Milliós bírság járhat a téli gumi hiányáért. De vajon hol?

Téli gumi: nálunk csak javasolt, máshol kötelező, hiánya súlyos bírsággal sújtott

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Téli utazásokkor fontos tudni, hogy a nálunk csak erősen javallott téli gumiabroncs sok országban kötelező, hiányáért bírság jár. Íme a lista, hogy hol.

Itthon csak a józan ész diktálja a téli gumiabroncsok használatát. Aki esetleg még nem tartja indokoltnak, az vessen egy pillantást idei téligumi-tesztünkre: a havas, illetve jeges utat modellező nedves műgyantán a nyári gumiabroncs több mint háromszoros fékutat adott a jó, illetve középkategóriás téli gumikhoz mérten. Ennek alapján nem is meglepő, hogy Európa számos országában kötelező az évszaknak megfelelő, azaz télen a téli gumiabroncs használata.
Itthon azonban annak ellenére nincsen így, hogy gyakorlatilag nincs olyan szakértő, olyan szervezet, amely ne állna ki a téli gumik mellett. Említhetjük a közútkezelőt (hivatalosan: Magyar Közút Nonprofit Zrt.), amelynek szóvivője, Pécsi Norbert Sándor szerint a téli gumiabroncs minden közlekedőnek erősen ajánlott, de idézhetjük például Morenth Pétert, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnökét is: „biztonságosabb a járműveket 7 Celsius-fok alatt a síkos, jeges utakra tervezett gumiabroncsokkal felszerelni”.
Míg azonban itthon egyetlen kormány sem vállalta még fel annak politikai kockázatát, hogy sanszosan szavazókat veszítve kötelezővé tegye a téli gumikat, akár a szomszédos Ausztriában komoly bírság járhat azért, ha autónkon nem az előírt abroncs található. Miként az keretes anyagunkból látható, kevés országban olyan szigorú a szabályzás, mint a „sógoréknál”, ám fontos azt is tudni, hogy ott sem jár mindenképp bírság, jellemzően csak télies útviszonyok esetén. Télies útviszonyok, az utat borító összefüggő hótakaró esetén egyes útszakaszokon a hólánc használatát is kötelezővé tehetik, erre egyébként itthon is van lehetőség. Amennyiben a közútkezelő kihelyezi a „hólánc használata kötelező” táblát, akkor oda még összkerékhajtású autóval is csak legalább egy tengelyen (egyébként a hajtott tengelyen) hólánccal felszerelkezve lehet felhajtani. Mint azt korábban megtudtuk a közútkezelő szóvivőjétől, erre elsősorban komolyabb emelkedőket tartalmazó útszakaszokon, olyan szélsőséges időjárási viszonyok közepette kerülhet sor, amikor nem tudják megfelelően takarítani az utat, illetve azokon a szakaszokon, ahol környezetvédelmi okokból nem végeznek sószórást
Hirdetés
Hazánkban azonban nem kötelező tartozék a hólánc, nem kell, hogy az mindenképp legyen autónkban. Vannak országok azonban, ahol akár egy autópálya mellett is megkérdezheti a rendőr, hogy rendelkezünk-e azzal (ilyen például Franciaország), s számos egyéb országban találhatók olyan útszakaszok, ahová csakis azzal felszerelkezve érdemes elindulni (például Ausztria magasabban fekvő síterepei, Horvátország, Lika és Gorki Kotar körzete). Külföldre indulás előtt az alábbi összeállítás tanulmányozása mindenképp ajánlott, ahogyan - ha kötelező, ha nem - a megfelelő téli abroncs használata is.
Hol kötelező a téli gumi, illetve a hólánc?
Ausztria:
November 1. és április 15. között, személygépkocsiknál és 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti teherautóknál, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező minden keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumival rendelkezni. Hóláncot csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot (ez esetben, tehát hólánc használatakor mindegy, hogy milyen abroncs van az autón). A rendelet megszegői 35 eurótól 5000 euróig (~1,5 millió forintig!) terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autókban keletkezett kárt. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok esetén 6 mm profilmélységű téli gumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani a járműben.
Csehország:
November 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nehezebb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
Franciaország:
Franciaországban általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.
Horvátország:
Jeges útviszonyok vagy 5 centiméternél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező hóláncot tartani az autóban. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
Luxemburg:
A téli gumi télies útviszonyok mellett (havas, jeges úton) kötelező, télen természetesen mindig ajánlott.
Németország:
Kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 euró, aki a forgalmat akadályozza (például elakad a nyári gumival), 80 euró büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák. Téli guminak minősülnek az M+S és hópihejelzéssel ellátott gumik, a minimális profilmélység 1,6 mm. Teherautók és autóbuszok esetében elegendő csak a meghajtott tengelyre téli gumikat felszerelni.
Olaszország:
Időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumik és a hólánc használata. Aosta-völgyben október 15. és április 15. között kötelező a téli gumi használata.
Svájc:
Svájcban nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
Szerbia:
November 1. és április 1. között Szerbiában kötelező a téli gumi vagy a hólánc használata, ha az időjárási viszonyok indokolják, később is.
Szlovákia:
Személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 euró. Teherautók és autóbuszok az időjárási és útviszonyoktól függetlenül november 15. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téli gumit használni. Fontos információ, hogy az autópályákon mérik az előírt (70 méter) követési távolság betartását!
Szlovénia:
November 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
Románia:
Romániában 2011-től november 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
Finnország, Lettország, Litvánia, Észtország:
December 1. és március 1. között kötelező minden járművön a téli gumi.
Svédország, Norvégia:
Belföldieknek kötelező a téli gumi és a hólánc, bár szinte mindenki szöges abroncsot használ télen.
Belgium, Dánia, Hollandia, Lengyelország, Nagy-Britannia, Oroszország:
Nem kötelező, de ajánlott a téli gumi és a hólánc.
Forrás: Országos Katasztrófavédelemi Főigazgatóság
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Van egy dombosabb szakasz, amerre gyakran járok, és ott sokszor elakadnak a kamionok, néha autók is.
    Nem hogy téli gumival megyek de még hólapát is van bent a csomagtartóban, ha kicsit erősebb havazás van.
    Tavaly például használnom is kellett, különben ott dekkolhattam volna amíg elolvad a hó (vagy a sózó arra téved).

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Ausztriában sem kötelező a téligumi novemberben. Csak ha leesik a hó.

    Valahogy sejtem hogy nálunk ezt ilyen fonák módon vezetnék be.

    5 fokban vagy melegebb időben, pláne esőben a téligumi rosszabb. Nem sokkal de rosszabb. Ezért nem is kötelező az osztrákoknál a fenti időszakban.

    Ez inkább fordítva működik. azaz hóban kötelező Nov-márc között. Ha októberben leesik a hó nem kérhetik számon a hatóságok a téligumit.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Azért mielőtt hozzászóltál volna kicsit érdemes lett volna utánanézni a dolognak, mert így csak a tájékozatlanságodat bizonyítod. A 4 évszakos nem “varia”, hiszen sok-sok teszt alapján sok olyan négyévszakos gumi kapható, amelyik a téli körülmények között jobban teljesít sok téli gumnál. Az Autónavigátor főszerkesztője is ilyen megfontolásból vett korábban 4 évszakos gumit téli használatra a Renault Scenicjére. (Azt csak zárójelben írom, hogy a mondatot nagy betűvel kezdjük.)

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    haho emberek igenis buntessek,telen teli nyaron nyari.ertem en hogy draga nincs ra valo de mibol tankoltok?visszataszito tipikus magyar viselkedes mindig a varia hogy akkor 4 evszakos meg keveset megyek nevetseges hozzaalas.mikor baj van akkor bunbano pofaval mondjuk hogy nem tudtam szanalmas.mielott barki azt gondolna hogy na az ujgazdag paraszt ne nem,29eves suzukim van de evszaknak megfelel a gumi.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Lehet vitatkozni rajt, hogy mi kötelező, és mi legyen az, és melyik miért jó és rossz. A téli gumi egyelőre nem kötelező Magyarországon. Ránkbízzák, hogy használjuk-e, Mindenesetre nem tartanám jogosnak, ha valakit nyári gumival megbüntetnének mondjuk március 10-én, amikor rügyeznek a fák, és 8 fok a hőmérséklet, csak azért mert nyári gumival jár és még nincs március 31.
    Ausztriában kötelező a téli gumi, de vezethetsz ittasan (5 ezrelékig).
    A lakásokban nem kötelező a szén-monoxid érzékelő, pedig csak 3-4 ezer forint, és sok halálesetet megelőzne. Szóval ilyen kérédsekben nehéz igazságot tenni.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Gyerekek felesleges vitázni!
    Aki szerint a téli gumi hülyeség az lássa saját kárán és lehetőleg ne másén!
    Aki arra panaszkodik, hogy drága és még nyárit is is alig tud venni, annak pedig jusson eszébe, hogy a személygépjármű az egy “luxuscikk”, tehát ha nincs pénzed rá akkor ne használd. Ha lenne pénzed helikopterre akkor nem kocsival járnál!

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Csodálkozva olvasgatom a télen nyári gumival közlekedők okfejtéseit…. Nekem egy mezei 98-as Toyota corollám van. Igeni van különbség mikor télire váltok a javasolt hőmérséklet állandósulásakor. Városban is!!!! Szeretek autózni és motorozni, meg bicajozni is a Pilisben, főleg a “Lepencei” szerpentinen. Ott már igen csak tolja kifelé az orrát nyári gumival száraz és nedves úton is. Pedig nem egy bivaly járgány. A télivel, ugyan azzal a sebességgel meg mint egy gokart. A városban hamarabb megállok, vagy hirtelen irányt váltok vele! Tapasztalatból mondom, mert nem egy nyári gumist kellett már kikerülnöm a szerencsétlenkedése miatt. (Látni, hogy elindulásnál megpörög neki, a következő lámpához lépésben gurul, hogy esetleges majd meg is tudjon állni, a többiek, meg frászt kapnak..) Egyébként egy kretén nyári gumis, tavaly télen, a szememláttára csúszott be Békásmegyernél Szentendre felől a kereszteződésbe (mondjuk már rég piros volt neki mire ezt észre vette…, konkrétan nekem már zöldre váltott a lámpa, de nem tudtam elindulni, mert ott bobozott előttem álló kerekekkel), valóban nem nagy, kb 50-60 km/h sebességgel… Na ezzel a lendülettel dobta fel a zebrán szabályosan átkelni szándékozó kb 8 éves gyereket… Remélem a Ti gyereketeket is egyszer egy ilyen okostojás nyári gumis üti el télen és ti is szemtanuk lesztek!!! Meg én is ott lehetek és lefoghatlak benneteket!!! Szánalmasak vagytok… Viszont esetleg esténként 4-8 sör, vagy egyéb bármilyen drága pia és esetleg cigi mennyiség helyett a felét fogyasztanátok nyáron és eltennétek a lóvét, akkor meglepődnétek, hogy simán megvehetitek a téli garnitúrát!!!

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Toce valószínűleg úgy értette a felesleges költséget, hogy annak is kötelezően meg kellene vennie, akinek tényleg nem igazán szükséges. Pl. ott van a 74 éves keresztanyám, aki nyugdíjas, van egy Suzukija. Annyi az éves futása, amit a falujuk és a 10 km-re lévő megyeszékhely között megtesz, esetleg nyáron elmegy egy közeli gyógyfürdőbe párszor. Ha havazik, vagy csúszik az út, eleve autóba sem ül, hiszen nem kell munkahelyre, gyerekért, stb. mennie. És ha összességében megnézzük a 3-4 téli hónap nagy részében – főleg nappal – azért nyugodtan közlekedhet nyári gumikkal is. Van olyan tél, hogy nincs is hó. Tudom, hogy “papíron” 7 fok alatt jobb a téli, de ettől még 3-5 fokban száraz időben semmi baja nem lesz nyárival sem, pláne az ő vezetési stílusával.
    Szóval neki – és sok hasonló tzársának – felesleges és a nyugdíjához képest egyszerre nagy összegű kiadás lenne, ha kötelezővé tennék a télit.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Nem hiszem, hogy a szerelő túlhúzta volna, amikor a féktárcsákat cserélte, mert a 4 csavarból hármat meg tudtam lazítani, csak a negyediket nem. Inkább az lehet, amit Pitty írt, mert nekem is alufelnim van, lehet, hogy valahogy “rászorult”. Én magam egy sima keresztkulcsot használok, nekem eddig megfelelt.
    De ettől függetlenül a négy évszakosra való áttérést lehet, hogy meglépem. A feleségem évente megy 6-7 ezer km-t, azt is a lakohelyünk max. 20 km-es körzetében. Én a saját kocsimmal évi 10 ezer körül megyek. A jobb téli gumik inkább a télre vannak kihegyezve, így sok tesztnél olvastam, hogy egy jobb 4 évszakos jópár téli gumit megelőz a téli útviszonyok közt. Nyáron meg nem lehet vele gond, esetleg kicsit hangosabb (?) és talán gyorsabban kopik.
    Az is igaz, amit írnak páran, hogy ha téli-nyári garnitúra is van, nem kerül többe, mert kétszer annyi ideig kitart. Ez igaz, összességében nem feltétlenül több, de egyidőben több pénz áll benn. Ha pedig van felnigarnitúra is – mert igazából úgy érdemes két garnitúrát tartani – akkor mégdrágább. És ugye az évi kétszeri nyűg 🙁

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Nem kell légkulcs ahhoz, hogy a csavart, ne tudd meglazítani. Az alufelni, hajlamos így megszívatni, az embert. Én is jártam úgy, mint te. Nem a gumis húzta meg légkulccsal, ha nem én, keresztkulccsal. A téli szezon elején, meg sem bírtam mozdítani, a csavarokat. Az idén, vettem egy teleszkópos nyelű kerékkulcsot és azzal, sikerült meglazítani, az összes csavart.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Nekem már a t.kom tele van ezzel a cserélgetéssel. Két kocsink van, mindkettőhöz van téli-nyári garnitúra felnire szerelve, azaz összesen 16 felni gumikkal. Még szerencse, hogy családi házban lakunk, van hol tárolnunk. Magam szoktam cserélni. Egy hete le akartam cserélni az én kocsimon, a két hátsó sikerült, de a két első nem, mert mindkét keréken volt egy-egy csavar, amit nem tudtam meglazítani (valószínű, hogy a nyári féktárcsa csere után levegőkulccsal kicsit jobban meghúzta a “mester”). Így vihetem a szerelőhöz, aki persze csak egy hét múlva ér rá, de az sem egyszerű, mivel minden nap este 6-kor érek haza.
    A feleségem tavasszal belement egy vasdarabba, ami a gumit tönkretette, akkor már felraktuk a nyárit, mostanra odázva a problémát. Szóval az is megy a szerelőhöz.
    Én már komolyan gondolkodom, hogy váltok négy évszakosra. Vaterán eladok minden gumit, ami még használható, meg a plusz felniket is, ezzel fele költség legalább fedezve lenne. Kinéztem magamnak a Vredestein Quadrac 3 típusú 4 évszakos gumit. Ennek nagyon jók a tesztjei téli és nyári körülmények között is, és nem is túl drága.
    És megszabadulnék minden cserélgetéssel kapcsolatos gondtól.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Nem tudom hol laksz, de ahol én, ott pl. erős havazás után (miután akkor elég hideg van felénk) nem ritkán egy napig is havasak az utak. Engem kimondottan idegesít, amikor nyári gumis polgártársaink ilyenkor
    1. nem tudnak elindulni
    2. nem tudnak haladni
    3. be vannak szarva, ezért 20-al cammognak
    4. össze-vissza csúszkálnak

    Elfogadom a véleményedet, ha nálatok nyáron esik a hó, illetve ha a tengerszint feletti magasságotok semennyit nem változik a lokációban.
    Minden egyéb esetben baromság, amit írtál, mert
    1. senki nem autózik féktáv határon
    2. télen az időjárási viszonyok egy út alatt is többször változhatnak
    3. amikor az első gyalogost elütötted a zebrán, mert nem tudtál megállni, akkor legalább 2 éved lesz gondolkodni

    Hajrá!
    Tegyék kötelezővé., Akinek nincs rá pénze, az járjon busszal!

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    nincs ezzel gond lehet, hogy hülyén hangzik, de örülök ha 4 jó nyári gumit tudok venni -először uniós fizetés aztán -uniós műszaki paraméterű autó, aztán kötelező téli büntetéssel – amíg nincs normális fizetés addig kusti van

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Azért a tesztből az is kiderül, hogy a téligumival csakis kifelyezetten havas vagy jeges viszonyok közt lehet rövidebb fékúton megállni, tehát száraz vagy vizes úton a nyárigumi a legjobb eredményeket hozta. Ez azt jelenti, hogy évente van 4-5 nap amikor friss hóban kell autózni, a többi napon a nyárigumival rövidebb fékúton tudsz megállni. Ez TÉNY. A többi a gumigyártók reklámja!!! Aki naponta a városban poroszkál 5-10 kilómétert, annak általában teljesen fölösleges a téli gumi, mert fél órán belül tocsognak az utak a sós lében.
    Ha nekem is napi 100-200 kilómétert le kéne vezetnem akkor biztos megvenném. De azért kötelezővé ne tegyék.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Nemrég ebben a témában pont ezt magyaráztam a nyárigumi hőseinek, nemhogy a plusz téli nem kerül többe, hanem még olcsóbb is, mivel a télit minden értelmes ember acélfelnire rakja és azt magának otthon ki tudja cserélni. Persze 1-2 collal méretű kisebb és így olcsóbb is, és nem a drága felnit marja szét a só. Ha meg még biztonságosabb is hóban, akkor a könnyeibe fulladjon bele mindenki, aki ez miatt itt sír:)

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Norvégiában kerékpárra is kapható szöges gumi, és használják is 🙂

    Egyébként nem pénz kidobás, mert addig nem kopik a nyári amíg a téli fent van (a gumicseréket leszámítva).
    Csak annyiban fájó, hogy 8-10 évre való gumikat előre ki kell fizetni.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Köszönjük a kiegészítést, igazából tavaly októberben lépett érvénybe a szabályzás, mely szerint télies útviszonyok mellett kötelező a téli gumi.

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Ausztriában az M+S és a “hópihe” , azaz téligumi jelzésű gumit fogadják el téliguminak..ha a négy évszakoson ez szerepel akkor igen..a többi országban passz…

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Kis kiegészítés: Luxembourgban tudtomnal októbertől van időjárásfüggő télgumi-kötelezettség (mint az osztrákoknál).

    FONTOS: 7 fok alatt nem lesz jobb a téligumi. Valszeg még mínusz fokban sem. Mindenki úgy vezessen ha felrakta, mert érik majd meglepetések.

    Ha viszont leesik hó akkor a nyári gumival meg lehet szívni…

  • 2017.10.29. at 19:49
    Permalink

    Hogy tényleg megéri-e nemzetgazdasági szinten a téli gumi kötelező használata, azt jól szemlélteti, hogy mennyire eltérő a szabályozás európa egyes országaiban, ráadásul a nagy hegyekkel és kemény telekkel rendelkező országok között is bőven van olyan, ahol nem kötelező.

    Ennek fényében kéne protest cikkeket írni a kötelező hazai szabályozás mellett. A végén még tényleg sikerül ezt is kötelezően előírni, és felesleges költségekbe verni olyanokat, akiknek erre nincs szüksége. (Számtalan valós élethelyzetet lehet ide hozni.)

    Nem a téli gumi hatásosságát firtatom, tisztában vagyok a dolog fizikájával, csak azért mert lehet jó esőgumit csinálni, még nem kell előírni, hogy esőben az legyen a kötelező…

Vélemény, hozzászólás?