Mindkét Williams műszaki hiba miatt ütközött

Monacói Nagydíj műszaki csemegéi

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kemény futómű és élesebben forduló első kerekek szükségesek Monacóban, de az F-csövet is át kellett gondolniuk a mérnököknek.

Számos műszaki kuriózumot láthattunk a Monacói Nagydíjon, amelyek jelentős részére a pálya adottságai miatt volt szükség. Kezdjük azonban a versenyen történtekkel. A Williams ugyanis nyilvánosságra hozta két autója balesetének okát. „Nicónak (Hülkenberg) kuplungpedál-szenzor hibája volt, aztán az első kanyarban hátulról nekiment az egyik HRT-nek, amely megrongálta az első szárny rögzítését” – mondta Sam Michael, a csapat technikai igazgatója. „Amikor behajtott az alagútba, a szárny leszakadt, az autó alulkormányzottá vált, és a falnak ütközött.” „Rubensnek (Barrichello) pedig a hátsó futóműve hibásodott meg. Van egy elképzelésünk, hogy melyik alkatrész okozhatta, de a pontos diagnózishoz haza kell vinnünk az autót, hogy megvizsgálhassuk.”
Barrichello kiesése után még sokáig beszédtéma volt, hogy kihajította autójából a kormánykereket, amelyen az egyik HRT átment. Mivel végül a kormány különböző autók alatt a pálya egyharmadát tette meg, nyilvánvalóan teljesen tönkrement. „Azért dobtam ki, mert minél gyorsabban kint akartam lenni az autóból” – mondta Barrichello. A kormánykerék áráról több mendemonda is terjedt. Volt, aki 150 ezer dollárra taksálta az értékét, mások 50 ezerrel is megelégedtek. A Mercedes GP a verseny előtti hetekben 20 ezer dollár körülire értékelte saját kormányát. Egy Formula–1-es alkatrész árát nagyon nehéz megbecsülni, mert az ár nagy részét a fejlesztési költség teszi ki, amely kis darabszámú elemekről lévén szó, kevés darabszámra oszlik el. Miután pedig ilyen kormányt nem lehet kapni a boltban, annyiba kerül, amennyit a csapat rámond. Mindenesetre az biztos, hogy egy elég összetett, egyedi alkatrészről van szó, amelynek elvesztése mindenképpen drága mulatság volt. Egy másik kiesés okára is fény derült. Jenson Button autójában egy hűtőmaszkot felejtettek bent, amit főleg szállításnál használnak. Emiatt gyakorlatilag hűtés nélkül teljesítette a McLaren az első köröket, és így teljesen jogosan főtt meg a motor.
A monte-carlói verseny nem csak dicsőségében tér el a többi futamtól, hanem a szűk utcák miatt az autókat is át kell egy kicsit alakítani. A Mercedes például a régi, rövidebb tengelytávú autóval érkezett, mivel a hosszú tengelytáv itt a kanyarodás rovására megy.
A legszűkebb, még mindig a szálloda régi nevéről Loewsként emlegetett kanyar miatt az autók kormányzását is meg kellett változtatni. Normális esetben a Formula–1-es autók kereke 17º-ban fordul el, Monacóban azonban 21º-os fordulási szög szükséges. A mérnökök szerint a hagyományos megoldással is be lehetne venni a Loews-kanyart, de az akár háromtized másodperc veszteséget is jelenthet. Szintén a Monte specialitása a kisebb üzemanyag-fogyasztás, aminek köszönhetően az autók a szokásos 160 kg benzin helyett 125-tel is beérték. Az igen magas kerékvetők miatt pedig ultra kemény futóművet alkalmaznak, amelynek szükségességét a verseny alatti számos lassított felvételen is jól lehetett érzékelni. Az operatőr kifejezetten a kerék mozgására ment rá és kiválóan szemléltette, hogy a levegőben lévő kerék milyen pillanatok alatt visszatapad az útra.
Az idén bevezetett F-csövek Monacóban nem jelentettek nagy előnyt, ezért csak a McLaren használta őket, amely csapatnak a legkifinomultabb rendszere van. A Ferrari a Török Nagydíjon egy továbbfejlesztett változattal áll majd elő, de a hírek szerint a Red Bull is ott készül bevetni a saját fejlesztését.
Ha pedig a Red Bullnál tartunk, az idén mindenki az ő titkukat fürkészi. Meggyanúsították már őket, hogy az autójuk hasmagasságát állítják az időmérő és a verseny között. Monacóban azonban volt olyan szakember, aki szerint a Red Bull titka egész egyszerűen abban rejlik, hogy az autójuk tökéletesen van összerakva. Ez lemérhető azon is, hogy versenyről versenyre nincs látványos aerodinamikai módosítás az autón. Csak nagyon finom simításokkal operálnak. Barcelonában például az első szárnyukon annyira nehéz volt észrevenni az újítást, hogy az egyik internetes portál versenyt írt ki az olvasók között, ki találja meg a különbséget. Végül elárulták, hogy egy apró Gurney-lapot kapott a szárny. (Szégyen ide vagy oda, nekem nem sikerült).
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?