam, hogy a rali világbajnokság elég veszélyes dolog, bármikor történhet egy komoly baleset, én pedig nem fogok kockáztatni a Citroënnél (az egyik élcsapatnál) annyi fizetésért, amennyit a Hyundainál (az akkori egyik sereghajtó nagyon kis költségvetésű csapat) fizetnek a navigátoroknak.”
Ne feledjük el, hogy mind a három fentebb említett navigátor sikeres pályafutás és világbajnoki cím után döntött a visszavonulás mellett.
Petter Solberg a hétvégi Bolgár Ralin már új navigátorával, Chris Pattersonnal áll rajthoz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?