Milyen olaj ajánlható kevés futáshoz? Spórolhatunk-e rajta?

Fizetett hirdetés

Megfelelő-e az olcsóbb olaj, futhat-e két évet? A Motorolajdoktor válaszol!

Olvasónk két autó kapcsán is küldött kérdéseket: keveset futó Fiat Ducato és még kevésbé sűrűn használt EcoBoost motoros Ford B-Max optimális kenése a tét.

Semmilyen motorban sem ajánlott két évig tartani a kenőanyagot, pláne nem egy kihegyezett turbómotor esetén. Hasonlóképp az olcsóbb kenőanyagok sem feltétlenül ajánlhatók. Nagyobb rizikót jelenthetnek, mint amekkora spórolás elérhető velük


Tisztelt Olajdoktor!
Két autóról kérdeznék, az első egy 2006-os, 2.3 JTD motoros Fiat Ducato, amit március és november között használunk 5-10 ezer km/szezon mértékben. Minden szezon előtt olajat cserélek, az előirtat rakom. Az a kérdésem,hogy hasonló paraméterű, de olcsóbb olajat rakhatok-e bele Pl.Gazprom jó lehet-e ilyen használat mellett?
A másik autó egy Ford B-Max 1.0 EcoBoost, ami 4-5 ezret fut évente, az előírt olajat kapja. Maradhat-e műszakitól-műszakiig, vagyis 2 évet benne az olaj?
Köszönettel,
Ákos


Kedves Ákos,
Ducato: Sokat függ a használat jellegétől is (a km-en túl). Város? Autóút? Autópályán mennyire van hajtva, konstans 100km/h vagy 130, néha akár több is? Mekkora terheket visz?
Én nem javasolom az ilyen jellegű spórolást, maximum 1-2.000 Ft megtakarítást jelent évente. Elképzelhető, hogy egy gyenge olaj lesz az "utolsó szög" a turbó koporsójába, ami aztán többe fog kerülni, mint az autó összes olaja, amit az évek alatt beletöltött.
Ford: Semmilyen olajat nem hagynék egy autóban két évig. Az üzemi körülmények között keletkező kénes sav az egyik legagresszívabb vegyület, ami használat nélkül is pusztítja az olaj adalékait. Tehát elképzelhető, hogy alig megy az autóval, mégis 1 év után az olajnak az adaléktartalma kritikusan alacsony lesz, egy ilyen érzékeny, kihegyezett motor mint az EcoBoost pedig hamar károsodást szenvedhet a nem megfelelő állapotú olajtól.
Üdv.
Olajdoki

A motorolajokkal kapcsolatos kérdéseket várjuk a motorolajdoktor@autonavigator.hu címre!
A Motorolajdoktor a Szakál-Metál webáruházat ajánlja!
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.03.01. at 10:40
    Permalink

    A motorolajat főleg a levegő oxigéntartalma “roncsolja”/oxidálja állás közben, az üzemszerű használat közben keletkező elenyésző mennyiségű szupesavakat “megeszi” az alapolajhoz adott savsemlegesítő adalék. Diesel autók motorolaja több savsemlegesítőt tartalmaz, mert ott a működés közben több sav képződik (elsősorban a gázolaj égéstermékéből). Ha nincs használva az autó, akkor ezek a szupersavak (azért szupersav, mert erősebb sav, mint a cc H2SO4, de ez mellékvágány) sem képződnek maguktól – viszont a teljesség igénye miatt hozzá kell tenni, hogy a kenőolaj bombása során saját maga is “gyárt” kéntartalmú vegyületeket elhanyagolható mértékben.

    Amit még tudni kell az oxidációt csökkentő adalékokról, hogy ezek csak csökkenteni tudják, de megállítani nem (főleg, hogy túl sokat nem tartalmaz az olaj, mert egyéb más tulajdonságokat károsan befolyásolhatna) az olaj öregedését, ezért kell cserélni az olajakat x idő után.

    Általánosságban van néhány dolog, amivel lehet gyilkolni az olajat (sok hidegindítás, poros utakon való közlekedés, magas alkoholtartalom az üzemanyagokban, turbófeltöltő használata) illetve néhány dolog, amivel kinyújtható az olajcsere (szintetikus olaj használata, jó olajszűrő használata, városon kívüli használat egyenletes tempóval kis terheléssel, se túl hideg-se túl forró külső hőmérséklet)

    Ilyen távokra ha nem muszáj, nem tartanék két autót. Főleg a dieselt adnám el évi <10ekm futás miatt, az EB motort tartanám meg inkább helyette évi 10-15 futásra, évenkénti olajcserékkel.

Vélemény, hozzászólás?