Mit adtak nekünk a zuffenhauseniek?

Végigkóstoltuk a Porsche jelenlegi kínálatát! Legalábbis a legkelendőbb modelleket

A címben feltett kérdésre tudok egy rövid választ: örömöt, mosolyt, boldogságot. A hosszabb válaszért pedig görgess tovább, mert megmutatom a Porsche kínálatának gerincét, amelyekkel friss élményeket gyűjthettem.

Mint minden európai autógyár, úgy a Porsche is megszenvedi a szabályozói oldalról érkező nyomást, magyarán a villanyosítást. Kár tagadni, hogy minden vérbeli autórajongó fejében megfordult, hogyan tudja egy ilyen márka - amely a sportautóiról lett híres - átalakítani a kínálatát teljesen elektromosra. A válasz: sehogy. És ezt a piac hűen megmutatja. Ugyanakkor a Porsche mérnökei egyáltalán nem vették félvállról ezt a nyomást. Hosszú éveket kellett rá várni az első hivatalos skiccek megjelenése után, de aztán a Taycannal olyan autót tettek le az asztalra, amelytől tátva maradt a szánk. Nem tudtuk elképzelni, hogy ilyet is lehet, mindaddig, amíg meg nem tettük vele az első métereket. Most is szerepel a Taycan a palettán, ráadásul brutálerős kivitelekben is, de a legutóbbi menetpróbán a felvezető autó szerepet kapta. Nem is baj, mert most a másik villanyos újdonság fontosabb. Ez pedig a Macan, amelyből elengedték  belső égésű motorosokat, és most csak elektromosként kapható. Merész húzás, lévén, hogy a Porsche háza táján is a szabadidő-autók a legkeresettebbek. Kezdjük hát vele.
Porsche Macan Turbo 
Lehet, hogy komikusan hat elsőre a Turbo megnevezés egy villanyautón, de nem véletlen. Ez most a Macan csúcsa. Mindjárt mondom is, hogy mennyi pacival, ám előtte tartozok egy vallomással. Már csak azért is, mert így talán jobban átjön, mennyire kellemes meglepetést okozott. Szóval, tavaly a Nordschleifén jártam egy  Touristenfahrten alkalmával, tehát olyan nyílt napokon, ahol mindenki felmehet a pályára. Ennek megfelelően összegyűltek szerte Európából a száguldás szerelmesei a lehető legvegyesebb gépparkot felvonultatva. Ott találkoztam először élőben villanyhajtású Macannal. Akkor és ott kicsit húztam a számat, ahogy némán elsuhant mellettem a bejárathoz tartva. Ugyanakkor ehhez tudni kell hogy egy ilyen eseményen kb. 30 másodpercenként röfög el melletted egy 911 GT3, tehát minden egy kicsit másképp csapódik le. Szóval a mostani találkozáskor is, amikor megláttam a villany Macant, csupán annyit mondtam, hogy: ehh! Aztán ez nagyon gyorsan önkéntelen vihogásba fordult, amikor a 639 lóerő 3,3 másodperc alatt 100-ra gyorsította az autót, miközben az elektronika azon küzd, hogy az 1130 Nm azonnali forgatónyomatékot úgy ossza el mind a négy kerék felé, hogy nem radírozzuk le azonnal a gumikat. Végig szidtam magam gondolatban, amiért korábban olyan szkeptikusan viseltettem a modell iránt. Pedig a név kötelez és ezt komolyan is veszik a zuffenhauseni márkánál. Természetesen normálisan is lehet vele közlekedni, és akinek ez túl nagy erő, választhat gyengébbet is. Magyarán mindennapi, családi autónak is tökéletesen használható a kényelmes utasterével, az alapból 480 literes csomagterével (frunk is van), miközben tudod, hogy tudja azt az extrát, amiért Porschét vettél és bármikor előcsalogatható belőle.   Persze a tömegét ez sem tudja letagadni, mert üresen is 2,4 tonna, de a mókafaktor nem tűnt el, csak átalakult. Érdemes még tudni a Turbo változatról, hogy 100 kWh kapacitású akkumulátort kap, amellyel akár 500 kilométer is lehet a hatótávolsága, amennyiben legyőzöd a benned bujkáló autóversenyzőt. Mármint nem gyorsasággal, hanem higgadt közlekedéssel.
Panamera Turbo S E-Hybrid 
Maradjunk a családi vonalon, csak nem annyira magasan ülve. A Panamera még mindig kiváló választás a sportautókat kedvelő családfőknek. Kicsit átszabták az orrát, de a V8 maradt és még mindig lúdbőröztetően csodálatos a hangja, viszont konnektoros hibridként egy darabig néma is lehet, például, ha városban araszol a dugóban. A  négyliteres benzinmotor pedig csak parancsra kapcsol be, vagy ha elfogyott a szufla a 21,8 kWh kapacitású akksiból. Amikor egyszerre fakad dalra a benzinmotor és a villanymotor - ha szabad ilyen képzavarral élnem - akkor 782 lóerő szabadul el és ez még döbbenetesebb, mint a Macanban, mert 2,9 másodperc alatt lök/húz - ahogy tetszik - 100 km/h-ra és az a V8 hang tényleg nem elhanyagolható. A 2,3 tonnás tömeg sem, de hiába sikerült a 911-hez nagyon hasonló formát rajzolni, azért ez mégiscsak családi autó marad, így ezt nem rónám fel hibának. Érdemes néha próbálgatni azt, amiért kiérdemelte a Porsche emblémát, ám ez is egy praktikus típusa a márkának, szóval inkább örülni kell, hogy ilyen jól sikerült ötvözni a sportautók és családi autók génjeit.
Porsche 911 Carrera 4 GTS/Targa 4 GTS
Mondanám, hogy a 911-et nem kell bemutatni már senkinek és nem lehet róla újat megosztani, de ez nem igaz, mert a Targáról mindig meg kell jegyezni, hogy az egyik, ha nem a legstílusosabb 911-es. Ám még nagyobb durranás, hogy hibrid rendszerrel rukkolt elő a Porsche a legendás sportautójában is. Ráadásul szegről végről ez a hosszútávú versenyzés világából leszivárgó technika a turbófeltöltőben és a PDK sebességváltóban is megtalálható villanymotorral. Természetesen a 3,6 literes, hathengeres boxer maradt a helyén hátul, de az autó orrában 1,9 kilowattórás akkumulátor is helyet kapott, ami a villanymotorok számára tárolja az energiát. Összesen 541 lóerő a rendszerteljesítménye ennek a T-Hybrid nevű szerkezetnek, amely mellé 610 Nm nyomaték társul. Így 3,1 másodperc a 100-as sprint és 300 feletti a végsebesség. Itt már nincs kompromisszum, ez komoly sportgép, utánozhatatlan orgánummal és vezetési élménnyel. Legyen az a kupé, vagy a "félkabrió" Targa, mindenképp hatalmas örömöt szerez a benne utazóknak, de még azoknak is, akik kintről látják és értékelik a szépet. Végszóként csupán annyi maradt bennem, hogy számomra olybá tűnik a Porsche nem tud hibázni. Legalábbis, amióta alkalmam nyílik kipróbálni ezeket az élő legendákat, valahogy olyan távolinak tűnik az időszak, amikor a tönk széléről a Cayenne mentette meg a márkát. Pedig akkor sem volt rossz a termék, csak nem feltétlenül a divathóbortoknak megfelelő kínálattal próbálkoztak. Napjainkban viszont minden összeállt, mindenki megtalálja a megfelelő típust, hiszen kétféle SUV, kupészerű limuzin, kombiszerű shooting brake, tisztán villanyhajtás, vagy a klasszikus kupé és kabrió is megvásárolható. Már csak egy középmotoros roadster kéne, hogy ne sirassam tovább a 718-ast!   Fotók: Porsche Centrum Budapest/Hirling Bálint
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre