Mindenkit megvert a Dacia

Európában zsugorodott az autópiac, Magyarország viszont jobban teljesített

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nyilvánosságra kerültek a 2013-as összeurópai autópiaci eredmények. Csökkenés van, sokan kesereghetnek, a Renault ünnepelheti a Daciát, kell az olcsó autó a népeknek, minden másnál nagyobbat nőtt a román márka.

Míg itthon szerény mértékben, 5,8 százalékkal nőtt a személyautók piaca, Európa egészében folytatódott a hanyatlás, az év legerősebb hónapjának számító december ellenére is 1,7 százalékos mínusszal zárt az európai autópiac.
Legjelentősebben (35 százalékkal) Ciprus számai csökkentek, a legtöbb autót viszont a legnagyobb, azaz a német autópiac veszítette el. Látványos a visszaesés Hollandiában is, a 16,7 millió lakosú országban azonban még így is csaknem 420 ezer autót adtak el. Az országonkénti és az összesített európai eredmények az alábbi táblázatból olvashatók.
Európai személyautó-eladások
2013 2012 Változás
Németország 2 952 431 3 082 504 -4,2%
Egyesült Királyság 2 264 737 2 044 609 10,8%
Franciaország 1 790 456 1 898 760 -5,7%
Olaszország 1 303 534 1 403 010 -7,1%
Spanyolország 722 703 699 589 3,3%
Belgium 486 065 486 737 -0,1%
Hollandia 417 036 502 479 -17,0%
Ausztria 319 035 336 010 -5,1%
Lengyelország 289 913 272 719 6,3%
Svédország 269 599 279 899 -3,7%
Dánia 182 198 170 813 6,7%
Cseh Köztársaság 164 736 174 009 -5,3%
Portugália 105 921 95 309 11,1%
Finnország 103 450 111 258 -7,0%
Írország 74 303 79 574 -6,6%
Szlovákia 66 000 69 268 -4,7%
Görögország 58 694 58 482 0,4%
Románia 57 710 66 436 -13,1%
Magyarország 56 139 53 059 5,8%
Szlovénia 50 878 48 648 4,6%
Luxemburg 46 624 50 398 -7,5%
Észtország 19 500 17 267 12,9%
Bulgária 19 352 19 419 -0,3%
Litvánia 12 152 12 170 -0,1%
Lettország 10 637 10 664 -0,3%
Ciprus 7 102 10 967 -35,2%
Európai Unió (EU27) 11 850 905 12 054 057 -1,7%
EU15 11 096 786 11 299 431 -1,8%
Izland 7 274 7 930 -8,3%
Norvégia 142 151 137 967 3,0%
Svájc 307 885 328 139 -6,2%

A márkák sorában a Dacia növekedése a leginkább látványos. Csaknem negyedével nőtt a nevével román, amúgy (technikájával, tulajdonosi körével) inkább francia márka eladása. Nincs másik gyártó, amelyik ilyen mértékű hajrára lett volna képes. A Dacia erősödő számai a kis mértékű csökkenést mutató, de még mindig sokkal többet eladó Renault csoportszintű eredményeit is pozitívba fordította.
Az Európában legjelentősebb gyártónak számító Volkswagen-csoportnál hiába tudott nőni a SEAT és a Skoda is, a csoporteladások apadtak. Még jelentősebb a GM, illetve a PSA visszaesése. A legjelentősebb prémiumgyártók közül az Audinál és a BMW-nél éves szinten enyhe visszaesés, a Mercedesnél 5,1 százalékkal növelt eladás látható - köszönhetően a kecskeméti gyártású CLA- és B-osztálynak, valamint az egyre inkább a fiatalok felé nyitó modellpalettának.
Hirdetés
A kisebb márkák közül a Hyundai eladásai zsugorodtak, a testvér Kia eredményei javultak. Látványosan nőtt a Mazda, sőt a Mitsubishi is, ami viszont így is utolsó az ismertebb márkák - alább látható - ranglistáján.
Márkánkénti eladások, eredmények
Piacrész 2013 Piacrész 2012 Darabszám - 2013 Darabszám - 2012 Változás
VW-csoport 25,0% 24,7% 2 957 653 2 975 171 -0,6%
Volkswagen 12,5% 12,8% 1 487 029 1 541 668 -3,5%
Audi 5,6% 5,6% 664 173 673 497 -1,4%
SEAT 2,4% 2,1% 279 460 251 064 11,3%
Skoda 4,1% 3,8% 483 086 463 746 4,2%
Egyebek 0,4% 0,4% 43 905 45 196 -2,9%
PSA-csoport 11,1% 11,9% 1 311 406 1 431 982 -8,4%
Peugeot 6,1% 6,4% 723 318 774 905 -6,7%
Citroën 5,0% 5,5% 588 088 657 077 -10,5%
Renault-csoport 9,1% 8,6% 1 076 367 1 030 643 4,4%
Renault 6,6% 6,6% 787 351 796 213 -1,1%
Dacia 2,4% 1,9% 289 016 234 430 23,3%
GM 8,0% 8,2% 946 099 988 571 -4,3%
Opel/Vauxhall 6,8% 6,8% 807 282 818 488 -1,4%
Chevrolet 1,2% 1,4% 138 545 169 728 -18,4%
GM (amerikai modellek) 0,0% 0,0% 272 355 -23,4%
Ford 7,4% 7,5% 878 786 907 784 -3,2%
BMW-csoport 6,4% 6,4% 761 477 767 662 -0,8%
BMW 5,2% 5,1% 613 152 614 825 -0,3%
Mini 1,3% 1,3% 148 325 152 837 -3,0%
Fiat-csoport 6,1% 6,5% 724 283 780 008 -7,1%
Fiat 4,7% 4,7% 562 364 571 356 -1,6%
Lancia/Chrysler 0,6% 0,8% 73 905 92 461 -20,1%
Alfa Romeo 0,5% 0,7% 62 271 86 875 -28,3%
Jeep 0,2% 0,2% 22 122 25 692 -13,9%
Egyebek 0,0% 0,0% 3 621 3 624 -0,1%
Daimler-csoport 5,6% 5,3% 658 546 633 142 4,0%
Mercedes-Benz 5,0% 4,7% 594 876 565 161 5,3%
smart 0,5% 0,6% 63 670 67 981 -6,3%
Toyota-csoport 4,3% 4,2% 509 328 510 377 -0,2%
Toyota 4,1% 4,0% 487 014 485 297 0,4%
Lexus 0,2% 0,2% 22 314 25 080 -11,0%
Hyundai 3,4% 3,5% 408 154 417 256 -2,2%
Nissan 3,4% 3,5% 407 059 418 053 -2,6%
Kia 2,8% 2,7% 329 285 327 998 0,4%
Volvo 1,8% 1,8% 210 649 211 589 -0,4%
Suzuki 1,2% 1,2% 141 682 145 188 -2,4%
Mazda 1,1% 1,0% 133 464 114 910 16,1%
Honda 1,1% 1,1% 131 411 133 665 -1,7%
Jaguar Land Rover 1,1% 1,0% 131 701 120 033 9,7%
Land Rover 0,9% 0,8% 105 181 96 847 8,6%
Jaguar 0,2% 0,2% 26 520 23 186 14,4%
Mitsubishi 0,6% 0,6% 71 135 68 212 4,3%
Egyéb márkák 0,5% 0,6% 62 420 71 813 -13,1%

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    A Daciával jó úton jár a Renault. Végre valaki, figyel a por népre. De, amennyire űrhajós felszereltségű és árú egy átlagos mai kompakt, ez pont annyira ordítóan olcsó és gagyi. A középútra is fejleszthetne valaki!

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    A környező országokban majd mind átlag – 5% a forgalom változása, tehát hozzájuk képest + 10% a különbség. lehet tehát csűrni csavarni honnan nézem és mit. A jelenlegi általános helyzethez (…a nemzetközi helyzet fokozódik…az idősebbek értik 🙂 képest ez szárnyalás itthon. Persze sajna ennek a 70-80 %-a céges költés, vásárlás szerintem, ezt lenne érdemes boncolgatni…mármint a céges / magán vásárlás arányát…az hogy alakult az évek alatt itt és a környező hasonszőrű volt SZU gyarmatokban…
    Hogy mi volt 8 éve, szerintem nincs miért össze vetni a mai helyzettel mert nem összehasonlíthatóak a körülmények (nálunk)!

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    Szerintem érdekesebb, ha nem a tavalyi évvel, hanem a válság előtti évekkel, pl 2006-tal hasonlítjuk össze a tavalyi eladásokat.

    Az eladások átlag 25 %-kal csökkentek.
    A legnagyobb mértékben 40-50 %-kal a japán márkáknál,kivéve a Nissan, ami 23%-ot erősödött!
    Abszolút negatív bajnok az Alfa Romeo -57 % -kal, de a Fiat márka és a csoport is -40% körül teljesít.
    Az átlagtól gyengébb -30…-40% közt van a Ford,Opel, Peugeot, Citroen, Renault, Smart,Jaguar.
    Az átlagtól kevésbé csökkent a BMW,Mercedes,VW,Seat,Chevrolet,(-10…-25%)

    Vannak akik jól jöttek ki a válságból is: nőtt Európában is a Mini,Hyundai,Kia,a Land Rover és kicsit a Skoda és az Audi (+5…+30%).
    Így igazán meggyőző a Dacia duplázása, a 105%-os növekedése.

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    Nem értem mihez képest “szerény mértékű” a növekedésünk??? Főleg ha az eu-ban csökkenés van akkor Önök mihez képest összehasonlítva írják a szerény mértéket??? Nem kellene már a címben is tendenciózusan lehúzni az országot. Ez trendváltás, fordulat, szárnyalás – az előző időszakhoz képest!!! Próbáljanak már tárgyilagosak lenni és nem beállni a szapulás, sajnálkozás iNDEX-es fősodrába….

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    Tisztelt kopasz!

    A táblázat forrása az ACEA (European Automobile Manufacturer’s Association). A Nissan igazából a Renault szövetség (Alliance) része, a Dacia viszont teljesen a Renault-é.

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    Tisztelt Katona Mátyás!
    Azt hiszem történt egy kis elírás, mivel a Renault csoportnál lemaradt a Nissan amely szerves része a Renault-Nissan konszernnek!

  • 2017.10.29. at 14:40
    Permalink

    “minden másnál nagyobbat nőtt a román márka”.volt honnét fejlődni nek iés van hová.
    “Európában zsugorodott az autópiac, Magyarország viszont jobban teljesít”.akkor ott most Q-va szar,itt meg eljött a kánaán.mindig azt kell nézni mihez képest.

Vélemény, hozzászólás?