Milyen egyterűeket kaphatunk egymillió forintig?

Piaci körkép: több, mint öt ülés egymillió forintig

Körülnéztünk a használtautó-piacon, és az egymillió forintos értékhatárig kerestünk hat-, illetve hétüléses családi autókat.

Még ma is friss a Toyota Previa formaterve, pedig a fotón látható széria 18 évvel ezelőtt jelent meg

Kicsit szomorú, hogy a szabadidő-autók ennyire kiszorították az egyterűeket, hiszen a nagyobb családok számára igazán jó közlekedési eszközök a hat-, esetleg hétüléses járművek. Sokan a nagy, vagy annak tűnő külső méretből arra következtetnek, hogy az utastér mérete is megfelelő lehet a crossoverekben vagy a szabadidő-autókban. A belső méret persze kategóriafüggő, ám a legtöbb esetben – még ha az utastér kellően tágas is – a variálhatóság tekintetében elmaradnak az igazi egyterűektől. Ezért javasolnám inkább a többgyermekes családok számára, hogy hat- vagy hétüléses jármű mellett döntsenek, amennyiben használtan szeretnének autót vásárolni.

Hirdetés

De milyen lehetőségek kínálkoznak az egymillió forintos lélektani határon belül? Szabjunk egy alsó határt is, mondjuk 500 ezer forintnál, mert alatta már túlságosan zsákbamacska „játék” a megfelelő autó megtalálása. A piac érdekessége, hogy temérdek olyan modell van, amiből már találunk a bázisnak megadott 500 ezer forintért

Hat- és hétüléses egyterűek 500 000-1 000 0000 Ft között
Modell Motorok Évjárat Kilométeróra-
állás (km)
Chrysler Voyager 2,5 dízel vagy 2,4 benzin 1996-
2007
210 000-
360 000
Fiat Multipla 1,9 dízel vagy 1,6 benzin 1999-
2006
170 000-
345 000
Fiat Ulysse/Citroën C8/Peugeot 807 1,9 és 2,2 dízel, 2,0 benzin 1998-
2006
200 000-
337 000
Ford Galaxy/Volkswagen Sharan/Seat Alhambra 1,9 dízel, 2,0 vagy 2,8 V6 benzin 1997-
2005
210 000-
388 000
Honda Stream 1,7 és 2,0 benzin 2001-
2003
166 000-
215 000
Hyundai Trajet/Kia Carnival 2,0 és 2,9 dízel vagy 2,5 V6 benzin 2003-
2007
122 000-
345 000
Mazda MPV 2,0 dízel és benzin 2002-
2004
121 000-
312 000
Opel Zafira 1,6 és 1,8 benzines, 2,0 és 2,2 –es dízel 2000-
2004
173 000-
400 000
Renault Grand Scénic 1,5 vagy 1,9 dízel és 1,4 1,6 vagy 2,0 benzin 2004-
2007
110 000-
335 000
Renault Espace 1,9 vagy 2,2 dízel 2,0 benzin 2003-
2006
196 000-
350 000
Toyota Avensis Verso 2,0 dízel és benzin 2001-
2005
172 000-
447 000
Toyota Corolla Verso 2,0 vagy 2,2 dízel, 1,6 vagy 1,8 benzin 2002-
2006
185 000-
460 000
Toyota Picnic 2,0 dízel vagy 2,4 benzn 1999-
2001
210 000-
290 000
Toyota Previa 2,2 díze vagy 2,0 benzin 2000-
2002
280 000-
330 000
Dacia Logan MPV 1,5 dízel vagy 1,6 benzin 2007-
2010
153 000-
525 000
Peugeot 307 SW 1,6 és 2,0 dízel vagy 1,6 benzin 2003-
2006
180 000-
400 000

Chrysler Voyager

Amerikai létére Európában is kedvelt típusnak számított a kétféle tengelytávolsággal (2878 mm és 3030 mm) készülő Voyager. Harmadik generációját az öreg kontinensen is gyártották, méghozzá itt a szomszédban. Az ausztriai Grazban születtek, és az európai igényeknek megfelelő motorokkal forgalmazták. Nevezetesen a kétliteres, soros négyhengeres benzinessel, illetve az olasz VM Motori 2,5 literes dízel egységével. Félmillió forintért a 300 ezer kilométert megközelítő, harmadik generációs Voyagerek érhetők el, de az egymillióba beleférnek még a negyedik generációs modellek is, amelyeknek a tengelytávolsága ugyanakkora, karosszériájuk pedig 7 centivel hosszabb (a Grand Voyager pedig 2 centivel hosszabb). Többnyire dízelmotoros változatok várnak új gazdára mindkét generáció esetében. Benzines modelleket csak elvétve találni.

Dodge Caravan néven is fellelhető néhány darab "Voyager"

Fiat Multipla

Megosztó jelenség a Fiat Multipla. Szinte csak két végletet ismerek. Vagy nagyon tetszik valakinek, vagy nagyon nem. Tény, hogy a formaterve furcsa, ám ezáltal pozitív értelemben is kiemelkedik a tömegből, hasonlóan a helykínálatával. Elöl és hátul is három utas foglalhat helyet, így a csomagtartó maximális létszámnál is teljes értékű marad. A típust 1998 és 2010 között gyártották, azonban 2004-ben a modellfrissítés során némileg konzervatívabb dizájnt kapott. Az egymilliós értékhatárba beleférnek ezek a ráncfelvarrott modellek is. A használtautó-piacon az 1,9 literes dízelekből találni többet, de akad az 1,6 literes benzines (és akár CNG-s) változatokból is. Futásteljesítmény terén 200 és 250 ezer kilométer közöttiek a legjellemzőbbek, ám felbukkanhat néhány darab kicsivel 200 ezer alatt is.

A Multipla csomagtere alaphelyzetben 430 liter, amely akár 1900 literre is növelhető, a hátsó üléseket kiszerelve sík padlóval

Fiat Ulysse/Citroën C8/Peugeot 807

A Fiat nagyobbik egyterűje közös platformra épült a PSA hasonló típusaival, illetve Lancia néven is forgalmazták. Citroën C8, Peugeot 807, illetve Lancia Phaedra néven találhatók meg a piacon ezek a típusok. Itt is elmondható, hogy a kétliteres, valamint a 2,2 literes dízelek teszik ki a kínálat túlnyomó többségét, benzinmotorosra pedig elég nehéz ráakadni. A Fiat és Lancia modelleket csak 2002 és 2010 között gyártották, a PSA viszont egészen 2014-ig megtartotta a kínálatban. Viszont az egymillió forintos keretben a 2004-es évjáratúak lehetnek a legfiatalabbak.

200 000 kilométer alatti futásteljesítményűt a Lanciák és a Peugeot 807-esek között érdemes keresni. A galériában ezekről is találhatók képek

Ford Galaxy/Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

Szintén konszernek közötti együttműködés eredménye a Ford Galaxy, a SEAT Alhambra és a VW Sharan hármasa. Galaxyból és Sharanból szélesebb a választék, az Alhambrából viszont pont ellenkezőleg, nagyon keveset kínálnak eladásra. Az egymillió forintba a 2005-ös évjáratokig férünk bele a Ford esetében, a Volkswagenek között viszont csak idősebbet találni ennyiért.

A Ford 2006-ban kiszállt a közös projektből. A Galaxy harmadik generációja már nem közös a Volkswagennel. Még több kép a típuscsaládról a képre kattintva, a galériában érhető el

Honda Stream

Kevesen ismerik a Honda hétszemélyes egyterűjét, pedig igazán jó választás lehet, amennyiben nem dízelmotorban gondolkodik a vásárló. A Stream ugyanis csak kétféle benzinmotorral készült. Az 1,7 literes és a kétliteres motor is feltűnik a kínálatban. Előbbiből kínálnak többet. A típust 2002 és 2006 között gyártották. Az egymilliós keretbe a 2000-es évek elején gyártottak férnek bele, ám nagy előnyük, hogy jóval kevesebbet futottak, mint az eddig felsorolt autók.

Rövid ideig gyártották a Honda Stream egyterűt

Hyundai Trajet/Kia Carnival

A Hondához hasonlóan ritka, mint a fehér holló a Hyundai Trajet, ám kétliteres dízelmotorral is elérhető. Sőt, egy kivétellel csak dízeleket kínálnak jelenleg a Használtautó.hu felületén. Az egymilliós keretbe akár egy 2007-es példány is belefér, de inkább a 2000-es évek közepén gyártott autók a jellemzők. Futásteljesítményben eléggé szór a kínálat. Találni jóval 200 ezer alattit, de 300 ezer kilométer feletti is felbukkanhat. A másik dél-koreai nagy egyterűből, a Carnivalból nagyobb a kínálat, bár ebben az esetben is szinte csak a 2,9 literes dízelmotoros példányok várnak új tulajdonosra, a 2000-es évek közepéről.

A Trajet hagyományos, a Carnival tolóajtókat kapott

Mazda MPV

A híres, karakuri rendszerű hátsó üléssorral felszerelt MPV az egyik legjobb választás lehet a többgyermekes családok számára. Egymillió forintos határig akár 2004-es példányok is kaphatók, átlagosan 250 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Motorfronton kétliteres benzines és dízel egyaránt szerepel a piacon a típus második generációjából.

Szintén a tolóajtós sémát követi az MPV

Opel Zafira

Az egyik legnépszerűbb hétüléses hazánkban az Opel Zafira, és ez nagyon jól látszik a kínálaton is. Rengeteget lehet találni az első generációból a használtautó-piacon. Az egymillió forinthoz közelítve megszaporodnak a 200 000 kilométer alatti futásteljesítményű példányok is. Az erőforrások tekintetében elég színes a paletta. A 2,0 és a 2,2 literes dízel mellett sok 1,6-os és 1,8-as benzines közül lehet választani. Utóbbiak kevésbé kényes konstrukciók, így amennyiben megfelelően karbantartották őket, akkor jobb választásnak tűnnek. A futásteljesítményt nézve is többnyire a benzineseknél az előny.

Miként a Fiat Multiplából, az Opel Zafirából is van gyári CNG-s kivitel. A 400 000 kilométer közeli futásteljesítményűek jó eséllyel taxiként szolgáltak. Valószínűleg nem ezek a nyerő választások

Renault Espace és Grand Scénic

A Renault kínálatában a Grand Scénic és a nagyobb Espace is kínál hétüléses utasteret. Utóbbi lényegében a nagy egyterűek őse. A Grand Scénic többnyire 2005-ös évjáratáig (azaz még a modellfrissítés előtti, kevésbé javallott szériával) fér bele a fentebb meghatározott keretbe, leginkább az 1,5-ös valamint az 1,9-es dCi dízelmotorokkal. 250 ezer kilométeres futásteljesítmény alattira kevésbé számíthat, aki egymillió forintnál nem szánna rá többet.

Csak a Grand Scénic kínál hét ülőhelyet. Az alap Scénicben csak öten ülhetnek

Espace-ból sem olyan szűkös a kínálat, bár ritkább, mint a Grand Scénic. Érdekes, hogy évjáratban a Scénichez hasonlóan, a 2000-es évek közepéig lelhetünk rá egymillió forint alatti példányokra, amelyeknek többsége 2,2 literes dCi dízelmotorral felszerelt.

Az Espace legelső generációját már 1984-ben bemutatták

Toyota Avensis Verso/Corolla Verso/Previa/Picnic

A Toyota kínálatában három típus is szóba jöhet. Az Avensis egyterű változata, a Verso utastere akár hét utast is befogadhat. A 2005-ben forgalomba helyezett példányai még beleférnek az egymilliós keretbe, ám túlnyomó többségben vannak a 2.0 D-4D dízelmotorral szerelt változatok. A hazai kínálat legtöbb tagja 300 000 kilométer környékén jár.
Kisebb az Avensisnél, viszont a Corolla Verso is a hétülésesek közé sorolható, bár a leghátsó sor csak gyerekek számára megfelelő. Akár 2005-ös példány is elérhető egymillió alatt, de itt is a dízelek dominálnak. Viszont rá lehet akadni néhány benzines változatra is. Ám ha ezeknél a típusoknál is nagyobbat szeretne valaki, akkor a Previát kell keresnie. Sajnos nagyon kevés eladó példány lelhető fel, és azok is már a 300 000 kilométert kóstolgatják.

Az Avensis és a Corolla Verso hagyományos ajtókat kapott, a Previa viszont tolóajtós

Érdekes jármű a Toyota Picnic is. Hat ülőhelyes, ám itt nem két sorban foglalhat helyet egymás mellett 3-3 ember, hanem három sorban 2-2-2, igaz leghátul inkább csak gyerekek. Nincs belőle sok a piacon, és azok is elég öregecskék, hiszen az ezredforduló környékén helyezték őket forgalomba. Kétszázezer kilométer futásteljesítmény alatt már nem találni belőle, és kizárólag a 2,2 literes dízelmotorral elérhető.

Öreg autó nem vén autó? Dehogynem, a Toyota Picnic gyártása 1995-2001 közötti

Két kakukktojásnak tűnő típust is érdemes megemlíteni, amelyek valójában inkább kombik, ám hét ülőhellyel is elérhetők. Egyikük a Peugeot 307 SW, amelyből bőséges a választék. Akár 200 ezer kilométer alatti futásteljesítményű is kifogható egymillió forint alatt. Motorkínálatában szintén mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt.

A Peugeot nagy meglepetést okozott, amikor bemutatta a hétüléses 307 kombit

A másik kakukktojás a Dacia Logan MCV, amelyből viszont nagyon kevés példányt kínálnak. Többnyire sokat futott, ám a fentebbi típusoknál fiatalabb, tíz év körüli autókat találhatunk, dízel és benzines motorral egyaránt.

Új autóként a piac egyik legkedvezőbb árú tagja volt, használtan lehetőleg a megkímélteket érdemes keresni

Összességében tehát bőven lehet válogatni az egyterűek között. Döntő többségben a dízelmotoros változatok várnak a vevőkre, ám ebben az esetben, ha valóban nagyobb utazásokra használták és fogják használni ezeket az autókat, akkor a gázolajos erőforrás is megfelelő választásnak ígérkezik. Hamarosan körülnézünk majd a drágább árkategóriában is.

Hozzászólások

  • 2018.02.06. at 09:51
    Permalink

    Jó kis cikk, de hiányoltam némi szervíztapasztalatot a modellekhez, legalább 1-2 mondatban.

    A Voyager esetében a fiatalabb évjáratoknál(a képen látható verzióból is) már Mercedes-eredetű dízel is elérhető volt: a Daimler-Chrysler házasság jeleként.

    Kimaradt a Daewoo/Chevrolet Tacuma és a Nissan Almera Tino. Az 1. gen. Kia Carens is belevehető lett volna. Mitsubishi Grandis meg épkézláb állapotban nem nagyon fér a keretbe, ahogy a Ssangyong Rodius sem. A két kakukktojás szerintem teljesen jogosan szerepel itt, mindkettőnél úgy ötvözték az egyes kategóriák előnyeit, hogy emiatt egy konkrét szegmensbe nem is lehet őket besorolni.

  • 2018.02.06. at 11:38
    Permalink

    Kimaradt az Opel Zafira is. Ha egyterűről van szó a Zafira majdnem mindenkinek beugrik. Elég népszerű a nagycsaládosok körében, ár/érték arányban verhetetlen. De legalább rengeteg hulladékról szó esett a cikkben, amit öngyilkosság megvenni.

  • 2018.02.07. at 00:11
    Permalink

    Sokszor végigjártuk már ezt a sort sajnos.
    Trajetről saját tapasztalat: A diesel váltó 1-es 2-es szinkronjai 180-200 ezer körül MINDBEN tönkremennek (ismerek olyat aki már kétszer cseréltette) bontott váltó nincs, csak 250-300 ezerért, a szinkron csere ugyanennyi, mert csak gyári szinkron van darabonként 50-ért lengyel webshopból, vagy márkaszervizből 120-ért. Egyébként nem rossz autó lenne, nagyobb hely van benne mint a sharanban, sajnos ami nem kopó alkatrész és nincs utángyártott, az minden drága hozzá nagyon.
    Mazda sajnos nagyon rohad, a diesel meg szereti átégetni a dugattyút.
    Premacyból is létezik hét személyes, és a streamben nem fér el középen három gyerekülés a modellfrissítés után már csak hat személyes volt, talán ezért is.
    Multipla a legjobb kompromisszum ezek közül három gyerek mellé de csak 2004-utánról, és benzinesben, nem véletlen cseréltük erre a trajetet 🙂 1 literrel fogyaszt többet mint a diesel csillagromboló.

Vélemény, hozzászólás?