Aki ezt a visszapillantójában meglátja, lehúzódik. Nem alaptalanul, az M3 Competition 290 km/órás tempóig kergethető
Ma, amikor már szinte alig van a "földet megváltó" villanyautók körében 200 lóerÅ‘ alatti teljesÃtményű, furán hat, hogy 35 évvel ezelÅ‘tt 195 lóerÅ‘vel és soros négyhengeres, 2,3 literes, szÃvó benzinmotorral debütált az elsÅ‘ M3. Zömében kupéként készült, kisebb számban kabrióként, összesen 18 ezer példányban, ami csekélynek tűnik, de ahhoz képest, hogy eredetileg a DTM versenyautó 5000 példányos homologizációs szériájának készült, bizony óriási siker lett. Az M3 máig legenda, a már 30 éves kifutott modellt késÅ‘bb a nyolcvanas évek sportautójának választották. Azóta persze rengeteget változott a világ, az M3-ak motorjai is nagyobbak lettek, egészen 4,4 literig és V8-ig nyújtóztak, ereje pedig úgy nÅ‘tt immár félezer lóerÅ‘ fölé, hogy már az elÅ‘zÅ‘ generáció is 3,0 literes, biturbó benzinessel készült. Akkor jött az új nevezéktan is: a kupé "M3" M4 lett, a négyajtós maradt M3.
Isle of Man a mesés új metálzöld árnyalat gyári neve, ráadásul ez a különleges árnyalat is felármentes az M3-hoz, ahogyan a többi új szÃn is
Mára a hatodik generációs M3-ról beszélhetünk, amit rögtön az 510 lóerÅ‘s Competition kivitelben próbálhattunk ki, az azonos teljesÃtményű M4 társaságában. Az aktuális, G80 gyári kódú 3-as csúcsváltozata, ami nem elég, hogy M4-ként Coupe és Cabrio kivitelben is elérhetÅ‘ lesz, hanem sorozatgyártásban elsÅ‘ Ãzben kombiként, a BMW nyelvén Touringként is, sÅ‘t a nyártól xDrive összkerékhajtással is. Persze nyugalom, állandó és hátra súlyozott összkerékhajtás, valamint tisztán hátsó is választható lesz ott is. Motorja továbbra is soros hathengeres, háromliteres, kétturbós, viszont már nem a S55, hanem az S58 gyári kódot viselÅ‘. TeljesÃtménye 431-rÅ‘l 480 lóerÅ‘re nÅ‘tt, ami önmagában is több mint 10%-os plusz, de már a kezdetektÅ‘l elérhetÅ‘ az 510 lóerÅ‘s Competition is, ami kábé 20%-kal erÅ‘sebb, mint az elÅ‘zÅ‘ M3 volt. Az "alap" M3 továbbra is 6 fokozatú kézi váltós, de a Competiton mindenképp automatát kap, már nem duplakuplungosat, hanem a ZF 8 fokozatú, persze ide optimalizált automatáját. Bevallom, ritkán vezetek ilyen erÅ‘s autókat, de mivel az elÅ‘zÅ‘ M3-ast is próbáltam, üsse kÅ‘, elvállaltam a mostani vezetését is. Ha meg nem is tértem, értelmetlennek azért véletlenül sem mondanám az M3/M4 párost.
Nem nehéz felismerni, hogy ez egy M3-as
Szélesebbek, mint a szériák többi tagjai, a kihúzott sárvédők és az egyedi, a függőleges
ordas nagy hódfogakba vesékbe tett vÃzszintes, fényes fekete hűtÅ‘maszklamellák, na meg a méhsejtes alsó beömlÅ‘k és a fékekhez vezetett oldalsó belépÅ‘k ugyanúgy elárulják az emmes modelleket, mint a hátsó lökhárÃtók diffúzorai és a hatalmas kipufogóvégek, amelyekbÅ‘l oldalanként kettÅ‘t kapunk. Elöl a két óriásvese, az egyikbe tett radarszenzor és a rendszám számomra nem ad harmonikus összképet, de Å‘szintén szólva, nagyon nem bánom, amikor beröffentem a motort, a kipufogó pedig kellemes dörmögésbe kezd. Igen, annak hangja is gombnyomásra szabályozható, a váltó mellÅ‘l, ahogyan menübÅ‘l a változó áttételű kormányzás rásegÃtése, az alumÃniumból épÃtkezÅ‘, elöl-hátul független futómű adaptÃv lengéscsillapÃtói, a motorvezérlés és a fékrendszer, valamint a váltó is. Utóbbi az elektronikus váltókar dedikált gombjával, elÅ‘bbiek a kardánalagútról gombnyomásra elÅ‘hÃvható menün keresztül a természetesen ÃrásfelismerÅ‘s iDrive által. Az egyes konfigurációk a kormánykerék M-gombjaira is programozhatók.
Minden személyre szabható, a beállÃtások pedig a kormánykerék M-gombjaira programozhatók, hogy egyetlen érintésre elÅ‘hÃvhassuk. A menetstabilizáló 10 fokozatban hangolható, alapesetben bolondbiztos
Finom jelzések utalnak a 480 helyett 510 lóerős Competition kivitelre
A futóművet sportosra hangolva sem esik ki a tömés fogunkból, a kormánykerék semmiképp sem lesz kÅ‘kemény, de az alapból is karcos M3/M4 fokozottan azzá tehetÅ‘. A féknek nem is az a különlegessége, hogy hangolható, hanem az, hogy miként. Itt sem hagyományos vákuumos, hanem már elektromos a rásegÃtés. EbbÅ‘l következik a hangolhatóság és az is, hogy a pedálérzet teljesen konstans, a betét állapotától és a tárcsák hÅ‘mérsékletétÅ‘l függetlenül. Apropó tárcsák: a rugózatlan tömeg érdekében mindenképp alumÃnium agy köré épÃtett acél féktárcsákat kapunk, opcióként pedig nem csak az elsÅ‘, hanem a hátsó tengelyre is karbon-kerámia rendszert. Utóbbival érzÅ‘dött kifejezetten az elektromos rásegÃtés elÅ‘nye, a hidegen és lassabb tempónál rendszerint rémisztÅ‘en kemény rendszerbÅ‘l itt semmit nem lehetett érezni, ugyanúgy tette a dolgát, mint a hagyományos, csak nyilván elfüstölhetetlen.
Alapáron is hatdugattyús, úszónyerges fékrendszert kapunk előre, versenypályás használathoz karbon-kerámia rendszer is kérhető
És hát persze nem csak megállni lehet az M3-mal, elindulni és haladni is, tempósan. Két feltöltÅ‘vel teljesen ismeretlen a turbólyuk fogalma, az elcsépelt, a "pincétÅ‘l a padlásig húz" kifejezés gond nélkül elsüthetÅ‘, hiszen a 2750-5500/perc fordulat között konstans 650 Nm nyomatékból már az alapjárat közelébe is bÅ‘ven jut, s a 6250-7200/perc között fix 510 lóerÅ‘bÅ‘l is van elég már alacsonyabb fordulaton is. A kormánykerék mögötti váltófülekbÅ‘l a bal oldalit 2 másodpercig húzva egy elÅ‘zéshez mindig a lehetÅ‘ legjobb teljesÃtményt adó fokozatot kapjuk. Veszélyes fegyver ez, ha csak néhány másodpercig nyomjuk a gázt, már megvan a kétszeres sebességtúllépés országúton. A 0-100-as sprint 3,9 másodperc, ami bÅ‘ven a gyomorszorÃtó kategória. Viszont lehet higgadtan is autózni az M3-mal, a 130-as tempó nyolcadik fokozatban halkan, 2000/perc fordulattal futható, távolságtartós tempomat és sávtartó is segÃthet, miközben a vezeték nélküli Apple CarPlay-jel csatlakoztatott telefonunkról gond nélkül intézhetjük hÃvásainkat. Ha Ãgy használjuk az M3-ast, nem csak a 10,8 l/100 km WLTP fogyasztás érhetÅ‘ el, 10 liter alá is bevihetÅ‘ az étvágya. Viszont akkor sem száll el, ha tempósabban hajtjuk. Magasabb tempónál és éles kanyarokban is döbbenetesen stabil, ahol az elöl 275/40 ZR18, hátul 285/35 ZR19 méretű Michelin Pilot Sport 4S abroncsok még a legtöbbször gyatra magyar aszfalthoz is jól tapasztanak.
MÃg az elÅ‘zÅ‘ M3-ban versenypályán is azt éreztem, hogy kiautózhatatlan, ez most úgy lett erÅ‘sebb, hogy közúton is egy tökéletes utazóautó. Na persze az erejét kiaknázni ismét csak lehetetlen, de egy-egy elÅ‘zéshez bizony piszok jól tud jönni az 510 lóerÅ‘ és a 650 Nm.
Az utastér legalább annyira prémium, mint amennyire sportos. Az alap sportülések fűthetők, hűthetők
A teljesen digitális, változtatható képű műszerblokk ugyanúgy kapott M3 logót, mint a fejtámaszok
Az új M3/M4 a kor sportautó-etalonja. A már tavaly Å‘sz óta kÃnált párosból a négyajtós olcsóbb mint a kétajtós kupé (
lásd az árakat itt), extrakÃnálatuk bÅ‘séges, s bár az alacsonyabb saját tömeget és súlypontot egyaránt szolgáló karbon tetÅ‘ éppenséggel millió egyébhez hasonlóan alapáras (de felármentesen nyitható napfénytetÅ‘s acélra cserélhetÅ‘), extrákat azért bÅ‘ségesen lehet kérni. A mesés "Isle of Man" zöld metálfényezésű M3 például az alapnál nagyobb, elöl 19, hátul 20 colos felniszettet, kormánykerékfűtést, akusztikus és hÅ‘védÅ‘ üvegezést, az alapáras LED fényszórók helyett lézerfényeket, gesztusvezérlést és head-up display-t is kapott. Naná, hogy utóbbi is tud sportos megjelenÃtést, ahogyan van köridÅ‘mérÅ‘ és fedélzeti kamera is. MÃg a vezetett M3 az összes extrájával megállt 35 millió forintos vételár alatt, az M Race Track csomaggal (egyebek mellett karbon kagylóülések, karbon-kerámia fék és dÃszÃtÅ‘elemek, 19/20 colos felnik) szerelt M4 Competition ára már 39 millió forint felett járt.
5,2 millió forint az M Track csomag, amivel a kalodaként tartó M Karbon kagylóülések is járnak. A két comb között kemény betét adja meg az ideális üléspozÃciót, itt nincs fetrengés
Ezek az átlagemberek számára nyilván felfoghatatlan összegek, pláne egy autórét, de amikor már egy Suzuki Swift is 5 millióról startol (listaáron, ahogyan az M3/M4 kapcsán is listaárakat Ãrtam), akkor ez voltaképp nem is olyan tragikus összeg. SÅ‘t, azok után, hogy 10-11 literes fogyasztással elvolt az M3/M4, még azt az ugyancsak elcsépelt fordulatot is elsüthetem, hogy minden csepp elégetett (persze prémium) üzemanyagot bÅ‘ségesen meghálál.