Mire költhető a 2,5 millió forintos villanyautó támogatás?

Fizetett hirdetés

2,5 milliós támogatás villanyautókra, zöld rendszám hibridekre - érdemes szétnézni a Duna Autónál!

Az idei év egyik autópiaci bombája a villanyautók 2,5 millió forintos ártámogatása - a pályázat hamar kifutott, de az azt elnyert vevők még tudnak válogatni, meg persze mindenki más is.

Mondhatni, hogy hektikusan alakult a villanyautók számára az idei év, hiszen februárban kifutott a legfeljebb 20 millió forintos vételárig kínált 1,5 millió forintos ártámogatás, majd ráadásul tavasszal a koronavírus is jelentősen visszavetette az eladásokat, ám már május végén megismerhettük az új, a korábbinál jelentősebb dotációt adó támogatási rendszert. Júniusban el is startolt a 11 millió forintos vételárig 2,5, a 11-15 millió forint közötti tartományban 0,5 millió forintos ártámogatást adó újabb dotáció, ám az 5 milliárd forintos kerete ellenére is 1,5 nap alatt kifutott. Aggodalomra azonban semmi ok, ugyanis egyrészt szeptemberben kibővítették további 882 millió forinttal, hogy az összes benyújtott támogatási igényt ki lehessen elégíteni, de ami talán még fontosabb, hamarosan újabb pályázat kiírása várható.
Hirdetés

Ahogyan a nagycsaládosok számára 2,5 millió forintos támogatással kínált 7-9 üléses modelleknél is jól látható fellendülést hozott a dotáció, úgy az elektromos modellek körében hasonló hatás várható, igaz, kisebb mértékben.

Míg a hétülésesek körében csak a piac kedvencének számító, nem mellesleg a hétüléses modellek közül legolcsóbb Dacia Lodgyból szeptember végéig több mint 3000 példányt adtak el, a teljes villanyautó-szegmensben, év végéig nem várható ilyen szám; a vevőkör bővülése ugyanakkor egyértelműen megfigyelhető. „Habár a járványhelyzet miatt a vásárlási kedv visszaesett, a nagycsaládosok megmaradtak potenciális vevőkként a piacon” – mondja Markó Zoltán, a piac legkomolyabb villanyautó-arzenálját is kínáló Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A régi-új elektromos autóvásárlási programtól is azt várjuk, hogy a vásárlók fokozatosan visszatérnek, és egyre nagyobb arányban választanak maguknak környezetbarát gépkocsit. Nagy motiváció lehet ehhez, hogy a pályázati összeg egymillió forinttal megemelkedett. Tehát már nem csak a legalább hétszemélyes autókra, de a maximum bruttó 11 millió forint vételárú elektromosokra is 2,5 milliós hozzájárulás vehető igénybe. A legtöbb modellünk ebbe a kategóriába tartozik, de van pár olyan is, aminek az ára 11-15 millió között mozog, és így már ”csak” 500 000 Ft rá a kedvezmény. 15 millió fölött pedig egyáltalán nem segít be az állam a vásárlásba.”
Régi-új modell előzött a villanyautó eladásoknál
Ahogyan a villanyautók támogatása is régi-új, azaz bár már létezett, idén eddig nem tapasztalt mértékkel indult újra, úgy az idei villanyautó-eladásokat - egyelőre - vezető modell is régi-új: a Renault Zoe tavaly év végén érkezett új generációja, ami bár alapformájával keveset változott, villanymotorjával és akkumulátor-kapacitásával is erősebb lett. Nem csak az idei eladásokat 277 példányban vezető Zoe, hanem az elmúlt években győztes, idén 224 példánnyal második Nissan Leaf is megtekinthető és kipróbálható a Duna Autónál, ahogyan a Peugeot és a Hyundai/Kia villanyautói, vagy akár a Honda e is. Ami az eladási számokat illeti: a fej-fej mellett haladó Hyundai Kona EV és Kia e-Niro szintén erős trónkövetelőkké váltak, de az új belépők, mint például a Peugeot e-208 vagy e-2008, is okozhatnak még meglepetést a jövőben. A Honda e és Fiat 500e értékesített darabszámában viszont nem várható nagy ugrás, ez a két modell inkább ínyencségnek számít a piacon, és az egyediség tökéletes kifejezőeszközei lehetnek tulajdonosaiknak. Jövőre pedig egy új sikermodell is érkezik: csak remélni tudjuk, hogy a piac legolcsóbb villanyautójának ígérkező Dacia Springből nem csak az a 100 példány érkezik majd, amelyekre már október közepétől fel lehet iratkozni - a Duna Autónál is.
Nem csak akkor éri meg, ha támogatással vehető meg!
Ahogyan egy családi, 7-9 üléses modellnél is egyértelmű, hogy nem csak azért érdemes ilyet választaniuk a nagycsaládosoknak, mert ezekhez igényelhető állami támogatás, hanem a helykínálatuk, praktikusságuk miatt, ugyanúgy elmondható ez a "zöld" autók kapcsán is, ugyanakkor esetükben (is) mindenképp tisztázandó, hogy számos alfajuk létezik.
Tisztázzuk a fogalmakat!
Ma már kifejezetten trendi zöld autót választani, ám nem árt tudni, hogy mennyire zöld, mennyire elektromos vagy hibrid az adott modell. Zöld rendszámra a tisztán elektromos, a hatótáv-növelős (akkumulátorukat belső égésű motorból is tölteni képes) és a plug-in hibrid autók jogosultak, ugyanakkor a hibridek számos egyéb verzióban is megtalálhatóak még a piacon. „Sokféle hibrid megoldás létezik, kezdve azzal, hogy a belsőégésű motor csak áramot termel, vagy szerepet játszik a hajtásban is, illetve csak maga a jármű tudja előállítani a szükséges energiát, esetleg hálózatról is tölthető, vagyis plug-in hibrid. Utóbbi kategóriába tartozó gépkocsik már nagyobb akkumulátorral is rendelkeznek, így a tisztán elektromos hatótávjuk is nagyobb az egyszerű hibrid változatoknál. Ugyanakkor mind a hibrid, mind az elektromos gépjárművek képesek regeneratív fékezésre, ami annyit jelent, hogy fékezés közben a gépjármű a mozgási energia egy részét újrahasznosítja, ez pedig a hatótáv növekedését eredményezheti” – magyarázza Markó Zoltán. Előnyök az ártámogatáson túl is
Az alternatív meghajtású gépkocsik környezettudatosságban megjelenő értéke felbecsülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen, de további, tisztán használati előnyük is van: csendes és rezonanciamentes üzemük kényelmi tényező is. Bár a maximum 2,5 milliós állami támogatás csak a teljesen elektromos meghajtású autókra vehető igénybe, a zöld szempontok és az alábbi, egyéb gazdasági előnyök az összes, zöld rendszámmal ellátott gépkocsira is érvényesek:
  1. Egyszerű konnektoros töltés akár otthonról is,
  2. Ingyenes parkolás az ország több pontján
  3. Alacsony fenntartási és karbantartási költségek
  4. Környezet- és zajkímélő technológia
  5. Nincs regisztrációs, cégautó és helyi gépjárműadó, forgalomba helyezési és visszterhes vagyonszerzési illeték
  6. Olcsóbb biztosítás
  7. Akár milliós tételt jelentő TAO kedvezmény

A fentiek közül talán a TAO, azaz a Társasági Adó kedvezmény a leginkább magyarázatot igényelő. Az aktuális jogszabályok szerint a cég mérete és elhelyezkedése alapján a zöld rendszámos autó hagyományoshoz képesti felárának 30-65 százaléka tekinthető energiahatékonyságot növelő beruházásnak, így némi adminisztráció és egy, akár a Duna Autó szerződött partnere által elvégzett energiahatékonysági audit által ez az összeg TAO kedvezményként könyvelhető el. Céges autó esetén tehát mindenképp érdemes elektromos vagy konnektoros hibrid modellt választani. Egyre szélesebb a választék
Az alternatív meghajtás egyre erősebb piaci trendet képvisel a közlekedésben, hiszen a gyártókat és a vevőket is számos adótényező tereli a szerényebb emissziójú modellek felé. A magyar autóvásárlók is rendre nyitottabbak az elektromos és hibrid technológiák iránt, azonban az érdeklődés nem mindig társul fizetőképességgel. Markó Zoltán szerint ezen segít a már 2,5 millióra növelt kormányzati hozzájárulás, a kereslet egyre több vásárlásban realizálódhat. A Duna Autó eddig is több mint 200 darab elektromos autót adott át állami támogatással, a 2019-es eladásoknak pedig 4%-a irányult a környezetbarát gépjárművek kategóriájára. Az óbudai vállalat piaci szerepe emellett azért is meghatározó, mert az ország legszélesebb elektromos és hibrid kínálatát nyújtja. „19 forgalmazott márkánkból 14-nak már van alternatív meghajtással működő modellje. Jelenleg több mint 60 típust tudunk kínálni ebből a szegmensből, és a lista egyre csak bővül. Ez főleg annak köszönhető, hogy szinte minden márkánál megjelenik a mild-hibrid (MHEV) üzemmód, ami habár tisztán elektromos hajtásra nem képes, de a fogyasztás és a környezetszennyezés mértékét jelentősen csökkenti. Emellett terjednek a tölthető hibridek és olyan új belépők jelennek meg idén a zöld autók piacán, mint a SEAT” – tette hozzá a Duna Autó szakembere.
A cég tavalyi értékesítési adatai alapján az elektromosoknál a Nissan Leaf, a hibrideknél pedig a Honda CR-V tűnik verhetetlennek. Plug-in hibridek közül a Volvo XC90-ből adták el a legtöbbet az Autóvárosban. A jól bevált típusok (Hyundai, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault) mellett azonban folyamatos törnek előre a népszerűségi listán az újonnan érkezők is. A Kia és a Skoda ugyancsak új belépőnek számít az elektromos autók piacán, miután 2019-ben bemutatták e-Niro, illetve e-Citigo modelljeiket, emellett tölthető hibrid palettájuk is bővült az új Ceed SW-vel, az XCeeddel és a Superb iV-vel. Amíg a Peugeot nemcsak megújította 208 és 2008 modelljeit, de mindkettőből elektromos változatot is alkotott, addig a Fiat az 500-ast, a Suzuki pedig az összes modelljét hibrid verzióban is piacra dobta év elején. Sőt, még az idén nagy dobásra készül több márka is. Az elektromos autók táborát fogja bővíteni az új Dacia Spring, a Volvo XC40, a Fiat 500 La Prima, a Skoda Enyaq és SEAT el-Born. Hibridváltozattal lépett piacra nemrégiben a Peugeot 3008 és 508, valamint a Renault Clio. Ez utóbbinál forradalmi újításnak számít a francia gyártó E-Tech megoldása, amelynek köszönhetően akár 80%-ban elektromos üzemmódban autózhatunk a városi használat során, miközben az üzemanyag-fogyasztásunk is 40%-kal csökken. Tölthető, plug-in hibrid verzióban pedig a Kia Sorento, Renault Captur és Skoda Octavia iV is jön, még 2020-ban, de érkezik a szintén konnektoros és így zöld rendszámos, 306 lóerős Suzuki Across is. Lesz tehát miből válogatni!
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?