A Mazda MX-30 a neve ellenére nem igazán sportos, a hamarosan elérhető Wankel-motoros változata pedig nem arra fogja használni a forgódugattyút, mint amire a rajongók szeretnék
A Wankel motor hallatán a legtöbben hezitálás nélkül a durrogásra-csattogásra, az égig emelkedÅ‘ fordulatszámra és a kiemelkedÅ‘ sportautós vezetési élményre gondolnak. Megnyugtathatok mindenkit, a következÅ‘ generáció már nem Ãgy ismeri majd meg ezt a motortÃpust. A Mazda ugyanis már évekkel ezelÅ‘tt megÃgérte, néhány hónapja pedig hivatalosan be is jelentette, hogy hatótávnövelÅ‘ technológiaként fogják használni az elektromos modellekben a bolygódugattyús belsőégésű motort. Ennek az elsÅ‘ megtestesülése az MX-30 Wankel-motoros változata lesz, amit ebben a hónapban kezdenek közúton tesztelni, 2022-ben pedig már a forgalmazás is indul. A nemrég megjelent
MX-30 tesztünkben azt is megmutattuk, hová kerül majd a motortérben a kis Wankel, a helyet ugyanis egyértelműen kihagyták neki. Hivatalos már az is, hogy szinte minden piacon, Ãgy Európában és az USA-ban is árulni fogják.
Talán kevésbé köztudott, de az MX-30-nak már van belsőégésű motorral szerelt változata, Japánban ugyanis mild hibridként is árulják
Sajnos a pontos specifikációkat még nem hozták nyilvánosságra, csak annyit, hogy egy nagyon kevés köbcentis, viszonylag kis teljesÃtményű, néma csendben üzemelÅ‘ motorról van szó, hiszen az egyetlen feladata az áramtermelés lesz. Ilyesmit láthattunk már egy korábbi Mazda2 elektromos tanulmányautóban is, ahol a hatótávnövelÅ‘ motor 333 köbcentis és 38 lóerÅ‘s volt, egy 10 literes tankkal ellátva. Vannak akik szerint a Wankel-motoros elektromos autó több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol, de az biztos, hogy a Mazdánál tudják, hogy mit miért csinálnak. A Wankel-motor elÅ‘nyeit tekintve tökéletesen alkalmas áramtermelésre, de a hosszú évtizedek fejlesztései után is kiküszöböletlen hátrányokról sem szabad megfeledkezni. Az MX-30 elektromosan egy nagyon jó autó, Ãgy biztos, hogy a hatótávnövelÅ‘vel ellátott változat is remek lesz. Az új Wankel-megoldás sikere Ãgy szinte kizárólag a konstrukció hosszútávú megbÃzhatóságán fog múlni.
Bal oldalt látható az új MX-30 nagyobb részben üres motortere, jobbra pedig egy korábbi Mazda2 elektromos prototÃpus, amelyben szintén egy Wankel-motorral oldották meg a hatótávnövelést: hasonló megoldás érkezik majd az MX-30-ba is
De mégis milyen lesz a visszhangja ennek az egésznek? Szerintem valami olyasmire kell számÃtani, mint ami a Mitsubishi Eclipse esetében történt, mert bár ott a "dicsÅ‘ sportmúltra" csak a név emlékeztetett, a fogadtatás vegyes volt. A mérleg egyik nyelvén álltak azok, akik a '90-es évek ikonikus sportautóját várták volna inkább vissza, a másik nyelvén pedig azok, akik el tudták fogadni, hogy merre halad a világ, és csak azt nézték, hogy az új Eclipse Cross egy jó autó-e a maga kategóriájában. Az eladások végül az utóbbi csoport felé billentették a mérleget, a tÃpus siker lett. EbbÅ‘l kiindulva az igazi Wankel-fanatikusoknak is csak azt tudom mondani, hogy bánkódás helyett örüljenek, hogy a technológia legalább valamilyen formában tovább élhet. Persze ha valakinek trollkodás gyanánt eszébe jutna egy felújÃtott RX-8 motort beépÃteni egy MX-30 orrába, az biztosan szórakoztatóbb végeredményhez vezetne, mint a gyári változat, de most épp nem ennek van itt az ideje az autósvilágban.