Milyen használt hétülésest kapunk, ha nem kell a Dacia?

Államilag támogatott Dacia helyett használt családi autók - ezek közül válogathatunk

A piac legolcsóbb hétülésese a nagycsaládosok számára - állami támogatással - szinte féláron kapható Dacia Lodgy. Sokan mégis viszolyognak tőle. Megnéztük, milyen használtat kaphatnak helyette.

Ne vádoljon senki azzal, hogy a nagycsaládosok számára tavaly július óta igényelhető - legfeljebb 2,5 milliós, vagy az autó vételárának 50 százalékát kitevő - 7-9 üléses autóvásárlási támogatás hatalmas rajongója lennék. Nem tartom teljesen jónak, hogy minden háromgyerekes megkaphatja, ahogyan azt sem, hogy a villanyautók új, rekord idő alatt kifutott vásárlási támogatásával szemben bármely 7-9 üléses modellhez igénybe vehető. Luxusautókhoz is, míg például a gyermeküket egyedül nevelők vagy a kétgyerekes családok jövedelmi helyzettől függetlenül nem kapnak családi autó vásárlására segítséget. Viszont örüljünk annak, hogy van egyáltalán ilyen támogatás, ráadásul már több mint 20 ezer nagycsaládos kapott így segítséget ahhoz, hogy autót vásároljon, zömük élete első új autóját rendelhette meg és akár már vehette át.
Hirdetés
Utóbbi persze nem egyértelmű pozitívum, hanem a szomorú magyar valóság: állami támogatás szükséges ahhoz, hogy új autót vehessen egy-egy magánszemély, amúgy legtöbbünk csak használtat tudunk megengedni. A teljes autópiacot pörgető hétüléses szegmenst a legolcsóbb hétüléses modell, a Dacia Lodgy vezeti, amelynek legújabb verzióját nemrégiben próbáltuk ki, alaposan kivesézve jellemzőit. A támogatottan jelenleg 2,649 millió forinttól - korábban még olcsóbban - elérhető modell ezért az összegért szenzációsan jó ajánlat, de tudom, nagyon sokan fáznak a márkától, ami egyébként ma már inkább Renault, mint Dacia. Nem egy nagycsaládostól hallottam, hogy inkább venne egy nem túl idős, egyéb márkás használtat, mint az állami támogatással szinte féláron kapható (tavaly még akár az 5 éves karbantartási csomagot hozzácsapva is féláron megkapható) Lodgyt. Most számukra néztem meg, milyen hétülésest vásárolhatnak a Lodgy támogatott áráért, legfeljebb 6 éves életkort engedve. A Használtautó.hu keresőjében legfeljebb 6 éves kort, legalább 7 ülést és legfeljebb 2,649 millió forintos vételárat állítottam be. A cikkünk írásakor hirdetett csaknem 120 ezer használt járműből mindössze 50 felelt meg az elvárásoknak - reggel, majd este újraszűrve már csak 45. Legfiatalabbjuk 5 éves, 100 ezer kilométernél szerényebb futást csupán az egyetlen hirdetett Tata Aria és néhány Dacia Lodgy kínál. Amúgy kisebb, de inkább nagyobb mértékben a bűvös százezres határ feletti futású autókat találunk, zömében a magas kilométerszámmal (vagy épp irreálisan alacsonnyal is) több hibalehetőséget rejtő turbódízel motorral.
Hirdetés
A támogatott Dacia Lodgy használt alternatívái
ModellÉvjáratÓraállás [km]Ár [Ft]
Chevrolet Orlando 1.8 LS (140 LE)2014134 5002 399 000
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi - automatával is (116 LE)2014-2016145 000- 266 0002 390 000- 2 600 000
Ford Grand C-MAX 1.6 TDCi (116 LE)2014243 6952 190 000
Dacia Lodgy 1.5 dCi (90-107 LE)2014-201767 671- 183 0002 090 000- 2 529 000
Dacia Lodgy 1.2 TCe (116 LE)2014-201575 668- 103 0002 399 000- 2 599 000
Fiat Dobló Panorama 1.6 16V Mjet (105 LE)2015103 0002 580 000
Fiat Scudo 2.0 Mjet (128 LE)2014-2015365 000- 780 0002 490 000- 2 600 000
Ford Transit 2.2 TDCi 310 MWB (101 LE)2014194 7212 390 000
Mazda5 1.6 CD (116 LE)2014286 4681 999 000
Opel Vivaro 2.0 CDTI (114 LE)2014200 0002 600 000
Opel Zafira 1.7 CDTI (110-125 LE)2014-2015172 300- 276 0001 500 000- 2 399 000
Opel Zafira 1.8 (120 LE)2014118 200- 318 0001 550 000- 2 650 000
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (131 LE)2014173 6002 599 000
Peugeot 5008 1.6 HDi (114 LE)2014172 0102 630 000
Peugeot 807 2.0 HDi automata (163 LE)2014189 0002 599 000
Renault Grand Scenic 1.5 dCi2014150 800- 230 3682 090 000- 2 600 000
Renault Grand Scenic 1.5 dCi EDC2015192 6002 490 000
Tata Aria 2.2 Dicor 16V 4x4201462 0002 600 000
Toyota Verso 2.0 D-4D (124 LE)2014213 3632 290 000
Volkswagen Touran 2.0 CR TDI (110 LE)2014-2015191 415- 365 0001 999 990- 2 299 000
Volkswagen Touran 1.6 CR TDI (105 LE)2014294 258- 367 0002 490 000- 2 590 000
Ha egyszerű, szívó benzines használt autó vennénk, akkor Chevrolet Orlandót 2,4 millióért (6 évesen, 134 500 km-rel), Opel Zafirát (még a B generációból) választhatunk, ja és az említett Tata Ariát. 2 millió forint alatt csupán magas futású Mazda5, Opel Zafira és Volkswagen Touran kínálkozik, utóbbi kettőből leginkább taxis múlttal, de utóbbi nem mindenképp a szerény ár velejárója, hiszen a taxivizsga és -felszerelés értéknövelő is lehet. Ha a helykínálat számít, az, hogy a második sorban elférjen három gyerekülés, akkor a Ford Grand C-MAX és a Mazda5, vagyis a két tolóajtós (ezért bizonyos szempontból rendkívül praktikus) kompakt modell felejtendő, vezetési élményben persze épp ezek a nyerőbbek.
Hirdetés
Helykínálat alapján jó választás az egyterűs jellemzőkben (variálhatóság, helykínálat, pakolhatóság) rendkívül erős, és robotizált váltóval is elérhető Citroen Grand C4 Picasso. Helykínálat kapcsán egész ügyes a Dacia Lodgy is, ami igazából csak azért szerepel a körképben, hogy egyértelmű legyen: megdöbbentően jól tartja az árát. Fontos tudni, hogy a széria elejéről származókhoz mérten sokkal ügyesebb és finomabb az új. A használtak között jelenleg csak a mostani 1,33 literesnél kelletlenebb és torkosabb 1,2-es turbós benzinessel és 1,5-ös dízellel találunk, az agyonüthetetlen 1,6-os szívó benzinesből cikkünk írásakor nincs eladó példány. Amennyiben a klasszikus kompakt egyterűeket nézzük, B Zafirát kaphatunk a legolcsóbban, már akár 1,5 millió forinttól (magas futással), Renault Grand Scenicből a legfiatalabbat, 6 helyett "csupán" 5 éveset is találunk. Ha én kellene vásároljak, nagycsaládosként maradnék a Lodgynál, persze nem vagyok az, így amennyiben egyterű kellene, jó eséllyel a márkaszervizből kínált Toyota Versóra vagy esetleg egy EDC (duplakuplungos automata) váltós Renault Grand Scenicre voksolnék. A legmodernebb modell címért a Grand C4 Picasso után az Opel Zafira Tourer indul, amiből egyetlen dízelmotoros darab kínálkozik. Ha a méret számít, a szintén egyetlen példányban elérhető Peugeot 807 vagy valamelyik valódi kisbusz lehet jó választás - Fiat Scudo, Ford Transit és Opel Vivaro mind-mind van, én talán utóbbira voksolnék, ha nagyon kisbusz kellene, de őszintén szólva a látott kínálat alapján csak megerősödött bennem a kiindulási véleményem:

három vagy akár négy-öt gyerekkel nincs jobb választás most, mint egy támogatott Lodgy.

Bár alapvetően én is osztom azt a nézetet, hogy használt autó vásárlásával jellemzően - adott pénzért - komolyabb autót kapunk, mint újból, a vaskos állami támogatás mellett ez nincs így. A várható költségeket nézve nagyon nagy baklövés a minden porcikájában (például gumiabroncsaival is) vadonatúj, garanciális, előre megvehető karbantartási csomagos autó, azaz a legolcsóbb hétülésesnek számító Lodgy helyett bármilyen használtat venni. Ha pedig nem nagycsaládosként, állami támogatás nélkül nézem, a Lodgy még úgy is nagyon megéri. Csak javasolni tudom mindenkinek, pontosan az említett okok miatt: évekig stabil igáslónak ígérkezik, és most is teljesen vállalható. Félre kell tenni a márkával szemben itthon sajnos még mindig létező előítéleteket, Renault-nak kell nézni, vagy épp Mercedesnek, hiszen motorjai (akár az 1,33 literes TCe benzines, akár az 1.5 dCi) a csillagos márka modelljeibe is kerülnek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.06.17. at 09:35
    Permalink

    Nem baj esetleg hogy a Lodgyt már csak a diesellel lehet venni? Miért reklámoztok egy nem létező autót? Amivel megérte volna az az 1.6 szívó.

    • 2020.06.17. at 23:25
      Permalink

      Nem csak dízellel lehet venni, hanem benzinessel is. Egészen pontosan az 1.33 literes turbo motorral, méghozzá a 130 LE-s változattal. Listaára 5,649 millió Ft. És az egy nagyon jó motor. Az 1.6-os szívó egy Lodgy méretű karosszériához ma már gyenge, nem elég nyomatékos. És az sem mellékes, hogy nem teljesíti a kibocsátási normákat.

      • 2020.06.19. at 00:19
        Permalink

        Nincs benzines és nem is lesz. Az árlista atbaszas, mi meg magyarázkodnunk. A tce 1,33 marha jó motor, de készleten sosem volt, meg semmilyen sem, pl most októberben jön leghamarabb. A benzinesnek magas a CO2, sok a büntetés, ezért nem éri meg forgalmazni. Amúgy meg a dci nagyon megbízható, takarékos, ami az 1,6os szivorol nem volt elmondható.

  • 2020.06.21. at 03:47
    Permalink

    Üdv.
    Végigolvasva az érveket megértem, nekem 3 gyerekes családapaként a biztonság nagyon fontos hisz a számomra legdrágábbak utaznak benne nap mint nap. Ezen a téren mi a véleményetek a Lodgy- ról.
    Köszönöm előre is!

    • 2020.06.23. at 16:54
      Permalink

      A “törésteszt” 3 csillagossága nem a törésre vonatkozik, hanem a teljes értékelésre, beleértve a gyalogosvédelmet is.
      A Ford Mustang is 3 csillagos, mégpedig azért mert ingyen beletették az autóba az ütközésgátló rendszerüket, ami felhúzta 3 csillagra a teljes értékelést, egyébként az autó 2 csillaggal “törik”.

      Az “Adult Occupant” részt érdemes elolvasni az EuroNCAP oldalról letölthető PDF-ből a Lodgy-ra, eléggé ijesztő. A töréstesztje 2012-es, amire az értékelés 2019-ben lejárt és nincs új tesztelés azóta.

  • 2020.06.22. at 15:40
    Permalink

    Sajnos eléggé tévútra viheti az embert egy ilyen összehasonlítás.
    Valóban ezeket a használt egyterűeket lehet kapni egy új Lodgy áráért…de!!!
    Ezek most ~6-8 évesen érnek annyit, mint a Lodgy új korában.
    A Lodgy ennyi idősen (~6-8 évesen) várhatóan 1,5-1,6 milliót fog érni, ha kell majd egyáltalán valakinek. Hiszen egy autót használtan el is kell tudni adni!
    Így azért ég és föld különbségek adódnak.
    Nem mindegy mit hasonlítunk össze ár/érték alapján. Vagyis más árkategóriában “a mi éri meg jobban?” kérdés például: egy új Seat Arona 5-6 millióért, vagy inkább egy ~5-6 éves Toyota RAV4 (akár már hybrid verzióban)? Itt is egyértelműen az utóbbi!

    • 2020.06.22. at 19:36
      Permalink

      Eladni biztos el lehet, mindig van kereslet ekkora autóra. És ha támogatott verzióban vetted még bukni sem fogsz annyit rajta. 3 Milla vételár kb a Te 1,6-os áraddal nem nagy bukó az én számításom szerint.

      • 2020.06.24. at 07:10
        Permalink

        Eladni? Nem olyan biztos az. Nézd meg mennyit változott a piac 5-6 év alatt. Ma már kínlódás eladni egy dízel autót, ami anno még pikk-pakk meg volt.
        5-6 év múlva mit vesz 1,6 M Ft-ért? Ami 7 üléses? Hmm…
        …az egyterű piacot bedarálta a SUV mánia, teljesen értelmetlenül. Zafira kuka, Sharan/Alhambra kuka, Espace kuka. Miért is??? A divat miatt.
        Szóval, 5-6 év múlva a Lodgy hiába ér majd a tulajdonos szerint ~1,5-1,6 M Ft-ot, a piac mutatja majd, hogy annyiért el is tudja-e adni. (Szerintem csak kínlódva.)

Vélemény, hozzászólás?